Komorní filharmonie Pardubice vystoupí v listopadu se Sharon Kam
Ambice Komorní filharmonie Pardubice přizvat k hostování klarinetistku Sharon Kam se stala skutečností. Výsledkem jsou hned dva koncerty nesoucí název Klarinet světově, při kterých se tato sólistka izraelského původu představí v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích. Koncerty se budou konat v pondělí 8. listopadu a ve středu 10. listopadu, vždy od 19 hodin.

„Myslím, že se nám podařilo zdánlivě nemožné, a to sladit volné koncertní termíny této celosvětově žádané sólistky s koncertním plánem našeho orchestru, i termíny francouzského dirigenta Martina Lebela. Máme opravdu velkou radost, že posluchačům v Pardubicích můžeme nabídnout tak atraktivní obsazení i skvělý program,“ uvedla manažerka koncertní činnosti Vladislava Kopecká s tím, že hostování Sharon Kam u pardubického orchestru je bezpochyby jednou z hlavních událostí sezóny.
Dramaturg Komorní filharmonie Bohuslav Vítek k programu dodal, že si Sharon Kam připravila hned dvě zajímavé ukázky – Téma s variacemi francouzského novodobého autora Jeana Françaixe a speciálně pro Komorní filharmonii Pardubice nastudovala Clarinettino českého skladatele Ondřeje Kukala. V obou případech se jedná o relativně kratší skladby – relativně z toho důvodu, že obě jsou technicky natolik náročné, že se vyrovnají partům velkých instrumentálních koncertů. Klarinet jako instrument se zde představuje v plné šíři svých možností, zvláště octne-li se v rukou tak význačné interpretky, jakou je právě Sharon Kam.
Za pozornost stojí i další dvě, čistě orchestrální skladby, které pardubická filharmonie v rámci programu uvede. Koncertní večer zahájí Ravelovou Pavanou za mrtvou infantku. Pavana byl původně slavnostní tanec v pomalém tempu pocházející pravděpodobně z italské Padovy, ale plně zdomácnělý už v 15. století ve Španělsku. Maurice Ravel nikdy nevysvětlil, zda mu inspirací byl osud některé vznešené dívky. Tvrdil: „To není smuteční lamentace nad smrtí dítěte, ale spíše pavana, kterou by mohla tančit malá princezna, jakou maloval Velasquez na španělském dvoře.“

Hudební večer uzavře Sinfonietta pro orchestr, která je dílem Francise Poulenca, dalšího francouzského skladatele na programu. Toto dílo složil v roce 1947, poprvé bylo úspěšně provedeno k prvnímu výročí Třetího programu BBC a sklidilo úspěch. V mnoha ohledech má ke „klasice“ daleko, neboť připomíná spíš populární hudbu. Rozhodně ale představuje plnohodnotný a pozoruhodný závěr koncertu.

Foto: Nancy Horowitz, fb komorní filharmonie
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové