Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně
První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti.

„Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou divadelního umění! A tou hlavní konstantou je samotné médium zvané divadlo! Funguje již několik tisíc let a přes mnohé vynálezy, které mu zejména v průběhu posledních dvou století chtěly a chtějí konkurovat, žije k naší vzájemné radosti stále dál. K radosti ze vzájemného živého setkání všech zúčastněných. Teď a tady!“ upřesnil zaměření nové sezóny Jiří Nekvasil ředitel Národního divadla moravskoslezského. Za konstanty v Ostravě považují své budovy, stotřicetileté Divadlo Jiřího Myrona i teprve šestileté komorní Divadlo „12“. Ostravská scéna nabídne v příští sezóně osmatřicet repertoárových inscenací obohacených o šestnáct novinek. Novou sezónu zahájí v Brně čtveřice galavečerů v Myronově a Dvořákově divadle současně, které divákům představí směsici všech žánrů, kterým se Národní divadlo moravskoslezské věnuje.

Opera Národního divadla moravskoslezského představí v nové sezóně pět premiér. Šarlatán Pavla Haase završí 10. října tříletý cyklus Opery terezínských skladatelů, a to v rámci festivalu Janáček Brno. Nastudování Haasovy operní prvotiny o potulném lékaři, kterého se hudebně ujme Jiří Habart, jenž byl nedávno hostem u mikrofonu KlasikaPlus.cz s ohledem na jeho blížící se debut na festivalu Pražské jaro, v režijní spolupráci s Ondřejem Havelkou, předcházelo uvedení oper Hanse Krásy a Viktora Ullmanna, o které portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE, resp. ZDE.
V prosinci uvede divadlo premiéru Pucciniho opery Turandot v inscenačním tandemu dirigent Marek Šedivý a režisér Rocc. Dvě novinky přidá ředitel divadla Jiří Nekvasil, a to hudební frašku Florentský slaměný klobouk Nina Roty, kterou připraví společně s hudebním ředitelem opery Markem Šedivým, a následně se s dirigentem Romanem Válkem pustí do barokní opery, kdy připraví Händelův titul Julius Ceasar v Egyptě, a to v koprodukci s Hudebním festivalem Znojmo. Premiérovou operní nabídku dotvoří komická pohádková opera Popelka od Pauline Viardot, kterou nazkouší Operní akademie Ostrava se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity pod režijním vedením Gabriely Petrákové v Divadle „12“.

Vedle nových titulů na ostravském operním repertoáru zůstanou čtyři opery Bedřicha Smetany, Dvořákova Rusalka, Verdiho La traviata a Nabucco, chystané Janáčkovy Příhody Lišky Bystroušky, které budou mít premiéru 6. června, a Pucciniho Tosca.
Baletní soubor si pro novou sezónu připravuje dvě novinky. V jejím úvodu to bude Čistá RADOSTance, pět stylově rozdílných choreografií na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti, mezi nimž se objeví i Křídla z vosku Jiřího Kyliána. Dále soubor zatančí choreografie Sofa od Itzik Galili, duet z Ptáka Ohniváka od Marca Goecka, Heatscape Justina Pecka a Šárku od Ley Bessoudo Greck. Druhou premiérou bude květnové uvedení Peera Gynta na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena, kterého v Ostravě jako novou choreografii připraví jako svůj český debut belgický choreograf působící v Berlíně Jeroen Verbruggen. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po více než třech dekádách, kdy se inscenace lotyšského choreografa Alexandra Lemberga s Petrem Koželuhem a Richardem Böhmem v hlavní roli stala senzací sezóny.

Muzikálový soubor ostravské scény nově uvede tituly Elisabeth Michaela Kunzeho a Sylvestera Levaye a Mamma mia! s hity populární skupiny ABBA. Ostravskou nabídku pro sezónu 2024/2025 doplní sedm nových činoherních titulů. Jako doprovodný program nebudou v Ostravě chybět ani výtvarné výstavy. V Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona pořadatelé představí instalace ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě. V ostravské divadelní nabídce se objeví i řada koncertů, a to v rámci bienále hudby 20. a 21. století Ostravské dny, ale také v rámci komorní řady zasazené do sálu Myronova divadla, který bude v příští sezóně pojmenován po scénografovi, malíři a ilustrátorovi Vladimíru Kristinovi.


Foto: ilustrační - archiv a Facebook divadla
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou