KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Lípa Musica ve znamení lidského hlasu english

„Osmnáctá festivalová přehlídka se hudebně-vokální oblasti věnuje celou třetinou připravovaných projektů.“

„Premiérové zastavení v klášteře ve Svatém Marienthalu, který leží jen několik kilometrů proti proudu Lužické Nisy od královské Žitavy, bude věnováno hudebním vizím rýnské Sibyly – Hildegardy z Bingenu.“

„Vokální kapitola letošního ročníku festivalu se uzavře v premiérově zařazeném Ústí nad Labem, kam festival přiveze Scholu Gregorianu Pragensis Davida Ebena.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica se v letošním roce poprvé uskuteční „pod taktovkou“ nového uměleckého garanta Josefa Špačka, který vtiskl programu festivalu zřetelný rukopis. Ten je patrný zejména v plejádě jmen významných zahraničních instrumentalistů, které na festival Lípa Musica přijedou předvést své umění sólově či v rozličných komorních spolupracích přímo s Josefem Špačkem. Vedle toho však festival od počátku existence provází výrazný akcent hudby vokální a ani v letošním roce tyto hudební vody Lípa Musica neopomíjí.

Tato pevná programová linka má své kořeny v předobrazu Lípy Musicy, kterým byl původní Festival duchovní hudby Česká Lípa, z něhož v roce 2007 dnešní podoba festivalu vykrystalizovala. Důvodem, ve své podstatě nejzásadnějším, je pak osobnost zakladatele a ředitele festivalu, Martina Prokeše, který coby aktivní zpěvák dává festivalu rozhodující směr a svými vlastními projekty program festivalu pravidelně zpestřuje. Osmnáctá festivalová přehlídka se proto hudebně-vokální oblasti věnuje celou třetinou připravovaných projektů.

V samotném úvodu je zasazen emblémový projekt letošního ročníku, který festival avizoval již s koncem loňského ročníku. V rámci celé republiky exkluzivně se v monumentální klášterní bazilice v severočeských Hejnicích 17. září představí českému publiku již známé legendární vokální sexteto z Velké Británie – The King’s Singers. Soubor, který v loňském roce oslavil neuvěřitelné půl století na světové scéně, je klenotem v oblasti a capella zpěvu a právem náleží ve svém oboru k nejužší světové špičce. Pro svůj festivalový debut si Královští pěvci připravili program z umělých i lidových písní z celého světa, a navíc ke spolupráci přizvou i regionálně nejvýraznější dětský pěvecký sbor Severáček z Liberce, jehož historie se délkou vyrovná britskému ansámblu.

Liberecký dětský sbor ZUŠ, Severáček, který citlivou rukou vede sbormistryně Silvie Pálková, není na Lípě Musice nováčkem. Po letech dostane v rámci osmnáctého festivalového ročníku příležitost i k celovečernímu vystoupení, které je zařazeno do jánského kostela v saské Žitavě. Převážně českou mariánskou sborovou poctu navíc okoření světová premiéra skladby Magnificat nadějného mladého skladatele Petra Koronthályho.

Od hudby soudobě se v další projektech Lípa Musica soustředí na odkaz hudby středověké a renesanční. Premiérové zastavení v klášteře ve Svatém Marienthalu, který leží jen několik kilometrů proti proudu Lužické Nisy od královské Žitavy, bude věnováno hudebním vizím rýnské Sibyly – Hildegardy z Bingenu. V autorském programu Ego sum homo představí Barbora Kabátková se svým Tiburtina ensemble a za doprovodu harf a dulce melos hudební odkaz této „renesanční“ bytosti, který dodnes zůstává zcela originálním a nenapodobitelným.

Stylově podobným projektem je i návrat dua Kchun, které se v posledních letech etabluje na české hudební scéně s neotřelým projektem inspirovaným Dantovou Božskou komedií. Tématiku tohoto zásadního díla světové literatury představují pěvci Martin ProkešMarek Šulc společně s audiovizuální složkou – živou kresbou světlem z pera akademického malíře Atily Vöröse a uměleckým přednesem textů nejen z Dantovy předlohy, ale také Písma. Toho se premiérově ujme mladá tvář známá z činohry Národního divadla, televizních obrazovek i z vlastních originálních projektů – herec Igor Orozovič.

Pro Českou Lípu kromě dantovského zastavení festival zařadil i převážně janáčkovský večer, který představí jeden ze skvostů komorní hudby 20. století, jeho písňový cyklus Zápisník zmizelého. Vášnivý opus odrážející Janáčkovu lásku k mladé Kamile na podkladu emotivních básní mladíka zamilovaného do cikánského děvčete dá mimo jiné prostor pro vystoupení tenoristy Jaroslava Březiny a mezzosopranistky Elišky Weissové. Program doplní Janáček klavírní v podání Martina Kasíka.

Písňový cyklus bude v hlavní roli i na festivalové zastávce na děčínském zámku. Do dramaturgie festivalu byla vedle janáčkovské pocty zařazena i pocta Antonínu Dvořákovi v podobě, jak ji nedávno nastudovaly a nahrály pěvkyně Simona Šaturová Markétou Cukrovou za doprovodu Vojtěcha Spurného. Moravské dvojzpěvy představují v kontextu Dvořákovy tvorby jeden z jeho autorských nejoriginálnějších projevů inspirovaných folklórní melodikou, které mu otevřelo brány k mezinárodní popularitě. Už z nahrávky je patrné, že hlasy obou pěvkyň se spolu velmi dobře pojí, jejich projev je přirozený a bezprostředně radostný, tak jak Dvořák předjímal již ve své partituře.

Vokální kapitola letošního ročníku festivalu Lípa Musica se uzavře v premiérově zařazeném Ústí nad Labem, kam festival přiveze ansámbl, jež by se dal považovat za svým způsobem residenční. Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena je s Lípou Musicou bytostně spjata nejen osobností Martina Prokeše, ale i provedením řady zásadních projektů v průběhu dosavadní festivalové dráhy. Často je to právě tento soubor, kterým se festival představuje na nových lokalitách a nejinak tomu bude i v případě severočeské metropole. V místním známém kostele se šikmou věží se Schola spojí s violoncellistou Jiřím Bártou v dialogu hlasu a strun sahajícím od gregoriánskému chorálu až k Arvo Pärtovi.

Jistým vokálním epilogem překračujícím hranice klasické hudby pak bude kamenickošenovský večer „Ve dvou“ s šansonem, Lenkou Novou a Petrem Maláskem.

Dramaturgie 18. ročníku festivalu Lípa Musica je jako již tradičně mnohovrstevnatá. Kromě ročníkového tématu spjatého s výročními revolučními ideály, které explicitně i mezi řádky proniká hudební nabídkou festivalu, se dramaturgie dlouhodobě drží svých základních obrysů. Kromě vokálního nádechu je to i dlouhodobě rozvíjený česko-německý dialog, o kterém více příští týden…

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky