KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

K České filharmonii přijede debutově Nathalie Stutzmann english

Druhý blok říjnových abonentních koncertů nazkouší s čerstvě oceněným Orchestrem roku dle čtenářů magazínu Gramophone Francouzka Nathalie Stutzmann. Šéfdirigentka Atlantských symfoniků bude debutovat s Českou filharmonií 9. až 11. října vždy od půl osmé večer s programem postaveným na Mozartovi a Čajkovském. 

Nathalie Stutzmann

Česká filharmonie, jež se aktuálně těší ze zisku titulu Orchestr roku, který ji byl udělen v rámci letošních Gramophone Classical Music Awards, o nichž portál KlasikaPlus.cz informoval ZDE, vystoupí v druhém říjnovém týdnu pod taktovkou francouzské dirigentky a současně i kontraaltistky Nathalie Stutzmann. Tato všestranně hudebně erudovaná umělkyně se zkušenostmi nejen se zpěvem, ale i s hrou na violoncello, fagot a klavír je v současné době hudební ředitelkou Atlantského symfonického orchestru a druhou ženou v historii, která vede velký americký orchestr. V letech 2021 až 2024 byla hlavní hostující dirigentkou Filadelfského orchestru. V roce 2023 debutovala s úspěchem na Bayreuthských slavnostechWagnerovým Tannhäuserem, což ji vyneslo řadu ocenění včetně titulu nejlepší dirigentky v anketě Oper! Do Bayreuthu se vrátí u příležitosti stého padesátého výročí festivalu v roce 2026, kdy vedle obnoveného Tannhäusera bude řídit i novou inscenaci Rienziho. V loňském roce se s úspěchem poprvé představila také v newyorské Metropolitní, a to s inscenací Dona Giovanního

V aktuální sezóně Stutzmann s Atlantskými symfoniky představí klíčové pilíře symfonického repertoáru včetně Brucknerovy Čtvrté symfonie, Mahlerovy První symfonieStraussovy Alpské symfonie spolu s kompletním Beethovenovým symfonickým cyklem. Vedle debutu s Českou filharmonií čeká Stutzmann i první vystoupení s Bostonskými symfoniky, Tonhalle Orchestra ZurichVídeňskými symfoniky nebo návraty k Newyorské filharmonii, Mnichovské filharmonii, Orchestre de Paris, Filadelfskému orchestru a Los Angeleské filharmonii. V červnu příštího roku pak bude v bruselské La Monnaie dirigovat Carmen.

Česká filharmonie se pod taktovkou Nathalie Stutzmann vrátí k Čajkovskému, jehož kompletní symfonická nahrávka byla prvním společným projektem tělesa se současným šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Šestá symfonie ruského komponisty náleží k nejpůsobivějším dílům romantického repertoáru, a i dirigentka Stutzmann s ní v posledních letech slaví úspěchy na obou stranách Atlantiku. Uvedla ji mimo jiné se Symfonickým orchestrem BBC, Sanfranciským symfonickým orchestrem nebo ve „své“ Philadeplhii. Čajkovskij dílo věnoval svému synovci Vladimíru Davydovovi, jemuž se svěřil: „Bude to jakási programní symfonie, ale program zůstane utajen – ať si lámou hlavu… Je to čistě subjektivní program (…) Formou bude v lecčem nová, především její finále nebude nějaké hřmotné allegro, ale naopak velmi pomalé adagio.“ Symfonie se posléze stala skladatelovou závětí a svého přívlastku Patetická se dočkala až později od skladatelova bratra Modesta Čajkovského

Eva Krestová

O úvod k Čajkovskému se postará provedení Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr od Wolfganga Amadea Mozarta. V úlohách sólistů se představí orchestrální hráči, vedoucí skupiny viol Eva Krestová a koncertní mistr České filharmonie, houslista Jan Fišer. Trojici večerů pod taktovkou Nathalie Stutzmann uvedou Preludia, která filharmonie pořádá od půl sedmé večer v Sukově síni, a pro veřejnost bude zpřístupněna i generální zkouška 9. října od deseti hodin dopoledne.

Foto: Jeff Fusco / The Philadelphia Orchestra, Petr Kadlec

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky