Musica Florea uvádí raritní Válku obrů. V české premiéře ve Florea Theatru
Soubor Musica Florea oživí v červenci svoji letní scénu Florea Theatrum na nádvoří pražského Lichtenštejnského paláce, sídla HAMU. V pátek 12. července po setmění od jednadvaceti hodin tam v české premiéře uvede španělskou barokní operu Válka obrů neboli Ópera escénica deducída de la guerra de los gigantes skladatele Sebastiána Duróna. S inscenací hudebně nastudovanou uměleckým šéfem souboru, dirigentem Markem Štrynclem a v režii a choreografii Andrey Miltnerové poté Musica Florea zamíří do zámeckého divadla v Českém Krumlově na tamní festival.

Soubor Musica Florea zaměřený na dobově poučenou interpretaci staré hudby připravil pro letošní červenec dva projekty, které uvede na své převozné barokní scéně Florea Theatrum, s níž pravidelně hostuje i v prostorách pražské HAMU. Nádvoří Lichtenštejnského paláce se 12. června stane dějištěm mytologické Války obrů, španělské barokní zarzuely, kterou soubor uvede ve středoevropské premiéře ve spolupráci s českými a španělskými muzikology a umělci.
Žánr barokní španělské melodramaticko-operní formy, takzvané zarzuely, psané převážně na mytologická témata, je ve střední Evropě uváděn zřídka. Musica Florea vybrala titul Ópera escénica deducída de la guerra de los gigantes skladatele Sebastiána Duróna, který žil v druhé polovině sedmnáctého a na počátku osmnáctého století. Ve volném překladu Válka obrů byla zkomponována na anonymní libreto a měla premiéru v Madridu, pravděpodobně roku 1701 u příležitosti oznámení svatby Filipa V. Španělského a Marie Luisy Gabriely ze Savoy. Dílo vzniklo v době, kdy vypukla tzv. Válka o španělské dědictví. Opera odráží právě tehdejší mocenskou situaci, ačkoliv její námět je zdánlivě neutrálně mytologický, ve skutečnosti jde o alegorii napjaté politické situace v tehdejší Evropě po vymření španělské větve Habsburků.

„Toto dílo je považováno za jednu z posledních skutečně španělských oper, tedy typ hudebně dramatického díla komponovaného na principu střídání nápěvů a kupletů, před nástupem nového italského operního stylu, který je postaven na střídání recitativů a árií, tak jako to známe i v dnešních operách,“ představil dílo dirigent Marek Štryncl. V celé Válce obrů se objevuje pouze jeden recitativ, malá árie a dva menuety. „To nám ukazuje jeho silnou španělskou charakteristiku spolu s jeho začínající znalostí italských postupů recitativu a árie a také francouzského stylu menuetu, který pravděpodobně začlenil do díla jako přihlédnutí k francouzskému původu Filipa V.,“ doplnil Štryncl.

Motivicky Durónova opera odráží vliv celé řady kultur. „Španělsko bylo v té době multikulturní společností. Díky jeho koloniálním výbojům a geografické poloze se sem dostávaly vlivy z celého světa: v hudbě je velmi cítit Latinská Amerika, Afrika, židovská a osmanská kultura se svými složitými rytmy a živým temperamentem,“ upozornila režisérka Andrea Miltnerová. Důležitou úlohu v opeře hraje také taneční složka, jíž se ujmou Romana Konrádová, Klára Svobodová a Lucie Holánková.
V hudebním nastudování a za řízení Marka Štryncla vystoupí orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum. V sólových úlohách se představí španělská sopranistka Marta Infante v úloze Palanteho, sopranistky Helena Hozová a Michaela Šrůmová jako Minerva a Herkules a sopranista Vojtěch Pelka v roli Jupitera. Kvarteto pěvců současně ztvární i alegorické postavy Slávy, Času, Nesmrtelnosti a Ticha. Scénu připravil Václav Krajc, kostýmy budou z dílny Christophera Vinze.

Musica Florea následně s titulem Válka obrů zavítá na Festival Krumlov, kde bude na programu trojí provedení opery v prostorách českokrumlovského zámeckého divadla, a to ve dnech 18. a 19. července. Pražské Florea Theatrum nabídne 15. července ve dvoraně HAMU ještě dvojici výpravných historických baletů, a to Čarovnou girlandu Josepha Starzera a Dona Juana Christopha Willibalda Glucka ve zpracování Heleny Kazárové a v interpretaci tanečních souborů Hartig Revival a Epochal Dances.
Foto: Barokowe Eksploracje / Piotr Stępniewski
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie