Olomoucké hudební jaro odvypráví mecenášské příběhy
V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslaví s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru bude Svět mocných. Pořadatelé tuctem komorních i symfonických projektů upozorní na nezastupitelnou úlohu mecenášů.

„Když jsme začali připravovat program letošního ročníku, uvědomili jsme si, jak je kulturní svět, a hlavně ten s vážnou hudbou, finančně křehký a jak se tato skutečnost promítá skrze dotační podpory nejrůznějších institucí, mecenášů či milovníků umění do samotné možnosti vytvářet a realizovat unikátní projekty, které by jinak vznikaly v nepoměrně menším měřítku,“ uvedla k zaměření přehlídky Kateřina Hiklová, která stojí nově v čele festivalu Olomoucké hudební jaro.
Roli mecenášů a její proměnu v průběhu staletí bude festival sledovat na půdorysu dvanácti koncertů, v rámci nichž zazní díla vytvořená komponisty v průběhu sedmi staletí. U příležitosti zahájení přehlídky organizátoři připravili vystoupení inovativního uskupení TrioPlus Viléma Veverky, které se 3. dubna uskuteční v Klášterním Hradisku. K jeho středobodům bude patřit uvedení kompozice Vltava z cyklu Má jazzová vlast skladatele Martina Hyblera, která měla premiéru na podzim loňského roku. Kromě této skladby soubor uvede díla Antonia Vivaldiho, Samuela Barbera, Williama Byrda či Ástora Piazzoly. Mecenášem, jehož příběh úvodní koncert bude vyprávět, je Václav Baláček.

V neděli 6. dubna bude Olomoucké hudební jaro pokračovat barokně laděným večerem v katedrále sv. Václava společně s brněnským vokálním kvintetem Societas Incognitorum vedeným Eduardem Tomaštíkem. Ti se zaměří na odkaz raně barokního skladatele Claudia Cocchiho, který působil ve službách uměnímilovného kardinála Františka Dietrichsteina. Třetí festivalový večer bude připomínkou Mikuláše I. Josefa Esterházyho z Galanty. V Domě u parku vystoupí 10. dubna Musica figuralis v čele s cembalistou Markem Čermákem, která představí v obnovené premiéře barytonová divertimenta z dílny olomouckého kapelníka osmnáctého století Antona Neumanna v podání Jána Krigovského.

Dalším z hudebních hostů přehlídky bude Pražské kytarové kvarteto, které 11. dubna zavítá do Arcibiskupského paláce s programem se stávajícím z děl skladatelů posledních dvou staletí. Znít budou na počest mecenáše Ladislava Oklešťka kompozice Štěpána Raka, Lea Brouwera, Lukáše Sommera, ale také Leoše Janáčka, Edvarda Griega či Federica Maria Torroby. O den později se festivalové dění přenese do Bea centra, kam přijedou Pražští symfonikové spolu s dirigentem Tomášem Netopilem a úspěšnou mladou houslistkou Sarou Dragan. Zahrají skladby Ludwiga van Beethovena, Ericha Wolfganga Korngolda a Dmitrije Šostakoviče a představí příběh mecenáše Jacka Warnera. V pátek 25. dubna se festival vrátí do Klášterního Hradiska, kde uvede program věnovaný Antoniu Vivaldiho, jehož podporovatelem byl Václav z Morzinu. V autentické interpretaci zazní houslové koncerty známé jako Čtvero ročních dob v podání souboru Volantes Orchestra. Jako sólista se představí houslista Josef Žák, absolvent pařížské konzervatoře, který vede vlastní Ensemble Castelkorn.

Pořadateli vzývaný vrchol festivalu nastane 29. dubna v kostele sv. Mořice, kdy bude uvedena Mahlerova Druhá symfonie Vzkříšení. O interpretaci se pod taktovkou Roberta Kružíka postarají pěvkyně Kateřina Kněžíková a Jarmila Vantuchová, Český filharmonický sbor Brno a zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů.

Květnový program festivalu zahájí v sobotu 3. května v kostele Panny Marie Sněžné obnovená premiéra díla Missa Carolina zkomponovaného pro dvůr Karla II. z Lichtensteinu-Castelcorna knězem a skladatelem Phillipem Jacobem Rittlerem, olomouckým kapelníkem doby středního baroka. Na scénu se v tomto titulu vrátí soubor Societas Incognitorum. O den později v prostorách ZŠ Komenium pořadatelé nabídnou výběr ze světských madrigalů Andrease Hammerschmidta, árie Heinricha Alberta, madrigaly ze sbírky Musica Boscareccia od Johanna Hermanna Scheina a konečně madrigaly od Giulia Cacciniho a Claudia Monteverdiho. V Olomouci se v tomto repertoáru historicky poprvé představí laureáti prestižní německé pěvecké soutěže Lied Competition 2024. Budou jimi srbská sopranistka Radoslava Vorgić a vítězka ceny Orfeus Slovenka Jana Margová. Koncert bude věnován mecenáši Miroslavu Žbánkovi. V úterý 6. května do Zdíkova paláce zavítá Cappella Mariana se svým machautovským programem věnovaným dvorské lyrice v době Jana Lucemburského. Festival 8. května završí koncert upomínající na osmdesáté výročí konce druhé světové války, který se uskuteční na olomouckém Horním náměstí. Jeho program pořadatelé zatím nepředstavili.

Foto: Panda foto, z archivů umělců, archiv sboru
Příspěvky redakce
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou