KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pořad skladatelských syntetiků s Filharmonií Brno english

Český dirigent Tomáš Netopil včera dirigoval v Austrálii před orchestrem Queensland Symphony a už za pět dní ode dneška, tedy 9. května ho čeká koncert s Filharmonií Brno. Budoucí šéfdirigent Pražských symfoniků se představí v repríze i o den později, přičemž hudba v jeho pojetí bude znít v brněnském Janáčkově divadle.

Pořad Epilogy přinese díla skladatelů Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho. Skladatel, klavírista a dirigent Sergej Rachmaninov proslul zejména jako tvůrce lisztovsky virtuózních, posluchačsky vděčných a romantismem prodchnutých klavírních skladeb (včetně čtyř koncertů a populární Rapsodie na Paganiniho téma pro klavír a orchestr). Do hudební historie se však zapsal i jako symfonik – je autorem tří číslovaných symfonií, vokální symfonie Zvony, symfonických básní Ostrov mrtvýchSkála nebo Symfonických tanců, které mají svou stavbou a závažností mnohem blíž k symfonii než k žánru sugerovanému názvem. Symfonické tance coby Rachmaninovovo poslední velké dílo vznikly roku 1940 v americkém exilu, tři roky před skladatelovou smrtí a právě ty nyní zazní v Brně.

Spojení hudby Gustava MahleraAlfreda Schnittkeho ve druhé polovině koncertu není nahodilé. „Symfonie, jak ji chápe Mahler, si musí zachovat svou autonomii,“ napsal Kurt Blaukopf v monografii Gustav Mahler. Současník budoucnosti. „Do sebe však smí pojmout všechno, co se dá kde získat z techniky opracovávání zvuku. Sonátovou formu vídeňské klasiky a Bachovu polyfonii, techniku orchestrálního splývání a Wagnerovy modifikace tempa, zcizování zvuku neobvyklým zacházením s nástroji (…) Syntetické je v Mahlerových symfoniích i vidění světa. Vytváří nejvýš osobním způsobem amalgám základních filozofických otázek a extatických vyznání, expresívních výbuchů a poetické nevinnosti lidové romantiky.“ Na brněnských koncertech zazní Mahlerovo Adagietto

K obdobné syntéze dospěl i Schnittke, ovšem z pozice skladatele druhé poloviny 20. století. Jeho osobitá postmoderní „polystylovost“ se zrcadlí i v hudbě k baletu Peer Gynt, který v 80. letech vytvořil volně podle Ibsenova stejnojmenného dramatu slavný americký choreograf John Neumeier pro věhlasný hamburský balet. Epilog, „nekonečné adagio“ vystavěné jako passacaglia, jejímž ostinátním tématem je sborový chorál (z nahrávky) a která sumarizuje hudební i filozofické myšlenky baletu, je natolik silným kusem, že obstojí i jako samostatná autonomní skladba; koncertně byl Epilog poprvé uveden roku 1987 Gennadijem Rožděstvenským, o několik let později jej skladatel upravil pro Mstislava Rostropoviče a svou ženu Irinu do podoby komorní verze pro violoncello, klavír a nahrávku.

Alfred Schnittke

Kroměřížský rodák Tomáš Netopil, jeden z celosvětově nejžádanějších českých dirigentů, dlouholetý (bývalý) generální hudební ředitel Aalto MusiktheaterPhilharmonie Essen, hlavní hostující dirigent České filharmonie je pravidelným hostem brněnských filharmoniků. Zároveň je uměleckým ředitelem Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018.

Foto: Jakub Joch, Youtube

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky