AudioPlus


čtvrtek, 30 červen 2022 14:58

AudioPlus | Mikuláš Bek: Jsem rád, že do Evropy zazní i Janáček

K předsednictví v Radě Evropské unie, které Česko přebírá 1. července, se 2. září koná v Praze Koncert pro Evropu. V televizním přenosu na něm na plovoucí scéně na řece vedle Národního divadla zahraje Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem a s Pražským filharmonickým sborem Smetanovu Vltavu, Dvořákovu předehru Karneval a Glagolskou mši Leoše Janáčka. Skutečnost, že při takové příležitosti zazní hudba tří českých klasiků, oceňuje v podcastu portálu KlasikaPlus.cz ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek, někdejší rektor Masarykovy univerzity, profesí muzikolog.

 

 


středa, 29 červen 2022 21:42

AudioPlus | Karel Dohnal: Tvoření se skladatelem mě baví

Po dvou odložených uvedeních konečně zazněla poslední červnové úterý v pražském Rudolfinu v premiéře skladba Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr nazvaná Tři věty o přijetí. Symfonický orchestr Českého rozhlasu dirigoval Pavel Šnajdr a sólistou byl Karel Dohnal, uznávaný a vyhledávaný interpret soudobé hudby. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz přibližuje postup studia nové kompozice, při kterém byl v úzkém kontaktu s autorem.

 

 


neděle, 26 červen 2022 19:00

AudioPlus | Lukáš Hurník: Tátův balet Ondráš je vše, jen ne socialistický realismus

Na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka dostala na Hukvaldech poslední červnovou neděli prostor operní tvorba klasiků Dvořáka a Smetany i Janáčkova skladba, ale také suita z baletu Ondráš Ilji Hurníka, Janáčkova krajana, od jehož narození uplyne na podzim 2022 sto let. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz hudbu svého otce přibližuje Lukáš Hurník.  

 

 


sobota, 25 červen 2022 11:51

AudioPlus | Jaromír Javůrek: Ostrava a Hukvaldy jsou na Janáčkově festivalu v symbióze

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, jehož poslední program se letos koná 25. června, vznikl před čtyřmi lety spojením dlouholeté jarní ostravské přehlídky Janáčkův máj a letního festivalu Janáčkovy Hukvaldy. Patří od té doby k dominantám kulturního života regionu, je událostí města Ostravy i celého Moravskoslezského kraje. V podcastu hudebního portálu KlasikaPlus.cz odpovídá ředitel festivalu Jaromír Javůrek na otázku, zda se spojení osvědčilo.

 

 


sobota, 28 květen 2022 10:53

AudioPlus | Lukáš Hurník: V Ostravě jsem poznal člověka, díky němuž chodím po světě

Ostravský Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka zařadil do programu závěrečného koncertu na 28. června mimo jiné také suitu z baletu Ondráš Ilji Hurníka, od jehož narození v Porubě uplyne na podzim roku 2022  sto let. Devátého června předtím zazní na festivalu houslový koncert Trigon, který napsal skladatel Lukáš Hurník, jeho syn. Ten se do Ostravy vrací často a rád nejen proto, že cítí hrdost Ostravanů na jejich hudební tradice, ale i proto, jak říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz, že všechny příběhy a historky, které táta vyprávěl, pocházejí odtamtud.

 

 


středa, 18 květen 2022 09:03

AudioPlus | Roman Bělor: Architektonický návrh Vltavské filharmonie završuje osmnáctileté úsilí

Špičková akustika, zázemí pro dva orchestry a jejich koncertní a edukační programy, vytvoření centra kulturního a společenského života a plně využívaného veřejného prostoru, oživení celé nové městské čtvrti i nová architektonická ikona Prahy, to vše se očekává od budovy Vltavské filharmonie, která má stát v roce 2032 v Holešovicích u řeky. Vítězný architektonický návrh dánského studia Bjarke Ingels Group, zveřejněný hlavním městem Prahou 17. května jako výsledek mezinárodní soutěže, vítá ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor, který se zasazuje o postavení moderního koncertního sálu v metropoli už druhé desetiletí. Potlačuji dojetí, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz. Podrobnosti o návrhu čtěte ZDE.

 

 


neděle, 17 duben 2022 09:11

AudioPlus | Tomáš Ondřej Pilař: Händelův Mesiáš před Otáčivým hledištěm bude barokní slavností

Jihočeské divadlo bude v létě hrát před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově mimo jiné scénickou podobu Händelova oratoria Mesiáš. Má jít od 4. do 14. srpna hudebně i scénograficky o velkolepou barokní slavnost s dokonalými replikami barokních kostýmů. Dirigentem bude David Švec, ansámbl posílí pěvci specializovaní na historicky poučenou interpretaci staré hudby. Šéf operního souboru a režisér projektu Tomáš Ondřej Pilař v podcastu portálu KlasikaPlus.cz přibližuje, jak chce mimořádné duchovní dílo, které si lze představit spíše v koncertní síni nebo v kostele, uvést před diváky v plenéru, v zahradách.

 

 


pondělí, 11 duben 2022 09:45

AudioPlus | Ladislav Horák: Dvě století akordeonu oslavíme i na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka

Před dvěma sty lety, roku 1822, začal Friedrich Buschmann v Berlíně stavět první akordeony, které nazýval Handäoline. Nástroj s názvem akordeon si patentoval o sedm let později vídeňský nástrojář Cyrill Demian. Akordeonista Ladislav Horák, známý sólista a pedagog Pražské konzervatoře, připomene výročí se svými žáky, vítězi mezinárodních soutěží, i na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka Příbram. Stane se tak mimo jiné při doprovodných akcích a v programu pro studenty a pak i 5. června na Svaté Hoře s Karlovarským symfonickým orchestrem na koncertě s názvem Amerika po Dvořákovi aneb Od klasiky po ragtime. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz hovoří i o Mezinárodním dni akordeonu, který se slaví 6. května a pro který škola připravuje koncert Trnka – Trojan – Bláha, a pak i o podzimní premiéře nové skladby pro akordeon, smyčce a bicí od Jiřího Temla.

 

 


středa, 30 březen 2022 12:10

AudioPlus | Peter Jarůšek: Dvořákova hudba jde k srdci

Na festivalu Dvořákova Praha, který se bude konat od 8. do 25. září, začne letos projekt zaštítěný souborem Pavel Haas Quartet. V koncertní řadě Dvořák Collection postupně během tří let zazní všech čtrnáct smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka. Protagonisty kompletní prezentace této části komorního díla nejhranějšího českého skladatele budou spolu s „Haasovci“ tři česká kvarteta – Bennewitzovo, Sedláčkovo a Zemlinského. Každý rok je doplní zahraniční kvartetní špičky, kterými letos mají být Juilliard String Quartet a Jerusalem Quartet. Violoncellista Haasova kvarteta Peter Jarůšek v podcastu portálu KlasikaPlus.cz uvažuje o Dvořákově hudbě a její interpretaci, při které je podle něj třeba vyvarovat se romantických klišé.

 

 


pátek, 25 březen 2022 16:47

AudioPlus | Roman Bělor: Mou vlast chce Pražské jaro věnovat Ukrajině

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro otevře letos provedení Smetanovy Mé vlasti v podání Daniela Barenboima a jeho orchestru Západovýchodní díván, záměrně sdružujícího mladé hudebníky z Izraele, Palestiny a dalších znepřátelených zemí. Ředitel festivalu Roman Bělor v podcastu portálu KlasikaPlus.cz hovoří o záměru dedikovat 12. května  cyklus symfonických básní Ukrajině, čelící od února ruské vojenské agresi. Nezamlčuje však ani dilema, které řeší všichni pořadatelé kulturního dění: jak se stavět k účinkování konkrétních ruských umělců. Roman Bělor podotýká, že položky, které by přinášely a vyžadovaly podobné úvahy, letos v programu shodou okolností nejsou; obává se nicméně, že se situace na Ukrajině neuklidní tak rychle, aby tento problém neovlivňoval přípravu dalších ročníků.

 

 


pátek, 18 březen 2022 09:03

AudioPlus | Karel Košárek: Martinů byl i v miniaturách velký skladatel

Pianista Karel Košárek připravil na 21. března pro sólové vystoupení v rámci pražského koncertního cyklu Hybatelé rezonance program sestavený z hudby skladatelů, a většinou současně také klavíristů, kteří se dotýkali jak klasiky, tak jazzu. V telefonickém rozhovoru pro hudební portál KlasikaPlus.cz přibližuje jednu z položek recitálu, nepříliš často uváděný cyklus Film v miniatuře Bohuslava Martinů. Jak říká, v něčem je šestice skladeb z poloviny dvacátých let, zejména v dobově podmíněné inspiraci jazzem, podobná Gershwinovým preludiím. Současně vyzdvihuje i skladatelův velký smysl pro klavírní sazbu a techniku, třebaže Martinů nebyl pianistou, ale původně houslistou.

 

 


středa, 23 únor 2022 20:21

AudioPlus | Tomáš Ondřej Pilař: Divadlo pro děti do tří let je bílým místem na mapě

Jihočeské divadlo v březnu v rámci přehlídky Jižní spojka přiveze do Prahy také inscenaci z podzimu 2021 nazvanou Mimi opera. Je určena pro děti od tří měsíců do tří let, doprovázených jejich nejbližšími. Šéf českobudějovického operního souboru Tomáš Ondřej Pilař v rozhovoru pro hudební portál KlasikaPlus.cz vysvětluje cestu, která vedla k autorovi unikátní opery pro nejmladší publikum – skladateli Lukáši Sommerovi. Na mapě českého a slovenského hudebního divadla jsme jediným souborem, který uvádí operu pro kojence, konstatuje Tomáš Ondřej Pilař. Jak zdůrazňuje, mimořádný zájem publika napovídá, že by se mohla udržet na repertoáru opravdu dlouho. A rozhodně nebude poslední.

 

 


neděle, 19 prosinec 2021 15:18

AudioPlus | David Eben: Chorál není genderově vyhraněný

Schola Gregoriana Pragensis uspěla s nahrávkou hudby z pražské univerzity z poloviny patnáctého století. Prosincové číslo francouzského hudebního časopisu Diapason ocenilo CD Supraphonu pěti ladičkami. Muzikolog David Eben, umělecký vedoucí renomovaného mužského vokálního souboru specializovaného na historický liturgický zpěv, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vysvětluje, jak pro desku vybírali nejen duchovní, ale i světský repertoár. A vyjadřuje se také k užívání ženských hlasů v interpretaci středověké hudby jinými soubory.

 

 


pondělí, 13 prosinec 2021 18:43

AudioPlus | Robert Jindra: Bude to trojboj…!

Dirigent Robert Jindra připravuje na 18. prosince v Opeře ve Štýrském Hradci novou inscenaci Weinbergerova Švandy dudáka. Stejně jako režisér Dirk Schmeding a představitel titulní role Petr Sokolov, i on v tamním divadle debutuje. Řídí představení v Praze a Bratislavě, má za sebou období v Ostravě a v Essenu… Jinak je ale čím dál víc vítaný i ve světě symfonické hudby. V září se stal šéfdirigentem Státní filharmonie Košice a od příštího podzimu bude hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Vedle toho ovšem nastoupí ve stejnou dobu také do funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz odpovídá, především v souvislosti s angažmá v rozhlase, na otázku, zda a jak to vše půjde skloubit.

 

 


neděle, 05 prosinec 2021 16:50

AudioPlus | Adam Plachetka: Pro kariéru interpreta písní musíte mít kariéru interpreta písní

Barytonistovi Adamu Plachetkovi připadá dělení interpretů na mezinárodní scéně na operní a písňové jako v knize Hlava XXII od Josepha Hellera. Abyste mohl mít kariéru interpreta písní, musíte mít kariéru interpreta písní, komentuje absurdní situaci, kdy se pořadatelé obávají malého prodeje vstupenek na komorní písňový recitál, a proto takové příležitosti svěřují jen v oboru nejznámějším zavedeným pěvcům. Sám o tom jako ten, kdo je řazen hlavně do opery, ví své. V tuzemských poměrech, přestože písně nejsou nejčastější položkou koncertů, vidí pro jejich interprety o něco větší šance. A kvituje nové CD své ženy, Kateřiny Kněžíkové, která vedle působení v opeře s pianistou Davidem Švecem natočila Dvořákovy, Brahmsovy, Schubertovy, Faurého a Debussyho písně. „Plní si své sny, je schopná recitály vymýšlet a pořádat. V našich zeměpisných šířkách má takovou pozici, že si může koncerty domlouvat, jak chce ona,“ říká Adam Plachetka v podcastu portálu KlasikaPlus.cz.

 

 


středa, 01 prosinec 2021 18:47

AudioPlus | Martin Glaser: Brittenův Peter Grimes je opera, která dává hudebnímu divadlu smysl

Národní divadlo Brno hraje 2. prosince v tomto roce zatím naposledy novou inscenaci Brittenovy opery Peter Grimes. Další tři reprízy plánuje na jaro. Jeho ředitel Martin Glaser v podcastu portálu KlasikaPlus.cz říká, že přichází doba, kdy se některé tituly budou čím dál zřetelněji držet na repertoáru podstatně kratší dobu než pár nejznámějších a nejoblíbenějších oper, schopných lákat diváky opakovaně a stále a uváděných proto po léta. Takové lze spočítat na prstech jedné či dvou rukou a Martin Glaser některé z nich jmenuje. Současně však připouští, že by výjimečná moderní operní díla se silnými příběhy a úžasnou hudbou – jako je právě Brittenův Peter Grimes, nebo jako jsou Řecké pašije od Bohuslava Martinů, které se v Brně také hrají od letošního podzimu – přece jen možná mohla přinést do konzervativních zvyků publika nové podněty, dát hudebnímu divadlu zásadní smysl… a se zaběhnutým repertoárem pak trochu zahýbat. Vedle toho ovšem jsou a zůstanou jako brněnská specialita Janáčkovy opery, které město, kde skladatel žil, uvádí a bude uvádět určitě častěji a pravidelněji než jiné evropské scény.

 

 


pátek, 26 listopad 2021 12:11

AudioPlus | Robert Rytina: Opery se nebojte, milujte ji!

Opery se není třeba bát, ale určitě si zaslouží respekt, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz publicista a grafik Robert Rytina, milovník a znalec českých i světových oper. Z oper samozřejmě strach nemá, ale prozrazuje, čeho se někdy obává v opeře... S Janem Jiráněm je spoluautorem knihy Nebojte se opery, která beletristickou formou přibližuje tucet operních příběhů a doplňuje je řadou faktů a ilustrací. Titul vychází z dvanácti audioknih. Autoři nevylučují, že v jejich vydávání budou pokračovat. Oper, které se v divadlech běžně hrají a jejichž poutavě převyprávěná libreta by bylo možné v dramatizacích prezentovat, je ještě mnoho tuctů.

 

 


pátek, 19 listopad 2021 09:47

AudioPlus | Martin Glaser: Inscenace Řeckých pašijí napotřetí, po krutém zkušebním procesu

Národní divadlo Brno hraje dnes v Janáčkově divadle svou novou inscenaci opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů. Další představení se mají konat v březnu. Její aktuální poselství o tom, co prožívá současná společnost, se zdaleka netýká jen uprchlictví. Podle ředitele divadla Martina Glasera se na jevišti v metaforické rovině potkávají dva světy, dvě generace – přičemž ta tradiční musí být vyrvána ze svých kořenů tou přicházející. Řecké pašije měly být v Brně uvedeny už na Velikonoce v roce 2020. Koronavirová krize to překazila a vynutila nové studování pro podzimní festival Janáček Brno 2020. Než se však tehdy premiéra mohla uskutečnit, přišel kvůli pandemii nejprve zákaz zpěvu a pak téměř půlroční zákaz divadla. Tým se k projektu musel pro letošní premiéru, uskutečněnou 5. listopadu, vrátit potřetí… Martin Glaser hovoří v podcastu portálu KlasikaPlus.cz o tomto přerušovaném zkušebním procesu jako o tom nejkrutějším, jaký si lze v divadle představit. A zároveň jako výjimečného oceňuje režiséra Jiřího Heřmana. Umí podle něj jít mimořádně do hloubky a má svébytný rukopis, který – jak ředitel zdůrazňuje – neopisuje.

 

 


čtvrtek, 11 listopad 2021 18:37

Kateřina Kněžíková: Pro mě je píseň královna

„Chtěla bych zpívat věci, které se v našich končinách tolik neslyší. Mám v hlavě spoustu nápadů.“

„Mám vysněné autory jako Chausson, Schnittke… mám ráda impresionisticko-romantický styl.“

„Raději udělám celý operní nebo celý písňový večer… a nakombinuju to atraktivněji než obojí dohromady.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková dnes pokřtila a uvedla do světa své nové a zároveň druhé profilové CD s názvem Fantazie. Jejím hudebním partnerem byl klavírista a také dirigent David Švec. Deska obsahuje dvacet šest písní z pera Dvořáka, Schuberta, Brahmse, Faurého a Debussyho. Kmotrou alba se stala Soňa Červená. Kateřina se v rubrice AudioPlus netají tím, že chystá další písňové projekty a že má na tomto poli mnoho nápadů. „Miluju operu a miluju divadlo, ale myslím, že koncertní repertoár mi opravdu svědčí!“ dodává s úsměvem. Zároveň si je vědoma, že se může stát a stává významnou propagátorkou písňové tvorby, která je u českého publika zatím spíš na okraji zájmu. Podle čeho vybírá repertoár na své koncerty i nahrávky a kteří autoři ji lákají?

 

 


středa, 10 listopad 2021 17:55

Petr Popelka: Kontrabasu se úplně nevzdám

Petr Popelka, celé desetiletí kontrabasista drážďanského orchestru Staatskapelle Dresden, ale v posledních několika letech čím dál žádanější dirigent, řídí dnes a pak také na festivalu Pražské jaro 2022 Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Od příští sezóny se nicméně jeho jméno spojí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, jehož bude šéfdirigentem. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz připomíná i své dosavadní dirigentské angažmá v Oslo a v Ostravě, ale hlavně naznačuje priority, které chce vnést do práce s pražskými rozhlasovými symfoniky. A přiznává, že se nechce úplně vzdát ani hraní na kontrabas. Bude to však už jen v rámci komorní hudby, určitě ne sólově.

 

 


čtvrtek, 28 říjen 2021 09:50

David Mareček: Filharmonie si vychovává juniorské mužstvo

Ředitel České filharmonie David Mareček má za sebou deset let a se svým týmem pracuje na strategii pro deset let příštích. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vypočítává, co se podařilo: Orchestr má silný počet abonentů, má dobrou pozici v nahrávání, pracují s ním vynikající hosté. Je také rád, že cítí důvěru hráčů v záměry managementu. Červenou nití, prostupující chystaný strategický plán na další desetiletí, je snaha udržet filharmonii „českou“. David Mareček vysvětluje, že to znamená nejen dostatečný kontakt s českou hudbou, ale také podporu mladé umělecké generace. Vytváření takových podmínek, aby byl dostatek hudebníků, kteří budou chtít v České filharmonii hrát a budou tak dobří, že budou vyhrávat konkurzy.

 

 


úterý, 26 říjen 2021 17:10

Alois Ježek: Do Dvořákovy pěvecké soutěže máme stovku přihlášek

Po roční pauze způsobené loňskými omezeními kvůli pandemii se v první třetině listopadu koná opět v Karlových Varech Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka. Pětapadesátý ročník a předchozí proměny soutěže přibližuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz její někdejší spoluzakladatel Alois Ježek, nynější ředitel pořádajícího karlovarského Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka. Jak říká, letošní stovka přihlášek je pěkný počet.

 

 


pondělí, 25 říjen 2021 18:20

Tomáš Brauner: Stravinskij mě fascinuje

Balet Svěcení jara Igora Stravinského změnil jednou provždy chápání hudby. Je to jedinečná, nenapodobitelná partitura. Šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Tomáš Brauner se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz – s ještě čerstvými dojmy z provedení této skladby i z provedení kompletní hudby jeho baletu Pták Ohnivák – vyznává z obdivu ke skladateli, který pro svět nadále zůstává skutečným novátorem. I když od jeho úmrtí uplynulo v roce 2021 už celé půlstoletí.

 

 


středa, 13 říjen 2021 12:57

Lukáš Vondráček: Hudbu Sergeje Rachmaninova miluju

Pro zahájení sezóny pozval Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK na 13. a 14. října klavíristu Lukáše Vondráčka. Český pianista žijící v Bostonu a cestující po světě, v počátcích zázračné dítě a v roce 2016 vítěz Soutěže královny Alžběty v Bruselu, připravil s šéfdirigentem Tomášem Braunerem 3. klavírní koncert Sergeje Rachmaninova. Posluchači oblíbené dílo ho provází po léta, provedení už počítá na stovky, sám ho má nejraději. FOK s ním naplánoval a během pandemie, kdy se nekonaly veřejné koncerty, postupně realizoval natočení všech Rachmaninovových skladeb pro klavír a orchestr; mají vyjít na CD. Lukáš Vondráček hovoří o svém repertoáru, který si z velké části vybudoval už v dětství, připouští, že zrovna třetí z klavírních koncertů se ale naučil až později, a uvažuje o tom, že pokud bude okruh hraných skladeb dál rozšiřovat, tak spíše směrem do minulosti hudby než do odkazu dvacátého století. Ale nejprve odpovídá na otázku, co všechno dalšího ještě v současnosti hraje, jestli mu Rachmaninov, kterého uvádí dlouhodobě často, nevytlačuje jiné autory.

 

 


neděle, 03 říjen 2021 07:30

Adam Plachetka: Ve vyšší poloze je mi najednou líp

Adam Plachetka se ve čtvrtek 7. října představí jako Figaro v Rossiniho Lazebníku sevillském. Novou inscenaci pro Národní divadlo v Praze nastudovali režisérka Magdalena Švecová a dirigent Jaroslav Kyzlink na scéně Davida Janoška, psali jsme ZDE Jak je na tom Adam Plachetka s Rossinim, Verdim, Wagnerem nebo soudobou hudbou? Co pro něj znamená návrat do Metropolitní opery v letošní sezóně a jak vzpomíná na Vídeňskou státní operu? Proč už netrvá na označení basbaryton a jaké role by si do budoucna přál? Co pro něj znamenají muzikály a proč se nechce hned tak vracet do O2 arény? Proč je v první řadě Smetanovec a co pro něj znamená Dvořák, Janáček nebo Martinů? Odpoví v rubrice AudioPus.
Plnou verzi rozhovoru si můžete poslechnout v pořadu Na návštěvě, kterou vysílá Český rozhlas D-dur v sobotu a v neděli 2. a 3. října 2021 a v reprízách vždy od následující půlnoci.

 

 


pondělí, 20 září 2021 10:02

Ivo Kahánek: V klavíru má Dvořák stejně skvělé nápady jako v symfoniích

Větší cykly, příležitostné skladby i několik kuriozit, to vše obsahuje kompletní nahrávka sólového klavírního díla Antonína Dvořáka, která se do celosvětové distribuce dostane 24. září. Na CD je natočil pianista Ivo Kahánek. Vzpomíná nyní na stres vyplývající z nutnosti nahrát během pouhých tří jarních měsíců roku 2021 pět hodin hudby, ale v paměti mu zůstává i řada příjemných pocitů. Patří k nim možnost nového pohledu na známější kusy i objevování některých takřka neznámých hudebních drahokamů. Jak říká, Dvořák má v klavíru mnohdy stejně skvělé nápady jako v symfoniích, ale někdy je nedokáže – ale možná ani nechce – odít do toho „úplně vrcholného šatu“. Ivo Kahánek má rád Suitu A dur, nádherným dílem jsou podle něj Poetické nálady, ale svěží jsou například i rané Silhouety, které také rozhodně bude nadále zařazovat na svůj koncertní repertoár. A nakonec odpovídá i na otázku, jestli v budoucnu nenatočí nějaký další komplet, například klavírních děl Josefa Suka

 

 



Chuhei Iwasaki, český dirigent s japonskými kořeny, dnes zahajuje své působení jako šéfdirigent v Plzni. Jeho inauguračním koncertem zahájí Plzeňská filharmonie od 19 hodin v Měšťanské besedě 75. sezónu. Sólistou bude klavírista Igor Ardašev, který zahraje Koncert pro klavír a orchestr Edvarda Griega. Dál zazní skladby Lemminkäinen a dívky na ostrově Jeana Sibelia a Symfonie č. 5 d moll Dmitrije Šostakoviče. S Chuheiem Iwasakim si povídala Tereza Šťastná pro rubriku AudioPlus.

 

sobota, 04 září 2021 21:11

Adriana Kučerová: Opereta, nebo spíš opera…? Prostě zarzuela!

„Daly jsme si se Štěpánkou Pučálkovou obě opravdu záležet na výslovnosti, když jsme se měly postavit vedle takové legendy, jakou je Plácido Domingo,“ říká v souvislosti se zahajovacím koncertem Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov slovenská sopranistka Adriana Kučerová. Obě mladé pěvkyně s ním pro galakoncert na 4. září připravily nejen klasické operní árie, ale také scény ze španělských zarzuel, romantických zpěvoher podobných středoevropské operetě. Adriana Kučerová reaguje potěšeně a se smíchem na pochvalu, kterou oběma sólistkám slavný španělský pěvec vyjádřil za skvělou výslovnost španělštiny.

 

 


neděle, 29 srpen 2021 10:31

Marek Vrabec: Za plovoucí scénu pro Prague Sounds vděčíme koronaviru

Prague Sounds je nová hudební přehlídka, kterou přidávají pořadatelé festivalu Struny podzimu na začátku letošního září do kulturní nabídky hlavního města. Jejích pět koncertů se odehraje od 2. do 8. září jako open air na plovoucí scéně na Vltavě. Marek Vrabec, který stojí za oběma festivaly, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus přibližuje podnět, ze kterého tato myšlenka vznikla: byl jím koncert houslisty Daniela Hopea na pontonech mezi Žofínem a Národním divadlem. Letos tam vystoupí Yo-Yo Ma, Jiří Suchý, Lizz Wright, Brad Mehldau s Ianem Bostridgem a Jiří Slavík s Marianem Friedlem a VUS Ondráš. Jak říká, Prague Sounds jsou letos dárkem k pětadvacátému výročí Strun podzimu, ale mají se do budoucna stát pravidelnou součástí pražského hudebního dění.

 

 


sobota, 28 srpen 2021 09:16

Kateřina Kněžíková: Dát do Rusalky srdce a celou duši

Sopranistka Kateřina Kněžíková dnes večer zpívá v zámeckém areálu v Litni na Festivalu Jarmily Novotné hlavní úlohu při scénickém koncertě Rusalka v parku. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad závažností a pěveckou náročností titulní role Dvořákovy opery. Má ji v repertoáru od roku 2019. Mimo jiné ji teď srovnává s Janáčkovou Káťou Kabanovou, kterou ztvárnila poprvé letos na jaře, a to na festivalu v Glyndebourne.

 

 


středa, 23 červen 2021 18:41

Kateřina Kněžíková: Zamilovala jsem se do Henriho Duparca

Open air koncert v amfiteátru v oboře u hukvaldského hradu uzavře v neděli vpodvečer letošní nabídku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka. Zazní Dvořákův Karneval a Bizetův Římský karneval a písně Bohuslava Martinů a Henriho Duparca. S Janáčkovou filharmonií Ostrava a dirigentem Robertem Jindrou vystoupí sopranistka Kateřina Kněžíková, která má obě položky také na svém právě natočeném a vydaném CD. Zvláště do Duparcových písní, se kterými ji seznámil Robert Jindra, se podle svých slov zamilovala. „Je neuvěřitelné, že člověk, který napsal něco tak krásného, byl prý věčně nespokojený se svým dílem. Dožil se poměrně vysokého věku a stačil bohužel hodně věcí spálit. Písně, které se dochovaly, jsou skvosty. Úplně je zbožňuji,“ říká sólistka. Jak zdůrazňuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz., pochází z Moravskoslezského kraje, ráda se tam vrací: „Pro mě je to rodina, cítím se tam dobře. A vím, že když do Ostravy jedu, že čas naplníme a strávíme smysluplně.“ Vždy, když jí přijde nabídka z Janáčkovy filharmonie, tak se prý proto snaží najít nějaký časový průsečík se svým diářem. Filharmonie byla i při práci na desce úžasná. „Já jsem uměla možná třetinu, oni se museli pro CD naučit skoro všechno, snad s výjimkou Kouzelných nocí od Martinů. Pracují, jako kdyby v ničem nebyl problém. Snaží se vyjít vstříc všem mým vrtochům,“ usmívá se pěvkyně.

 

 


úterý, 22 červen 2021 15:14

Josef Špaček: Nikdy neříkej nikdy

Houslista Josef Špaček zahájí 13. září v sále Dox+ festival s tradičním názvem Americké jaro, letos výjimečně podzimní, který nabídne klasiku, jazz i popové přesahy ve spektru od Davida Dorůžky přes Nikol Bókovou a Lenku Dusilovou po Sáru Medkovou. Špaček vystoupí společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem s díly Bohuslava Martinů, Gideona Kleina a Erwina Schulhoffa a s úpravou Smyčcového kvartetu „Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty“ od Leoše Janáčka, nově zkomponovanou Jiřím Kabátem. Jde o nepříliš obvyklý repertoár, který oba sólisté právě připravili pro CD. Josef Špaček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje nad tím, čemu se teď s Jamníkem intenzivně věnují, a vysvětluje, jak chápe název Americké jaro. Že by opustil svět klasiky, podle něj nehrozí, ale zmiňuje úsloví „…nikdy neříkej nikdy…“. A proto možnost, že by se třeba někdy objevil i v nějakém jazzovém projektu, úplně nevylučuje. S jazzem se za studií v Americe setkával dost často a v něčem mu tahle hudba dokonce imponuje…

 

 


neděle, 13 červen 2021 18:04

Nora Lubbadová: Koncerty a soutěže mě motivují, během pandemie mi chyběly

Mladá talentovaná klavíristka Nora Lubbadová včera oslavila své dvanácté narozeniny, má na svém kontě řadu úspěchů. Jako jedna z mála Češek dostala také pozvání do slavné Carnegie Hall v New Yorku. Dnes nabízíme AudioPlus netradičně i s videem jako záznam RozhovoruPlus, ve kterém mimo jiné prozradila, že se pořád cítí jako obyčejná holka, která si ale svůj život bez klavíru nedokáže představit. Celý článek si můžete připomenout ZDE.

 

 


neděle, 30 květen 2021 09:10

Jiří Suchý: Bez klasiky si život neumím představit

Na plovoucí scéně na Vltavě u Národního divadla vystoupí na začátku září Jiří Suchý s orchestrem Divadla Semafor, a to jako tuzemská ozdoba letošních Prague Sounds, nového festivalu Strun podzimu. Herec a zpěvák, legenda české písně, poezie a divadla, se zamýšlí nad slovem klasika. Pýří se, když se o jeho tvorbě hovoří jako o klasice, a raději prozrazuje, jakou sám poslouchá klasiku, tedy vážnou hudbu: Bacha, Beethovena, Stravinského, Gershwina… a Dvořákovy Slovanské tance, které ale přece vůbec nejsou vážné…

 

 


pátek, 21 květen 2021 17:57

Jaromír Javůrek: Festival připravujeme s janáčkovskou tvrdohlavostí

„Jsme tvrdohlaví, festival bude,“ říká ředitel Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka Jaromír Javůrek v mezidobí, během kterého se po dlouhém lockdownu začínají rozvolňovat vládní protiepidemická opatření. Patnáct koncertů se bude konat v Ostravě a pěti dalších městech Moravskoslezského kraje od 27. května do 1. července. Část programu, počínaje zahajovacím koncertem Filharmonie Brno v prostorách Slezskoostravského hradu, přesunuli pořadatelé do venkovních prostor, které lépe odpovídají současným hygienickým požadavkům. „Naším cílem je i v této turbulentní době letošní roční realizovat,“ zdůrazňuje Jaromír Javůrek.