Mezinárodní dirigentské kurzy v Kroměříži ukončil slavnostní koncert
„Spolupráce se zlínskou filharmonií na dirigentských kurzech trvá dodnes.“
„Další skladbou byly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Docela přirozeně a zajímavě působilo, že se po jednotlivých částech sedm dirigentů střídalo.“
„Američan Mark Cavanaugh, statný asi šedesátník – s profesionálně působícím vedením orchestru, přesnými nástupy a s gradací výrazu – prozradil, že je z Floridy, kde je profesorem sociologie na univerzitě ve Fort Lauderdale a současně diriguje univerzitní orchestr.“

Slavnostní Sněmovní sál zámku v Kroměříži naplnila hudba v neděli 30. července. Filharmonii Bohuslava Martinů řídili dirigenti, kteří se zúčastnili kurzů, které se zde konají v létě již dvacet pět let. Patnáct dirigentů z daleké ciziny zde objevovalo českou hudbu v prostředí památek a představilo se na závěrečném koncertě. Zazněla skladba Sylvie Bodorové Carmina Lucemburgiana, Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského a Symfonie č. 8 G dur „Anglická“ Antonína Dvořáka.
„Letošní dvacátý čtvrtý ročník festivalu Hudba v zahradách a v zámku je součástí celoročního programu oslav 760 let trvání města Kroměříže a pětadvacátého výročí zápisu Arcibiskupského zámku a zahrad na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO,“ sdělil publiku ředitel festivalu Hudba v zahradách a zámku František Macek, který večerem provázel. Současně prozradil, že se dirigentských kurzů letos zúčastnilo patnáct frekventantů a že zakladatelem kurzů je Harry Hurwitz, kanadský muzikolog a ve světě jeden z prvních pořadatelů hudebních kurzů, nejen dirigentských. Po dohodě s tehdejším ředitelem Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín Markem Obdržálkem a americkým dirigentem Kirkem Trevorem, který byl tehdy uměleckým ředitelem Filharmonie Bohuslava Martinů, se dohodli s předsedkyní Klubu UNESCO v Kroměříži a tehdejší místostarostkou města Evou Novákovou a začali dirigentské kurzy pořádat v roce 1999. Tedy rok poté, co se podařilo zámek zapsat do světového kulturního dědictví UNESCO. Spolupráce se zlínskou filharmonií na dirigentských kurzech trvá dodnes a akce se stala významnou společenskou událostí města Kroměříže, což dokazoval i plný, vyprodaný sál. Dnes akci zajišťuje pořádající agentura Bahmana Salese a lektory jsou dirigenti Diane Wittry a Kirk Trevor.

Jako první zazněla skladba Sylvie Bodorové Carmina Lucemburgiana. Je to skladba vděčná, s lidovými tanečními rytmy, kterou dirigoval Kanaďan Louis Babin, skladatel a sbormistr. Další skladbou byly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, kde působilo docela přirozeně a zajímavě, že se po jednotlivých částech sedm dirigentů střídalo. Z první poloviny frekventantů z USA, Nového Zélandu, Tchaiwanu a Číny zaujal nejvíce mladý, černovlasý, temperamentní Američan Avery Davidson, který měl muzikantskou jiskru a slyšitelně orchestr inspiroval k větší barevnosti i dynamičnosti provedení. Po něm dirigovala dívka, Yuchi Chow z Tchaiwanu, s půvabnými a elegantními gesty i se smyslem pro detail.
Po přestávce opět vystoupilo sedm dirigentů, vedle převahy Američanů to byli dva účastníci z Číny a jeden z Brazílie. Jejich úkol byl těžší, na programu byla Symfonie č. 8 G dur „Anglická“ Antonína Dvořáka a dirigenti se střídali v polovině věty. Pomyslné předání štafety, v tomto případě taktovky, muselo být přesné a plynulé, což se ve všech případech podařilo. I zde ale bylo znát na zvuku, jestli dirigent s orchestrem navázal komunikaci, nebo se mu to nepovedlo, jako například dívce z USA, Rachel Atlas, která se nechala orchestrem vést a unášet hudbou. V tomto poločase zaujal především první frekventant, mladě vyhlížející Qingan Chen z Číny, který dal do projevu nadšení a nebál se větších gest a zvukově „vytahoval“ jednotlivé nástroje. Suverénem této poloviny byl Američan Mark Cavanaugh, statný asi šedesátník, s profesionálně působícím vedením orchestru, přesnými nástupy a s gradací výrazu. Při krátkém rozhovoru prozradil, že je z Floridy, kde je profesorem sociologie na univerzitě ve Fort Lauderdale a současně diriguje univerzitní orchestr. „Na kurzy do Kroměříže jezdím už pětadvacet let, je to tu úžasné, atmosféra i město, plné historie, mám to tu velmi rád,“ svěřil se s nadšením.

Posledním v pořadí, který Dvořákovu Symfonii č. 8 zároveň uzavřel, byl Rueff Frazao z Brazílie, mladý a razantní, který se při dirigování postupně uvolňoval a nabýval na entuziasmu a bylo mu zjevně líto, že hudba již skončila. S posledními takty skončily i letošní kurzy. Připravují se však už ty další. Příští rok tedy Kroměříž očekává další dirigentské adepty z celého světa.

Foto: Miroslav Pilát
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Leoš Svárovský: Víte, jak rozvášnit Japonce? Zahrajte jim Dvořáka
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Zítra se bude… V Divadle na Orlí vzpomněli na osud Milady Horákové
- Dvořákovo Requiem jako duchovní svátek v Janáčkově divadle
Více z této rubriky
- Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný
- Archeologové na místě Janáčkova kulturního centra našli dům. Bydlel tu Přemysl Otakar II.?
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Nominace na ceny ICMA 2026 s řadou českých želízek zejména v symfonické kategorii
- Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
- Linda Keprtová rezignuje na funkci ředitelky libereckého divadla
- Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘
- Liberecké cestování světem písně
- Dalibor Karvay: Kvalita Vídeňských symfoniků není nízko. A s Petrem Popelkou jen poroste
- Sborový koncert Doubravanu. Tradiční těleso vystoupí doma v Chotěboři