Novodobá světová premiéra Draghiho opery na Festivalu barokních umění
Pořadatelé čtrnáctého ročníku Festivalu barokních umění Český Krumlov chystají v novodobé světové premiéře holdovací serenatu Gli Oblighi dell’Universo, v překladu Závazky Všehomíra, barokního skladatele Antonia Draghiho. Více než tři sta let starou operu uvede barokní orchestr Hof-Musici pod vedením Ondřeje Macka společně se sólisty, v režii Zuzany Vrbové, a sice 17., 18. a 19. září v barokním divadle na českokrumlovském zámku.

„V případě vládních restrikcí, jež by znemožnily účast publika na představení, jsme díky spolupráci s rakouským dokumentaristou Alexandrem Stipsitsem připraveni představení nahrávat a zpřístupnit na internetu,“ říká ředitel festivalu Jiří Kiprý.
Závazky Všehomíra budou v programu festivalu poctou významnému, přesto však neprávem opomíjenému skladateli a zároveň jedinečnou příležitostí nahlédnout do hudebního a divadelního života v zemích Koruny české v době vrcholného baroka. Pořadatelé uvádějí, že Draghiho serenata je s nejvyšší pravděpodobností první operou provedenou v českých zemích mimo Prahu. Premiéru měla 9. června 1680 na pardubickém zámku u příležitosti narozenin císaře Svaté říše římské a českého krále Leopolda I., který v Pardubicích pobýval na útěku z Prahy před morovou epidemií.

„17. století bylo dobou, kdy se války střídaly s morovými epidemiemi. Múzy však přesto neumlkaly, spíše naopak. Ke dvěma ničivým morovým epidemiím (v letech 1679/80 a 1713–15) se vztahují stavby významných votivních kostelů a zejména morových sloupů, které jsou dodnes neodmyslitelnou součástí náměstí českých, moravských i rakouských měst a městeček. Draghiho serenata Gli Oblighi dell´Universo, napsána v Praze a provedena v Pardubicích roku 1680 právě v době vrcholící morové epidemie, je dalším dokladem toho, jak doba, někdy přezíravě označovaná za ‚dobu temna‘, ani v tíživé situaci nezapomínala na umění,“ informuje dirigent Ondřej Macek.

K autorovi, rodákovi z Rimini, který žil v letech 1634–1700, festival uvádí, že byl jedním z nejznámějších a nejvlivnějších italských skladatelů své doby a se svými více než 150 scénickými díly je považován za nejplodnějšího skladatele v dějinách opery. Jeho sloh vychází z benátské opery druhé třetiny 17. století. Roku 1658 byl povolán k císařskému dvoru ve Vídni, kde zůstal až do konce života. Ve Vídni působil nejprve jako basista v kapele císařovny vdovy Eleonory, roku 1668 se stal nejprve vicekapelníkem a následujícího roku kapelníkem tohoto tělesa. Tento významný post zastával až do konce roku 1681. Spolu s činností v kapele císařovny vdovy ovšem pracoval rovněž pro kapelu vládnoucího císaře Leopolda I. – nejprve jako libretista, později také jako skladatel. Po roce 1669, kdy byl u dvora zaměstnán jako dvorní básník Nicolò Minato, se Draghi věnoval výhradně hudební kompozici a postupně se stal nejvýznačnějším autorem oper a oratorií celé leopoldinské éry. Roku 1674 pro něho hudbymilovný císař vytvořil post intendanta dvorního divadla, roku 1682 se konečně stal vrchním dvorním kapelníkem a tuto prestižní funkci zastával až do své smrti.

Foto: ilustrační – archiv festivalu
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie