MladíPlus

„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.


102

Festival Kultura v srdci Prahy, který už poosmé pořádá spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, zveřejnila už dva online záznamy koncertů z Koncertního sálu Pražské konzervatoře. V současné době instituce publikuje třetí hudební setkání a 29. ledna dojde na čtvrté, v této sérii poslední. Nynější videokoncert představuje talenty na bicí nástroje, které podpoří renomované Trio Vibrafonissimo.

 

105

Stipendijní program MenART míří do základních uměleckých škol s cílem posílit vyhledávání, rozvoj a podporu mladých talentů i pedagogů, kteří se jejich výuce věnují. Děje se tak ruku v ruce s projektem ZUŠ Open, jehož cílem je zviditelnění systému ZUŠ, jako moderního způsobu vzdělávání, práce a úspěchů škol na celostátní úrovni i v rámci regionů, posílení jeho respektu a komunikace směrem k veřejnosti. Obě instituce zastřešuje Nadační fond Magdaleny Kožené. MenART v posledních dnech na stránkách YouTube publikoval pět absolventských koncertů stipendistů Akademie , které byly natočeny na sklonku minulého roku v Sukově síni Rudolfina a v experimentálním prostoru NoD jako symbolická tečka za společnou prací ve skupinách mentorů ročníku 2019/2020. Těmi byli sopranistka Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, houslista Jan Fišer, pianistka, skladatelka a zpěvačka Beata Hlavenková a šansoniérka a muzikálová zpěvačka Radka Fišarová.

 

1002

Osmý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, který pořádá spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, probíhá formou online koncertů, a sice z Koncertního sálu Pražské konzervatoře. Streamy jsou k zhlédnutí na webu spolku a na facebookové stránce pořádající instituce. Druhým, předevčírem zveřejněným koncertem v řadě je Laureátský koncert s aktuálními vítězi různých soutěží.

 

středa, 13 leden 2021 09:45

Lhůta pro podání přihlášek do sólové kategorie Concertina Praga prodloužena

301Concertino Praga – Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky vzhledem k přetrvávajícím omezením výuky sólových nástrojů a komplikacím spojeným s probíhající koronavirovou pandemií nově prodloužila termín přihlášek do sólové kategorie, a to až do 28. února. Letos je soutěž otevřena pro nástrojové obory housle, violoncello, klavír, cembalo, harfa, akordeon, flétna, hoboj, klarinet, saxofon, fagot, lesní roh, trubka a trombon. Soutěžící posuzuje mezinárodní odborná porota ve třech kolech. V prvním a druhém kole porota hodnotí soutěžící anonymně na základě zaslaných nahrávek. Třetí kolo je veřejné a bude mít formát koncertu, který proběhne v rámci mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2021 v Rudolfinu. Lhůta pro podání přihlášek pro komorní uskupení zůstává v platnosti, termín je 31. března. Pořadatelem je Český rozhlas společně s Akademií klasické hudby. Laureáty minulého ročníku si můžete připomenout zde.


101

Mezinárodní klarinetová soutěž Sava Dimitrov v bulharské Sofii se měla původně konat na jaře tohoto roku. Tak jako všechny ostatní kulturní akce byla však z důvodu pandemie koronaviru posunuta na podzim. Situace však stále neumožňovala soutěž uspořádat přímo v Sofii klasickým způsobem, a tak se organizátoři soutěže k této situaci postavili čelem a rozhodli se, že soutěž uspořádají online formou. Soutěžící byli z celého světa – od Ruska, Nového Zélandu přes značnou část Evropy po Spojené státy americké či Venezuelu. Českou republiku zastupovali dva soutěžící. V kategorii C do osmnácti let to byla Natálie Hrdová, studentka čtvrtého ročníku Pražské konzervatoře ve třídě Milana Poláka, a v kategorii E do šestadvaceti let Aleš Tvrdík, student druhého ročníku bakalářského studia na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Milana Poláka a Víta Spilky. Na klavír soutěžící doprovázela Jana Goliášová. Oba účastníci získali krásné ocenění – Natálie Hrdová ve své kategorii zvítězila a Aleš Tvrdík se umístil na třetím místě.

 

112

V německém Kasselu vznikla nová hudební soutěž pro dua ve složení housle a flétna. Nese podtitul Corona Encore: Coffee Mask – Virtuosové hrající s maskou! Soutěžící mají natočit dvě hudební videa, a to se skladbami Kávová maska houslistky Viktorie Elisabeth Kaunzner z roku 2014, která interpretům předepisuje nutnost hrát s maskou, a Andante od Carla Philippa Emanuela Bacha z Dua pro flétnu a housle, Wq. 140 H. 598. Klipy s natočenými díly poté pošlou organizátorům soutěže. Uzávěrka je 20. ledna příštího roku. Patronkou projektu je hudební ředitelka Baltimore Symphony Orchestra a hlavní dirigentka Vídeňského rozhlasového orchestru Marin Alsop.

 

105

„Díky tomuto úspěchu jsem si mohl dovolit zaplatit si svůj nástroj, který mám objednaný už od dubna, sám.“

„Tato show je unikátem ve spojení klasické hudby a televizní soutěžní show.“

„Po dostudování konzervatoře bych chtěl jít na vysokou školu. Moc bych si přál, aby se otevřel obor akordeon na HAMU.“

Jméno mladého akordeonisty Martina Šulce se v médiích neobjevuje zdaleka poprvé. Plní také programy koncertů, stejně jako přední příčky výsledkových listin soutěží. Student Pražské konzervatoře ze třídy Ladislava Horáka dal sobě i celé české kultuře doslova vánoční dárek – když zvítězil ve sledované televizní soutěžní show Virtuosos V4+. A dobrá zpráva pro všechny, které tento talentovaný a sympatický mladík zaujal: už v půli ledna se objeví v předtočeném koncertu Pražské konzervatoře online.

 

T9A4093

„Opera je výjimečný útvar a rozhodně inspiruje k tomu, aby byl soudobě znásilněn a převeden do hry, jejíž pravidla baví skladatele dneška.“

„Operu chápu jako poměrně velké sousto pro každého, kdo se skládáním zabývá. Nejen pro historický kontext a váhu slavných děl minulosti, ale i proto, že je to prostě velký kus hudby, který navíc obsahuje divadlo.“

„Jsem rád, že se v této ‚koronapakárně‛ dostaneme k realizaci naší tvorby.

„Velmi názorná ukázka nepravděpodobného spojení dvou skladatelů, zpěvu a subverze.“ To sľubuje premiérové uvedenie dvoch operných debutov skladateľov Petra Horu a Patrika Kaka. Komorné jednoaktové opery Okno a .finitika pripravili ako projekt Ensemblu Terrible, súboru pražskej HAMU zameraného na súčasnú hudbu. Záznam opier, pripravený v divadle Alfred ve dvoře, bude zverejnený dnes, 16. decembra, o 20.00 na YouTube kanáli divadla. O svojich operách, úskaliach tohto žánru či vzťahu k opernej histórii prezradzujú skladatelia viac v nasledujúcom interview.

 

0023

Pražský hudební institut a Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy přeložili letošní devátý ročník soutěže Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons z tradičního květnového termínu na podzim. Kvůli uzavření škol však klání nebylo možné obvyklým způsobem pořádat ani v listopadu. A tak organizátoři přistoupili k online verzi formou videonahrávek, kterých bylo nakonec dvaatřicet. Každý porotce posuzoval výkony z videonahrávek ve svém domově a o rozdělení cen po sečtení bodů rozhodla porota prostřednictvím videoporady. V kategorii nejmladších první cenu získali sourozenci Tereza a Adam Nopovi, v první kategorii pak jejich starší bratr, David Nop. Ve druhé kategorii zvítězil Aiden Paunikar, ve třetí Adam Znamirovský, který se stal i absolutním vítězem soutěže. V nejvyšší kategorii se o první místo podělili Leon Koval a Martin Bajer.

 

004

„Mladá klavíristka občas poslouchá nahrávky starších dětských pianistů, a tak objevila i soutěž Louskáček.“

„Noru překvapilo, že byl soutěžní nástroj Steinway značně hlučný a bylo potřeba hrát velmi lehkým úhozem.“

„Pokud dojde ke shodě bodů, porota se krátce poradí a vyhlásí, kdo je finalistou. Tak se stalo, že španělský klavírista a Nora měli shodně 33 bodů. Porota však vybrala Noru.“

Do finále letošního ročníku právě probíhající mezinárodní televizní hudební soutěže Louskáček v Moskvě postoupila naše, teprve jedenáctiletá klavíristka Nora Lubbadová. V Čajkovského sále tak v úterý 8. prosince přednese s Moskevskou filharmonií třetí větu Beethovenova Prvního klavírního koncertu. Spolu s ní do finále postoupili dva ruští klavíristé – desetiletý Roman Šer a dvanáctiletý Ivan Čepkin. Závěrečný úterní ceremoniál bude v 19 hodin našeho času přenášet státní televizní stanice Russia-K, která je členem Evropské vysílací unie (EBU). Vítěz pak bude reprezentovat Rusko na soutěži Eurovision Young Musicians Competition. Soutěž se letos konala po jednadvacáté.

 

0

Mezinárodní televizní show mladých talentů klasické hudby Virtuosos míří poprvé na české obrazovky. Šestá řada je výjimečná tím, že spojila mladé umělce států Visegrádské čtyřky a pořadatelé přizvali také Srbsko. Soutěž dlouhodobě podporuje například tenorista Plácido Domingo, který byl i letos součástí takzvané hvězdné super poroty, ale také další tenorista Andrea Bocelli nebo klavírista Lang Lang. Za Českou republiku usedla do porotcovského křesla Gabriela Boháčová. Ta je hudební producentkou a uměleckou ředitelkou Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Virtuosos V4+ mohou čeští diváci sledovat po čtyři páteční večery, a to od 27. listopadu do 18. prosince, vždy od 20:40 hodin na ČT art.

 

3

„Hlavní inspirací pro mě byla duchovní tvorba mého milovaného Arvo Pärta.“

„K vlastnímu uměleckému vyjádření jsem v tomhle žánru dospěla až později, kdy jsem v elektronice našla vhodnou platformu k abstraktnímu vyjádření určité exprese v mezilidských vztazích.“

„Setkali jsme se na akci křesťanské komunity Emmanuel a byla z toho láska na první pohled.“

Nenápadně, tak trochu mimo hlavní proud v klasické hudbě roste v Brně nová a výrazná skladatelská osobnost. Jmenuje se Markéta Brothánková a její tvorba s širokým uměleckým záběrem v posledních letech opravdu stojí za povšimnutí. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz dává mladá umělkyně nahlédnout do svých inspirací, k nimž patří nejen hudba a víra, ale teď také mateřství.

 

001

Už podeváté se v Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy, ZUŠ koná celostátní soutěž Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons, kterou ve spolupráci se školou organizuje Pražský hudební institut. Z původního květnového termínu se soutěž z důvodu pandemie musela přesunout na podzim, konkrétně na termín 14. a 15. listopadu, a příští sobotu by měly být vyhlášeny výsledky. Podobně jako u jiných letošních soutěží se klání uskutečnilo prostřednictvím virtuálního prostoru a porota v těchto dnech vybírá vítěze na základě videí zaslaných mladými klavíristy.

 

1

Do pětapadesátého ročníku Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga, konkrétně do kategorie komorní hudba, mohou soutěžící přihlašovat své nahrávky až do konce března příštího roku. Termín odevzdání nahrávek pro sólové hráče je stanoven na 31. leden 2021. Do kategorie komorní hry, která se nově koná co dva roky, se mohou přihlásit uskupení od dua po sexteta v libovolném nástrojovém složení, avšak nutností je zastoupení maximálně jednoho klávesového nástroje.

 

čtvrtek, 05 listopad 2020 08:59

Úspěch českého tance na Aerowaves

Autor:
002

Evropská platforma mladých choreografů Aerowaves letos nominovala do úzkého výběru dvacítky nejzajímavějších tvůrčích počinů tři česká díla. Prosadily se Sabina Bočková a Johana Pocková (PocketArt) s dílem Jáma lvová, Cécile Da Costa za osobní sólo Roselyne a Tereza Lenerová Hradilková za dialog s hudebníkem Floexem v inscenaci Nepřestávej.

 

002

Výsledky Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala 2020 jsme vám už zprostředkovali. Pořadatelé se ale nyní rozhodli zveřejnit finálová klání dvou nejúspěšnějších violistů druhého ročníku soutěže, a sice Nicholase Algot Swensena z Dánska a francouzsko-nizozemského violisty Sào Soulez Larivièra.

 

Nicholas-Algot-Swensen

Letošní, druhý ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala se i přes restriktivní vládní opatření podařilo uskutečnit, a to díky internetovému prostředí. Do soutěže se původně přihlásilo třiaosmdesát violistů z třiceti zemí světa, své nahrávky pak poslalo čtyřiapadesát soutěžících z jednadvaceti zemí. Českou republiku reprezentovali tři violisté. První cenu vybojoval Nicholas Algot Swensen z Dánska, druhou francouzsko-nizozemský umělec Sào Soulez Larivière. Třetí cena udělena nebyla.

 

violin-16063601280

„Desetiletý Shang-En Hsieh naprosto strhujícím, zralým a virtuosním způsobem zahrál slavnou Introdukci a Rondo capriccioso Camilla Saint-Saënse.“

„Lana Zorjan ve dvanácti letech ztvárnila neuvěřitelně niterně, citlivě, muzikálně i technicky druhou a třetí větu z Koncertu č. 2 d moll od Henryka Wieniawského.“

„První cenu a zároveň titul Absolutního vítěze získal Mark Anthony Lewin z berlínského Hudebního gymnázia C. P. E. Bacha.“

Uplynulý víkend patřil mladým adeptům houslové hry, kteří měli v Praze zápolit v Mezinárodní houslové soutěže Dr. Josefa Micky. Osobní přítomnost soutěžících a poroty nebyla nakonec možná, ale organizátoři nesložili zbraně ani ruce do klína a převedli soutěž do online prostředí. Klání se zúčastnilo jedenačtyřicet mladých houslistů a porotci u obrazovek a reproduktorů svých počítačů byli svědky pozoruhodných výkonů.

 

úterý, 13 říjen 2020 09:09

Dvě tria na konci času

Autorka:
200

„A náhle se nástroje propojí a posluchač je svědkem nové kvality, synergie povýšené do absolutního porozumění.“

„Jan Fišer, Tomáš Jamník a Ivo Kahánek nenechají posluchače v emocích bloudit ani utopit se a bezpečně ho dovedou domů.“

„Klavír v rukou Johanny Hanikové zněl jednou lehce příjemně, pak zas vzdorovitě, hra Anny Paulové byla jako vždy mnohotvárná – tu nevinná, tu rafinovaně svádivá, Ludmila Pavlová hrála i ty nejobtížnější pasáže s nonšalantní jistotou…“

Jako bychom uplynulý víkend všichni – muzikanti i posluchači – chtěli načerpat do zásoby sílu, energii a zážitky, které poskytuje živá hudba. Koncerty se konaly ve velkých i malých městech, v hudebních sálech i menších prostorách. Nikdo nedokáže odhadnout, na jak dlouho se budeme muset bez onoho zázraku tvoření interpretace teď a tady obejít. Je potěšující, že i při zvýšené obezřetnosti se posluchači neobávali koncerty navštívit. Jako tomu bylo v Sále Martinů na pražské HAMU na sobotním matiné 10. října a na nedělním koncertu v Chodovské tvrzi 11. října. V sobotu se zaskvělo Dvořákovo trio, v neděli pak dámy ze souboru Mucha trio.

 

101

„Zásadní byla pro mě první zkušenost s profesionálním orchestrem.“

„Motivovat a nadchnout hráče je důležité zejména během zkoušek.“

„Hlavně si příliš nepřipouštím, že akce, na které se chystám, se mohou zrušit. A v neposlední řadě se snažím inspirovat hráče, aby se nebáli.“

Když se potkáte s dirigentkou Janou Cecilií Mimrovou, jistě vás na ní upoutá její energie, nadšení a chuť věnovat se svému oboru naplno. Přesně ví, jak chce pracovat na tom, aby dostala své umění na tu nejvyšší úroveň. Její přístup je přitom v mnohém velmi svěží a neváhá udělat i víc, než je v běžné praxi zvykem. Mladá umělkyně momentálně působí jako asistentka šéfdirigenta Státní opery Karl-Heinze Steffense a vše nasvědčuje tomu, že jméno patronky hudby, svaté Cecílie, rozhodně nenosí náhodou.

 

90

„Niektoré z diel poslúžili skôr k vytvoreniu si obrazu o skladateľovom prístupe v danom období, mnohé sú však hodné pozornosti ako kvalitné diela, ktoré by si iste zaslúžili aj častejšie uvádzanie.“

„Zvuk nástroja Fazioli sa mi pod rukami Marka Kozáka páčil asi najviac.“

„Pre Natalii Schwamovou sa repertoár zložený prevažne z Humoresiek zdal byť ako stvorený.“

Ťažiskom uvedenia kompletného klavírneho diela Antonína Dvořáka, ktoré si tento rok organizátori Dvořákovej Prahy vytýčili za cieľ, bol celodenný klavírny maratón v sobotu 19. septembra. V predposledný deň festivalu zazneli všetky tie skladateľove kompozície pre klavír (sólový aj štvorručný), ktoré neboli zaradené na niektorý z predošlých koncertov. V piatich blokoch sa predstavili Ivo Kahánek, Matouš Zukal, Marek Kozák, Natalie Schwamová a dvojica Kristýna Znamenáčková a Pavel Zemen.