Jiří Rožeň debutuje u Stockholmských filharmoniků
Není to v poslední době poprvé. Český dirigent Jiří Rožeň opět vystoupí ve Švédsku, tentokrát však Göteborg vymění za hlavní město země a stane před orchestrem Royal Stockholm Philharmonic. Dvojice koncertů 29. a 30. ledna přinese interpretaci děl Beethovena, Brucha i Chorvatky tvořící počátkem minulého století Dory Pejačević.

Někdejší göteborský pořad byl v souvislosti se zahraničním pobytem skladatele věnován Bedřichu Smetanovi. Nastávající projekt se odkazu Čechů vyhýbá. Na úvod zazní Beethovenova předehra Egmont. Druhé číslo přivítá sólistu večera, jihokorejského houslistu Inma Yanga, který přednese První houslový koncert Maxe Brucha. Doru Pejačević reprezentuje její Symfonie f moll – v její hudbě lze nalézt stopy Wagnera, Brahmse a Brucknera. Pro Jiřího Rožně půjde o debut u švédského orchestru Royal Stockholm Philharmonic, přičemž do značné míry nestandardní je fakt, že houslový koncert zazní pouze při druhém z koncertů, jinak se koncerty neliší co do výběru repertoáru.
Královská filharmonie Stockholm je švédský orchestr se sídlem ve Stockholmu. Byl založen v roce 1902 pod názvem Stockholmská koncertní společnost (Stockholms Konsertföreningens orkester), trvalým uskupením se společnost stala až v roce 1914. Od roku 1926 sídlí orchestr ve stockholmské koncertní síni Konserthuset a každoročně účinkuje na předávání Nobelových cen, což je vysoce prestižní událost, o které KlasikaPlus.cz psala ZDE. V letech 1926 – 1936 byl šéfdirigentem orchestru Václav Talich.

Jiří Rožeň studoval dirigování na konzervatořích a univerzitách v Praze, Salcburku, Hamburku, Curychu a v Glasgow. Jeho mezinárodní věhlas neustále roste, přispěla k tomu nedávná debutová vystoupení s Královským filharmonickým orchestrem, Královským liverpoolským filharmonickým orchestrem či s Orchestre National du Capitole de Toulouse. Dirigoval všechny významné orchestry v Belgii, hostoval u Poznaňské filharmonie, Státního orchestru Kassel a Prague Philharmonia, s níž debutoval na Pražském jaru 2016. Je propagátorem české hudby, pravidelně uvádí skladby B. Martinů, J. Suka, L. Janáčka, V. Kalabise, M. Kabeláče ad. Několikrát dirigoval Kabeláčovu Symfonii č. 4, včetně rakouské premiéry s Cameratou Salzburg na Salcburském festivalu 2015. Kromě symfonického repertoáru buduje i svůj repertoár operní. Během působení ve Skotsku dirigoval např. Stravinského Mavru, Waltonova Medvěda, Brittenova Owena Wingrava či Straussova Netopýra. V sezoně 2021/22 debutoval v pražské Státní opeře.
Foto: Petra Hajská, archiv filharmonie
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové