Mozartův Idomeneo ve Státní opeře prvně po 125 letech
Opera Wolfganga Amadea Mozarta Idomeneo je jedna z jeho možná nejrevolučnějších, zároveň jde o dílo nejosobnější – konflikt mezi patriarchální společností a láskou mladých lidí odráží snahu mladého Mozarta odpoutat se od vlivu svého otce. V nové inscenaci dílo uvede Státní opera v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Konrada Junghänela. Premiéry se konají 25. a 28. září. Opera bude nově nastudována prvně od roku 1900.

Děj opery se odehrává ve vypjaté době po trójské válce, kdy krétský král Idomeneo v ohrožení vlastního života slíbí bohu Neptunovi oběť, jíž má být první člověk, kterého král na pevnině potká. Tím se však stane jeho vlastní syn Idamante a král je tak postaven před tíživé dilema, zda obětovat vlastního syna, nebo urazit boha. Jeho syn Idamante paralelně řeší své milostné vztahy – je zamilován do Ilie, zajaté dcery trójského krále Priama, tedy nepřítele. Iliinou vášnivou sokyní je mykénská princezna Elettra. V opeře, pro kterou napsal libreto Giovanni Battista Varesco, nakonec příběh končí šťastně: Idomeneův starý řád ustoupí vládě lásky, na trůn usedne Idamante s Ilií.
Ačkoliv Mozart napsal operu v letech 1780–81 na zakázku mnichovského dvora a bavorského kurfiřta Karla Theodora, nadšeného mecenáše umění, vytvořil pravděpodobně své nejosobnější dílo s precizně vypointovanými charaktery. Idomeneo, poprvé uvedený 29. ledna 1781 v Mnichově, se stal Mozartovým prvním skutečným operním mistrovským dílem. „V Praze představil Idomenea poprvé tehdejší ředitel Stavovského divadla Angelo Neumann 17. října 1887, a to na zahajovacím představení mozartovského cyklu,“ říká dramaturgyně Jitka Slavíková. „K této opeře se pak vrátil ještě jednou, už jako ředitel Nového německého divadla, když Idomenea zařadil 14. května 1900 na program Májových her, zaměřených v tom roce jen na Mozartovy opery. Bylo to dosud jediné provedení Idomenea v budově Státní opery.“

Ve Státní opeře bude opera uvedena v hudebním nastudování německého dirigenta Konrada Junghänela, jenž s Operou Národního divadla a Státní operou spolupracuje poprvé, a v režii španělského režiséra Calixta Bieita, který do Prahy přijíždí již poněkolikáté. „Idomeneo zaujímá v Mozartově operním díle skutečně výjimečné místo. Existují rané opery a pozdní opery. A Idomeneo stojí přesně uprostřed,“ podotkl Junghänel. „Mozart krátce před tím strávil půl roku v Paříži a nikde nejsou vlivy francouzské opery tak patrné jako v jeho Idomeneovi. Význam sboru nikdy předtím ani poté nebyl tak velký. Nikde jinde nesložil tolik recitativů doprovázených orchestrem, včetně plynulých přechodů k secco recitativům…“ Zmíněná sborová složka je připravena jakožto inaugurační dílo nové šéfsbormistryně Státní opery Zuzany Kadlčíkové. (Rozhovor čtěte ZDE.) Státní opera má v orchestru navíc také nového koncertního mistra violoncellové skupiny, kterým je Jan Zvěřina.
Režisér Calixto Bieito vnímá Idomenea jako operu plnou života, která zpracovává témata, jež mu přijdou „extrémně“ zajímavá: „To první je velmi spirituální, vztah mezi otcem a vlastním dítětem. Konkrétně zde je to tragédie otce, který musí volit mezi Bohem a svým synem. Dále se mi líbí téma Kréty, kterou velmi dobře znám. Kréta je věčným labyrintem a labyrint mě přivádí k povídkám Jorge Luise Borgese, k duševnímu bludišti, k labyrintu našich myslí. Naše mysl je jako bludiště s různými přihrádkami, což se mi velmi dobře pojí s tématem číslo jedna – se vztahem otec a syn.“

„Mozartův Idomeneo je rané mistrovské dílo, které má mezi jeho operami jedinečné postavení. Vychází z tradice barokní opery seria, ale má silný osobní rozměr, jehož jádrem je vztah mezi otcem a synem. Opera se vyznačuje velkými sborovými scénami, dramatickou silou a emocionální hloubkou, díky níž je podle mého názoru Mozartovou nejromantičtější operou,“ uvedl Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery. „Jde o velkolepou operu, která se i díky rozsáhlým sborovým scénám pro uvedení právě ve Státní opeře hodí. Každý operní orchestr a sbor by se měl pravidelně zabývat Mozartovými partiturami, proto se Mozart vrací i do repertoáru Státní opery,“ dodal.

V roli Idomenea se představí Evan LeRoy Johnson (rozhovor čtěte ZDE), v roli jeho syna Idamanta Rebecka Walroth, jako Ilia Jekatěrina Krovatěva a jako Elettra Petra Alvarez Šimková. Kompletní obsazení zde. Premiéry se konají 25. a 28. září; nejbližší reprízy 1., 4., 10., 12. a 18. října.
Foto: Serghei Gherciu
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou