Královský dvůr a Skrytá tajemství. Baletní novinka v Olomouci
Druhá baletní premiéra v sezóně Moravského divadla Olomouc bude složeným večerem ze dvou choreografií připravených dvojicí zahraničních autorů inspirovaných skladbami Wojciecha Kilara a Philipa Glasse. Na jevišti olomoucké scény se kreace Glena Lambrechta a Garretta Smithe poprvé objeví v pátek 21. února a do konce sezóny ještě v dalších čtyřech reprízách.

Abstrakce a fantazie jsou hlavními motivy práce dvojice nových choreografií, které si ke spolupráci přizvalo Moravské divadlo Olomouc. Projekt s titulem Královský dvůr / Skrytá tajemství založený v prvním případě na hudbě polského skladatele Wojciecha Kilara a v druhém na tvorbě Philipa Glasse pro moravskou scénu v bodech libreto, choreografie a režie připravili Glen Lambrecht a Garrett Smith. Královský dvůr s Kilarovou hudbou je taneční kreací volně inspirovanou dvorem krále Jakuba I., kterou vytvořil belgický choreograf Glen Lambrecht a Moravské divadlo Olomouc ji uvede ve světové premiéře. „Choreografické dílo Královský dvůr je průsečíkem historických a současných témat, kde se střetává sexualita a společenské povinnosti. Dílo čerpá z romantických hrdinských činů krále Jakuba I. známého svým zápasem mezi sexuální identitou a panovnickými povinnostmi v mládí. V době, kdy se společnost ocitá v situaci, kdy je odrazována zvratem nedávného pokroku v oblasti osobních svobod, si připomínáme, jak blízko jsme k tomu, aby se historie opakovala,“ uvedl ke svému záměru Lambrecht, absolvent Královské školy baletu v Antverpách s několikaletou kariérou v Královském flanderském baletu.
Druhou částí večera bude abstraktní balet Skrytá tajemství na hudbu Philipa Glasse, jehož ústředním motivem je touha mladého muže uniknout před politickým a zkorumpovaným systémem. Choreografem v tomto případě je talentovaný a žádaný Američan Garrett Smith, který v poslední době uvedl své choreografie třeba v milánské La Scale, s Norským královským baletem nebo se souborem Houston Ballet. Inspirací Smithovi byla zejména situace na Blízkém východě a zejména v Íránu. „V poslední době to byla občanská válka v roce 2022, protesty žen v této zemi (Women Life Freedom Movement) a tragické zabití Mahsy Amini. Dozvěděl jsem se, že v Íránu je zakázáno tančit na veřejnosti a děti nemají možnost trénovat klasický ani současný tanec. Tato extrémní omezení, zejména pro ženy, mě hluboce znepokojují,“ uvádí Garrett. V České republice se představí poprvé a balet Moravského divadla uvede i tuto choreografii ve světové premiéře.
Inscenační tým baletní novinky olomouckého divadla doplní Barbora Rašková a Monica Guerra, které stojí za scénickým konceptem a kostýmy. V obou baletech se v hlavních rolích představí tanečník Sergio Méndez Romero, kterého v Lambrechtově baletu bude alternovat Iván Sánchez Fernández a v případě Skrytého tajemství Ondřej Králíček. V dalších úlohách zatančí členové baletního souboru moravské scény. Balet Královský dvůr / Skrytá tajemství se zařadí do kontinuity současných choreografií od renomovaných autorů, která je součástí dramaturgického směru baletního souboru Moravského divadla. Po premiéře naplánované na pátek 21. února, bude moci olomoucké publikum nové baletní představení zhlédnout ještě ve dvou termínech do konce února a jedenkrát v březnu a v dubnu. V dubnu operní soubor Moravského divadla Olomouc uvede v premiéře Verdiho La traviatu.

Foto/zdroj: ze zkoušky - Tereza Hrubá
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie