Mozart a Brahms po plzeňsku vysoko ve švýcarských horách
Plzeňská filharmonie vystoupí na zahajovacím koncertu letošního Engadinského festivalu. Coby sólistka v Brahmsově houslovém koncertu vystoupí mladá Anna Naomi Schultsz. Akce se v malé alpské obci Pontresina koná 26. července za řízení hlavního hostujícího dirigenta plzeňského orchestru Jana Schultsze. Festival pak trvá do 8. srpna.

Pontresina je obec ve švýcarském kantonu Graubünden a nachází se v horní části údolí Engadin, asi pět kilometrů východně od Svatého Mořice, v nadmořské výšce 1 805 metrů. Tam v kongresovém a kulturním centru vystoupí plzeňští filharmonikové a spolu s nimi mladá houslistka, která patří mezi největší hudební talenty Švýcarska. Teprve 21letá Anna Naomi Schultsz z Basileje koncertuje jako sólistka na světových pódiích už více než deset let. V Engadinu propůjčí svůj tón jednomu z nejhranějších houslových koncertů, Houslovému koncertu D dur Johannesa Brahmse. Plzeňská filharmonie – která je už třetím rokem hostem Engadinského festivalu – zahraje Mozartovu slavnou poslední Jednačtyřicátou symfonii zvanou „Jupiter“ a na úplný úvod také předehru k opeře Figarova svatba. Diriguje Jan Schultsz.
Poslední koncert švýcarského festivalu 8. srpna obstará také české těleso, konkrétně v současnosti patrně nejznámější české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet.

Historie engadinského festivalu sahá až do roku 1940, kdy v okolí Švýcarska zuřila druhá světová válka. Také ve Švýcarsku nastaly těžké časy a turistický průmysl ležel ladem. V této situaci se farář Ernst Schulthess obrátil na místní lázeňský spolek a navrhl uspořádat v Engadinu sérii koncertů komorní hudby, aby přispěl k hospodářské obnově regionu. V červenci 1941 byly koncertem v horském kostele v údolí Val Fex zahájeny první „Engadinské koncertní týdny“. Ty se rychle staly středem zájmu všech, kdo se zajímali o hudbu. Schulthess akci vedl přibližně 45 let a Engadinské koncertní týdny se na čas staly téměř sesterskou akcí většího Lucernského hudebního festivalu. V roce 2008 se v rámci reorganizace z Engadinských koncertních týdnů stal Engadinský festival, jehož uměleckým ředitelem se stal právě zmiňovaný Jan Schultsz.
Letos šedesátiletý dirigent a pianista, rodák z Amsterdamu, se díky zkušenostem s historicky poučenou interpretací zajímá zejména o znovuobjevování zapomenutých děl a nový pohled na známý repertoár. Interpretačně se zaměřuje hlavně na hudbu klasicismu a romantismu, včetně oper. V letech 1999 až 2009 dirigoval Orchestre de chambre de Neuchatel. V roce 2000 založil Operu St. Moritz, kde působil ve funkci uměleckého ředitele do roku 2012. Pedagogicky působí v Basileji, kde před lety studoval.
Foto: archiv KlasikyPlus.cz, Quim Vilar
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou