KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová english

Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext.

Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké době zveřejní rozhovor) si podle slov Pera Boye Hansena, uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery, vybralo pro tuto inscenaci zcela přirozeně. „Feministická opera“, jak Hansen také Manon Lescaut označil na tiskovém setkání 18. března ve Státní opeře, dostane pod režijním vedením Slávy Daubnerové hlubší vhledy do hrdinčiny situace a přinese zamyšlení nad jejími okolnostmi. „(Manon) chce vyhrát, ale ve světě, v němž se pohybuje, nemá šanci. Ocitá se nad propastí mezi realitou a iluzí a my jsme svědky jejího životního zápasu,“ říká Daubnerová. Původem slovenské umělkyni přitom výklad děl skrze více femininní optiku není cizí – svým způsobem tak postupovala například i v nedávné inscenaci Příhod lišky Bystroušky ve Slovenském národním divadle. 

Prostředím, v němž opera končí a do kterého se příběh rozhodli zasadit i inscenátoři, je poušť. „Tento závěrečný, velmi surreální a poetický obraz se stal inspirací pro celý scénický koncept. Poušť, osamělá dálnice a nekonečný horizont s příslibem něčeho, co existuje za ním,“ vysvětluje Daubnerová, která na inscenaci spolupracuje s Alexandrem Corazzolou. „Inscenace Slávy Daubnerové vykazuje mimořádnou inteligenci a psychologickou vytříbenost, stejně jako velkou vizuální působivost,“ potvrzuje i dirigent Simone Di Felice

Na rozdíl od Daubnerové, která s českou první scénou spolupracuje již poněkolikáté, je to pro Simoneho di Felice první zdejší angažmá. Dirigent se vyznává, že se mu se sólisty, orchestrem i sborem spolupracuje skvěle. Pucciniho partituru přitom chápe jako projev skladatelova mládí a divoké invence. „Charakter této opery je nesmírně vášnivý, často v zoufalé podobě, ale obsahuje i nezapomenutelné lyrické melodie a lehké a ironické pasáže. Přes toto bohatství různých charakterů je celková struktura velmi přesvědčivá a dramaturgicky dokonale vyvážená a funkční,“ vysvětluje. 

V pěveckém castu převažují čeští a slovenští umělci. Ze zahraničí byla přizvaná jedna z představitelek Manon, moldavská sopranistka Ghiulnara Raileanu a také jeden z představitelů Renata des Grieux, bulharský tenor Milen Božkov. V roli Manon alternují dvě debutantky v roli, Petra Alvarez Šimková a Ghiulnara Raileanu, obě se přitom shodují, že v rozporuplné postavě Manon spatřují její lidský rozměr a emoce. Dále se v inscenaci představí Peter Berger jako des Grieux. Lukáš BařákCsaba Kotlár jako Lescaut, jako Geronta di Ravoir diváci uslyší Jiřího SulženkaFrantiška Zahradníčka

Manon Lescaut i podle mínění realizačního týmu představuje první velký úspěch pozdějšího operního mistra Giacoma Pucciniho. Státní opera ji letos zařazuje jako svůj třetí premiérový titul. Jen nedávno přitom operu do repertoáru opět zařadilo i Národní divadlo v Brně. (Reflexe ZDE.)

Foto: Serghei Gherciu Photography

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky