KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Od Shakespeara po elektronický experiment s robotem. V dalším týdnu festivalu Lípa Musica  english

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica přinese na přelomu září a října trojici kontrastních koncertů: komorní večer s Ševčík Academy Quartetem, spojení klasické hudby a tance v sakrálním prostoru a do třetice fúzi elektronické hudby s klasickým violoncellem Tomáše Jamníka, uměleckého garanta přehlídky, a to v nové festivalové lokalitě: v zrekonstruované konírně zákupského zámku. 

Floex Ensemble

V úterý 30. září se v kostele sv. Petra a Pavla v Prysku uskuteční koncert s názvem Romeo a Julie v Prysku. Ten odkazuje na uvedení Suity z Prokofjevova baletu Romeo a Julie v aranži Jiřího Kabáta, kterou program vyvrcholí. Protagonistou bude ad hoc sestavený Ševčík Academy Quartet v obsazení interpretů, kteří vedle festivalového uměleckého garanta Tomáše Jamníka působí lektorsky na kurzech Ševčíkovy akademie. S Jamníkem své síly spojí houslisté Josef ŠpačekJan Fišer a violista Jiří Kabát. Hudební menu výjimečného komorního večera doplní Stravinského Italská suita v úpravě Gregora Piatigorského a Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu z odkazu Bohuslava Martinů

V pátek 3. října bude program festivalu pokračovat koncertem Víra, naděje a láska, který se tradičně v Den znovusjednocení Německa uskuteční v evangelicko-luteránském kostele v obci Großschönau na česko-saském pomezí. Koncert uvedou varhaník Jaroslav Tůma a tanečnice Adéla Srncová, jejichž spolupráce propojuje hudbu s pohybem a vytváří tak ojedinělý audiovizuální zážitek, jak už festival před několika lety představil v českolipské bazilice. Repertoár obsahuje skladby Johanna Sebastiana Bacha, Paula Hindemitha, Bohuslava Martinů, Klementa Slavického, Philipa Glasse, Jesuse Guridiho ve spojení s Tůmovými improvizacemi. Myšlenkou programu podle pořadatelů prostupují křesťanské cnosti, jako jsou víra, naděje a láska, a jeho jednotlivé části uvozují citáty z bible i antických klasiků. „Když tanec přináší ryzí poselství okamžiku, může se stát i modlitbou, kterou vnímá každý přítomný, tak jako varhany rezonují v prostorách kostela,“ doplňuje k poselství taneční části Srncová.

Adéla Srncová

Závěrečný koncert pátého festivalového týdne zavede festivalové příznivce do nového prostoru. Tím bude zrekonstruovaná barokní konírna náležící k hospodářskému dvoru zámku v Zákupech. V sobotu 4. října tento prostor rozezní Floex Ensemble (Eva Jamníková – housle, Anežka Jiráčková – viola, Jakub Tengler – vibrafon, Jiří Javůrek – basklarinet, Jan Šikl – dirigent a Josef – robotické perkuse) spolu s Tomášem Jamníkem propojením elektronické hudby a klasického violoncella. Floex Ensemble, vedený skladatelem, klarinetistou, multimediálním umělcem a producentem Tomášem Dvořákem (aka Floex), vytváří kompozice, kde elektronické textury spolu s akustickými nástroji budují netradiční zvukovou krajinu. Program nabídne soundtracky k počítačovým hrám Machinarium, Samorost či Papetura a skladby z autorových studiových alb pohybujících se na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Zazní také premiéra nové kompozice vzniklé na festivalovou objednávku. Zvláštností v obsazení je robot. „Robot Josef je čistě akustický bubeník, údery jsou generované malými solenoidovými motorky. Jsou o dost tišší než údery standardního bubeníka, a taky svým způsobem diskrétnější. Josef je prostě spíš orchestrální hráč, což se perfektně hodí právě ke klasickým nástrojům. Baví mě ten kontrast něčeho klasického a současného, technického,“ doplnil k projektu Dvořák. Všechny tři koncerty začínají v devatenáct hodin.

Foto/zdroj: Kateřina Fialová, archiv festivalu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky