Mosty soudobé hudby přinesou premiéru skladby Ondřeje Štochla
Pražská hudební scéna nabídne 24. září večer věnovaný soudobé hudbě, který propojí světové premiéry s díly zavedených autorů. V rámci letos založeného cyklu Mosty soudobé hudby se v evangelickém kostele U Salvátora představí houslistka Tereza Horáková a perkusionista Martin Opršál. Vrcholem večera bude premiéra nové skladby Ondřeje Štochla inspirované románem současného ruského spisovatele Sergeje Lebeděva.

Koncertní cyklus Mosty soudobé hudby, jehož dramaturgii připravuje houslistka Tereza Horáková, si klade za cíl přiblížit publiku novou hudbu prostřednictvím konfrontace s díly staršími a známějšími. Sází na přímou komunikaci s publikem, která dokáže otevřít cestu k hlubšímu pochopení i těch nejaktuálnějších hudebních děl. Během večera proto interpreti jednotlivé skladby uvádějí, na pódium zvou přítomné skladatele a přibližují tak proces jejich vzniku i samotné interpretace. „Mosty jsou pro mě symbolem propojení. Nejen mezi různými epochami hudby, ale také mezi námi interprety, autory a posluchači,“ vysvětluje Horáková.

První koncert v nové sezóně je výsledkem dlouholeté spolupráce Terezy Horákové, Martina Opršála a skladatele Ondřeje Štochla. Právě v kostele U Salvátora Horáková jako dvanáctiletá premiérovala Štochlovu skladbu Modrá – čistá a křehká, která tehdy získala ocenění v soutěži NuBerg. Od té doby vznikla řada dalších společných projektů, mimo jiné i skladba Ve dne stíny v noci Světlo uvedená Orchestrem Berg v roce 2017. Nyní se publikum dočká světové premiéry díla Hranice zapomnění, které Štochl zkomponoval přímo pro duo houslí a vibrafonu. Skladba volně navazuje na stejnojmenný román ruského autora Sergeje Lebeděva a reflektuje téma paměti a zapomnění. „Pohlížet na hranici zapomnění lze různě. Může být pohodlná i krutá. Umožní jít dál, ale také svádí k odhrnutí a náhledu za ni,“ uvedl Štochl.

Vedle této novinky zazní během večera i další skladby, publikum se může těšit na serialistickou kompozici Tierkreis od Karlheinze Stockhausena, jež vyžaduje značnou míru interpretovy kreativity a improvizace, a také na přísnou, strukturovanou skladbu Konvergencie I polsko-slovenského autora Romana Bergera, jehož hudba se v Praze objevuje jen vzácně. Opršál se představí i sólově v díle Vibra – Elufa téhož německého skladatele a večer doplní jedenáct krátkých kusů pro housle a vibrafon amerického autora Charlese Wuorinena.
Další večer cyklu se uskuteční 22. října ve Werichově vile a bude věnován stému dvacátému výročí narození básníka Vladimíra Holana. Kantáty Johanna Sebastiana Bacha, soudobé kompozice Jiřího Gemrota a premiéra díla Slza od Jáchyma Novotného se zde prolnou s recitací Holanových veršů v podání Zoji Oubramové a Josefa Bánovce, čímž vznikne jedinečné spojení hudby a poezie v intimním prostředí někdejšího básníkova domova. Interpretačně se na holanovské poctě budou podílet sopranistka Pavla Radostová, altistka Monika Jägerová, houslistka Tereza Horáková a cembalista Jiří Havrlant.
Foto/zdroj: archiv projektu, archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie