KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Osmdesáté Pražské jaro, týden třetí. Dirigentský debut i offspringová soudobka s řadou premiér english

Opulentní hudební nabídka jubilejního ročníku festivalu Pražské jaro hýbe v aktuální dnech českou metropolí a pokračovat bude plně ještě v nadcházejícím týdnu. Do Prahy dorazí dvě velká evropská symfonická tělesa či respektovaný Ensemble Correspondances, dojde na tradiční Prague Offspring ve znamení soudobé hudby, očekávaný dirigentský debut i rodinné odpoledne Springteen.

Ensemble Correspondances

Osmdesáté Pražské jaro se s příštím týdnem překlápí do závěrečné třetiny, jeho programové ambice však nepolevují. V pondělí 26. května si na své přijdou příznivci staré hudby, ve Dvořákově síni Rudolfina totiž poctu Jean-Baptistovi Lullymu složí francouzský festivalový debutant Ensemble Correspondances s dirigentem Sébastienem Daucém. Operní pasticcio představí ukázky z kvarteta Lullyho oper: Psyché, Persée, Atys a Armide. „Každá z oper vnáší do příběhu rozdílné milostné situace: neopětované city, krutost, lhostejnost, rivalitu, poblouznění, nářky… Lullyho hudba objevuje úžasné světy bohů a hrdinů, ve kterých všechny bytosti na scéně sdílejí své city s lidmi, jako jsme my,“ uvedl k programu cembalista a varhaník Daucé, který soubor založil v roce 2009 jako těleso složené ze studentů Lyonské konzervatoře. Dnes je mezinárodně proslavený ansámbl známý zejména svými objevitelskými projekty z oblasti tvorby ludvíkovských skladatelů francouzské hudby sedmnáctého století hostem nejlepších světových koncertních scén.

V úterý 27. května čeká Smetanovu síň vystoupení letos stopětadvacetiletých Vídeňských symfoniků, které od aktuální sezóny šéfovsky vede, jako první Čech v historii tohoto renomovaného tělesa, dirigent Petr Popelka. Výsostně vídeňský program bude postaven na skladbách Ludwiga van Beethovena (předehra Zasvěcení domuCísařský klavírní koncert) a Richarda (suita z Růžového kavalíra) a Johanna Strausse (valčík Tajemné síly přitažlivosti). Sólistou večera bude český klavírista Jan Bartoš. Popelka není jediným Čechem spjatým s Vídeňskými symfoniky, před nedávnem těleso oznámilo, že v konkurzu na pozici prvních houslí tutti uspěla čtyřiadvacetiletá česká houslistka Miriam Magdalena Haniková a od příští sezóny se tak stane členkou vídeňského tělesa. Popelka s Vídeňskými symfoniky následně s podobným programem a houslistou Renaudem Capuçonem zavítá také na Drážďanský hudební festival a v úvodu června vyrazí na turné po Španělsku se zastávkami ve Valencii, Barceloně a Madridu.

Vídeňští symfonikové s Petrem Popelkou, foto: Peter Rigaud

Středa 28. května bude na Pražském jaru ve znamení očekávaného dirigentského debutu. Do čela Pražských rozhlasových symfoniků se postaví mladý dirigent Jan Sedláček, s nímž portál KlasikaPlus.cz u této příležitosti připravil rozhovor. Loňský vítěz dirigentské soutěže Karlovarského symfonického orchestru se uvede v programu, který spojuje hudbu Leonarda Bernsteina (Divertimento pro orchestr), Sergeje Prokofjeva (Houslový koncert D dur) a Antonína Dvořáka (Třetí symfonie). Jako sólistka se po jeho boku na Pražské jaro vrací japonská houslistka Tsukushi Sasaki, vítězka loňské festivalové soutěže.

Tsukushi Sasaki

O den později se na pražskojarním pódiu objeví další významný symfonický host, pro letošek v podstatě poslední. Budou jimi Londýnští symfonikové vracející se po dvou dekádách do Prahy, tentokrát se svým novým šéfdirigentem sirem Antoniem Pappanem. V roce 2005 orchestr se sirem Colinem Davisem festival Smetanovou Mou vlastí zahájil. Večer nabídne dramaturgii vystavěnou na ose BerliozSzymanowski – Strauss. Úvodní tóny budou patřit předehře Korzár a sólistickou položkou bude barvitý První houslový koncert polského komponisty prozrazující vlivy Richarda Strausse, Clauda DebussyhoMaurice Ravela. Jeho interpretace se zhostí přední světová houslistka původem z Tbilisi Lisa Batiashvili. „Koncert vypráví o lásce a bolesti muže, který musel popřít své city k jinému muži, protože v jeho době takovou lásku odsuzovali lidé i zákon. Hudba tančí mezi erotikou a lítostí, mezi snovým světem a hořkou skutečností. Navíc neustále úžasně překvapuje, protože ne vždy víte, co očekávat. Je to tak romantické, a tak krásné dílo, v mnoha ohledech velice smyslné. Zpívá o lidské křehkosti, něze a lásce a samozřejmě i o zoufalství,“ představila kompozici sama interpretka. Londýnští symfonikové zakončí svůj pražskojarní večer velkolepou symfonickou básní Život hrdinův Richarda Strausse.

Lisa Batiashvili, foto: Chris Singer

Ve dnech 30. a 31. května se na Pražském jaru dostane primárně ke slovu soudobá hudba. V programovém bloku Prague Offspring se po dva večery hlavní role ujme frankfurtský Ensemble Modern vedený dirigentem Michaelem Wendebergem. Započne tak nová tříletá rezidence v režii předního světového tělesa zaměřeného na interpretaci soudobých děl. Na festivalu těleso uvede premiéry českých a slovenských skladatelů, hudbu etablovaných světových autorů a také zásadní díla rezidenčního skladatele sira George Benjamina. První večer nabídne Fantaisie mécanique, kterou korejská skladatelka Unsuk Chin napsala na objednávku francouzského tělesa Ensemble intercontemporain. Následovat bude čtveřice novinek, které zazní ve světové premiéře: A Lay in the Dive Haštala Hapky, Morphing Amadeus Jana Ryanta Dřízala, Pulsum Noctis Barbory TomáškovéAwakening Pavla Šabackého. V závěru zazní Benjaminova kompozice At first light.

Druhý večer Prague Offspring představí sira George Benjamina nejen jako skladatele, ale také jako dirigenta, který s Ensemble Modern uvede svoje komorní jednoaktovku Into the Little Hill, Songs without Voices od Olivera Knussena a také světovou premiéru skladby na objednávku Pražského jara, Zrno, plevy a oheň z dílny Slavomíra Hořínky. Český skladatel se inspiroval biblickými podobenstvími a idejemi francouzského náboženského myslitele Teilharda de Chardin, jenž ve svých tezích spojil vědecký pohled s křesťanskou spiritualitou. Vokální party ztvární Jennifer France (soprán) a Krisztina Szabó (mezzosoprán). Oba koncerty se uskuteční v holešovickém prostoru DOX+. Dvoudenní blok Prague Offspring rovněž nabídne tradiční debatu, letos s Georgem Benjaminem, masterclass se členy Ensemble Modern nebo diskusi s Pavlem Šabackým, Barborou Tomáškovou a Slavomírem Hořínkou moderovanou skladatelem Miroslavem Srnkou.

Ensemble Modern, foto: Wonge Bergmann

Poslední květnovou sobotu bude na programu také rodinné odpoledne s titulem Springteen, se kterým festival přišel poprvé v loňském roce. Od čtrnácti do dvaceti hodin odpoledne bude Anežský klášter vyhrazen mladému publiku a rodinám a nabídne řadu worskhopů a koncertů různých hudebních žánrů podle dramaturgického návrh Kláry Boudalové. Protagonisty přístupné akce budou vokální sexteto Skety v čele se skladatelem Petrem Wajsarem, herec a zpěvák Jan Cina, Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu a festivalový SpringTEEN Band složený z mladých filharmoniků a jazzových hráčů. Program světovou premiéru skladby, kterou pro tuto příležitost Wajsar zkomponoval.

Po pauze na první červnový den se Pražské jaro ve dnech 2. a 3. června uzavře uvedením Mahlerovy Symfonie tisíců v provedení České filharmonie, osmi sólistů a tří sborů pod vedením Semjona Byčkova.

foto: Pražské jaro, Petra Hajská

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky