Martinů a jeho svět v ohnisku pozornosti pětatřicátého Bard Music Festivalu
Univerzita svobodných umění Bard College v USA přichází po uvedení Smetanova Dalibora s dalším programem zaměřeným na českou hudbu. Pětatřicátý Bard Music Festival nabídne intenzivní dva bloky zkoumání Bohuslava Martinů a jeho světa. V jedenácti tematických koncertech se přehlídka bude zabývat českým skladatelem světového formátu, jehož hudba je však podle pořadatelů dodnes americkému publiku stále ještě převážně neznámá…

V polovině 20. století byl Bohuslav Martinů považován za jednoho z předních světových skladatelů. Byl mimořádně plodný a stal se významnou osobností americké kulturní scény, když působil jako pedagog na univerzitách v Princetonu, Curtisu, Mannesu a Tanglewoodu, komponoval pro Bostonské symfoniky, Clevelandský či Filadelfský orchestr a konečně byl zvolen doživotním členem Národního institutu pro život a literaturu. Dnes však jméno Bohuslav Martinů z paměti široké americké veřejnosti poněkud vymizelo, což se snaží sympaticky odčinit Bard Music Festival. Za doposud nejodvážnější program označují jeho pořadatelé náplň, kterou připravili pro pětatřicátý ročník přehlídky soustředěné časově kolem dvojice srpnových víkendů, resp. 8. až 10. a 14. až 17. srpna. V ohnisku pozornosti se ocitne právě český skladatel Bohuslav Martinů, kterého přehlídka představí z různých úhlů pohledu, jakuž portál KlasikaPlus.cz avizoval rozhovorem s Leonem Botsteinem, prezidentem pořádající Bard College.
Ve snaze rozkrýt život, tvorbu a svět Bohuslava Martinů v celé jeho komplexnosti a složitosti, uvede přehlídka široký výběr z jeho díla, včetně Druhé a Šesté symfonie, sborových mistrovských děl jako Epos o Gilgamešovi a Polní mše a původní verze jeho jednoaktové opery Mariken de Nimègue, která se dočká své dlouho očekávané světové premiéry (české uvedení chystají pro příští sezónu Pražští symfonikové). Tyto skladby zazní společně s hudbou skladatelů, mezi nimiž jsou Martinůovi předchůdci Antonín Dvořák a Leoš Janáček, učitelé Josef Suk a Albert Roussel, studenti Vítězslava Kaprálová a Jan Novák, krajané Ervín Schulhoff a Rudolf Firkušný, kolegové z École de Paris Alexandre Tansman a Alexander Tcherepnin, američtí kolegové Aaron Copland a David Diamond nebo nástupci od Joan Tower po Franka Zappu.

První ze tří programů věnovaných cele Martinů bude mít pod titulem Kariéra bez hranic premiéru v pátek 8. srpna ve Fisher Center, konkrétně v Sosnoff Theater, na jehož pódiu zazní nostalgický písňový cyklus Petrklíč, Fanatazie pro hoboj a theremin, výběr z druhé knihy Etud a polek, První klavírní kvartet, ale také Druhá symfonie nebo Dvojkoncert pro klavír, tympány a smyčcový orchestr. Na koncertu komentovaném Leonem Botsteinem vystoupí sopranistka Jana McIntyre, mezzosopranistka Taylor Raven, klavíristé Michael Stephen Brown, Erika Switzer a Orion Weiss, houslistka Luosha Fang, hráčka na theremin Dorit Chrysler, Balourdet Quartet a Botsteinem řizený The Orchestra Now.
V sobotu 9. srpna se festival zaměří na francouzská spojení Bohuslava Martinů, připomene jeho studia v Paříži a další formující elementy skladatele včetně Jaroslava Řídkého (Alla Polka), s nímž hrál v České filharmonii, učitele Josefa Suka (První klavírní kvartet), Alberta Roussela (Jazz dans la nuit), polského emigranta Alexandra Tansmana (Sonatina pro fagot), který byl stejně jako Martinů předním představitelem takzvané École de Paris, a jejich staršího vzoru Maurice Ravela (Druhá houslová sonáta). Z odkazu Martinů na druhém večeru zazní První smyčcové trio, Flétnová sonáta a Foxtrot pro klavír. Interprety budou vedle jmen známých již z prvního večera flétnista Brandon Patrick George, fagotista Thomas English, klavírista Danny Driver a role průvodce se ujme Byron Adams. Program se uskuteční v Olin Hall.

Třetí program se bude téhož dne večer věnovat tématu Hudba a svoboda a dotkne se etapy nacistické okupace, která se ještě více než do života Martinů propsala do osudu Ervína Schulhoffa. Jeho odkaz festival připomene uvedením Druhé symfonie. K němu dramaturgie přidává Čtvrtý klavírní koncert Incantation, který byl věnován skladatelovu příteli a spoluvězni, koncertnímu pianistovi – a pozdějšímu mentorovi Leona Botsteina – Rudolfu Firkušnému, jehož vlastní Klavírní concertino zazní teprve potřetí. Program doplňují další dvě díla Martinů: Památník Lidicím a Šestá a poslední symfonie (Fantaisies symphoniques). Tato skladba, napsaná k oslavě pětasedmdesátého výročí Bostonského symfonického orchestru, byla oceněna cenou New York Music Critics’ Circle Award a představuje jeden z vrcholů jeho tvorby v Americe. Třetím programem, který bude hostit opět Sosnoff Theatre, provede Christopher H. Gibbs, o interpretaci se postarají The Orchestra Now s Leonem Botsteinem a klavíristé Jeonghwan Kim a Piers Lane.
V neděli 10. srpna festival na dopoledne v Olin Hall avizuje pořad nazvaný Charakteristický hlas Martinů. V něm představí rezidentní vědci Michael Beckerman a Aleš Březina komorní díla Martinů a jeho nadané studentky kompozice a přítelkyně Vítězslavy Kaprálové. Z jejího odkazu zazní První smyčcový kvartet, který orámují skladby Martinů – v úvodu Sedmý smyčcový kvartet, klavírní opus Pátý den pátého měsíce a instrumentální miniatury Les Rondes, v závěru pak Variace na slovenské téma. V programu vystoupí klavírista Danny Driver a Balourdet Quartet.
Pátý program seznámí zájemce o osobnost Bohuslava Martinů s jeho uměleckou cestou z Paříže do New Yorku. Všímá si skutečnosti, že stejně jako Martinů se i Arthur Honegger a Aaron Copland proslavili v meziválečném Paříži a všichni tři následně učili pod záštitou Sergeje Koussevitzkého v Tanglewoodu. Hudebně tento moment připomene Honeggerovo Concerto da camera, Coplandův Sextet a čtyři skladby samotného Martinů: Kuchyňská revue, První klavírní sonáta, Cembalový koncert a Tre ricercari. O podání se v tamním divadle mimo jiné postará trumpetista Zachary Silberschlag, pianista Andrey Gugnin nebo cembalista Mahan Esfahani. Slovní průvodkyní bude Anna Harwell Celenza.

Na 14. a 15. srpna pořadatelé připravují program s názvem Spirituální hledání, jehož protagonisty budou sbor Bard Festival Chorale vedený Jamesem Bagwellem a varhanice Renée Anne Louprette. Dvě pozdní díla Martinů – Vigilie, jeho jediná skladba pro varhany, a Hora tří světel – zazní společně s výběrem z českých sborových děl Dvořáka, Janáčka a Ebena.
Sedmým programem budou 15. srpna rezonovat témata víry a lidové tradice. Půjde o druhou akci festivalu věnovanou výhradně zkoumanému skladateli, která bude uvedena opět na půdě Sosnoff Theatre. Program otevře Česká kantáta napsaná na počest českých dobrovolníků, kteří bojovali ve francouzské armádě, následovat bude protiválečná Polní mše, která skladateli vynesla zařazení na černou listinu nacistů. Program zakončí světová premiéra původní francouzské verze Martinůovy jednoaktové opery Mariken de Nimègue. Originální dílo, založené na středověké holandské hře a známější v pozdější české verzi, za kterou získal Československou státní cenu za skladbu, bude nastudováno na francouzský text Henriho Ghéona a s odlišnou instrumentací i rozsáhlým originálním hudebním materiálem, který dosud nebyl publikován ani proveden. Mentory programu budou opět Beckermanns Březinou, mezi interprety se objeví sopranistka Anna Thompson, barytonista Tyler Duncan a Bagwellem řízený sbor a orchestr.
Osmý blok uvedený 16. srpna v Olin Hall bude zkoumat Bohuslava Martinů na ose tradice a inovace a připomene skladatele jako zdatného syntetizátora starého a nového na půdorysu trojice jeho děl. Zazní První duo z jeho Tří madrigalů, Třetí sonáta pro violoncello a Druhý nonet. K nim dramaturgie tematicky přiřadila komorními díla z poloviny století od dvou skladatelových mladších současníků: Kvintet pro flétnu od Davida Diamonda a Évocations de Slovaquie Karla Husy. V interpretačním výčtu se nově u tohoto programu objevuje flétnistka Alex Sopp, houslisté Shannon Lee a Austin Wulliman nebo violoncellisté Nicholas Canellakis a Thomas Mesa.

Devátý program titulovaný Epická síla tradice představí sborovou a orchestrální tvorbu Martinů v dialogu s dílem jeho žáka Jana Nováka, které bude reprezentovat kantáta Ignis pro Ioanne Palach. Z odkazu Martinů se v tomto programu objeví árie z jednoaktové opery Ariane. Druhý houslový koncert a na závěr Epos o Gilgamešovi, jediné velkolepé oratorium skladatele, které v nové sezóně uvede i Pražský filharmonický sbor s orchestrem Prague Philharmonia. Na Bard Music Festivalu se ztvárnění těchto opusů chopí Botsteinem řízený American Symphony Orchestra, Bagwellem vedený Bard Festival Chorale a v sólových partech se publikum bude moci setkat se sopranistkou Leah Hawkins, tenoristou John Matthew Myers, který se ujal letošního premiérového nastudování Smetanova Dalibora, barytonistou Normanem Garrettem a basbarytonistou Williamem Guanbo Suem. Slovem přítomné provede muzikolog Michael Beckerman.
Předposlední program se zaměří na dědictví Martinů a jeho vlivy na skladatelé následující. Ty jsou patrné v tvorbě Alexandera Tcherepnina, Jaroslava Ježka, Choua Wen-chunga, ale i Witolda Lutosławského, Joan Tower nebo americké ikony Franka Zappy. Jejich díla zazní v dialogu s dalšími dvěma komorními skladbami Martinů, a to Kvartetem pro hoboj, housle, violoncello a klavír a písněmi v autorském provedení Ivy Bittové. Kurátorem tohoto programu zasazeného na dopoledne 17. srpna od Olin Hall bude Richard Wilson.

Intenzivní poctu Bohuslavu Martinů, kterou složí Bard Music Festival, završí provedení jeho opery Julietta aneb Snář. V roce 2019 Leon Botstein dirigoval americkou premiéru tohoto díla v Carnegie Hall, aktuálně se Botstein s American Symphony Orchestra představí v poloscénickém obnovení opery, ve kterém vystupují tři členové premiérového obsazení: tenorista Aaron Blake a basbarytonisté Philip Cokorinos a Alfred Walker. Titulní roli ztvární sopranistka Erica Petrocelli, která se podílela již na Daliborovi. Podrobné obsazení je uvedeno zde.
***
Ohlédnutí za uvedením Smetanova Dalibora v rámci Bard SummerScape čtěte ZDE.
foto: Bard Music Festival, archiv interpretů (Donald Allison) a portálu
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou