Pražský komorní orchestr konfrontoval tvorbu tradiční se současnou
„Důvěrně známá hudba zněla i v kostelním prostoru pohlcujícím nuance niterně a způsobně.“
„Sólo hrála Anna Paulová a patřil jí také úvod kompozice. Její velkolepě a odvážně vyhrané sólo dostihl vzápětí mnohohlasně znějící orchestr.“
„I zde zůstal skladatel ve svém vybraném modu a naložil sólovým partům i orchestru radosti téměř bez oddechu.“

Pražský komorní orchestr s Ludmilou Pavlovou na postu koncertní mistryně hrál Dvořákovu Serenádu E dur a skladby Ondřeje Kukala, emeritního koncertního mistra téhož orchestru. Ve středu 2. října v kostele sv. Šimona a Judy v Praze na Starém Městě byly na programu hned dvě Kukalovy kompozice, z nichž Duo concertino pro violu a orchestr zaznělo ve světové premiéře. Sóla měli Ludmila Pavlová, violista Tomáš Krejbich a klarinetistka Anna Paulová. Do nové koncertní sezóny orchestru vstoupil orchestr zdařilou konfrontací mezi tradičním repertoárem a soudobou hudbou.
Večerní koncert o půl osmé zahájil Pražský komorní orchestr dílem pevně zasazeným do repertoáru, tedy Serenádou E dur, op. 22 Antonína Dvořáka. Důvěrně známá hudba zněla i v kostelním prostoru pohlcujícím nuance niterně a způsobně. A to nejen v úvodním Moderatu, kde byla vedena vlídně a bez výraznějších dynamických výkyvů. Druhá věta navázala jako vkusně přiřazený kontrastní díl s náležitými akcenty, vyváženou dynamikou a pečlivým zvýrazněním závěrečných akordů. Po agogicky propracované třetí části převedl orchestr hudbu do niterně procítěného Larghetta, plného melodické pohody. Živé finále uvedl orchestr s vhodně voleným akcentem úvodních akordů, další provedení zaujalo působivými harmonickými pasážemi.
Přestávka rozdělila koncert na dvě poměrně odlehlé stylové roviny a koncert pokračoval skladbou Clarinettino – Concertino pro klarinet a smyčce op. 11 Ondřeje Kukala. Sólo hrála Anna Paulová a patřil jí také úvod kompozice. Její velkolepě a odvážně vyhrané sólo dostihl vzápětí mnohohlasně znějící orchestr. Kukal poskytl klarinetu v Concertinu neutuchající, povětšinou kvapně vedené melodické variace, které nepřehlédly žádné zákoutí rozsahu, barevných i výrazových možností nástroje. Tempo, byť proměnlivé, setrvávalo v rušném pohybu s krátkými zastaveními, zvolněním i osvěžujícím snížením dynamiky. Anna Paulová, která skladbu hrála s Pražským komorním orchestrem už na koncertním prologu Talichova Berouna v německém Goslaru a bude ji hrát i na závěrečném koncertu festivalu v Berouně, vložila do Clarinettina náležitou expresivitu a technickou bravuru. Clarinettino zkomponoval autor v roce 1990, získalo cenu Classic a stalo se soutěžní skladbou 60. ročníku mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v roce 2008. Skladbu premiérovala Ludmila Peterková v roce 1994 a s virtuozitou sobě vlastní se jí po letech ujala také Anna Paulová, mimochodem letošní laureátka Ceny Jiřího Bělohlávka.

Finále programu patřilo světové premiéře Ondřeje Kukala s titulem Duo concertino pro housle, violu a smyčce, op. 58. Sólové party hráli Ludmila Pavlová a violista Tomáš Krejbich. Autor, známý houslista jak v žánru komorní kvartetní hry, tak jako sólista a koncertní mistr Pražského komorního orchestru, rozhodně vyhověl oběma sólovým smyčcovým nástrojům a napsal pro ně pozoruhodný plnozvučně výstavný koncertantní kus. I zde zůstal skladatel ve svém vybraném modu a naložil sólovým partům i orchestru radosti téměř bez oddechu. Mnohočetnost výrazových proměn a technik, variant v proměnách rytmických a zvukových a přepestrá agogika, vše spolehlivě provedené, rozhodně korunovaly zahajovací koncert nové sezóny Pražského komorního orchestru. Technická zdatnost obou sólistů a vzájemná protihra a souhra obou nástrojů daly Duetu prvotní zvukovou podobu, a tak ho přivedly na svět. Pavlová sršela kreativitou a dychtivostí, jako by se nad ní vznášela vize geniálního Paganiniho, který proslul nechutí počítat pauzy. Totéž ovšem samozřejmě platí také o autorovi. Tomáš Krejbich zaslouží rovněž uznání, neboť jeho viola, dle básníka rozhodně naladěná co nejhlouběji, měla silný vábivý tón ve spodních polohách. Tam setrvával ale jen v rámci kompoziční záměru kreativně využít i tuto atraktivní polohu a zdatně tvořil v celém rozsahu nástroje, tak jak kázal part. V podstatě autorský večer komponisty Ondřeje Kukala uzavřela Ludmila Pavlová ohlášením odlehčujícího přídavku – hrála v duetu s Tomášem Krejbichem Ukolébavku, č. 3 z Osmi skladeb pro housle a violoncello, op. 39 Reinholda Glièra v úpravě pro housle a violu.
Foto: ilustrační - Facebook A. Paulové, Jiří Krob
Příspěvky od Rafael Brom
- Andris Poga u SOČRu nejprve zaujal, poté i uchvátil
- Hudební svátek v rezidenci primátora se Simonou Šaturovou a Markem Kozákem
- Finále Talichova Berouna velkolepé a pamětihodné
- Gratulační koncert pro Sylvii Bodorovou
- Bohuslav a Vita aneb Bylo, či nebylo?
Více z této rubriky
- Leoš Janáček, Tomáš Hanus, Pavel Černoch a další uhranuli Vídeň
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích