Koncert k nedožitým 98. narozeninám Zuzany Růžičkové ve znamení pestrosti a mládí
„Bravurní Pavla Tesařová spolu s vynikající akordeonistkou Markétou Laštovičkovou zahájily výroční koncert s hudbou Jiřího Temla.“
„V Duettinech Viktora Kalabise zpěvné housle Pavly Tesařové provázelo cello Juraje Škody temnými tóny a vzápětí se rozezpívalo s houslemi v okouzlující souhře.“
„Letošní vzpomínka na paní profesorku dostala v provedení báječného tria mladých interpretů další impuls v podpoře talentované nastupující generace.“

Sál Martinů Lichtenštejnského paláce opanovali v pondělí 13. ledna mladí interpreti, aby složili hold královně českého cembala, prof. Zuzaně Růžičkové k jejím nedožitým 98. narozeninám. Koncert pořádaný každoročně Nadačním fondem Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který tito manželé v roce 2000 založili, je věnován památce vynikající cembalistky a pedagožky a připomíná rovněž odkaz skladatele významně ovlivňujícího českou hudbu druhé poloviny 20. století.
Předseda správní rady Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina zahájil večer poděkováním za podporu výročního koncertu ministru kultury Martinu Baxovi a Nadaci OSA a pozval po koncertu do Respiria HAMU k prezentaci důležitých počinů Nadačního fondu. Vzpomínku na narozeniny prof. Růžičkové velmi sympaticky evokovala pestrá dramaturgie koncertu, který je tradičně vizitkou laureáta Ceny Nadačního fondu, tentokrát houslistky Pavly Tesařové. Talentovaná umělkyně se strmě stoupající kariérou doma i v zahraničí působí nyní na prestižní pozici koncertní mistryně orchestru Prague Philharmonia.

Bravurní Pavla Tesařová spolu s vynikající akordeonistkou Markétou Laštovičkovou, studentkou Dánské hudební akademie v Odense, zahájily výroční koncert s hudbou Jiřího Temla. Skladbu Romanets se dvěma částmi, 1. Saint Xaverius a 2. Crucified přednesly s úchvatnou suverenitou a ponorem do náročných témat. Rozechvělé housle v naznačené melodii provázely temné tóny akordeonu, dynamické přechody s vnitřním napětím zaujaly precizní souhrou. Naléhavé sekvence si nástroje předávaly s plynulou samozřejmostí, z tesklivých melodických úryvků se vzedmulo energické varování a v závěru se housle s akordeonem spojily v nádherném jasu ve výškách. Dílo i jeho provedení právem vzbudilo nadšení auditoria, kterému se dostalo cti přivítat v Sále Martinů autora osobně a poděkovat velkým potleskem.
Viktor Kalabis jako vynikající melodik byl představen v Duettinech pro housle a violoncello, op. 67. Čtyři části Introduzione, Danzetta, Serenata a Finale provedla Pavla Tesařová s violoncellistou Jurajem Škodou, členem orchestrálním akademie České filharmonie a studentem HAMU u prof. Ericssona. Zpěvné housle provázelo cello spolehlivými temnými tóny, aby se vzápětí rozezpívalo spolu s houslemi v okouzlující souhře. Taneční rytmus s náležitou dynamikou si užívaly oba nástroje s radostí, náročné party v rukou Pavly Tesařové působily až neskutečně lehce a nic její virtuozitě nestálo v cestě. Violoncello Juraje Škody bylo precizní v doprovodu i sólových vstupech a společná pianissima i forte dodávala Kalabisovým Duettinům skutečnou noblesu.

Ve známé a často uváděné Passacaglii norského skladatele Johana Halvorsena se blýskli tito umělci virtuózní jistotou, která tolikrát slyšenou skladbu ozvláštnila pečlivě odvažovanými technickými finesami a výrazovou diferenciací.
Bohuslav Martinů a jeho Duo č. 1 pro housle a violoncello, H 157 s měkkou melodikou v závratných houslových výškách až k pochmurnějším tónům violoncella vrátilo posluchače v Preludiu do české hudební drobnokresby; Rondo provedli oba mladí umělci se zralou propracovaností, vcítěním do rytmu kompozice a inspirativní interpretací, která strhla posluchače k závratnému potlesku. Martinů v podání Pavly Tesařové a Juraje Škody se stal skutečným vrcholem koncertu.
Na závěr zazněla výborně provedená známá skladba Adama Skoumala Shalik v úpravě pro housle a akordeon, jež dala opět prostor vynikající souhře houslistky a akordeonistky. Originální arabský tanec provedly shodně s chutí a energií, která je spolehlivě nesla skladbou pečlivě cizelovanou technikou a nápadité rytmy s půvabnými melodiemi v úžasných flažoletech ve ztišení okouzlily ve zrychlovanému tempu až k báječnému závěru.

Letošní vzpomínka na paní profesorku dostala v provedení výtečného tria mladých interpretů další impuls v podpoře talentované nastupující generace a setkání v Respiriu HAMU navazovalo na právě doznělý koncert. Nejprve byla udělena Cena Nadačního fondu pro nejlepšího studenta Hudební a taneční fakulty AMU: z rukou děkana HAMU prof. Ivana Klánského jej převzal klavírista Pavol Praženica, student druhého ročníku ve třídě doc. Iva Kahánka. Praženica už nyní vyniká jako sólista, komorní hráč i aktivní organizátor koncertů; byl také jedním ze tří žáků Iva Kahánka na mimořádném společném koncertu (reflexe ZDE) loňského Festivalu Rudolfa Firkušného.

Dále bylo představeno CD Supraphonu Viktor Kalabis: Composer & Conductor s unikátními nahrávkami raných skladeb z let 1948–51. Viktor Kalabis nastudoval svá díla s Janáčkovou filharmonií Ostrava a violoncellistou Miroslavem Petrášem a počátkem osmdesátých let minulého století je pro Československý rozhlas Ostrava dirigoval. Sólista Miroslav Petráš při prezentaci CD velmi příjemně zavzpomínal na své mládí, kdy pod taktovkou skladatele nahrál jeho Koncert pro violoncello a orchestr; CD obsahuje rovněž orchestrální předehru Mládí a Koncert pro komorní orchestr „Hommage à Stravinskij“.

Jako třetí novinku uvedl Aleš Březina knihu anglické autorky Wendy Holdes Teacher of Auschwitz, která právě vychází a je věnována vzpomínkám Zuzany Růžičkové. Jako židovská dívka musela být internována v koncentračním táboře v Terezíně a posléze v Osvětimi, kde se setkala s „učitelem z Osvětimi“ Fredym Hirschem a spolupracovala s ním jako překladatelka. Válečné vzpomínky jsou vzácným autentickým obrazem zrůdné nacistické ideologie, které z rozhovorů s prof. Růžičkovou zachytila Wendy Holdes, rovněž autorka první knihy věnované osobnosti Zuzany Růžičkové One Hundred Miracles. Obě publikace jsou významnými počiny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a nový titul jistě vzbudí podobně velký zájem odborné i laické veřejnosti.
Foto: Petra Hajská
Příspěvky od Marta Tužilová
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Jubileum Institutu Bohuslava Martinů oslavil benefiční koncert s mladými umělci
- Martinů v rukou Pavel Haas Quartet jako další mimořádný počin souboru
- Collegium 1704 ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet: Španělští virtuosové na cestách Evropou
- Festival Kultura v srdci Prahy zahájil inauguračním koncertem Iva Kahánka
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů