KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Operní gala jako povedená mozaika současné operní generace english

„Večer byl plný kontrastů jak v repertoáru, tak mezi jednotlivými hlasy.“

„Koncert byl inspirativní přehlídkou mladých pěvců, kteří ve své rozdílnosti vytvořili zajímavou mozaiku začínající generace operních zpěváků.“

„Diváci snahu všech pěvců odměnili zaslouženým potleskem a z koncertu odcházeli zjevně pozitivně naladění, se sympatiemi ke všem vystupujícím.“

Novoměstská radnice se díky Spolku přátel hudebních talentů rozezněla hlasy mladých nadějných pěvců z Česka i zahraničí. Prostor dostali tři zpěváci a dvě zpěvačky a každý z nich vnesl do sálu jinou hudební kvalitu, jinou barvu, jinou uměleckou osobnost. Každopádně šlo však o večer velmi inspirativní, v němž se snoubilo mládí s nadšením i sympatiemi ze strany publika.

V programu nazvaném Operní gala mladých pěvců se pětilístek zpěváků představil v pondělí 15. září v rámci spolupráce mezi Spolkem přátel mladých talentů a Operním studiem při Bavorské státní opeře v Mnichově – vystoupili tři zahraniční a dva tuzemští zpěváci, každý z jiného hlasového oboru. Večer tak byl plný kontrastů jak v repertoáru, tak mezi jednotlivými hlasy a vyzařováním každé pěvecké osobnosti.

První tóny večera patřily talentované americké mezzosopranistce Meg Brilleslyper, absolventce Eastman School od Music a frekventantce Shepherd School of Music při Houstonské univerzitě v Texasu, kde studuje magisterský program u slavného hudebního pedagoga Robina Rice. Za sebou má několik úspěšných pěveckých kompeticí, mimo jiné proslulou Laffontovu soutěž při MET. Ta na úvod sáhla k árii z barokní opery Georga Friedricha Händela Ariodante a zaujala hezkými, pohyblivými, vyrovnanými koloraturami. S händelovskou rolí se potkala již v Houstonu, kde zpívala Ruggiera v Alcině. Členkou bavorského Operního studia je od sezóny 2025/26 a nastudovala v něm například roli Clotildy z Normy, Kuchtíka v Rusalce či Babettu v Anglické kočce

Následně se k ní připojila sopranistka Elene Gvritishvili, původem z Ruska, absolventka Konzervatoře Rimského-Korsakova v Petrohradu. Repertoár zůstal u staré hudby a pěvkyně přednesly nepříliš známý duet Ginevry a Ariodanta. Ač jde o efektní kus, je škoda, že zpěvačky nezvolily jinou společnou skladbu. Vzhledem k tomu, že obě disponují poměrně světlou barvou hlasu, nebyl kontrast mezi nimi dostatečný a byť šlo o dobře zazpívaný duet, barevně se k sobě hlasy příliš nehodily a mírně se „tloukly“, lépe by skladba vyzněla s mezzosopránem s tmavší barvou hlasu ve střední poloze. Byť je jasné, že výběr repertoáru pro tak různorodou skupinu zpěváků musel být náročný a plný kompromisů. Gvritishvili je členkou Operního studia od sezóny 2025/26 a čeká ji v Mnichově například První žínka v Rusalce či Papagena v Kouzelné flétně.

Následovala trojice skladeb Wolfganga Amadea Mozarta, v níž se k dámám připojil barytonista Lukáš Bařák, důvěrně známý sólista Opery Národního divadla, kde ho tuzemské publikum mohlo slyšet v mozartovských rolích Figara ve Figarově svatbě, Masetta v Donu Giovannim nebo Guglielma v Così fan tutte. Ten zvolil osvědčený barytonový hit Leporella Madamina, il catalogo é questo. Ačkoli má s mozartovským repertoárem bohaté zkušenosti, působil trochu nejistě a chvílemi volil dynamiku, která šla proti textu, možná to bylo dáno jeho nemalým množstvím v této árii. Obecně by skladba snesla větší nadhled a hravost. Nicméně, až se árie v jeho repertoáru dostatečně ozpívá a usadí, bude Bařák určitě uvolněnější v hereckém projevu a suverénnější i v tom pěveckém.

Brilleslyper poté vystoupila jako Cherubín s další textově nebo spíše tempově náročnou skladbou Non so più cosa son, cosa faccio, která ale jejímu typu hlasu bohužel opět příliš nesedla a zasloužila by si větší lehkost. Klasicistní blok uzavřela Gvritishvili árií Hraběnky Dove sono, na níž je sice ještě poměrně mladá, ale zněla jí technicky hezky, i když spíš s jistou mladickou něžností než životní melancholií, což je pochopitelné. Osobně jsem toho názoru, že jde spíše o skladbu pro starší, vyzrálejší pěvkyni, ačkoli bývá často zařazována do repertoáru mladých, začínajících zpěvaček, u nichž chybí v projevu hloubka. S ohledem na věk a technické dispozice ale byla její intepretace skvělá a nedalo se jí nic vytknout. Pak už ale následovalo italské belcanto a koncert jen gradoval. Obecně seděl italský repertoár všem výrazně více, byli v něm uvolněnější, jistější, víc si hráli s dynamikou a hlasově do něj více zapadali. 

S nelehkou tenorovou árií Una furtiva lagrimaDonizettiho Nápoje lásky se představil pražským posluchačům nadějný anglický pěvec Samuel Stopford. Ten na první pohled mate svým mladičkým chlapeckým zjevem a jemnými rysy, ukázal ale, že disponuje zvučným tenorem s příjemným témbrem a jistotou ve výškách, který si poté barevně krásně sedl i v harmonickém spojení s jemným sopránem Gvritishvili v duetu Chiedi all’aura. Absolvent Royal Academy of Music v Londýně a vítěz slavné Mezinárodní pěvecké soutěže Stanislawa Moniuszka vsadil také Verdiho operní „šlágr“ La donna è mobile, který zazpíval přesvědčivě a s vervou a uchvátil svým projevem obecenstvo. 

Posledním sólistou večera byl teprve devatenáctiletý basbaryton Theodor Šimáček, čerstvý absolvent Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Na jeho profesní dráze je zajímavé, že se od dětství věnoval především hře na klavír a byl v ní velmi úspěšný, poté mu ale učaroval svět opery a loni s přehledem ovládl Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Operní naděje. Byť je jeho hlas ještě v rozpuku, v sólovém výstupu strhl sál k nadšení árií Dona Basilia La calunnia è un venticello Lazebníka sevillského a vyslechl si dlouhé ovace.  

Společně s Bařákem pak zazpívali ještě duet Cheti cheti immantinente doktora Malatesty a Dona Pasqualeho ze stejnojmenné Donizettiho opery, kde barytonista svým znělejším hlasem ovšem trochu „válcoval“. Přesto šlo ale o velmi povedený výstup, který posluchači rovněž náležitě odměnili. Bařák se poté představil ještě v sólové árii Belcoreho, kterého rovněž nastudoval v Národním divadle, Come Paride vezzoso a v ní už předvedl naprosto suverénní profesionální výkon. 

Večer uzavřely dva společné výstupy – nejprve kvartet Bella figlia dell’amoreRigoletta a jako přídavek BrindisiTraviaty, které skončilo dokonce společným tancem. Spolehlivou klavírní oporou všem zúčastněným byl italský klavírista Matteo Zoli, rovněž člen bavorského Operního studia. 

Každopádně byl koncert povedenou a nepochybně inspirativní přehlídkou mladých pěvců, kteří ve své rozdílnosti vytvořili zajímavou mozaiku začínající generace operních zpěváků.  

Diváci snahu všech pěvců odměnili zaslouženým potleskem a z koncertu odcházeli zjevně pozitivně naladění, se sympatiemi ke všem vystupujícím. V sále tak vládla přátelská a podporující atmosféra, kterou si jistě užili i protagonisté. Nezbývá než všem vystupujícím držet palce a sledovat jejich další kroky na prknech, která znamenají svět.

……………

Foto: Petr Dyrc

Martina Marie Heroldová

Novinářka, publicistka, zpěvačka

Vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde se jako literární historička specializovala na barokní hymnografii českých zemí. Poté absolvovala na Pražské konzervatoři v oboru klasický zpěv ve třídě Dany Burešové, z jejíchž rad a vedení nadále čerpá v soukromých hodinách zpěvu. Při studiu sbírala pracovní zkušenosti v PR v kultuře v rodné Kadani, pak si ale její srdce získala Praha. Pracovala v Aktuálně.cz jako zprávařka či redaktorka, v současné době je šéfeditorkou serveru a přispívá rovněž do kulturní sekce. Zároveň se zajímá o teologii a jako editorka a publicistka působí také v křesťanském magazínu Proboha. S kolegyní koncertně vystupují jako pěvecké Duo di Fiori. Většinu víkendů tráví na pódiu jako zpěvačka nebo jako posluchačka v divadle či na koncertech vážné hudby. Miluje zejména operu a další vokální žánry, jimž se coby autorka věnuje nejraději.



Příspěvky od Martina Marie Heroldová



Více z této rubriky