KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražští symfonikové vstoupí do nové éry. Netopil se ujme šéfovské taktovky Mahlerovým Titanem english

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK otevře svou jednadevadesátou sezónu slavnostní inaugurací nového šéfdirigenta a hudebního ředitele Tomáše Netopila. Zahajovací koncerty se uskuteční ve dnech 17. a 18. září ve Smetanově síni Obecního domu, kde pod jeho taktovkou zazní dvojice děl: suita z baletu Sůl nad zlato Jana Hanuše a Mahlerova Symfonie č. 1 D dur zvaná Titan.

Tomáš Netopil, který je jednou z výrazných osobností současné české, ale i mezinárodní hudební scény, zakotví po svém desetiletém essenském působení opět v tuzemsku a ujme se vedení jednoho z pražských orchestrů. Nebude to Česká filharmonie, u níž byl hostujícím dirigentem v letech 2018 až 2024, ale Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK. „S Pražskými symfoniky bych rád publiku představoval hudbu, která orchestru nejvíce ‚sluší‘, což jsou velká symfonická díla – opusy světových skladatelů, jako je právě Mahlerova první symfonie ‚Titán‘. Ta je hudebně-architektonickým průsečíkem jak orchestru, tak i Obecního domu samého, který je k této hudbě bytostně předurčen a bude tak hlavním a důstojným pilířem mého inauguračního večera,“ uvedl Netopil.

Vedle symfonického repertoáru se nový šéfdirigent chce systematicky věnovat i české hudbě dvacátého a jednadvacátého století. Dokladem je i volba titulu Jana Hanuše, ke kterému má Netopil hluboký vztah už od dob svých studií. Zařazení autorovy suity z baletu Sůl nad zlato má také symbolický rozměr. Skladatel, od jehož narození letos uplynulo sto deset let, čerpal inspiraci z české lidové hudby a ve své tvorbě zanechal výrazný otisk. Balet vznikl na motivy slavné pohádky Boženy Němcové, přičemž nejen hudbu, ale i libreto vytvořil sám Hanuš. Pražští symfonikové dílo v této podobě uvedou vůbec poprvé.

Mahlerova První symfonie označovaná jako Titan patří mezi nejvýznamnější díla pozdního romantismu. V Praze zazněla poprvé v roce 1898 pod autorovou taktovkou. Dílo bylo skladatelem původně zamýšleno jako dvoudílná symfonická báseň inspirovaná románem Titan od Jeana Paula. Nejprve měla symfonie pět vět s programními názvy, od nichž Mahler později ustoupil, protože se rozhodl své symfonie nezatěžovat konkrétními příběhy. Hlavním hudebním materiálem symfonie jsou písně z cyklu Písně potulného tovaryše, které Mahler částečně cituje i rozvíjí. Dílo, které Mahler dokončil jako velmi mladý skladatel, dnes patří i díky svému triumfálnímu vyústění k vrcholům světového symfonického repertoáru.

Koncerty začnou ve středu 17. září ve dvacet hodin a ve čtvrtek 18. září o půl hodiny dříve. První večer bude přenášet rozhlas i televize. Podle pořadatelů mají být tyto večery nejen oficiálním zahájením nové sezóny, ale i symbolickým krokem do nové etapy Pražských symfoniků, která bude klást důraz na propojení domácí hudební tradice s největšími světovými díly.

Další zářijový program pod hlavičkou Pražských symfoniků nabídne varhanní recitál Marie Esslové, žačky Jaroslava TůmyGiedrė Lukšaitė-Mrázkové, která 20. září v Obecním domě zahraje díla od Bacha, Mendelssohna-Bartholdyho, FranckaWidora. Řada věnující se komorní tvorbě zasazená do prostor kostela sv. Šimona a Judy odstartuje 23. září programem nazvaným Bach a synové I., který inicioval kontrabasista orchestru Lukáš Verner a spolu se svými kolegy z Pražských symfoniků sdruženými v tělese Capella da Camera Praga bude na pokračování postupně mapovat tvorbu synů Johanna Sebastiana Bacha. Skladby otce i Wilhelma Friedemanna, Carla Philippa Emanuela, Johanna Christopha FriedrichaJohanna Christiana uvede Verner spolu s violoncellisty Petrem HamouzemJaroslavem Matějkou a s houslisty Helenou JiříkovskouRomanem Patočkou.

***

Rozhovor s dirigentem Tomášem Netopilem čtěte ZDE.

foto: FOK / Petr Chodura, Hana Görlichová, archiv

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky