Jakub Hrůša vyráží na turné s Vídeňskými filharmoniky
Dirigent Jakub Hrůša vystoupí v květnu společně s Vídeňskými filharmoniky celkem na osmi koncertech v pěti evropských metropolích. Jako sólista se třikrát představí také klavírní virtuos Daniil Trifonov, který s Hrůšou vystupoval na sklonku dubna v Praze v programu České filharmonie. Na turné zazní díla od Šostakoviče, Prokofjeva a Janáčka.

Evropské turné naváže na abonentní koncerty Vídeňských filharmoniků, které se konají ve dnech 5. až 7. května ve Vídni, ve Zlatém sále Musikvereinu. Ve středu 10. května se Hrůša představí s filharmoniky ve vídeňském Konzerthausu a odtamtud pak umělci odcestují do Německa, Nizozemska a Francie. Koncertní plán zahrnuje vystoupení 11. května v sále Filharmonie v Kolíně nad Rýnem, 12. května v Concertgebouw v Amsterdamu, 13. května v Labské filharmonii v Hamburku a turné završí vystoupení 14. května v Théatre des Champs-Elysées v Paříži.
Na program koncertů je zařazena Šostakovičova Pátá symfonie, Janáčkova předehra Žárlivost a dále během tří abonentních vídeňských koncertů Prokofjevův Třetí klavírní koncert, jehož sólového partu se ujme klavírista Daniil Trifonov. V Kolíně nad Rýnem, Amsterdamu, Hamburku a Paříži nahradí klavírní kus hudba z Prokofjevova baletu Romeo a Julie, jejíž aranžmá do suity připravil sám Jakub Hrůša.

„Hlavním dílem je Šostakovičova Pátá symfonie, symfonický monument, který vedle své až mahlerovsky hluboké skladebné a citové substance mimořádně dobře ilustruje napětí, jež panovalo v Sovětském svazu v době stalinského teroru. Je to mistrovská skladba plná úzkosti, ironie až sarkasmu a především ambivalence, která dodnes způsobuje, že různí vykladači vykládají toto (i další) Šostakovičovo poselství různě. Pro mě je symfonie především vyjádřením autorovy přináležitosti k strastem lidí jeho bezprostředního světa a naléhavým voláním po větší lidské svobodě,“ představuje hlavní osu programu dirigent Jakub Hrůša a k volbě převážně ruského repertoáru dodává: „Jsem přesvědčen, že přes trýznivou politickou situaci na Ukrajině a pocity, které se k tomu vážou, si nesmíme přestat uvědomovat, jaké umělecké hodnoty ruská kultura minulosti – často právě navzdory brutalitě politiky – vytvořila, a hrát její skladby plné kvality a lidskosti.“
Není bez zajímavosti, že Janáčkova předehra Žárlivost, původní začátek opery Její pastorkyňa, zazní v podání Vídeňských filharmoniků poprvé v jejich historii.

Jakub Hrůša se k Vídeňským filharmonikům vrací pravidelně prostřednictvím spolupráce na symfonických i operních projektech. Poprvé Vídeňské filharmoniky řídil při nastudování Janáčkovy opery Věc Makropulos před osmi lety, v létě loňského roku s nimi slavil úspěch při nastudování Janáčkovy Káti Kabanové na Salcburském festivalu. V koncertním programu s tímto tělesem debutoval před třemi lety. Velký ohlas vzbudilo jeho provedení Smetanovy Mé vlasti v květnu a červnu loňského roku ve vídeňských sálech Musikvereinu a Konzerthausu.
Foto: Dieter Nagl, Dario Acosta, Filip Waldmann
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou