KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Martinů v rukou Pavel Haas Quartet jako další mimořádný počin souboru english

„První věta pátého kvartetu nabízí nádherné houslové sólo Veroniky Jarůškové s obdivuhodně znělými i zcela ztišenými tóny ve stříbřitém pianissimu.“

„V podání Pavel Haas Quartet zazní vytříbeně stylově Smyčcový kvartet č. 7 Bohuslava Martinů, který stále patří k nejhranějším.“

„Smyčcový kvartet č. 2 komponoval Bohuslav Martinů při seznamování s Paříží v roce 1925; inspirace jazzem a folklórem je zřetelná od prvních tónů.“

Pavel Haas Quartet dnes patří ke skutečné špičce světové komorní hudby, jeho více než dvacetiletou kariéru od počátku budují vynikající domácí i zahraniční vystoupení, provázená prestižními oceněními. Exkluzivní smlouva se Supraphonem přinesla kvartetu desítku vynikajících alb, z nichž každé přivítala odborná kritika i zájem veřejnosti. Nové album Martinů: String Quartets 2, 3, 5, 7 vyšlo nyní na podzim a ani tentokrát ohlasy nešetří chválou i obdivem k vysoké kvalitě nahrávky.

Pavel Haas Quartet je uznáván v celosvětovém měřítku jako těleso s vynikající harmonickou souhrou, bohatou barvou zvuku a nadšením pronikajícím každou skladbou. Vůdčí silou je houslistka Veronika Jarůšková, zakladatelka kvarteta spolu s violistou Petrem Niklem a stále na pozici primária ansámblu; proslula mistrovskou technikou a emocionální hloubkou své virtuózní hry, podpořenou neutuchající energií kombinující tradiční českou houslovou školu s moderním přístupem k interpretaci širokého spektra kvartetního repertoáru. Violoncellista Peter Jarůšek působil dříve ve Škampově kvartetu, po odchodu Petra Nikla přišli další violisté, od roku 2023 je violistou Šimon Truszka; druhé housle procházely rovněž obměnou, nyní je zde Marek Zwiebel, který výborně dotvořil vynikající čtveřici.

Kvartetní dílo Bohuslava Martinů zaujalo Veroniku Jarůškovou s kolegy již před lety a postupně studovali jednotlivá díla. Ze sedmi smyčcových kvartetů Martinů vybírali pro nové album takové, které považovali za nejvýstižnější. V uceleném, velmi zasvěceném sleeve note Kateřiny Nové jsou uvedeny všechny aspekty kompozice smyčcových kvartetů jako hudební formy, k níž měl houslista Bohuslav Martinů skutečně blízko a vyslovil svého času „nesmírné potěšení, jaké cítí při práci s těmito čtyřmi hlasy, nezávislými a svobodnými, které navzdory tomu tvoří něco, a new entity a harmonický celek“. Vcítění souboru Pavel Haas Quartet do Martinů vyjádření je zřetelné u všech vybraných skladeb, tvořených v průběhu let 1925–1947, reflektujících zásadní umělecké i životní situace skladatele. Kontrast a svébytnost jednotlivých děl předurčily dramaturgii martinůovské nahrávky.

Smyčcový kvartet č. 5, H 268 z roku 1938 vychází ze vztahu s mladou Vítězslavou Kaprálovou, která od roku 1937 studovala u Martinů kompozici. Pavel Haas Quartet v čele s Veronikou Jarůškovou považuje právě tento kvartet za zásadní a celostní dílo jako osobní výpověď s nejsilnějším emocionálním vyjádřením. Provedení pátého kvartetu oslovilo hudebníky subjektivní, skrytou programností plnou vášnivých vznětů a emocí. Od energického úvodu Allegra s nádherným houslovým sólem, čistým s vnitřní krásou, již Veronika Jarůšková do své dechberoucí hry vkládá, obdivujeme jásavě znělé i zcela ztišené tóny ve stříbřitém pianissimu. Působivé přechody dynamiky a vynikající kompaktní souhra provázejí celou skladbu v jemných pasážích stejně jako ve vzrušených, až syrových sekvencích. Lento – Allegro je volné, ztichlé, kde nebesky znějící housle podporuje violoncello vážným klidným tónem. Báječná souhra kvartetistů dodává dílu mimořádné vyznění, je to niterné sdělení velkého skladatele vložené do výmluvných tónů. 

Smyčcový kvartet č. 3, H 183 z roku 1929 nese všechny znaky pařížského pobytu Martinů – tonalita a atonalita, disonance a propracovaná technika hry zobrazuje jazzové prostředí Paříže, které skladatele fascinuje. Počáteční Allegro s jemnými houslovými úryvky, stručnými a naléhavými, provázejí ostatní nástroje pevným předivem. Rozvlněná dynamika člení melodiku a rytmiku, housle nesou základní téma, neumdlévající cello i s krátkou chromatikou udržuje společné tempo, v závěru vyvěrá lehounké pizzicato. Vivo v rychlejším tempu osvobozuje a zdánlivý chaos s pěkně podaným glissandem zdobí vrcholný závěr.

Smyčcovému kvartetu č. 7 – Concertu da camera, H 314 z poválečného roku 1947 chtěl skladatel dát nový směr s neoklasicistním vyzněním. Šest úspěšných let ve Spojených státech prožíval Martinů již jako uznávaný skladatel v New Yorku a zkomponoval skladbu s lyrickým nádechem volnosti a radostným návratem k tradici. Byť newyorská premiéra sklidila nadšené i méně nadšené kritiky, patří stále tento kvartet k nejhranějším. V podání Pavel Haas Quartetu zaznívá skladba vytříbeně stylově v duchu radostných pocitů ze znovunabyté svobody, zpěvnými sekvencemi problýskne taneční rytmus, kompoziční suverenita, pestrost dynamiky a melodických prvků Martinů skladbu výborně charakterizují. V Andante uvádejí housle Veroniky Jarůškové jedinečně sotva slyšitelné, jemně rozezpívané linky, které vedou souhru v tiché, půvabné melodii, táhlé a nekonečně působivé. Rozběhnuté Allegro vivo vede opět sólo, střídavý doprovod se skládá postupně, aby ladně splynul s houslovou linkou. Náročná kantiléna v rukou Veroniky Jarůškové s rytmickým podkresem doprovodu dodává pevnou pozici společnému proudu hudby. 

Závěrečné dílo CD, Smyčcový kvartet č. 2, H 150, komponoval Bohuslav Martinů při seznamování s Paříží v roce 1925. Inspirace jazzem a folklórem je zřetelná od prvních tónů. Nejprve jakoby nesmělé sólo houslí směřuje k písňové melodii, taneční úryvky přerušují plynulý tok hudby. Náročné pasáže dávají příležitost každému nástroji k osamostatnění a zdánlivé nezávislosti. Nastupují jazzové vlivy záměrně prolínající tradici s nastupující stylovou změnou, jazz v Paříži Martinů obdivoval a vnímal jako výrazný zdroj. Slyšitelné lidové nápěvky najdeme v rychlejším, přesto nespěchavém rytmu se svižným překrýváním mistrných kompozičních prvků. Kouzelná zvukovost se stala vrcholem. Andante se rodí zvolna, zpěvné téma sóla se propojuje v pěkně modulované souhře. Allegro budí optimismus, dojemná souhra dýchá romantikou a touhou, skrytou vášeň prozrazuje zrychlené tempo. Překrásná houslová kadence v náročném partu je pečlivě propracovaná v poloze poetické i dramatické, nemá srovnání v mistrovském uchopení. Písňové téma si předávají jednotlivé nástroje s hravou dychtivostí, krásu lidových melodií měl Martinů uloženu hluboko v srdci. Berlínská premiéra druhého kvartetu přinesla skladateli mezinárodní úspěch, který jej zařadil mezi nejlepší skladatele první poloviny 20. století.

Bohuslav Martinů: String Quartets 2, 3, 5, 7

Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková, Marek Zwiebel (housle), Šimon Truszka (viola), Peter Jarůšek (violoncello)

Nahráno: duben/květen 2025

Produkce: Matouš Vlčinský

TT: 78:54

Vydáno: 2025

1 CD Supraphon SU 4368-2

Foto: Lukáš Kadeřábek

Marta Tužilová

Marta Tužilová

Publicistka

Věnuje se produkci a oboru marketing communication. Vystudovala klavír a dějiny hudby, hudební publicistice se věnuje celoživotně a jako typický Blíženec se zaměřuje na zdánlivě odlišné žánry, obory a osobnosti. Stála u počátků Hudební mládeže a vysokoškolské vzdělání využila zejména v Supraphonu přípravou tiskových materiálů, recenzemi nahrávek a interview s vítězi soutěží Pražského jara a dalšími osobnostmi v denním i periodickém tisku, dále scénáři výstav, televizních pořadů a produkcí koncertů doma i v zahraničí, často spojených s výstavami a veletrhy. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňové cykly, průběžně publikovala v časopisech zaměřených na klasickou hudbu a špičkový zvuk. Hudební publicistika ji celoživotně těší jako možnost zúročení hudebního vzdělání, znalostí a zkušeností s propojováním lásky k hudbě a inspirací novými hudebními směry a umělci.



Příspěvky od Marta Tužilová



Více z této rubriky