Manfred Honeck: Prahu jsem si už dávno zamiloval
„Je to jako bych se vrátil domů k rodině. V prvních letech založení Gustav Mahler Jugendorchester jsem byl asistentem Claudia Abbada.“
„S Čajkovským nemusíte nic moc dělat, protože tam všechno už je. Není třeba přidávat cukr na dort…“
„Hráči orchestru velmi talentovaní a už teď by se mohli dostat na konkurz do skvělých orchestrů. Oceňuju jejich touhu se učit.“

Do Prahy se vrací Gustav Mahler Jugendorchester – orchestr mladých hudebníků, u jehož založení stál v roce 1986 dirigent Claudio Abbado. Působení v tomto vynikajícím mezinárodním tělese otevřelo dveře stovkám začínajících umělců včetně těch z Česka a Slovenska. Na letošní Dvořákovu Prahu přijíždí orchestr pod vedením velké umělecké osobnosti, dirigenta Manfreda Honecka, a to s Brucknerovou Devátou symfonií a Korngoldovým Houslovým koncertem D dur, jehož sólový part ztvární houslista Renaud Capuçon. Krátký rozhovor s dirigentem Honeckem vznikl po nedávném úspěšném koncertu na Salcburském festivalu.
Jste za polovinou svého evropského turné s Gustav Mahler Jugendorchester a houslistou Renaudem Capuçonem. Jaké jsou vaše dosavadní dojmy?
Renaud je skvělý houslista s fantastickým a hlubokým zvukem. Hraje organicky a velmi vkusně. Vždycky existuje nebezpečí hrát Korngolda příliš v hollywoodském stylu. On ale našel přesvědčivý přístup k tomuto dílu. Cítím se poctěn, že s ním mohu být společně na pódiu.
Nedávný koncert v Salcburku byl plný neuvěřitelné energie a publikum ho přijalo opravdu pozitivně. Měl jsem pocit, že jste s mladými hudebníky našli víc než jen společný jazyk! Co pro vás znamená spolupráce s Gustav Mahler Jugendorchester?
Je to jako bych se vrátil domů k rodině. V prvních letech založení pod vedením Claudia Abbada jsem byl dirigentovým asistentem. Hráči orchestru jsou velmi talentovaní a už teď by se mohli dostat na konkurz do skvělých orchestrů. Oceňuju jejich touhu se učit.
Snažíte se být nejen dirigentem, ale i mentorem pro mladé hráče? A naslouchají vám?
Moje zkušenosti rozhodně pomáhají! Často si za mnou chodí pro rady a já se s nimi opravdu rád podělím o své názory a myšlenky. Sám jsem v mládí měl tu čest dostávat kariérní rady od mnoha slavných dirigentů, jako byli Lenny Bernstein, Riccardo Muti nebo Claudio Abbado…

Čajkovského Pátá symfonie hraje v programu turné důležitou roli. Zazněla například v Salcburku. Znám vaši úžasnou nahrávku z Pittsburghu, která je plná emocí a silné hudební myšlenky, a sobotní zážitek mi také dal malou nápovědu… Nicméně se vás zeptám. Proč jste si pro turné s Gustav Mahler Jugendorchester vybral právě toto hudební dílo?
Čajkovskij má k dispozici mnohem víc, než by si člověk myslel. Je plný emocí. A pro mě je důležité, abyste ho slyšeli bez senzacechtivosti. Mariss Jansons jednou řekl něco ve smyslu, že s Čajkovským nemusíte nic moc dělat, protože tam všechno už je. Není třeba přidávat cukr na dort…
V Praze místo Čajkovského uvedete Brucknerovu Devátou symfonii – dílo stejně monumentální, ale zcela jiným způsobem. Nacházejí v této hudbě mladí hudebníci něco jiného než klasické orchestry?
Mladé hudebníky u Brucknera překvapila ta bohatost zvuku. A mě překvapilo, jak dobře mladé ženy a muži jeho hudbě rozuměli. Samozřejmě jsem se je také snažil zasvětit do tajů Brucknerova světa. Snad to pomohlo…
V Praze uslyšíme i zmíněného Ericha Wolfganga Korngolda v podání Renauda Capuçona. Je houslový koncert brněnského rodáka už klasikou?
Rozhodně. Hraje se čím dál častěji. V poslední době jsem ho dirigoval například letos v červnu ve Vídni. Je to jednoznačně mistrovské dílo.

Jak si mladí hudebníci rozumí s Renaudem Capuçonem?
Obdivují jeho muzikálnost a lidskost!
Do Prahy se vracíte pravidelně, především k České filharmonii. Jaké jsou vaše vzpomínky na Prahu?
Prahu jsem vždycky miloval. Můj první koncert tam se datuje do devadesátých let a hluboce si vážím charakteristického zvuku České filharmonie.
Krátká otázka na závěr: Jak vás inspiruje práce Gustav Mahler Jugendorchester?
Dělá mi velkou radost pracovat s tak talentovanými mladými hudebníky! Jsou budoucností!

Příspěvky od Jan Průša
- Zamilovaní mladí na Lípě Musice
- Bennewitzovo kvarteto přeneslo Vídeň na sever Čech
- Elizabeth Jiřičková a Barbora Brabcová: Skvělých skladatelek, jako byla Vítězslava Kaprálová, snad muselo existovat více
- Jiří Habart: Koncert na Pražském jaru je nejhezčím dárkem
- Anne Akiko Meyers od minimalismu ke Dvořákově srdečnosti
Více z této rubriky
- Leoš Svárovský: Víte, jak rozvášnit Japonce? Zahrajte jim Dvořáka
- Thomas Adès: Janáčkem jsem naprosto posedlý
- Emmanuel Pahud: Umělec se nemá opájet úspěchem, musí umět ukázat křehkost a zranitelnost
- Pavol Bršlík: Nejsem cirkusový umělec
- Václav Kozel: Vždycky jsem si vybíral ty nejlepší hráče
- Viktor Velek: Aby se Palacký neobracel v hrobě
- Dominika Škrabalová: Mentální příprava sólových zpěváků je také důležitá
- Fanni Faluvégi: Aktivní umělci jsou lepší pedagogové
- Vladislav Klíma: Rád bych se v Ostravě ještě dožil nové koncertní síně
- Igor Ardašev: Pedagog je jako zahradník. Nesmí překážet v růstu