KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražské jaro a jeho péče o budoucnost české hudby  english

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro představil projekty, které se soustředí na budoucnost české hudby, ať již na poli interpretačním, či skladatelském. Jedním z cílů festivalu je vytvářet koncertní příležitosti pro mladé sólisty a soubory, rozvíjet talent prostřednictvím mistrovských kurzů a být objednavatelem nových děl českých a slovenských skladatelů, včetně následné realizace světovými ansámbly. Jubilejní 80. ročník festivalu tak letos v květnu nabídne deset světových premiér, z toho devět na objednávku Pražského jara. Většina z nich bude uvedena v rámci projektu Prague Offspring, jehož rezidenčním ansámblem se na tři roky stává Ensemble Modern.

Prague Offspring

Projekt věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring je součástí festivalu od roku 2022. „Za tu dobu jsme iniciovali vznik čtyřiatřiceti nových skladeb,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík. „V loňském roce skončila úspěšná tříletá rezidence Klangforum Wien, letos začínáme novou, rovněž tříletou kapitolu Prague Offspring s renomovaným německým souborem Ensemble Modern,“ dodává. Ensemble Modern vznikl v roce 1980, v letošním roce tedy slaví pětačtyřicet let své existence. Za tu dobu spolupracoval s bezpočtem vynikajících skladatelů, mezi jinými s György Ligetim, Wolfgangem Rihmem, Helmutem Lachenmannem, Stevem Reichem, Heinerem Goebbelsem, Unsuk Chin nebo rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025, sirem Georgem Benjaminem. Prague Offspring se uskuteční ve dnech 30. a 31. května v Centru současného umění DOX.

Aktuálně vznikají na objednávku Pražského jara pro Ensemble Modern tři kompozice v rámci tzv. Reading Lessons a pět nových skladeb, které budou premiérovány na koncertech Prague Offspring 2025. „Vedle samotného formátu Prague Offspring, který v sobě integruje mnoho zajímavých aspektů včetně koncertů a workshopů, a možnosti věnovat se rozvíjení těchto aktivit po celé tři roky, byla spolupráce s českými skladateli zásadním důvodem, proč jsme na tuto rezidenci kývli. Otevírají se před námi velké možnosti a opravdu velice se těšíme,“ říká umělecký a výkonný ředitel Ensemble Modern Christian Fausch

Skladatelé, kteří byli osloveni ke spolupráci, jsou Pavel Šabacký (portál KlasikaPlus.cz s ním v sobotu přinese rozhovor), Haštal Hapka, Jan Ryant Dřízal, Barbora TomáškováSlavomír Hořínka, který pro Prague Offspring napsal půlhodinovou kompozici Zrno, plevy a oheň, inspirovanou myšlenkami Teilharda de Chardin a biblickými podobenstvími o křtu ohněm Ducha svatého. „Vnitřně je skladba rozdělena do sedmi velmi kontrastních částí, které ale z posluchačovy perspektivy všechny vycházejí z jednoho zdroje,“ říká o díle Hořínka. 

Barbora Tomášková

Rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025 je, jak zmíněno, britský skladatel a dirigent Sir George Benjamin. „Patří k nejúspěšnějším světovým skladatelům, který se proslavil zejména v žánru opery. Jeho druhou operu Written on Skin z roku 2012 dokonce označili kritici britského deníku The Guardian za druhé nejlepší hudební dílo 21. století,“ představuje tuto osobnost Josef Třeštík. „Jsme velice rádi, že se nám ho podařilo pro Pražské jaro získat nejen jako skladatele, ale také jako dirigenta, který nastuduje a bude řídit světovou premiéru skladby Slavomíra Hořínky,“ dodává. V rámci Prague Offspring budou provedeny dvě Benjaminovy skladby. Instrumentální skladbu At First Light napsal jako čerstvý dvacátník inspirován obrazem Hrad Norham při východu slunce anglického romantického malíře Williama Turnera. Na druhém koncertě Prague Offspring 31. května zazní v koncertním provedení Benjaminova vůbec první opera Into the Little Hill, která v roce 2006 představovala průlom v jeho tvorbě a současně byla skladatelovou první spoluprací s dramatikem a libretistou Martinem Crimpem.

Debut Pražského jara

Jednou z nejsledovanějších událostí festivalu je tradičně dirigentský Debut Pražského jara, který se letos uskuteční už podvanácté. V roce 2014 inicioval vznik tohoto projektu Jiří Bělohlávek. V historii se v něm představili dnes již etablovaní dirigenti jako Jiří Rožeň, Marek Šedivý nebo Alena Hron. „Debut na Pražském jaru je pro každého dirigenta naprosto zásadním odrazovým můstkem,“ říká letošní debutant, pětadvacetiletý Jan Sedláček. (Rozhovor s ním čtěte ZDE.) „Tohoto nadaného českého dirigenta sledujeme již od jeho vítězství v dirigentské soutěži Karlovarského symfonického orchestru v roce 2024. Loni na festivalu asistoval Jakubovi Hrůšovi při nastudování Smetanovy Libuše, v létě se zúčastnil Akademie Paava Järviho, letos v únoru neváhal odletět do Filadelfie, aby tam týden studoval repertoár na Pražské jaro s dirigentem a pedagogem Leonidem Grinem. Je to umělec, který má nejen velký talent a tvůrčí potenciál, ale dokáže na sobě také velmi tvrdě pracovat,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. Pod taktovkou Jana Sedláčka zazní v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu Symfonie č. 3 Antonína Dvořáka, Koncert pro housle a orchestr č. 1 Sergeje Prokofjeva, v němž se představí loňská vítězka soutěže Pražské jaro Tsukushi Sasaki, a Divertimento pro orchestr Leonarda Bernsteina. Sedláčkův „den D“ na Pražském jaru přijde 28. května ve Smetanově síni Obecního domu.

Jan Sedláček

Salon ZUŠ a spolupráce s Akademií MenART

Poosmé završí absolventi Akademie MenART koncertem na Pražském jaru s názvem Salon ZUŠ, který se uskuteční 24. května v kostele sv. Šimona a Judy, svou roční spolupráci s mentory Akademie. „Tento koncert je pro naše studenty nejen významným hudebním svátkem, ale rovněž inspirativním setkáním generací, které spojuje hluboký vztah k hudbě a umění. Je radost sledovat, jak se pod vedením výjimečných mentorů rozvíjí mladé osobnosti, jež do klasické hudby vnášejí svěží pohled a novou energii,“ uvádí ředitelka Akademie MenART Dana Syrová. „Účinkování na Pražském jaru je pro studenty Akademie velkou motivací zlepšovat se, překonávat překážky a ponořit se do světa hudby. Je skvělé, že Pražské jaro je od samého počátku součástí tohoto záslužného projektu,“ dodává Pavel Trojan. Letošní Salon ZUŠ přivítá absolventy pěvecké a dechové sekce, kteří pracovali pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta a hornisty Radka Baboráka, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Tomáše Františe.

Workshopy v rámci Pražského jara 2025

Letošní festival nabízí studentům uměleckých škol mistrovské kurzy s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem 22. května v Rudolfinu a se členy Ensemble Modern 31. května v Centru současného umění DOX. Pražské jaro rovněž vypsalo objednávky na kratší skladby v rámci programu Reading Lessons. „V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby,“ představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.

Novinkou Pražského jara 2025 jsou speciální skupinové a individuální kurzy pro účastníky soutěže Pražské jaro, které budou zaměřeny na dovednosti v oblasti komunikačních strategií a self-promotion. Kurzy povedou zahraniční specialisté v oboru uměleckého consultingu z Hauser-Schmolck Public Relations for MusicGreen Room Creatives a umělecká poradkyně Aimée Paret, bývalá ředitelka International Artist Promotion Department ve vydavatelství Teldec Classics, která úzce spolupracovala například s Nikolausem Harnoncourtem, Claudiem Abbadem, Marthou Argerich, Pierrem Boulezem nebo Thomasem Hampsonem. Za podpory Pražského jara poskytne Aimée Paret rovněž několikaměsíční poradenství oběma vítězům soutěže Pražské jaro 2025.

…………….

Foto: Petra Hajská, Wonge Bergmann, Jakub Lupták

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky