KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Moravský podzim 2025. Britská orchestrální špička i odvážné experimenty english

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim vstupuje do svého 53. ročníku a nabídne více než 20 hudebních akcí. Od 12. do 28. října rozezní Brno špičková tělesa, ve světové premiéře zazní také tři skladby současných autorů a jedno baletní představení. Hlavní dramaturgická linie oslaví 100. výročí narození legendárního dirigenta, sira Charlese Mackerrase. Festivalový prolog už 23. září představí skotského dudáka Roberta Jordana se Scottish Chamber Orchestra a slavnostní zahajovací koncert v Janáčkově divadle přivítá na pódiu BBC Concert Orchestra. Závěrečný hudební večer bude věnován Monteverdiho Nešporám v podání francouzského souboru La Tempête. Doprovodný projekt Nový svět Moravského podzimu, realizovaný ve spolupráci se studenty JAMU, nabídne čtyři koncerty zaměřené na současnou hudbu a mladé talenty.

Robert Jordan

„Festival bude mít letos velmi výraznou britskou linku. Sir Charles Mackerras, australsko-britský dirigent, patřil k nejvýznamnějším osobnostem 20. století a miloval českou hudbu natolik, že se naučil česky. Uvedl českou hudbu, především Janáčkovu, do mezinárodního kontextu – zahájil tuto misi ve Velké Británii. Odtud se šířila sláva Leoše Janáčka, který je dnes naším nejhranějším operním skladatelem ve světě. Mackerrasův odkaz náš festival uctí nejen dramaturgicky, ale také symbolicky – jeho dcera Catherine Mackerras v Brně předá nové ocenění pro mladé umělce do čtyřiceti let, kteří svým uměním šíří českou hudbu do světa a rozvíjejí její živý odkaz,“ uvádí Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

K Brnu měl Mackerras mimořádný vztah – vracel se sem opakovaně, dirigoval Janáčkovu operu i koncertní repertoár, úzce spolupracoval s Janáčkovou operou i Filharmonií Brno a místní hudebníky vždy oceňoval pro jejich autentický přístup k českému repertoáru. Byl to právě on, kdo mnohé zahraniční orchestry učil, jak „správně mluvit Janáčkem“. Jeho nastudování Její pastorkyně, Káti Kabanové či Věci Makropulos se stalo interpretačním milníkem a v Brně jsou dodnes vzpomínána jako výjimečné události.

Zahajovací koncert festivalu 12. října uvede v Janáčkově divadle jiskřivý program. BBC Concert OrchestraHudba Hradní stráže a Policie ČR pod vedením Anny-Marie Helsing na úvod zahrají předehru Portsmouth Point od Williama Waltona. „Bývá označována jako dirigentská výzva, protože je plná synkop, křížných rytmů a střídání metra, které zhudebňuje křik a chaos rušného přístavu a vytváří dojem, že každý někam běží a občas do něho narazí. Walton dílo komponoval ve Španělsku, nechybí v něm proto kastaněty nebo tamburína, posluchači se mohou těšit na rozsáhlou baterii bicích nástrojů,“ uvádí Marie Kučerová.

BBC Concert Orchestra

Na programu zazní také energická předehra Doreen Carwithhen Men of Sherwood Forest, hravá suita Arthura Sullivana Pineapple Poll a srdcem večera bude majestátní Elgarova skladba Enigma, variace na vlastní téma, kterou sir Charles Mackerras zvláště miloval. Večer uzavře ikonická Janáčkova Sinfonietta, navozující slavnostní atmosféru Moravského podzimu.

Orchestra & Choir of the Age of Enlightenment, těleso světově proslulé v oblasti staré hudby, také úzce spolupracovalo se sirem Charlesem Mackerrasem. Nemá stálého dirigenta a v Brně ho povede britský varhaník a cembalista John Butt. V Janáčkově divadle uvede Händelovo monumentální oratorium Šalamoun, které propojuje nádherné sbory, virtuózní árie a orchestrální bohatství v podání špičkových sólistů.

John Butt

Reprezentativní závěr festivalu 26. října připraví francouzský ansámbl La Tempête pod vedením talentovaného Simona-Pierra Bestiona. Jejich provedení Monteverdiho Vespro della beata vergine, SV 206 (Mariánských nešpor) překračuje rámec klasického koncertu a proměňuje se v komplexní rituál. Raně barokní hudba se zde snoubí s vizuálními prvky – prostorovou scénografií, světelnými efekty i pohybem zpěváků mezi publikem.

Severská linie festivalu přinese fascinující pohled na hudební a duchovní dědictví severoevropských zemí. Tři klíčové koncerty – IBM 1401, Poslední pohanské obřady a M. K. Čiurlionis – 150 let – představují propojení současné hudby, tradičních rituálů a uměleckého odkazu.

„Jóhann Jóhannsson je islandský skladatel a producent, jehož skladba zazněla už na minulém ročníku Moravského podzimu. Rozhodli jsme se pokračovat v představování a zazní jeho rané dílo s názvem IBM 1401: A User’s Manual, které zkoumá vztah mezi technologií a hudbou. Tento projekt, inspirovaný prvním počítačem IBM 1401, kombinuje elektronickou hudbu s živým výkonem. V Brně bude dílo uvedeno v orchestrální verzi, kde se hudba setkává s moderním tancem islandské tanečnice Erny Ómarsdóttir, a dále se představí hráč na elektroniku Úlfur Eldjárn. Ensemble Opera Diversa vystoupí pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové“, uvádí dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. „Počítač si dnes představíme jako něco odduševnělého, ale tenkrát ho naučili zpívat.“ dodává.

Oratorium pro soprán, sbor, varhany a lesní rohy Poslední pohanské obřady od litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse reflektuje přechod od pohanských rituálů ke křesťanství. Dílo je hlubokým zamyšlením nad ztrátou tradičních hodnot a kulturní identity. V Brně bude uvedeno v netradičním prostoru vodojemů na Žlutém kopci, což umocní jeho mystickou atmosféru. Dílo se již díky svému opakovanému uvádění v Brně stalo významnou součástí programu Moravského podzimu a spolupráce s dětským sborem Kantiléna a varhaníkem Markem Paľou, pod sbormistrovským vedením Michala Jančíka, opět přitahuje zájem publika.

Kantiléna

Litevský malíř a skladatel Mikalojus Konstantinas Čiurlionis je považován za zakladatele litevské národní hudby. Jeho tvorba spojuje hudbu a výtvarné umění, čímž vytváří unikátní umělecký jazyk. V rámci festivalu bude uvedeno dílo, které oslavuje jeho 150. výročí narození, v podání renomovaných umělců – komorního sboru Aidia se sbormistrem Romualdem Gražinisem

Moravský podzim představí také několik výjimečných hudebních událostí, které propojují současnou hudbu s inovativními formami a interpretačními přístupy. Duo violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristky Sáry Medkové, známé svou dlouholetou spoluprací, uvede 19. října v Janáčkově divadle v Brně autorský recitál s názvem Britten & Šostakovič. Zazní na něm ve světové premiéře skladba Štěpána Filípka Preludium 1 a z pera Sáry Medkové Preludium 2.

Sára Medková a Štěpán Filípek

Český skladatel Petr Wajsar představí na festivalu svou novou skladbu Electropictures, která zazní v podání souboru PhilHarmonia Octet. „Rozhodně od ní nelze očekávat zvuk opravdové elektronické taneční hudby, jakou člověk slýchá na festivalech věnovaných tomuto žánru. (…) Tito hudebníci se nebojí používat netradiční prvky – multifoniky, rytmické zvuky – ve spojení s jejich dokonalým smyslem pro klasický zvuk. Netradičních zvuků a postupů používám ve skladbě poměrně dost, takže si jistě přijdou na své. Jak se ovšem vypořádají s přísnými tanečními rytmy, to jsem sám zvědav,“ uvádí Petr Wajsar.

Čiurlionisovo 150. výročí narození inspirovalo i brněnského skladatele Františka Chaloupku. Pro festival vytvořil skladbu Hyperborea – operu-oratorium pro klarinet, klavír, sólisty a sbor. Námětem se mu stal jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů s názvem Moje cesta. Provedení se ujmou klarinetistka Anna Paulová, klavírista Miroslav Beinhauer a litevský komorní sbor Aidia se sbormistrem Romualdem Gražinisem. Večer doplní light design Michala Pustějovského, který bude vycházet z barevné palety Čiurlionisových obrazů.

Miroslav Beinhauer

Moravský podzim 2025 tak opět potvrzuje pozici festivalu, který přináší exkluzivní dramaturgii – dokáže propojit špičkovou orchestrální hudbu, odvážné experimenty současných autorů i světové hudební tradice a zve české i světové renomované umělce. Od velkých orchestrálních večerů přes intimní recitály až po světové premiéry tak nabízí divákům množství působivých zážitků, které přesahují hranice klasického koncertu.

Foto/zdroj: archiv festivalu, archiv KlasikyPlus.cz

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky