KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert english

„Na první adventní neděli zazněly poprvé nové varhany v bazilice Kanonie premonstrátů na Strahově.“

„Inaugurační koncert zahráli na troje varhany Vladimír Roubal, Jakub Janšta a Christian M. Pšenička.“

„Bohatý program obsáhl období od 9. století po současnost za spoluúčinkování zpěváků místní scholy.“

Vladimír Roubal

Slavnostní inaugurační varhanní koncert 30. listopadu pod záštitou prezidenta republiky a za účasti pražského arcibiskupa na první adventní neděli předvedl v chrámu na Strahově nově postavené chórové varhany, velké varhany na západním kůru a malý pozitiv z 18. století. Vystoupili na něm tři varhaníci – strahovský varhaník a ředitel kůru Vladimír Roubal, profesor Pražské konzervatoře a varhaník u křížovníků Jakub Janšta a Christian M. Pšenička O Praem, který také řídil chorální scholu šesti zpěváků. Rozsáhlý program jedenácti částí trval téměř dvě hodiny a uváděli ho dva členové Dismanova rozhlasového dětského souboru.

Starobylé premonstrátské opatství na Strahově, založené ve 12. století, dostalo dnešní podobu v 17. století. Prostor kostela má dvoje varhany, velké na západním kůru a chórové, jejichž nádherně vyřezávaný prospekt pochází z roku 1687. Jsou umístěny v presbytáři na stěně vlevo od hlavního oltáře. Původně jednomanuálový nástroj byl mnohokrát přestavován a poslední úprava v osmdesátých letech minulého století byla po zvukové a technické stránce natolik nezdařilá, že varhany v posledních více než deseti letech nebyly prakticky k použití. Proto bylo rozhodnuto postavit do cenné barokní skříně nový dvoumanuálový nástroj s čtyřiadvaceti rejstříky. V původním prospektu zůstal pozitiv jako II. manuál a k němu byl přistavěn na zadní straně další manuál (I.) a pedál. Stavba nového nástroje byla svěřena německé varhanářské firmě Waltershausen z Durynska, založené po sjednocení Německa v roce 1991. Firma staví nové nástroje a úspěšně restauruje varhany v kostelích celého Německa.

Program koncertu sestával z několika varhanních improvizací na všechny tři nástroje v prostoru a skladbách Guillaume Dufaye, Petra EbenaKurta Estermanna. Slavnostní úvod obstarala improvizace na chórové varhany, které zazněly veřejně poprvé. Mají komorní zvukový charakter, řadu jemných krásně intonovaných hlasů a budou tvořit i v plenu vítaný kontrast k mohutnosti velkých varhan. Schola Strahoviensis se uplatnila ve skladbě Guillaume Dufaye Conditor Alme siderum, střídající gregoriánský chorál s tříhlasou polyfonií 15. století a mariánským hymnem z knihy Vermell de Montserrat z 9. století.

Schola Strahoviensis

Po tomto středověkém začátku následovala půvabná improvizace Vladimíra Roubala na pozitiv umístěný ve středu hlavní lodi. Byla ve stylu klasicismu a převedla program k Janu Křtiteli Kuchařovi, dlouholetému varhaníkovi strahovské baziliky na přelomu 18. a 19. století. Zazněla jeho Fantasie d moll. Její střídmá a prostá třídílná forma byla v podání Jakuba Janšty četnými improvizačními vsuvkami tak přeplněna, že se vytratil její rokokový charakter a její srozumitelná třídílnost. Byla to spíš Janštova kreace s velmi malou příměsí Kuchaře.

Strahovská improvizace Wolfganga Amadea Mozarta má původ v návštěvě skladatele v Praze na podzim 1787 při premiéře Dona Giovanniho. Zavítal tehdy na Strahov a projevil přání zahrát si na varhany. Průběh jeho improvizace se snažil zachytit do not strahovský premonstrát P. Norbert Lehmann, ale byl vyrušen a stačil zapsat jen část a zápis zůstal nedokončen. Improvizaci dokončil v nedávné době Jiří Ropek a na dnešním koncertě ji provedl na velké varhany Vladimír Roubal s vlastním dokončením. 

Petr Eben se věnoval už v mládí duchovním skladbám a ještě před II. vatikánským koncilem zhudebnil v padesátých letech minulého století řadu proměnných částí mše různých svátků na latinský text pro mužský sbor unisono a varhanní doprovod.  Nazval je Liturgické zpěvy a k vydání některé z nich připravil ve formě Liturgické suity v devadesátých letech. Z vybraných mariánských textů zazněly části ve velmi znělém podání chorální scholy za pozorného doprovodu Jakuba Janšty. 

Dvě invokace pro trombon a varhany vznikly roku 1988 na barokní verzi chorálu ke sv. Václavu na objednávku českých krajanů v Minnesotě v USA. Trombonový part fenomenálně zahrál Vít Kořínek, varhanní part na chórové varhany provedl Christian M. Pšenička. Ke krásnému znělému tónu trombonu byl ovšem útlý zvuk varhan málo výrazný a skladba by potřebovala větší nástroj a větší zvukovou vyrovnanost.

Vít Kořínek

Rakouský soudobý skladatel a varhaník Kurt Estermann (*1960) je profesorem církevní skladby na salcburském Mozarteu. Je autorem tří symfonií, sborových a varhanních děl. Jeho Te Deum, dokončené v roce 2009, kombinuje gregoriánský chorál s varhanním partem, který místy v ostrých harmonických spojích tvoří jakýsi hudební komentář k latinskému textu. Na chórových varhanách zněly ovšem divoké disonance velice smířlivě a varhanní part (Jakub Janšta) byl velmi nápaditě narejstříkován.

Na závěr zazněla scholou zazpívaná adventní píseň Chvalme Boha vesele, na jejíž nápěv vytvořili Vladimír Roubal a Jakub Janšta společnou radostnou improvizaci na dvoje varhany.

Po připravovaných nových varhanách v katedrále sv. Víta jsou nové chórové varhany na Strahově už druhým sympatickým počinem při stavbě nových varhan, ke kterým milovníci královského nástroje hledí s nadšením. Doufejme, že stavba dalších nástrojů bude pokračovat.

Foto: Jana Krupčáková

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky