Pohledem Jiřího Vejvody (70)
Koncert v opravené katedrále na ČT art.
Pařížská Notre-Dame přivítá hudební elitu
„Spektakulární koncert přivábí na improvizované pódium hudební výkvět současného světa.“
„Taktovky se ujme Gustavo Dudamel, mezi účinkujícími nebude chybět Lang Lang či Yo-Yo Ma.“
„Přímý přenos na ČT art by měl začít v sobotu 7. prosince ve 21:15.“

Nikdy nezapomenu na chvíli, kdy jsem se 15. dubna 2019 dozvěděl, že hoří proslulá pařížská katedrála Notre-Dame, ten gotický skvost, který svým románem o zvoníkovi z chrámu Matky Boží navždy proslavil spisovatel Victor Hugo. Jel jsem právě domů z moderování krásného koncertu Haasova kvarteta v prostoru někdejší synagogy v Heřmanově Městci, před níž jsem měl navíc možnost si v jejím bezprostředním sousedství prohlédnout fascinující sbírku obrazů, nečekaně shromážděných na tomto místě. Byl jsem proto v povznesené náladě, do níž zpráva, odvysílaná na Radiožurnálu, zasáhla jako blesk z nečistého nebe. Mohl jsem tehdy tušit, že nastartuje neblahé období lidstva, které v následujícím roce pokračovalo covidem a od února 2022 dosud trvající válkou na Ukrajině?
Pět a půl roku uteklo jako voda a nyní v samém srdci Paříže finišují opravy, na které se vzápětí po požáru začaly shromažďovat miliony v celosvětové sbírce, brzy přetavené v miliardy mimo jiné díky štědrosti nejbohatších podnikatelů Francie. V neděli 8. prosince se katedrála Notre-Dame znovu otevře veřejnosti a uzavře se tak oblouk, který má pro mnohé nejen v zemi galského kohouta, ale po celé planetě svůj faktický i emocionální náboj. A v předvečer, tedy v sobotu 7. prosince 2024, se v Notre-Dame uskuteční spektakulární koncert, který přivábí na improvizované pódium hudební výkvět současného světa. Především, ale nejen z oblasti klasiky.
Jakmile francouzský veřejnoprávní vysílatel, který u podobné události nemůže chybět, nabídl přímý přenos prostřednictvím ženevské centrály Evropské vysílací unie svým partnerům v mnoha zemích včetně Česka, postavil je před nesnadné dilema. Ve stejný den přece každý rok začíná nová sezóna v evropské mekce operní scény, v milánské Scale, což pravidelně zprostředkovává našim divákům i Česká televize. Kterému ze dvou přenosů dát ale na programu ČT art přednost tentokrát? Vedení České televize se po mém soudu rozhodlo správně, když dalo pro rok 2024 přednost živému vysílání z Paříže, zatímco zahájení operní sezóny ve Scale bude záhy nabídnuto zájemcům ze záznamu.

Nabídku z Kavčích hor, abych se 7. prosince zhostil komentování přímého přenosu z města nad Seinou, jsem přijal se smíšenými pocity. Nesporně se jedná neopakovatelnou událost a přispět k ní byť jen střípkem slibuje silný zážitek. Zároveň mám ale mnohaletou zkušenost z přímých přenosů koncertních večerů zpod Eiffelovy věže, které se každoročně konají na pod širým nebem na Martových polích ve sváteční den Francie, jímž je 14. červenec s jeho vzpomínkou na pád Bastily. S kolegy z Francie totiž není ani zdaleka tak hladká spolupráce jako s ORF při Novoročních koncertech z Vídně či s pořadateli Evropských koncertů Berlínských filharmoniků, které se konají vždy 1. května nikoli kvůli Svátku práce, ale na počest data jejich dávného vzniku v roce 1888. Dokonce ani s temperamentními Italy není součinnost tak náročná jako s francouzskou televizí veřejné služby, která si v neustálých změnách a improvizacích jak během přípravy, tak samotných koncertů snad přímo libuje. Lze se tak dočkat i při přenosu z Notre-Dame nečekaných a nevítaných překvapení.
Podstatnější však je, kdo bude na této elitní přehlídce hudebních hvězd vystupovat. Některá z výsostných jmen podléhají ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, přísnému embargu. A tak je sice znám a mohu odhadovat silný potenciál jejich dopadu na diváky během sobotního večera, ale bohužel je nemohu zveřejnit. Snad jen s poznámkou, že první opravdu veliké překvapení by mělo diváky ohromit hned úvodu, sotva dozní zvony z katedrály a na obrazovce se objeví první záběry.
Každopádně je možné odtajnit, že taktovky se ujme veličina hudebně kvalitní i mediálně přitažlivá, protože koncert z Notre-Dame bude dirigovat Gustavo Dudamel. Šéfdirigent a umělecký ředitel filharmoniků z Los Angeles, který se ovšem od příští sezóny přesouvá do čela jejich kolegů v New Yorku. Mezi účinkujícími nebude chybět čínský klavírní virtuos Lang Lang, který má k Paříži dlouhodobě niterný vztah. Půvabný televizní dokument, ve kterém v den zamilovaných 14. února pluje s diváky na lodi po Seině, hraje ukázky z různých skladeb a příjemně o nich vypráví, byl ostatně před časem odvysílán na ČT art. Ovace nepochybně vzbudí i neméně slavný violoncellista Yo-Yo Ma. A kde je televizní přenos z Francie, tam se nutně musí vyskytovat muzicírující bratři Renaud a Gautier Capuçonovi. Zkrátka nepřijde ani slavný muzikál inspirovaný příběhem z pařížské katedrály, který připomene například kanadský zpěvák Garou.

Přímý přenos, který by měl začít ve 21:15, určitě přiláká před televizní obrazovky bezpočet diváků v mnoha zemích. Svým podílem k tomu přispějí i ti, kteří si v daný okamžik naladí program ČT art. A snad mohou doufat, že se po pěti nepěkných letech začne ve světě přece jen blýskat na lepší časy.
Foto: Pixabay / LeifLinding, Pixabay / Peggy Marco, Wikimedia commons / Jacques Paquier / CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/), Danny Clinch / LA Phil
Příspěvky od Jiří Vejvoda
- Až na konec světa (45)
Ztěžka přijímaná kněžka.
Dirigentka prvního ženského orchestru Josephine Amman-Weinlichová - Až na konec světa (44)
Dobře utajený současník.
Dirigent a umělecký ředitel Günther Herbig - Pohledem Jiřího Vejvody (77)
Od fanfár k Novosvětské. Závěrečný koncert LVHF - Domingův neobvyklý koncert v Miláně. Pěvec se spojil s buddhistickými mnichy
- Anna-Maria Helsing: Být dirigentkou už není exotické povolání
Více z této rubriky
- Pohledem Petra Vebera (70)
Panna Cecilie, patronka hudebníků - Klasika v souvislostech (102)
Sir Charles
Dirigent, který byl advokátem i ‚milencem‘ české hudby - Až na konec světa (45)
Ztěžka přijímaná kněžka.
Dirigentka prvního ženského orchestru Josephine Amman-Weinlichová - Smetana v souvislostech (11)
Rok 1875
Od Šárky k Hubičce - Klasika v souvislostech (101)
Johann Strauss Sohn, král valčíků a mistr operety - Až na konec světa (44)
Dobře utajený současník.
Dirigent a umělecký ředitel Günther Herbig - Pohledem Petra Vebera (69)
Tři opery, tři světy. Janáček, Ostrčil a Glass - Smetana v souvislostech (10)
Karel Svolinský a Smetanovy opery - Pohledem Jiřího Vejvody (77)
Od fanfár k Novosvětské. Závěrečný koncert LVHF - Klasika v souvislostech (100)
Anton Webern. Mistr hudební zkratky