Klasicismus versus neoklasicismus podle Pražského komorního orchestru
Druhý abonentní koncert sezóny připravuje Pražský komorní orchestr na úterý 15. dubna. Za vedení koncertní mistryně Ludmily Pavlové se od půl osmé večer těleso představí v koncertním sále Pražské konzervatoře s díly Zacha, Mozarta, Suka a Brittena.

Programem zaměřeným na období klasicismu a neoklasicismus bude pokračovat nepříliš zaplněná sezóna Pražského komorního orchestru. Dubnový večer, který je současně pro těleso posledním v první polovině letošního roku, otevře Smyčcový kvartet F dur českého skladatele, varhaníka a houslisty Jana Zacha. Po kvartetním úvodu se těleso zaměří na jednu z nejpopulárnějších skladeb z odkazu Wolfganga Amadea Mozarta, když zahraje jeho Třináctou serenádu pro smyčcový kvartet a kontrabas G dur známou pod titulem Malá noční hudba odkazujícím na poznámku Eine kleine Nachtmusik ve skladatelově vlastním katalogu prací, která znamená Malá serenáda. Proslavený kus Pražský komorní orchestr v minulosti provedl a natočil ve spolupráci s významnými dirigenty nevyjímaje sira Charlese Mackerrase nebo Bohdana Warchala.
V druhé polovině koncertu se těžiště programu přesune k hudební literatuře devatenáctého a dvacátého století. Pražský komorní orchestr uvede Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave. Josef Suk ji zkomponoval v reakci na dobovou nutnost uvádět na koncertech Českého kvarteta rakouskou hymnu, aby vyvážil tuto povinnost skladbou, která naopak upomínala na prosebnou staročeskou duchovní píseň. Od české hudby se pozornost Pražského komorního orchestru upne k hudbě britské reprezentované tvorbou skladatele, dirigenta a klavíristy Benjamina Brittena, klasika dvacátého století, který hledal inspiraci ve staré anglické hudbě lidové i umělé, ale také italské opeře. Orchestr zvolil uvedení Simple Symphony pro malý smyčcový orchestr, kterou Britten složil ve dvaceti letech, v době, kdy končil svá studia na londýnské Royal College of Music.

Program s tělesem připraví houslistka Ludmila Pavlová, trojnásobná vítězka Muzikovy soutěže v Nové Pace a vítězka Akademie Václava Hudečka před jedenácti lety v Luhačovicích. O čtyři roky později uspěla i na soutěžích Váši Příhody a Bohuslava Martinů. V červnu roku 2019 pak vyhrála zlatou medaili s vysokým vyznamenáním na čtvrtém ročníku Manhattan International Music Competition. Kromě mezinárodně rozvíjené sólové koncertní kariéry se Pavlová věnuje také spolupráci s Mucha triem a problematice uvolněnosti při hře na housle, na kterou zaměřila i svoji doktorskou práci na HAMU, kde již sama pedagogicky působí. V květnu Pavlovou čeká mimo jiné vystoupení v koncertním cyklu s titulem Hudba a příroda v harmonii, který pořádá Zámek Žďár nad Sázavou vlastněný rodem Kinských.
Koncertní řada Pražského komorního orchestru bude po letní přestávce pokračovat 30. září, kdy Pavlová s tělesem uvede program složený z děl Griega, Čajkovského a Piazzolly. V listopadu společně uvedou skladby Bacha, Händella, Corelliho a Martinů.
foto/zdroj: archiv umělců
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie