KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Když Královna noci řve vzteky english

„Kouzelná flétna je v hodinové zkratce představena podstatnými melodiemi a k tomu v zábavném zjednodušení i přesně volenými slovy.“

„Pět instrumentalistů obdařilo Mozartovu hudbu nenápadnou virtuozitou a měkkým, bohatě barevným souzvukem.“

„Mozartovou hudbou se nekřičí. Na to je vídeňský klasicismus přece jen značně ušlechtilý.“

Dva klarinety a tři basetové rohy dokážou udělat hodně muziky. Vypadají a znějí podobně, ale zdaleka ne úplně stejně. Publikum Lednicko-valtického hudebního festivalu se o tom mohlo přesvědčit při nedělním večerním koncertu v zámeckém kostele v Lednici, vyplněném Mozartovou hudbou.

Vida, ptáčník. Jedna z charakteristických hlášek úpravy Mozartovy Kouzelné flétny pro pět dechových nástrojů a vypravěče, která zazněla 6. října v kostele sv. Jakuba Staršího v areálu novogotického zámku v jihomoravské Lednici. Stejně jako třeba ta, která popisuje okamžik, kdy tentýž, tedy Papageno, zjišťuje, že nemá s dějem opery nic společného…

Koncert spolu s hercem Janem Šťastným opanovalo a zrealizovalo pět instrumentalistů – dva hráli na klarinety a tři na basetové rohy, charakteristicky lomené hlubší nástroje z klarinetové rodiny, které patřily do dobového instrumentáře konce 18. století s naprostou samozřejmostí, ale dnes už je možné je slyšet jen vzácně. U prvního pultu seděl Irvin Venyš, u dalších byli Igor FrantišákKarel Dohnal a s nimi dva němečtí kolegové, Jochen Seggelke, který vyrábí moderní i historické klarinety, a Bernhard Kösling, který stojí za danou hudební úpravou opery i doprovodného textu. Dohromady Clarimonia Ensemble, v jehož podání měla Kouzelná flétna v této podobě premiéru na Pražských klarinetových dnech v roce 2016.

Tématem letošního devátého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu jsou svobodní zednáři, kteří zanechali díky rodu Liechtensteinů v tamním architektonickém a krajinářském kulturním dědictví výrazné estetické stopy. Kouzelná flétna je zednářské symboliky plná, ostatně k tomuto tajemnému celosvětovému sdružení patřil jak Mozart, autor hudby, tak Emanuel Schikaneder, divadelní ředitel, pěvec, herec a dramatik, autor libreta.

Kouzelná flétna je ve zhruba hodinové zkratce představena podstatnými melodiemi a k tomu v zábavném zjednodušení i přesně volenými slovy. Je o zkouškách, jimiž (jako u zednářů) prochází princ Tamino. Pamina je osvobozena, svou ženušku Papagenu dostává i ptáčník Papageno. Obě ženy se dostávají „pod čepec“. – Poslední slova Jana Šťastného: „Jaké z toho plyne ponaučení? Tak to je vážně téma na zamyšlení…!“ Aneb všechno dobře dopadlo, ale konec stejně zůstává úplně otevřený. Jasný je snad jen svobodným zednářům…

Na úvod večera zazněla Mozartova hudba pro hrací strojky v nedlouhé úpravě pro čtyři ze jmenovaných nástrojů. A pak už přišla na řadou operní hudba, přiblížená publiku v krátkých hudebních číslech a podobně stručných slovních vstupech. Jan Štastný obdařil text neodolatelnou chytlavostí a pět instrumentalistů Mozartovu hudbu neustálým drobným děním, muzikalitou, nenápadnou virtuozitou a měkkým, bohatě barevným souzvukem. Orchestrální i pěvecké party jsou rozděleny pro dva klarinety a tři basetové rohy šikovně, zřetelně a zajímavě. Projekt má komorní charakter, je názorný, chytrý, milý, kontaktní, celkově víc než podařený.

A Královna noci z našeho titulku? Z příběhu se na konci vytratila. Nicméně vzteky v něm neřvala. To byla básnická licence autora vtipného průvodního textu. Mozart uměl hudbou vyjádřit všelicos, árie Královny noci je ve vyhrocených koloraturách dost bizarní, ale Mozartovou hudbou se nekřičí. Na to jsou vídeňský klasicismus, klarinety, basetové rohy i svobodné zednářství přece jen značně ušlechtilé.

…………….

Foto: LVHF / Pavel Kristián jr.

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky