KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pohledem Petra Vebera (65)
Jedenašedesát let, sedmatřicet opusů. Připomínáme si skladatele Josefa Suka english

Smuteční obřady z Panteonu Národního muzea přenášel Československý rozhlas, večer pak vysílal reportáž z pohřebního průvodu Prahou.“

„Pohřbu se v Křečovicích zúčastnilo na čtyři tisíce lidí.“

„Suk sleduje důsledně svou ideu, bez kompromisů vůči interpretům i vůči posluchačům. Právě to z něj činí autora, kterého svět doceňuje až s odstupem.“

S Českým kvartetem procestoval jakou houslista půlku světa, a tak komponoval hlavně o prázdninách, zejména u Dvořáků na Vysoké, nebo v rodných Křečovicích. Ale často i při turné. Jeho skladatelský odkaz čítá v osmi desítkách děl pouhých sedmatřicet číslovaných opusů. Přesto je to odkaz mimořádný, pomalu, ale jistě čím dál víc oceňovaný i v zahraničí. V mládí žák Antonína Dvořáka, dospěl nakonec kompozičně od romantismu k přemítavé básnivosti, meditativnosti a expresivnosti, a to ve výrazové šíři sahající od citlivé intimity až po monumentální, horečnatou polyfonii. Josef Suk… Zemřel před devadesáti lety, 29. května 1935.

Smrt Josefa Suka, v té době rektora státní konzervatoře v Praze, bolestivě překvapila celou tehdejší kulturní veřejnost. Nebylo mnoho umělců, kteří se v polovině třicátých let dvacátého století těšili takové obecné úctě jako on. Jeden z prvních soustrastných telegramů přišel rodině od prezidenta Masaryka: „Náhlý odchod Mistra Suka mně hluboce dojal. Myslím-li na něj, myslím na českou hudbu, která jeho ztrátu pocítí nejvíce…“ A soustrast projevená Sukovu synovi jedním z významných dobových politiků, senátorem Václavem Klofáčem, zmiňovala ještě širší kontext: „Národ nežije pouze politikou, nýbrž také géniem velkých Smetanů, Dvořáků, Mánesů, Suků a Myslbeků. Klaním se před památkou Vašeho velkého otce…“

Číst si o smutečních obřadech, které se konaly 1. června v Benešově, kde Suk bydlel, ale samozřejmě pak i Praze a v rodných Křečovicích, kde je pohřben, je až dojemné.

Rakev byla z bytu snesena do pohřebního vozu za zvuků písně Antonína Dvořáka přednesené pěveckým spolkem Ozvěna. Žáci benešovských škol utvořili pohyblivý špalír a sypali smutečnímu průvodu na cestu květy. U sokolovny zazněly oficiální promluvy a v podání hudební čety 48. pěšího pluku státní hymna. Vůz pak pomalu odjížděl špalírem dojatých benešovských občanů; směřoval do Prahy, kde byla rakev uložena v kostele sv. Štěpána, tam, kde měl 17. listopadu 1898 Josef Suk s Dvořákovou dcerou Otilkou svatbu.

dobová pohlednice ze Sukova pohřbu

Hlavní pražský obřad se uskutečnil 3. června 1935 v Panteonu Národního muzea. U rakve stáli čestnou stráž sokolové a studenti konzervatoře. Mezi smutečními hosty byl Eduard Beneš a další politici i Sukův starší skladatelský kolega Josef Bohuslav Foerster, prezident České akademie věd a umění. Při smuteční slavnosti zahrálo Ondříčkovo kvarteto a Česká filharmonie řízená Václavem Talichem a zazpíval pěvecký sbor Smetana. Pohřební průvod pak prošel přes Václavské náměstí a Národní třídou k Národnímu divadlu, dále Rašínovým nábřežím kolem smutečně vyzdobeného domu, kde Suk bydlel, kolem kláštera na Slovanech, kde tehdy sídlila konzervatoř, až k vyšehradské radnici.

Smuteční obřady z Panteonu přenášel Československý rozhlas, večer pak vysílal reportáž z pohřebního průvodu Prahou.

Z hlavního města byly ostatky od vezeny do Křečovic, se zastávkou v Neveklově. Tam očekávaly auto se zesnulým Sukem čtyři desítky členů Selské jízdy, kteří přenesli rakev na vůz tažený třemi páry koní.

Sukův hrob v Křečovicích, foto: Jiří Špaček

Křečovičtí hasiči přenesli rakev do Mistrova pokoje. V úterý 4. června od časného rána se účastníci pohřbu přicházeli umělci poklonit. Dopoledne byla rakev vystavena na návsi vedle pomníku padlých, zazněla tam řada smutečních promluv. V jedenáct hodin, po církevních obřadech, se vydal smuteční pochod vesnicí a odnesl rakev do kostela sv. Lukáše.

Tam zazněla Beethovenova píseň Anděl lásky, na varhany zahrál profesor pražské konzervatoře Bedřich Antonín Wiedermann, hrálo Pražské kvartetoDechový soubor posluchačů konzervatoře, posluchačka školy Aša Slavická zazpívala skladatelovu oblíbenou píseň Hospodin je můj pastýřDvořákových Biblických písní. U rakve promluvil skladatel Vítězslav Novák. Další proslovy následovaly u hrobu. Závěrečné slovo měl hudební spisovatel Otakar Šourek a kvarteto lesních rohů zahrálo hymnu… Dění v kostele i u hrobu přenášel rozhlas benešovské firmy Suchánek na prostranství před kostel. Pohřbu se v Křečovicích zúčastnilo na čtyři tisíce lidí.

První ze svých dodnes slavných děl, svěží a překvapivě osobitou smyčcovou Serenádu Es dur, napsal Josef Suk v roce 1892. Bylo mu osmnáct. Zároveň založil s kolegy konzervatoristy České kvarteto, ve kterém působil jedenačtyřicet let a s nímž u pultu druhých houslí absolvoval do roku 1933 na čtyři tisíce koncertů…

Sukova mohyla v Křečovicích – detail

Houslista Josef Suk a spolu s ním klavírista Vítězslav Novák a houslista a violista Oskar Nedbal byli nejoblíbenějšími žáky Antonína Dvořáka, který začal vyučovat na Pražské konzervatoři kompozici v lednu 1891. Jak se později ukázalo, byli i těmi nejlepšími… Serenáda, kompletně provedená v únoru 1895 jako opus 6, obrátila k Sukovi značnou pozornost. Její vydání dokonce podpořil Johannes Brahms, který předtím v sedmdesátých letech podobným způsobem zásadně napomohl zahraničnímu zájmu o Dvořákovu hudbu.

Sukova Symfonie Asrael z roku 1906, jedno z jeho vrcholných děl, se zcela jistě vyrovná závažností obsahu a dokonalostí zpracování hudbě Mahlerově. Památné je premiérové provedení Sukova Zrání, jeho další zásadní kompozice, Českou filharmonií ve dnech kolem vzniku Československa. Třetí položkou v této volné řadě je magická Pohádka léta. A pozoruhodná, i když rovněž náročná, je i jeho poslední symfonická skladba, zkomponovaná pro orchestr za účasti velkého a malého smíšeného sboru a tří sólistů. Epilog – původně skladatel uvažoval o titulu Žeň lásky – vznikal mezi roky 1920 až 1929 a revidován byl v roce 1933. Premiéra se uskutečnila 20. prosince 1933 ve Smetanově síni. Zpívali Zdeňka Špačková, Jan Konstantin, Hanuš Thein, Hlahol pražský, Pěvecké sdružení pražských učitelek a Pražský pěvecký sbor Křížkovský, hrála Česká filharmonie, dirigentem byl Václav Talich.

Václav Talich

Epilog nese opusové číslo 37. Na rozdíl od Mahlerovy Osmé symfonie, pokud by se hledalo srovnání, nevedlo Suka úsilí o naléhavé vyjádření všelidských témat ke gigantickým zvukovým plochám, ani k pompéznosti. Podstatou Epilogu, inspirovaného vizionářstvím básníka Otokara Březiny, je – slovy muzikologa Jana Charypara – proud soustředěné polyfonie s reflexivním výrazem. Epilog nemá nic společného s dobovou neoklasickou a atonální avantgardou. Vyrůstá z kořenů velkých novoromantických skladeb, avšak přináší a završuje Sukův nový, individuální expresivní styl. Autor sleduje důsledně svou ideu, bez kompromisů vůči interpretům i vůči posluchačům.

Právě to činí z Josefa Suka autora, kterého svět doceňuje až s odstupem. Však i zmiňovaný Gustav Mahler věřil a tvrdil, že jeho doba teprve přijde. A přišla… Suk byl určitě ve slovech zdrženlivější. Ale my to můžeme říkat za něj, v přesvědčení, že i „jeho doba“ – i kdyby ne tak ohromujícím způsobem, jak to dopadlo u Mahlera – v mezinárodním i tuzemském hudebním dění jednou nastane. Přinejmenším Jakub Hrůša, dirigent dnes již se světovou reputací, Sukovo orchestrální dílo postupně natáčející, na tom pracuje značně intenzivně.

Jakub Hrůša a Česká filharmonie, foto: Petra Hajská

foto: archiv, hrady.cz, josefsuk.czw eb.org, Česká filharmonie

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky