MladíPlus

„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.


3

V sobotu 12. října se uzavřou přihlášky do letošní Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Až poté tedy budeme znát, kolik účinkujících se zúčastní letošního 54. ročníku, který se uskuteční od 8. do 15. listopadu 2019 v Karlových Varech. Soutěž byla napřed určená posluchačům uměleckých škol. Od roku 1991 ji ale začali vyhledávat mladí pěvci z celého světa. Věkový limit je 35 let.

 

pátek, 11 říjen 2019 06:56

Matyáš Novák v semifinále Lisztovy soutěže v Utrechtu

Náš mladý klavírista Matyáš Novák postoupil do semifinále prestižní Lisztovy soutěže v holandském Utrechtu. Koná se od roku 1986 a její 12. ročník proběhne od 17. do 28. března příštího roku. Už dva roky má soutěž specifický formát. Zájemci napřed musejí odeslat přihlášku s nahrávkou. Na základě těch jsou vybráni účastníci výběrových předkol, která tentokrát proběhla na konci srpna a v září v Šanghaji, Moskvě, Utrechtu a New Yorku. Odborná porota ohodnotila výkony a vybrala 14 semifinalistů do hlavní soutěže. Jedním z nich je teď jednadnadvacetiletý Matyáš Novák, student student HAMU ve třídě Ivana Klánského. Podle jeho vlastních slov je účast v soutěži jedním ze splněných hudebních snů. Semifinalisty pak v březnu čekají tři kola bez vyřazování. Do závěrečného klání, které má dvě fáze, sólovou a orchestrální, nakonec postoupí tři vybraní účastníci. Soutěž patří díky požadovanému repertoáru k extrémně náročným a tradičně se zaměřuje na méně hrané kompozice F. Liszta. V nadcházejícím ročníku to budou mimo jiné Lisztovy klavírní transkripce Beethovenových symfonií.


pondělí, 07 říjen 2019 06:47

Vítězný Alinde Quintet poprvé v Česku

Svůj první koncert v Česku chystá dechové kvinteto Alinde Quintet složené z předních instrumentalistů mladé generace a laureátů mnoha mezinárodních soutěží. Na počátku roku 2019 ho založili flétnistka Anna Talácková, hobojistka Barbora Trnčíková, hornistka Daniela Roubíčková, klarinetista David Šimeček a fagotista Adam Plšek. I když je soubor na poli vážné hudby teprve krátkou dobu, stihl už získat 1. cenu na mezinárodní soutěži Bucharest International Music Competition. Koncert se koná zítra, v úterý 8. října od půl osmé v Profesním domě na Malé Straně a nabídne průřezový program zahrnující české i světové autory. Členové kvinteta studovali na prestižních univerzitách v Londýně, Lyonu, Bruselu, Lublani, Drážďanech a v Praze. Všichni jsou zkušenými orchestrálními hráči působícími v České filharmonii, Orchestru Národního divadla, PKF - Prague Philharmonia, v Gustav Mahler Jugendorchester, European Union Youth Orchestra,  Symfonickém orchestru Českého rozhlasu a dalších. Také jako sólisté získali ocenění v mezinárodních i národních soutěžích - v soutěži  Pražského jara, na soutěži v Chieri, Mezinárodní soutěži Pro Bohemia Ostrava nebo Mezinárodní soutěži Žestě Brno. Všichni jsou ale zároveň nadšenými komorními hráči.


000001577th

Další úspěch pro mladé interprety. České Quasi Duo, které tvoří houslistka Marie Hasoňová a violoncellistka Judita Škodová, zvítězilo na letošní International Summer Academy 2019 v kategorii Nejlepší interpretace díla Bohuslava Martinů. Nedávno to oznámila Nadace Bohuslava Martinů, která je sponzorem ceny. Porota ocenila jejich provedení Dua pro housle a violoncello, H 371. V kategorii Nejlepší komorní soubor zvítězil další český zástupce, Trio Incendio, které hraje ve složení Filip Zaykov - housle, Vilém Petras - violoncello a Karolína Františová - klavír.

 

4

„Dramaturgie večera byla velmi promyšlená - až ďábelská.“

„Opět představil, co je na jeho hře cenné – od něžného vyjádření po intelektuální výstavbu skladby.“

„Kozák nese posluchače vzhůru; neopájí se vlastním uměním, ale myslí na publikum.“

Prvním klavíristou, který vystoupil v letošním, v pořadí druhém ročníku cyklu Hybatelé rezonance, byl Marek Kozák. Na klavíru C. Bechstein, „rezidenčním“ nástroji celého cyklu, zahrál v pondělí 30. září v Anežském klášteře skladby Johanna Sebastiana Bacha, Ferruccia Busoniho a Sergeje Rachmaninova. A jak už řekl v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, celý program recitálu koncipoval jako kontrast světla a temnoty v dílech těchto tří skladatelů.

 

1

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2020 otevírá své brány, už teď je možné posílat přihlášky. Prestižní klání se tentokrát bude konat v oborech fagot a klarinet, a to už tradičně od 7. do 15. května v Praze. Soutěžní podmínky, repertoár i harmonogram najdou zájemci na webových stránkách soutěže. Tam mají k dispozici online přihlášku, ke které ale musejí ještě přidat další přílohy a nahrávky s repertoárem pro předkolo. Uzávěrka přihlášek je 3. prosince 2019.

 

sobota, 28 září 2019 10:49

Recitál Jany Jarkovské v New Yorku

Autorka:
3

„Sólová flétna je vyjadřovacím prostředkem nejbližším mému srdci.“

„V případě tvorby žen-skladatelek vnímám hlas sólové flétny jako naléhavý, flétna - v češtině femininum - hovoří hlasem jejich duše.“

„Pět autorek, a pět různých přístupů ke skládání hudby pro sólovou flétnu vytváří dohromady jeden celek.“

Pondělní večer v New York City. Nádherný koncertní sál Českého Domu „Bohemian National Hall“ se zaplňuje posluchači z řad profesorů Columbijské Univerzity i Čechy žijícími trvale ve Spojených státech. Dnešní koncert, který pořádá Společnost pro vědy a umění, v zářijovém programu vyniká. Všechny skladby z programu jsou totiž zkomponované ženami - skladatelkami a pouze pro obsazení sólové flétny nebo sólové flétny s elektroakustickou stopou.

 

sobota, 28 září 2019 07:33

Českobrodské koncerty cyklu Klasika Viva

Cyklus koncertů Klasika Viva vstoupil do podzimní části letošního roku a nabídne v Českém Brodě tři hudební setkání. Zítra v Divadle J. K. Tyla od 19:00 hodin vystoupí mladý klavírista Matyáš Novák. „Matyáš Novák patří díky mimořádnému harmonickému cítění, širokému repertoáru a vynikající úhozové technice k nejperspektivnějším pianistům své generace. Je vítězem mnoha klavírních soutěží v České republice, Španělsku, Slovinsku, Rakousku, Německu, Polsku a USA a hrdým členem PETROF Art Family. Mezi jeho největší úspěchy patří bezesporu vítězství v soutěži „Bradshaw & Buono International Piano Competition“ New York (2017) či 2. cena a Steinway Prize na „Mezinárodní klavírní soutěži Edvarda Griega“ v Norsku (2018). Matyáš je všestranným umělcem, vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem, velkým znalcem a milovníkem železniční dopravy i členem Českého svazu chovatelů,“ představují klavíristu pořadatelé. 20. října od 19:00 hodin vystoupí v českobrodské Sokolovně houslista Václav Hudeček a cembalista a klavírista Martin Hroch, který se zabývá dobovou interpretací barokní hudby. V roce 2008 se stal laureátem mezinárodní soutěže „International Forum - Musical Performance and Pedagogics" a jako sólista i komorní hráč vystupuje s řadou orchestrů a komorních ansámblů. Na svém kontě má také účast na prestižní mezinárodní soutěži Pražského jara. Třetí koncert se opět uskuteční v Sokolovně, ovšem až 8. prosince od 16:00 hodin. Vystoupí tam český umělecký soubor Chorea Bohemica.


pátek, 27 září 2019 10:39

Olga Šroubková vyhrála konkurz na koncertního mistra České filharmonie

Šestadvacetiletá houslistka Olga Šroubková vyhrála konkurz na místo koncertního mistra České filharmonie. Konal se poté, co se Josef Špaček rozhodl, že na konci jara 2020 tuto pozici po devíti letech opustí, aby se mohl věnovat výhradně sólové kariéře. Po nástupu na místo třetího koncertního mistra bude Šroubková čekatelkou orchestru a bude spolupracovat s koncertními mistry Jiřím Vodičkou a Janem Mráčkem, kteří na svých pozicích dále zůstávají. Po uplynutí jednoho roku šéfdirigent, umělecká rada a orchestr v tajném hlasování rozhodnou, jestli s ní Česká filharmonie uzavře smlouvu na dobu neurčitou a jestli se stane členkou orchestru. Šroubková bude vůbec první ženou na tomto postu u ČF. Je absolventkou Pražské konzervatoře u Jiřího Fišera a vysoké školy Hochschule für Musik, Theater und Medien v Hannoveru, kde byl jejím pedagogem Adam Kostecký. Získala ceny v několika mezinárodních soutěžích, mimo jiné v soutěži Pražského jara a v Soutěži Isaaca Sterna v Šanghaji. Pochází z rodiny někdejšího koncertního mistra České filharmonie Karla Šroubka a pěvkyně Antonie Denygrové. Konkurzu na pozici koncertního mistra ČF se zúčastnila už v letech 2014 a 2015.


0

„Snažím si představit, jak by asi Bach hrál své skladby na moderní klavír.“

„Celý program mého recitálu je koncipován jako kontrast světla a temnoty v dílech tří mistrů.“

„Asi půl roku půstu od Chopinovy hudby šlo vydržet, pak jsem to vzdal.“

V kalendáři Marka Kozáka figurují v nadcházejících měsících klavírní i varhanní recitály, protože paralelně udržuje v běhu dráhu hráče na oba nástroje. Cestuje do Olomouce a do Zlína, vrací se na rodné Ostravsko, ale letí také do Alžíru. Úplně nejdřív ho však v pondělí čeká sólové vystoupení v Anežském klášteře v Praze, kterým začíná další sezona tamního cyklu recitálů „Hybatelé rezonance“ pořádaných pod hlavičkou výrobce klavírů C. Bechstein. Marek Kozák koncipoval program koncertu jako hold Johannu Sebastianu Bachovi a k tomu i jeho pozdějším obdivovatelům z řad komponujících interpretů – Ferrucciu Busonimu a Sergeji Rachmaninovovi. Na Francouzkou suitu tak navazují dvě odlišné transkripce Bachových houslových skladeb, v druhé polovině představí pak sólista oba autory přepisů Bachovy hudby prostřednictvím jejich vlastních skladeb. V rozhovoru pro KlasikuPlus se Marek Kozák mimo jiné dotýká způsobů interpretace staré hudby, pojmu česká klavírní škola i svého vztahu k Chopinově hudbě a k tvorbě Johanna Sebastiana Bacha.

 

15

„Pokud to myslíte s uměním vážně, tak je občas potřeba samota, osamělost…“

„Nejde o to, že jsem snad lepší než oni. To ne. Jen mám prostě větší zkušenosti…“

„Subtilnost je pro vás hodně důležité slovo? Ano. Symbióza mezi slovem a tóny.“

Švýcarský pianista Gérard Wyss je specialistou klavírní spolupráce v komorní hudbě, zejména při interpretaci koncertních písní. Když byl minule v Česku, byl opakovaným důvodem Martinů, jehož sonáty předtím natočili s violoncellistou Petrem Nouzovským. Nyní se vedle sopranistky Martiny Jankové a klavíristy Iva Kahánka jako lektor podílel na výuce při Interpretačních kurzech na zámku v Litni, v někdejším sídle pěvkyně Jarmily Novotné. Festival Jarmily Novotné uspořádal v té souvislosti dva koncerty. V Litni ve čtvrtek zpívala písně Martina Janková. A Ivo Kahánek a Gérard Wyss dnes večer dostali ještě za úkol podpořit čerstvé absolventy kurzů při závěrečném koncertu v Sukově síni v pražském Rudolfinu. Gérard Wyss proto odpovídal především na otázky týkající se vyučování.

 

1

Prestižní Mezinárodní soutěž ARD v Mnichově letos přináší úspěch mladým českým talentům. Po klarinetistce Anně Paulové (psali jsme zde) máme další semifinalistku. Šest-a-dvacetiletá fagotistka Michaela Špačková se probojovala až mezi šest nejlepších účastníků. V doprovodu Münchner Kammerorchesteru v Prinzregententheater hrála Mozartův koncert B Dur a poté novou skladbu napsanou pro tento ročník od Milici Djordjević - Nailing Clouds. Navíc získala i speciální cenu - Podium für junge Solisten.

 

1

Letošní 28. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Mladá Praha se koná od 1. do 29. září. V prostorách Smetanovy síně Obecního domu, Dvořákovy síně v Rudolfinu a dalších reprezentativních koncertních síních, jako jsou např. velvyslanectví Polské republiky nebo Valdštejnský palác, ale i mimo Prahu, během září účinkují mladí umělci z osmi zemí. Mezi Čechy je např. i klavírista Jan Čmejla, který zahraje zítra spolu s Danielem Wiesnerem a japonským saxofonistou Kojim Yamamotem.

 

A-Paulova

Česká klarinetistka Anna Paulová se probojovala až do semifinále 68. ročníku mezinárodní hudební soutěže ARD v Mnichově, která patří mezi největší světové soutěže. Nahrávka Anny Paulové byla úspěšná, přinesla jí vstup do hlavní soutěže a Anna se tak zařadila mezi 63 soutěžících prvního kola. Pak postoupila mezi 15 klarinetistů do druhého kola a nakonec mezi 6 do kola semifinálového, kde všichni soutěžící hráli Koncert pro klarinet a orchestr W. A. Mozarta. Finálové kolo, které jí už uniklo, se koná zítra.

 

0

Nové obory a delší trvání – to jsou hlavní novinky Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil dirigent Tomáš Netopil. Příští léto se bude konat potřetí, a to od 10. do 22. srpna. Úspěšná akce se také rozšíří o festival Hudební Kroměříž, takže se na bohatší program může těšit i veřejnost. Už letos na podzim se navíc budou konat Ozvěny Akademie, mimořádný koncert, který představí pětici vybraných talentů akademie, a to v úterý 19. listopadu na zámku v Holešově.

 

11

„V případě Hany Kuželové jsme mohli litovat jedině toho, že jí autor věnoval všehovšudy dva výstupy.“

„Ti, kteří tušili, že Romanu Hozovi výstřední ženská role padne, se nemýlili.“

„V dámské róbě naháněl po Křišťálovém sále i přilehlých prostorách ubohého, o hlavu menšího Colina, a ani hlasovými kreacemi nezůstal Ragondě nic dlužen.“

„Kočovná operní společnost uvádí hodinovou komickou operu o třech jednáních Les amours de Ragonde (v českém překladu Každá chce milovat) s Romanem Hozou v hlavní roli vdovy Ragondy.“ – Cože? Hodinová barokní komedie a hlavní ženskou postavu bude hrát chlap?! – Tak to musím vidět!

 

2

Podzim přinese novou příležitost pro violisty. Od 1. do 3. listopadu se bude konat Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala a hned 1. ročník vyvolal nevídaný zájem nejen u české odborné veřejnosti, ale především mezi mladými violisty po celém světě. Pořadatelé byli nuceni uzavřít příjem přihlášek o 6 týdnů dřív proti původně plánovanému termínu uzávěrky, protože se naplnila kapacita 1. kola. Do Prahy se tak sjede 76 violistů z 27 zemí. Soutěž založila přední česká violistka Kristina Fialová, která je zároveň i její ředitelkou.

 

1

„Irena Chřibková nás vedla téměř mateřsky.“

„I kdyby byla čtyřruční varhanní hra kuriozitou, tak na kuriozitách není nic špatného.“

„Svatojakubské varhany poskytují interpretům možnosti, jaké nabízí jen málo nástrojů u nás.“

Pavla Salvová má za sebou studium v Praze na AMU a na Královské hudební akademii v Londýně, do Británie se vrací ke koncertům. Působí teď jako varhanice a pedagožka na Berounsku. Jan Rotrekl studoval ve Francii na konzervatoři v Saint-Maur-des-Fossés a ve Vídni na Univerzitě hudby a umění, koncertuje po Evropě – ale studuje zároveň ještě chemii. Oba mladí umělci mají jedno společné – začínali pod vedením varhanice Ireny Chřibkové. A právě ta je pozvala na Mezinárodní varhanní festival, který pořádá v chrámu u Jakuba, kde jsou největší pražské varhany. Dnes večer tam Salvová a Rotrekl vystoupí ve dvojrecitálu společně – každý zvlášť i na čtyři ruce. Čtyřruční varhanní hra je proto jedním z témat dvojitého RozhovoruPlus.

 

00

„Repertoár psaný přímo pro žesťové kvinteto se u nás příliš nehraje.“

„Je důležité, aby člověk kromě svého partu měl přehled i o ostatních a podle toho se při hře řídil.“

„S našimi australskými kolegy z finálového kola jsme byli dokonce několikrát v hospodě.“

Přivezli suverénní vítězství z největší asijské mezinárodní soutěže, kterou každoročně pořádá Jižní Korea. Byli jedinými Evropany, přesto procházeli kláním od počátku jako favorité. (Psali jsme zde). Mladé české kvinteto BRASStet spolu hraje teprve necelé tři roky, přesto má nakročeno na slibnou uměleckou dráhu. Hraje pod uměleckým vedením Jiřího Novotného ve složení Walter Hofbauer a Karel Hons - trubky, Daniela Roubíčková - lesní roh, Barbora Kolafová - trombon a Jakub Chmelař - tuba. V rozhovoru pro KlasikuPlus mimo jiné říkají, že se Asiaté ve hře na žesťové nástroje neuvěřitelně zlepšili.

 

Gala-koncert

Třeboňská letní setkávání obsáhla v srpnu v sedmém ročníku interpretační kurzy a následný festival. Jeho zahajovací koncert – vystoupení violoncellisty Adama Klánského a akordeonistky Elišky Nimburské – byl 13. srpna premiérou pro nový sál ZUŠ Třeboň. Zazněla mimo jiné hudba Václava Trojana a Jiřího Temla.

 

2

„Součástí koncertu bylo rovněž předání cen za jedinečné výkony v rámci Letní hudební akademie v Kroměříži.“

„Od prvních tónů, demonstrujících krásný sytý témbr uskupení, byla patrná síla a profesionalita Moravských komorních sólistů v mnohých směrech.“

„Tomáš Netopil přesností svých gest udržel sólisty i orchestr v rytmické souhře.“

Letní hudební akademie a stejně tak i festival Hudby v zahradách a zámku pro tento rok dospěly do finále. Řadu poutavých koncertů a různých akcí sobotním večerem ukončil jejich společný Závěrečný koncert. Tentokrát přivedl posluchače do nádherných prostor Sněmovního sálu kroměřížského zámku. Programem provázeli Moravští komorní sólisté v čele s dirigentem světového renomé Tomášem Netopilem. Hlavní pozornost ale patřila výjimečným hudebním talentům, kteří se na letošní hudební akademii sjeli z různých koutů světa.

 
Strana 1 z 7