NeoKlasik orchestr připomene neotřele třísté výročí Čtvera ročních dob
NeoKlasik orchestr zahajuje podzimní sezonu sérií koncertů, která propojí barokní mistrovství Antonia Vivaldiho s českou tvorbou dvacátého a jednadvacátého století. Program navazuje na třísté výročí vydání cyklu Čtvero ročních dob a ukazuje, jak silně toto ikonické dílo inspirovalo skladatele napříč staletími. Těleso jej uvede mezi 28. říjnem a 10. listopadem v Sýčině, Poděbradech a v Praze.

Od amsterdamského vydání Vivaldiho Čtvera ročních dob, čtyř houslových koncertů, jednoho z nejhranějších instrumentálních opusů světového repertoáru, uplývá letos rovných tři sta let. NeoKlasik orchestr u této příležitosti připravil trojici koncertů, které zazní 28. října v kostele sv. Václava v Sýčině, 8. listopadu v Galerii Ludvíka Kuby v Poděbradech a 10. listopadu v Morzinském paláci v Praze – tedy na místě, kde tato díla zněla již za Vivaldiho života, neboť právě hraběti Václavu z Morzinu, mecenáši a podporovateli hudebního života Prahy, Vivaldi dílo věnoval.
Program koncertů však nespočívá pouze v připomínce barokního originálu. NeoKlasik orchestr zařadil do dramaturgie také soudobé a novodobé kompozice, které reflektují Vivaldiho inspiraci z pohledu moderní hudební tvorby. Zazní například Čtvero denních dob aneb Vivaldi v Čechách od Jiřího Temla, kompozice napsaná pro dvoje housle, která pracuje s původním vivaldiovským tématem, ale rozvíjí jej v současném výrazovém jazyce. František Bartoš je zastoupen skladbou Deštivé obrazy s textem Vítězslava Nezvala, která propojuje vokální a instrumentální rovinu s poetickým rozměrem českého modernismu. Závěr koncertů obstará cyklus Čtyři roční období pro soprán a smyčcové kvarteto Karla Pexidra, který zazní poprvé v úpravě pro smyčcové těleso.

Hudebního vedení koncertů se ujme dirigent Václav Dlask, který zdůrazňuje, že projekt navazuje na základní dramaturgickou linii orchestru. „Neoklasicismus chápeme jako nový pohled na klasické formy a styl. Záměrem není pouhá interpretace staré hudby, ale její dialog se současností. Cyklus našich koncertů proto představuje nejen hudební hold Vivaldimu, ale také připomínku historických vazeb, které měl s Prahou,“ doplnil Dlask.
Sólistkou v houslových partech bude Pavla Tesařová, koncertní mistryně Prague Philharmonia a členka Ševčík Quarteta, která patří mezi nejvýraznější představitele mladé generace českých houslistů. Rozhovor s interpretkou čtěte ZDE. Vokální skladby přednese sopranistka Veronika Kaiserová za doprovodu smyčcového kvarteta NeoKlasik orchestru. Součástí programu bude rovněž recitace textů anglického básníka Johna Miltona, jež byly součástí původního vydání Vivaldiho opusu.

Význam Vivaldiho hudby v českých zemích připomíná také historická vazba na Morzinovu kapelu, profesionální orchestr, který ve své době patřil k nejuznávanějším hudebním ansámblům ve střední Evropě. Těleso působilo aktivně více než dvě dekády v první polovině osmnáctého století, a kromě Vivaldiho uvádělo i díla jeho současníků Antonína Reichenauera a Františka Jiránka. Ve stejném období se Vivaldiho tvorba těšila oblibě pražského publika díky operním produkcím společnosti Antonia Alvise Denzia. NeoKlasik orchestr, specializující se na neoklasicismus a soudobou hudbu inspirovanou historickými styly, tímto projektem otevírá prostor pro nový způsob vnímání hudební tradice podněcující kreativitu skladatelů napříč generacemi.
Foto/zdroj: archiv umělkyně, archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka