KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Předjímka Netopilova vedení a další dubnové akce FOK english

Šéfdirigent FOK od září 2025 Tomáš Netopil bude řídit koncert již v probíhající 90. sezóně. Jako sólista vystoupí talentovaný houslista Daniel Lozakovich. Koncert se koná 9. a 10. dubna ve Smetanově síni a zazní díla Ludwiga van Beethovena, Ericha Wolfganga Korngolda a Dmitrije Šostakoviče. V cyklu sobotních varhanních matiné se pak 12. dubna představí varhanice se slovenskými kořeny Monika Melcová. Ve Smetanově síni zahraje hudbu francouzských autorů, Johanna Sebastiana Bacha a také zaimprovizuje. A v rámci cyklu Světová klavírní tvorba FOK hraje také v sobotu 12. dubna Igor Ardašev, ten ale v Dvořákově síni Rudolfina.

Tomáš Netopil

„Jsem rád, že se mohu s orchestrem setkat ještě před naší společnou sezónou a připravit pražskému publiku nejenom geniální symfonické dílo Dimitrije Šostakoviče a Ludwiga van Beethovena, ale představit vůbec poprvé v České republice hvězdu houslového světa, mladého švédského houslistu Daniela Lozakoviche. Nechť je tento koncert předzvěstí našeho společného muzikantského soužití, které si naplno užijeme i s vámi v příští sezóně!“ říká Tomáš Netopil. Daniel Lozakovich získal mnoho prestižních ocenění včetně první ceny na Mezinárodní houslové soutěži Vladimíra Spivakova a ceny Excelentia pod čestným předsednictvím španělské královny Sofie. S Tomášem Netopilem se v letošní sezóně představí také v Austrálii se Sydney Symphony Orchestra. V prosinci se blýskl sólovým vystoupením při znovuotevření katedrály Notre Dame v Paříži, která byla po zničujícím požáru více než pět let uzavřena pro rekonstrukci… Jak píše Jiří Hannsmann ve své knize Jak se rodil orchestr FOK, první koncert FOK ve Smetanově síni Obecního domu se uskutečnil 2. dubna 1935 a pořádalo ho Židovské pěvecké sdružení v Praze. Zazněl na něm opravdu náročný repertoár: Felix Mendelssohn-Bartholdy, Salomon Rossi, Darius Milhaud a Ernest Bloch. I Tomáš Netopil zvolil díla, obsahující závažné myšlenky. Beethovenovu předehru ke Goethově tragédii Egmont, Houslový koncert Ericha Wolfganga Korngolda a Šostakovičovu Pátou symfonii, která nedávno zněla také v Rudolfinu. (Reflexe ZDE.) 

Daniel Lozakovich

„Při improvizaci se nechávám vést nástrojem a akustikou. Pro pražský recitál už mám v hlavě téma, a tím je jeden konkrétní žalm. Improvizace znamená ‚nepředvídané‘, ale nějaký koncept většinou v hlavě mám a předem přemýšlím, co by se s ním dalo vytvořit. Nicméně až v momentě, kdy sednu za konkrétní nástroj, získá specifické obrysy,“ říká Monika Melcová. Varhanice získala ocenění v mezinárodních soutěžích v Bruggách, v Žilině, Prix de la Fondation Meyer a Prix du Mécénat Musicale v Paříži. Španělská královská akademie jí udělila v říjnu 2019 medaili krásných umění za zásluhy. Působila jako rezidenční varhanice v Sapporo Concert Hall KITARA v Japonsku. Realizovala recitály v prestižních světových sálech, jako je Suntory Hall, Metropolitan Art Space, Opera City Hall, Niiga-ta Performing Center nebo Yokohama Mitant Mirai Concert Hall. Od roku 2020 působí na Royal Danish Academy of Music v Kodani jako hostující profesorka pro Master program v interpretaci varhanní hudby. Na koncertě v Obecním domě kromě improvizace nabídne hudbu francouzských autorů a Johanna Sebastiana Bacha.

Monika Melcová

„Třiatřicet variací na valčík Antona Diabelliho je hudba, která mne fascinuje, je to celý svět sám pro sebe. Má neobyčejně široký rejstřík emocí a stavů duše. Vnímám jako blahodárné tuto hudbu denně studovat a přebývat v ní. Přitahuje mne bohatstvím svého vnitřního života a nechce se mi pryč, pokud se do ní ponořím,“ říká Igor Ardašev. Kolem roku 1819 vyzval hudební vydavatel a skladatel Anton Diabelli několik skladatelů, aby přispěli jednou variací do sbírky na jeho vlastní valčíkové téma. Ludwig van Beethoven zpočátku odmítl. Místo toho začal skicovat vlastní sbírku třiatřiceti variací na Diabelliho valčík. Dokončil ji až v roce 1823 a staly se tak Beethovenovou poslední rozsáhlou skladbou pro sólový klavír. Igor Ardašev studoval na brněnské konzervatoři i na JAMU ve třídě prof. Inessy Janíčkové. Pokračoval ve studiích u Paula Badury-Skody v Rakousku a u Rudolfa Serkina v USA. Získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích (laureát Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, soutěže královny Alžběty v BruseluMarguerite Long-Thibaud v Paříži). Od roku 2012 působí pedagogicky na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2019 mu byla udělena Cena města Brna za oblast hudby. Kromě Beethovenových variací Ardašev v Rudolfinu nabídne Suitu z baletu Popelka Sergeje ProkofjevaSuitu č. 5Georga Friedricha Händela.

Igor Ardašev

Foto/zdroj: Marco Borggreve, archiv Moniky Melcové, Jindřich Nejedlý

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky