Operní rarita autorky Louise Bertin v Essenu s Markétou Klaudovou
Goetheho slavná tragédie inspirovala řadu skladatelů, přičemž dnes neznámá Francouzka Louise Bertin svou operní prvotinu uvedla na francouzské jeviště ve svých šestadvaceti letech, z francouzských autorů jako první, ještě před Hectorem Berliozem nebo Charlesem Gounodem. Berlioz svou současníci označil za jednu z „nejinteligentnějších a nejschopnějších žen naší doby“, přesto však její opera Fausto při premiéře v roce 1831 neuspěla. O obrození opery se nyní pokoušejí v essenském Aalto Musiktheater a v roli Markétky v Essenu účinkuje česká sopranistka Markéta Klaudová.

Louise-Angélique Bertin (1805–1877) byla všestranně nadanou ženou: malovala, zpívala, psala poezii a libreta a kromě komorní a vokální hudby zkomponovala čtyři scénická díla, z nichž tři se hrála ve velkých pařížských hudebních divadlech. Její Fausto je vzhledem k místu premiéry, pařížskému Théâtre-Italien, operou v italském jazyce a formě, ale ovlivněnou francouzským stylem mladé skladatelky. Rossini a Meyerbeer dílo chválili pro jeho originalitu i pozoruhodnou dramatickou sílu. Téměř dvě stě let po prvním uvedení v roce 1831 je Bertinin Fausto nyní znovu objevován. Režisérka Tatjana Gürbaca, která na sebe upozornila mimo jiné inscenací Wagnerova Lohengrina v Aalto Musiktheater, se ujímá tohoto operního díla a zkoumá staletou legendu o Faustovi z hlediska jejího současného významu. Hudebního vedení se chopil Tommaso Turchetta. Titulní roli zpívá Mirko Roschkowski, další hlavní part Markétky má na starosti Markéta Klaudová.
Klaudová se narodila do hudební rodiny a svou pěveckou kariéru zahájila ve sboru Kantiléna. První divadelní zkušenosti získala v Novém operetním studiu Brno a v roce 2016 debutovala v Národním divadle moravskoslezském v roli Servilie (La Clemenza di Tito). Následovaly role Bareny v pražském Národním divadle či Hraběnky (Figarova svatba) ve Slezském divadlo Opava, za které byla v roce 2020 nominována na Cenu Thálie. Zahraniční debut si odbyla jako Zuzanka v nové inscenaci Figarovy svatby v Aalto Musiktheater v německém Essenu. Právě tam se aktuálně vrátila k podílení se na uvedení čtyřaktové opery semiseria podle Goetheho tragédie Fausto z pera autorky Louise Bertin. Nejbližší repríza se koná 27. února, další pak 23. března.
Foto/zdroj: archiv Markéty Klaudové
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové