Jonas Kaufmann a Diana Damrau v Praze s milostnými písněmi
Po úspěšném uměleckém spojení, které jim na evropském turné v roce 2022 vyneslo titul „snový pár německé romantické písně“ se Diana Damrau a Jonas Kaufmann znovu vydávají na turné, tentokrát s podtitulem Love Songs. Těšit se mohou i diváci, kteří 29. března zavítají do Smetanovy síně pražského Obecního domu, protože tam je jedna ze zastávek turné. Pěvce v mahlerovsko-straussovském programu doprovodí nikoli orchestr, ale klavír, který rozezní Helmut Deutsch. Akce se koná pod hlavičkou agentury Nachtigall Artists.

Gustav Mahler a Richard Strauss, dva velcí skladatelé pozdního romantismu, se poprvé setkali, když jim bylo něco přes dvacet a zůstali po celý život přáteli. Přes mnohé protiklady si jeden druhého vážili a vzájemně se obdivovali. Mahler si byl rozdílů mezi nimi vědom: „Schopenhauer kdesi užil obraz dvou horníků, kteří se prokopávají šachtou z různých stran a hluboko pod zemí se pak setkají. Připadá mi to jako výstižný příměr pro můj vztah ke Straussovi.” Gustav Mahler (1860–1911) má v dějinách písňové kompozice pevné místo jako završitel tradice romantické písně s klavírem 19. století a jako tvůrce orchestrální písně. Inspiroval se lidovou či za lidovou považovanou poezií; patřila k ní sbírka Chlapcův Kouzelný roh (Des Knaben Wunderhorn), vydaná básníky Achimem von Arnim (1781–1831) a Clemensem von Brentano (1778–1842) roku 1808. V pozdějších letech se Mahlerovou primární poetickou inspirací staly verše německého básníka, překladatele a profesora orientálních jazyků Friedricha Rückerta (1788–1866). Rückert je čtvrtý nejčastěji zhudebňovaný německý básník (první tři místa zaujímají Johann Wolfgang von Goethe, Heinrich Heine a Rainer Maria Rilke). Existuje asi 121 zhudebnění Rückertových veršů z pera mnoha skladatelů, mj. Franze Schuberta, Johannesa Brahmse, Franze Liszta, Roberta Schumanna, Maxe Brucha, Richarda Strausse a Gustava Mahlera (cykly Písně o mrtvých dětech a Písně na verše F. Rückerta).
Také Richard Strauss (1864–1949) byl mistrem zhudebněného slova; svědčí o tom vedle hudebně dramatických děl kolem dvou set písní, jejich zpěvnost, melodické bohatství, poetická hloubka hudebních nálad. Písně psal celých 78 tvůrčích let, ty nejkrásnější pro svou ženu, sopranistku Paulinu de Ahna (1863–1950). Vznikaly často spontánně, z bezprostředního impulsu, z chvilkového nápadu, když se mu zalíbil nějaký text, většinou z pera současných básníků, jako byli například významný znalec arabské a španělské literatury a překladatel Adolf Friedrich von Schack (1815–1894), rakouský právník a básník Hermann von Gilm (1812–1864), německý básník a vydavatel Karl Friedrich Henckell (1864–1929), německý básník Richard Dehmel (1863–1920), skotský básník John Henry Mackay (1864–1933) nebo německý básník a spisovatel Heinrich Hart (1855–1906), který byl spolu se svým bratrem Juliem průkopníkem naturalismu v německé literatuře.
Němečtí reprezentanti světové operní scény nebudou v Praze nováčky, oba se již představili v povětšinou orchestrálních projektech, Jonas Kaufmann na sebe loni v únoru upozornil svým provedením písní na pomezí klasiky a populární hudby, který portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE a s pěvcem přinesl také exkluzivní rozhovor. Sopranistka Diana Damrau (čerstvý rozhovor čtěte ZDE) v Praze naposledy zazpívala za doprovodu Prague Philharmonia v listopadu 2022 a i její zdařilý výkon KlasikaPlus.cz zachytila ZDE. Pěvci uvedou Straussovy písně z cyklů Poslední listy, Lotosové listy, Šest písní, Pět písní, Pět malých písní, Tři písně či Čtyři písně. Z Mahlerova odkazu se návštěvníci dočkají například výběru z Chlapcova kouzelného rohu. Repertoár podrobně zde.

Tomuto repertoáru se oba pěvci, držitelé titulu komorní pěvec, Damrau od Bavorské státní opery, Kaufmann Vídeňské státní opery, a celé řady dalších ocenění, věnují intenzivně a s uvedeným programem absolvovali úspěšné evropské turné na jaře roku 2022. Do Prahy umělci přijedou se svým dvorním klavíristou Helmutem Deutschem, vídeňským rodákem, který je jedním z nejžádanějších klavírních partnerů předních pěveckých osobností.

Foto: Antoni Bofill, Sven Lorenz
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou