KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ano, takhle se má hrát Janáček. Káťa Kabanová v Glyndebourne english

„Vizuální řešení inscenace dominantně pracuje s podmanivým svícením a s výraznými bílými stěnami, které proměnlivě a mimořádně funkčně vytvářejí různě otevřené či přivřené prostory.“

„Kateřina Kněžíková v titulní úloze dokazuje uměleckou i pěveckou vyzrálost; nachází v naléhavosti krásné výrazové odstíny, přesvědčuje v emotivních i v nostalgicky posmutnělých stavech duše.“

„Jaroslav Březina zpívá a hraje plačtivě slabošského Tichona, ovládaného téměř až do konce matkou, naprosto ideálně.“ 

V Británii opět boduje Leoš Janáček. Obnovená inscenace jeho opery Káťa Kabanová na festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie je moderní, ale bez excesů, vizuálně uhrančivá, jednoznačně sdělná, logická a přesvědčivá, po hudební stránce skvělá. Stojí za ní dirigent Robin Ticciati a režisér Damiano Michieletto a v titulní roli září sopranistka Kateřina Kněžíková. 

Operní festival v Glyndebourne nabízí kombinaci mezinárodního špičkového umění a lokální atmosféry s piknikováním v zahradách, která nemá ve světě obdoby. Že do tohoto kontextu patří letos v létě s naprostou samozřejmostí i Leoš Janáček, je potěšitelné. Publikum reagovalo, jak je v Británii obvyklé: intenzivně a opravdu nadšeně, ale rychle a krátce. 

Káťa Kabanová, poprvé hraná 3. srpna, je intenzívní. Na krásy, které přináší, bohužel vlastně až moc krátká. London Philharmonic Orchestra hraje na dějově vyhrocené ploše pod taktovkou Robina Ticciatiho velice empaticky, přesně a emotivně, v nádherných dynamických odstínech. Lyricky i vzrušeně. Dechberoucích je několik zámlk – překvapivé, působivé a obsažné, skvěle načasované ticho; stejně jako pečlivá pozornost nuancím, proměnám a kontrastům, které spoluvytvářejí mimořádně plastický symfonický základ tomu, co se děje na scéně. A tam se odvíjí příběh chvílemi naznačovaný, chvílemi explicitně vyhrávaný, příběh, u kterého bezděky uvažujete, co bylo dřív: Ostrovského tragédie, která tak přesně vyhověla a sedla Janáčkově uměleckému naturelu, nebo Janáčkova hudba, která tak geniálně vyjadřuje, o co jde v tragickém literárním příběhu…?      

Vizuální řešení glyndebournské inscenace dominantně pracuje s podmanivým svícením a s výraznými bílými stěnami, které proměnlivě a mimořádně funkčně vytvářejí různě otevřené či přivřené prostory. Patří k nim minimum rekvizit a přesný pohyb a gesta postav jednoduše vystihující jejich psychologii. Výtvarně jednoduché a čisté řešení s výraznými konturami oživují vedle anděla volně se snášející pírka.

Pěvecké obsazení je excelentní, a to stylově, psychologicky a v rámci možností i jazykově. Renomovaná britská pěvkyně Susan Bickley ztvárňuje Kabanichu v obvyklých intencích: panovačně a tvrdě, hlasově naštěstí bez forze; vůbec ne za zenitem. Dikoje podává zemitě John Tomlinson, napřesrok osmdesátiletý. Dvojice Varvary a Kudrjáše – Rachael Wilson a Sam Furness – je hlasově i projevem příjemně mladistvá. Vokální oporou i ozdobou představení je v roli Borise tenorista Nicky Spence, pěvec s průrazně jasným lahodným hlasem, známý z poslední doby z janáčkovských kreací i v tuzemsku. 

A dva čeští sólisté, mající samozřejmě přece jen jazykovou výhodu i výhodu kulturního a interpretačního zázemí? Jaroslav Březina zpívá a hraje plačtivě slabošského Tichona, ovládaného téměř až do konce matkou, naprosto ideálně. Kateřina Kněžíková v titulní úloze dokazuje uměleckou i pěveckou vyzrálost; nachází v naléhavosti krásné výrazové odstíny, přesvědčuje v emotivních i v nostalgicky posmutnělých stavech duše, je představitelsky sebejistá a mimořádně věrohodná. Na prestižní scéně rozhodně skvěle využitá příležitost.           

Douška na závěr: inscenaci dominuje klec, v závěru mnoho klecí. Výmluvný symbol svázanosti, nesvobody, možná i pranýřování. Jakkoli je Calixto Bieito, zvráceně prezentující v současnosti Janáčkovy opery v Praze, takzvaně „slavnější“ režisér než Damiano Michieletto, bylo by prospěšné zavřít ho pro celé glyndebournské představení do jedné z těch klecí jako na pranýř a donutit ho, aby se díval a viděl, jak dobře lze režírovat Janáčka. Respektive jak režírovat Janáčka. Protože Damiano Michieletto (a s ním výtvarníci Paolo Fantin, Carla Teti a Alessandro Carletti) to na rozdíl od něj a od těch, kteří za něj zaskakují, umějí setsakramentsky dobře.

…………….

O sérii představení hraných už v roce 2021 čtěte mimo jiné v SeriáluPlus „Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne.

O opeře v Glyndebourne čtěte například ZDE.

Foto: Glyndebourne Productions Ltd. / Marc Brenner

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky