Prague Philharmonia se saxofonem Valentine Michaud
Předposlední koncert orchestrální abonentní řady Prague Philharmonia nabízí nejpestřejší program z koncertní série. V sobotu 11. května se v Dvořákově síni Rudolfina orchestr představí s programem hudby evropských velikánů Janáčka, Martina, Milhauda a Schumanna. Dirigentské taktovky se tentokrát ujme Oscar Jockel a sólistkou večera bude saxofonistka Valentine Michaud, první saxofonistka, která kdy vystoupila s Vídeňskými filharmoniky.

„Celý koncert začneme obklopeni přírodou díky Janáčkově Suitě pro smyčce, pak postoupíme do úplně jiného světa – ztratíme se v Martinově polytonální baladické hudbě se sólovým saxofonem – a na konci první poloviny přijde Milhaudův taneční Scaramouche. Ve druhé polovině koncertu pak zazní ‚Jarní‘, symfonie Roberta Schumanna, která nás opět vrátí k původnímu motivu přírody,” komentuje program koncertu asistent šéfdirigenta Berlínských filharmoniků a držitel ceny Herberta von Karajana Oscar Jockel.
Hudba je pro Oscara Jockela podle jeho slov „cestou do jiného vesmíru, v němž se člověk ztratí, aby se paradoxně skrze tuto ztrátu vrátil sám k sobě“. Jako malý totiž trpěl vzácnou vadou sluchu, a právě hudba mu v té době pomáhala. „Nedokázal jsem komunikovat slovy, a tak jsem si místo toho sedl ke klavíru a s jeho pomocí jsem se snažil vyprávět příběhy, nebo spíš vyjádřit své pocity z událostí. V té době mi to ale připadalo jako naprosto normální a přirozené,” vzpomíná Jockel na své komunikační bariéry.

Prague Philharmonia otevře květnový koncert Leošem Janáčkem, jehož kompoziční jazyk se silnými vlivy z moravského prostředí, dozrál k opravdu mimořádné originalitě. Janáčkova Suita pro smyčce vznikla jako jeho vůbec první orchestrální dílo ještě na sklonku 70. let 19. století, největší slávy se přitom skladatel dočkal až o tři dekády později. Také Symfonie č. 1 B dur „Jarní“ Roberta Schumanna je dílem, které předznamenává velkou budoucnost jejího geniálního autora, jednoho z nejvýznamnějších představitelů německého romantismu.
V centru večera pak stojí dvě kontrastní kompozice pro sólový saxofon, kterého se ujme talentovaná Valentine Michaud. Teskná, melodická Balada švýcarského skladatele 20. století Franka Martina představuje saxofon jako cituplný a tvárný nástroj. Jiskřivý Scaramouche Daria Milhauda zase staví do popředí virtuózní rozměr nástroje.
Foto: Gabrielle Besenval,
Příspěvky redakce
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- Robert Hanč novým ředitelem Pražského jara
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
Více z této rubriky
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu