ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


1DSF0006cPetr-Kadlec-1

„Dokument s postupující vážnou nemocí bezděky zachycuje konečné životní bilancování.“

„Není to životopisný film. Mnoho věcí vůbec nezmiňuje. Přesto jde o dílo s velkým přesahem.“

„Divák je díky kameře v pozici nenápadné přítomnosti.“

Česká filharmonie před časem iniciovala natáčení dokumentu o Jiřím Bělohlávkovi. Práce se ujal Roman Vávra - a i když ji předčasně definitivně ukončil šéfdirigentův odchod v květnu 2017, stačil režisér nashromáždit tolik materiálu, že vznikl víc než výmluvný film. Datum televizního vysílání ještě není známé. Uskutečnila se však předpremiéra v pražském kině Lucerna. Vyvolala silné vzpomínky a emoce.

 

úterý, 11 prosinec 2018 07:36

Rybovka skoro jako do knihy rekordů

Autor:
DSC5500

„Krásnou skladbu se tleskajícím povedlo rozkouskovat na úryvky, na písničky - úplně zničit.“

„Ivanu Kurzovi se podařilo vyjádřit střídmými nepodbízivými hudebními prostředky ztišení, které provází modlitbu.“

„O čtyřhlase se nedalo moc hovořit, v Rybovi zcela převládala sopránová melodie.“

Kühnův dětský sbor a jeho tradiční, už pátý předvánoční koncert. V Rudolfinu se v neděli večer sešli současní i mnozí bývalí členové sboru a samozřejmě rodinní příslušníci a příznivci. V druhé polovině koncertu se tak na pódiu k provedení Rybovy České mše vánoční shromáždilo na dvě stě zpěváků.

 

Petrenko-473513311952409954836804798787303429373952o

„Matiné o jedenástej hodine majú veľmi príjemnú atmosféru.“

„Na koncerte nevystúpil sólista, v konečnom dôsledku však bolo sólistov hneď dvadsaťtri.“

„Petrenko symfónii rozumel ako naozaj skôr kontemplatívnej, miestami až meditatívnej kompozícii.“

V poradí tretí abonentný koncert Viedenských filharmonikov sa skladal čisto z diel autorov nemeckého pôvodu: Rudiho Stephana, Richarda Straussa a Johannesa Brahmsa. Taktovku nad orchestrom prebral v dňoch 8. a 9. decembra nastávajúci dirigent Berlínských filharmonikov Kirill Petrenko, ktorý Viedenskú viedol k pochopeným, neokázalým interpretáciám. 

 

středa, 05 prosinec 2018 16:38

Děti, premiéry a Martinů

Autor:
181204Kuhnuvdetskysbor06cPetraHajska

„Hořínkovy žalmy patří k těm současným skladbám, které na první poslech zaujmou a nadchnou.“

„Pro koncertní účely se úprava Legendy o svaté Dorotě od Iva Bláhy skvěle hodí.“

„Z výjevu zachycujícího jarní čištění pramínků se stává pocta rodnému kraji, podobenství a vyznání s prostým, ale nesmírně účinným patosem.“

Hlavní program Dnů Bohuslava Martinů otevřel koncert Kühnova dětského sboru víc než skvěle. Hudba skladatele, který je podzimní přehlídkou už po čtyřiadvacet ročníků takto připomínán, oslavován a zpřítomňován, se v Sále Martinů dostala do živého kontextu s hudbou jeho žáka a dvou současných autorů.

 

46131156702340ce1ef62k

„Kantáta Jana Nováka je hudobne veľmi sugestívnou reflexiou obety Jana Palacha; a nemenej sugestívne vyznela v utorkovom prevedení.“

„V zmysle názvu diela Mysterium času malo spojenie dirigenta a hráčov plynutie času v sále absolútne vo svojej moci.“

„Určite sa to podarilo, navyše s veľkou mierou vkusu tak, aby sa dielo nestalo okázalým a zbytočne patetickým.“

Jeden z posledných koncertov veľkolepého šiesteho ročníka festivalu Janáček Brno patril domácej Filharmónii Brno a Českému akademickému zboru. Pod taktovkou Stefana Veselku, šéfdirigenta Symfonického orchestru Münster, zazneli diela Leoša Janáčka, Jana Nováka, Bohuslava Martinů a Miloslava Kabeláča. A hneď na úvod treba povedať, že sa 4. decembra na Stadionu Kounicova podarilo vytvoriť hneď niekoľko takých interpretácií, na ktoré budú prítomní poslucháči celkom určite ešte dlho spomínať.

 

úterý, 04 prosinec 2018 18:41

Milan Al-Ashhab. Houslista, co má šťávu

Autorka:
DSC6290

„Houslista ji zahrál s takovou vervou, energií a zároveň lehkostí, jako by pro něj neexistovaly žádné technické překážky.“

„V jednom okamžiku houslista drží k pobavení posluchačů svůj nástroj jako kytaru a drnká na něj do hlavy se zadírající téma.“

„Důvěrně známý kus zněl jako onen skvost, do něhož hráč vkládá veškerý svůj technický um, cit pro dynamické odstíny a vnitřní emocionalitu.“

Podpořit zájem o vážnou hudbu a spojit lidi, kteří by se jen tak nepotkali, je krédem spolku Vážný zájem, který před dvěma lety založil violoncellista Tomáš Jamník. Při organizování koncertů mu vydatně pomáhají další mladí muzikanti a nadšenci. Vážný zájem pořádá nejen domácí koncerty, ale vloni k nim přibyly i koncerty salonní, pořádané v centru Prahy na střeše Lucerny. Vážný zájem zve k produkcím ty nejlepší muzikanty, v neděli 2. prosince se ve střešním bytě paláce Lucerna představil houslista Milan Al-Ashhab za doprovodu klavíristy Zdeňka Klaudy.

 

DSC3869

„Janáčkovy klavírní skladby cítí jemněji, neútočně, spořádaně a skoro až impresionisticky.“

„Ani v sonátě nesáhl interpret k nejdrsnějším nebo výbušným tónům.“

„Sólista dokázal zůstat v intimním meziprostoru obklopeném rapsodičností a impresivností.“

Exkluzivní program přidal festivalu Janáček Brno 2018 britský skladatel, dirigent a také pianista Thomas Adès. Provedl v pondělí to nejpodstatnější z kompletního klavírního díla Leoše Janáčka. Skladby z vlastního rozhodnutí nastudoval a po turné, které ho z Brna zavede do Lisabonu, Paříže a Londýna, je ještě natočí.

 

pondělí, 03 prosinec 2018 16:16

Paul Lewis ukázal sílu jemného hraní

Autorka:
31217919977feae8efb80k

„Použila bych pojmy jemnost, hravost, něha.“

„Co přijde? Hra plná kontrastů, barev, jedinečných úhozů, křehkosti a zároveň síly bez jediného ostrého tónu.“

„Program večera nebyl sestaven na efekt. Pianista je založením introvert, který se nepředvádí, a jeho hra má daleko k okázalosti.“

„Potřebuji klid a ticho,“ prohlašuje britský pianista Paul Lewis, který v neděli 2. prosince zakončil svým recitálem Klavírní festival Rudolfa Firkušného. A učinil to tak klidným a ztišeným, a přitom vrcholně vytříbeným způsobem, že jeho vystoupení zůstane dlouho v paměti.

31217919977feae8efb80k31217919977feae8efb80k
 

pondělí, 03 prosinec 2018 11:09

Janáčkův Dostojevskij v angličtině

Autor:
WNO-house-of-the-dead

„Poslední dílo Leoše Janáčka je podivuhodné, temné a syrové, zkratkovitě dramatické - a přece i lyrické.“

„Tomáš Hanus nachází v partituře naléhavost, drsnou opravdovost, ale vedle dramatičnosti i neustále přítomný výraz soucitu.“

„David Pountney neměl potřebu příliš zdůrazňovat ani brutalitu, ani homosexualitu, ani oplzlosti.“

Tomáš Hanus se objevil doma v Brně za dirigentským pultem souboru Velšské národní opery - a byla to událost. Jejich pohostinské vystoupení na festivalu Janáček Brno 2018 poskytlo první prosincovou neděli zážitek z pravého, nápaditého, správného a silného uchopení opery Z mrtvého domu. Hudební ředitel Welsh National Opera Tomáš Hanus má na výsledku stejný podíl jako režisér inscenace, umělecký ředitel celého souboru David Pountney.

 

neděle, 02 prosinec 2018 08:34

Jenůfa v osidlech postmoderny

Autor:
002728photo

„Výklad není v tomto případě bezradný, ani provokativní, ale je nečitelný a bolestivě neadekvátní.“

„Kdyby celá inscenace vypadala jako druhé dějství, nebylo by co namítat.“

„První a třetí dějství je statické. Zbytečné a zcela hloupé jsou tanečnice, které cvičí prostná.“

Její pastorkyňa v inscenaci Divadla Stanislava Moniuszska z Poznaně není ten pravý Janáček. Hudebně přece jen cosi charakteristického a silného chybí a scéna a režie popuzují neustálou přítomností zbytečně přidaných tanečnic. Navíc je rozdíl poetiky prvního a třetího dějství a poetiky dějství druhého tak propastný, že jde vlastně o dvě opery. Představení na festivalu Janáček Brno 2018 mělo přiměřený úspěch, ale nezdá se, že by se zrovna na toto hostování mělo výrazněji vzpomínat.

 

sobota, 01 prosinec 2018 16:11

Zápisník zmizelého jako hudební divadlo

Autor:
332821642752ff436cb91b

„Pohybujeme se v rovině fantazie, která se čím dál víc vzdaluje od textu Josefa Kaldy a nabaluje další významy.“

„V tomto Zápisníku zmizelého nejde zdaleka jen o zpěv. Ale nejde ani o sex.“

„Odkaz Leoše Janáčka si v tomto představení existuje po svém.“

Leoš Janáček komponoval ničemu nepodobný písňový cyklus Zápisník zmizelého, jako i mnoho svých dalších skladeb, s vidinou konkrétní ženy jako objektu touhy a tím současně velké múzy. Belgický soubor Muziektheater Transparant našel v komorním vokálním dramatu potenciál pro divadelní projekt, který předlohu přesahuje, aniž by ji zničil. V pátek s produkcí hostoval na festivalu Janáček Brno 2018.

 

sobota, 01 prosinec 2018 07:49

Rozbarvené černobílé Miroslava Sekery

Autorka:
460627318225ffbf40fc7k

„Schopnost udržet neskutečné napětí a delikátní vedení frází je něco, co dělá Sekerův výraz geniálním.“

 „Miroslav Sekera dává pocit hlubokého klidu a harmonie.“

„Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl další událost, která se zapíše do historie českého klavíru a Dvořákovy síně Rudolfina - recitál Miroslava Sekery. Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.

 

pátek, 30 listopad 2018 07:11

Ruský večer s Vladimírem Fedosejevem

Autor:
DSC3464

„Vladimír Fedosejev je jedním z největších znalců Čajkovského díla.“

„Hra Jana Mráčka je mimořádně pevná v intonaci, lyrická i dynamická.“

„Symfonické tance Sergeje Rachmaninova jsou jeho kšaftem.“

Rusko si nemůže stěžovat, že by mělo málo špičkových dirigentů. Jedním z nich je Vladimír Fedosejev, jeden z největších znalců Čajkovského díla. Přes 55 let ho propaguje po celém světě a už 44 let vede moskevský Čajkovského velký symfonický orchestr, původně orchestr rozhlasový, ale protože se právě pod vedením Fedosejeva věnoval Čajkovského dílu, bylo mu v roce 1993 uděleno skladatelovo jméno. Do Prahy ale Fedosejev přijel sám, aby řídil 28. a 29. listopadu Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK na večeru, kde kromě Čajkovského zazněl i Rachmaninov. Skvělá volba.

 

DSC2546---foto-Patrick-Marek

„U Mansurjana jde často o útlé zvuky zavěšené v prostoru a čase.“

„Kančeliho skladba má ´večerní´ charakter, je trochu ukolébavkou, trochu modlitbou.“

„Gandolfiho Ascending Light vykazuje silný kontakt s estetikou filmové hudby.“

Čtrnáctý ročník festivalu Hudební fórum Hradec Králové je minulostí. Přehlídka nedávno nové světové symfonické tvorby v obvyklých čtyřech listopadových večerech opět umožnila seznámení s díly, která v posledních letech vzbudila pozornost. Dobrý výběr, české premiéry. I závěrečný koncert byl takový.

 

pj181127grigorijsokolov16cpetrahajska45360986234o

„Pocit, že hraje umělec z jiné doby, však zůstává.“

„Světla v sále jsou ztlumena. Sokolovova hra ale celý prostor nesmírně prosvětluje.“

„Impromptus Franze Schuberta byly potom okouzlujícím momentem hudební čistoty a tisíců emocí zároveň.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl po třech letech recitál Grigorije Sokolova. V Praze ho, stejně jako kdekoliv jinde, doprovází aura mystiky a jedinečnosti. Oblíbený umělec představil Beethovena a Schuberta a nutno dodat, že to byl koncert jako z jiného světa.

 

4V0A8351-copy

„Volba Marka Šedivého jako hlavního hostujícího dirigenta orchestru byla rozhodně volbou dobrou.“

„Druhá píseň byla vygradována do strhujícího závěru tak, že se z prvních řad ozval spontánní potlesk.“

„…publikum soustředěně naslouchalo a jistě popouštělo uzdu své symfonické fantazii až do závěru třetí věty.“

První koncert  hlavního hostujícího dirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, nazvaný Symfonické fantazie Marka Šedivého,  byl zároveň třetím koncertem letošního ročníku Dnů Bohuslava Martinů.  Jedním z přání před nástupem Marka Šedivého do nové funkce bylo, aby hráče inspiroval a aby společně dokázali tvořit. A právě toho jsme poslední listopadové pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina byli svědky.

 

úterý, 27 listopad 2018 17:13

Hovory s Bohem, Dykem a se sebou

Autorka:
06-Vojtech-DykLeonard-Bernstain-MassColours-of-Ostrava-2018Foto-c-Tino-Kratochvil

„Takovou fúzi dovede jedině Leonard Bernstein. A k takové fúzi se nehodí nikdo lépe než Jan Kučera.“

„Hodně otázek? Lenny jich naservíroval ještě mnohem víc. Asi víc, než odpovědí.“

„Dyk předvedl obrovskou paletu výrazu pěveckého i hereckého.“

Bernsteinova Mše, radikální a provokativní skladba balancující na hranách mezi klasikou, rockem, jazzem a muzikálem, se v hudebním nastudování Jana Kučery, na scéně a v režii bratrů Cabanů a se zpěvákem Vojtěchem Dykem v hlavní roli Celebranta vrátila dvěma představeními do Prahy. První z nich se ve Fóru Karlín uskutečnilo v pondělí.

 

úterý, 27 listopad 2018 07:57

Brilantní Yekwon Sunwoo

Autor:
Yekwon-Sunwoo278-2

„Korejci prokázali, že Dvořákovi rozumí.“

„Yekwonovo provedení Rachmaninova koncertu doslova bralo dech.“

„Sóla v Čajkovského koncertu byla skvělá.“

Rudolf Firkušný, klavírista světového renomé, byl jedním z těch, kdo stáli v roce 1946 u zrodu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Po své emigraci v roce 1948 se mohl vrátit na pódium v Rudolfinu až za dlouhých 42 let. Opět na Pražském jaru. To mu proto vzdává hold klavírním festivalem, který nese jeho jméno. Letos probíhá už šestý ročník a jako jediný festival svého druhu v Praze je programově zcela věnován klavírní tvorbě. Pražskou podzimní hudební sezónu každoročně obohacuje o koncerty špičkových pianistů.

 

 

scena--4649540622195153380999266611652855663165440n

„Dílo má poněkud problematický námět a libreto, ale obsahuje mimořádně zajímavou hudbu.“

„Nejen Živný, ale právě sám Janáček napsal značně autobiografickou operu.“

„Nekvasil s Dvořákem dokázali příběh vyprávět tak, že hudba může vyniknout. Našli rozumnou cestu, jak nesoulad potlačit.“

Národní divadlo moravskoslezské je teprve druhým na světě, které nastudovalo všechny Janáčkovy opery. Tou poslední, která scházela, byl Osud, uvedený v Ostravě letos na podzim. Je logické, že soubor s inscenací přijel hostovat na festival Janáček Brno 2018, a je logické, že v té souvislosti dostal od Nadace Leoše Janáčka medaili. Sobotní představení bylo pro režiséra Jiřího Nekvasila, scénografa Daniela Dvořáka i dirigenta Jakuba Kleckera úspěchem, dokonce svého druhu triumfem.

 

pondělí, 26 listopad 2018 08:19

Zábavný i dramatický rej na Hudebním fóru

Autor:
MG0829

„Ostravské těleso naznačilo, že mu ´najazzlé´ pojetí nedělá problémy.“

„Orchestr dokázal odstínit moderní a starší hudbu, zároveň propojit vysoké umění s nízkým.“

„Trubka Velšana Huw Morgana zněla až mysteriózně, Miles Davis by byl nadšen...“

Třetí koncert festivalu Hudební fórum Hradec Králové 24.listopadu byl vskutku rozmáchlý, zaznělo pět kompozic. Ústředním tématem byla integrace černochů do americké společnosti, potažmo problematiky rasismu obecně, což se vzhledem k současným událostem jeví jako nikdy nekončící proces a problém. Hrála Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Darrella Anga, nynějšího uměleckého ředitele a šéfdirigenta Sečuánského symfonického orchestru, rodáka ze Singapuru.

 

321627403282da48cf4b6z

„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“

„Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“

„Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“

Byl to teprve druhý koncert letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, počítáme-li v to i jazzového pianistu Montyho Alexandera, který vystoupil ve čtvrtek 22. listopadu v pražském Mercedes Foru. Polský klavírista s portugalským občanstvím Piotr Anderszewski nasadil v sobotu 24. listopadu ve Dvořákově síní Rudolfina tak vysokou laťku, že jsme zvědavi, jak ji v nejbližších dnech překonají Yekwon Sunwoo, Grigorij Sokolov, Miroslav Sekera či Paul Lewis. Anderszewski, který do Prahy přijel i díky Koncertnímu jednatelství FOK, publikum přimrazil k sedadlům dvěma jmény – Johann Sebastian Bach a Ludwig van Beethoven. 

 

DSC9780

„Česká filharmónia zanechala dojem veľmi kvalitného, všestranného ansámblu.“

„Vtisnúť dielu hĺbku tak, ako sa to podarilo Capuçonovi, nie je samozrejmosťou.“

„Byčkov publiku ponúkol spolu s orchestrom originálnu „Novostvetskú“ bez náznaku šablónovitosti.“

Prvý z trojice koncertov Českej filharmónie vo viedenskom Musikvereine odznel, za prítomnosti niekoľkých štátnikov, v sobotu 24. novembra. Večer bol zároveň zakončením cyklu filharmonikov k 100. výročiu vzniku republiky: orchester sa spolu so šéfdirigentom Semjonom Byčkovom predstavil prevažne v dielach českých autorov. Jedinou výnimkou bol vedľa Fišera, Smetanu a Dvořáka Koncert pre violončelo a orchester č. 1 Camilla Saint-Saënsa, v ktorom Česká filharmónia sekundovala skvelému Gautierovi Capuçonovi.

 

1315186413638786203045924285727675955649151n

„Jako by snad viděla v osudech hudby podstatně dále než velká část ostatních.“

„Obsahově náročná partitura obsahovala místa nesmírného napětí a třecích ploch i místa duševního uspokojení.“

„Ve chvíli její hry neexistuje nic jiného, než vzácný moment tady a teď.“

V rámci cyklu uvedení Schubertových sonát představila klavíristka Mitsuko Uchida ve vídeňském Musikvereinu tento pátek další tři. Prokázala jedinečné napojení na jeho hudbu.

 

4650858228346363565622758353578104999903232o

„S přibývajícím časem hrál orchestr čím dál uvolněněji.“

„Nejenže zahrál kadenci technicky bravurně, ale mohl si dovolit vytvořit autonomní ´skladbu ve skladbě´.“

„Nelze než souhlasit s názorem, že by se skladba Sylvie Bodorové mohla jmenovat ´Jinosvětská´.“

Co bylo hlavním programovým magnetem koncertu Plzeňské filharmonie 22. listopadu v tamější Měšťanské besedě, na to měl jistě každý návštěvník svůj názor. Večer orámovaný Schubertovou Nedokončenou a Mozartovou symfonií č. 41 C dur Jupiter musel přilákat všechny věrné i příležitostné posluchače. Mezi těmito oblíbenými symfoniemi se však rozprostíral skvost, kvůli němuž nebylo možné tento koncert pominout. Concerto dei Fiori pro housle a smyčce Sylvie Bodorové v podání Marka Pavelce.

 

pátek, 23 listopad 2018 13:27

Světlo jako téma koncertu na Hudebním fóru

Autor:
MarekDSC1427

„Houslista Paľa se díla zhostil s neuvěřitelnou oddaností věci a hrál jako o život.“

„Dokázali z těchto okamžiků vytěžit maximum skutečného uměleckého účinku.“

„I bez tohoto příběhu jde o hudbu sdělnou.“

Hudební fórum Hradec Králové v druhém večeru nabídlo publiku ve čtvrtek dvě skladby, které přes názvy patřící do světa absolutní hudby přinášejí programnost s přesahem až do duchovní sféry. Moravská filharmonie Olomouc, na tomto festivalu hostující poprvé, se úkolu pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera zhostila velmi dobře. Největší obdiv ovšem zaslouží houslista Milan Paľa.

 

DSC8389

„Při pianissimu v Kvartetu G dur nedýchali snad ani samotní hudebníci.“

„Veselou náladu serenády orchestr promítl do svého provedení se vším půvabem.“

„Ideál komorní hudby jako dialog hudebníků, kteří se snaží o harmonický celek a mají upřímné potěšení z hudby, je stále živý.“

Rudolfinum se opět rozeznělo tóny komorní hudby. Ve Dvořákově síni vystoupilo 21. listopadu Vlachovo kvarteto a Český komorní orchestr s čistě dvořákovským programem. Obě tělesa tak vzdala hold svému dlouhodobému vedoucímu Josefu Vlachovi (1923 – 1988), u něhož si letos v říjnu připomínáme 30. výročí úmrtí.

 

PB203823

„Ve skutečnosti Bates elektroniku v tomto případě nepoužívá, jen ji šikovně napodobuje.“

„Ambice festivalu jsou hodny obdivu, tím spíš, jak jsou prezentovány věcně, skromně a nenápadně.“    

„Tak výstřední soudobou skladbu, jakou je Skotský bestiář, hned tak zase neuslyšíme. A také neuvidíme.“

České premiéry symfonických děl současných světových autorů, skladby vybrané tak, že opravdu publikum zaujmou, přidaný světelný, výtvarný a pohybový design, upřímný ohlas publika… To jsou hlavní záchytné body festivalu Hudební fórum Hradec Králové. Letos, při čtrnáctém ročníku, je potřeba připočíst k tomu ještě nové varhany v sále. Při úvodním večeru toto vše bylo přítomno.

 

1Y3A9086

„Energické vystupování a entuziasmus jejich dirigenta nemohl nestrhnout členy orchestru k zapálenému přednesu.“

„Hlaváčovo skvělé provedení zdatně doprovázel orchestr konzervatoře, který ukázal, že ani moderní hudba mu není cizí.“

„Pozitivita čišela i z  Václava Hudečka, kterému úspěchy jeho mladých kolegů dělají jistě radost.“

Mladí interpreti spolu s kapacitami české nástrojové hry na jednom pódiu. Ve společnosti talentovaných studentů se v sále Pražské konzervatoře na druhém koncertu Svátků hudby představili 20. 11. houslista a pořadatel festivalu Václav Hudeček a klarinetista a saxofonista Jiří Hlaváč, kterému byl koncert věnován k jeho životnímu jubileu.

 

4638306421017429998820125503212536339628032n

„Rounds sú ukážkou toho, čo všetko čembalo dokáže: zvlášť, ak naň hrá interpret takých dispozícií, ako Esfahani.“

„Hudbe, ktorú hrá bezhranične, verí a poslucháčom ju tak posúva až odzbrojujúco presvedčivú

„Yarn/Wire sú nesmierne zohraté, sugestívne teleso.“

Festival Contempuls, jedno z najvýraznejších pražských a vôbec českých podujatí venovaných súčasnej hudbe, sa už po deviatykrát uskutočnil v nedeľu 18. novembra. Tento raz šlo o dva koncerty organizované do jedného večera, čomu zodpovedal aj prívlastok udalosti, Contempuls Night. V novej sále holešovického DOXu sa tak predstavil čembalový virtuóz Mahan Esfahani a newyorské kvarteto hudobníkov Yarn/Wire.

 

DSC3306

„Hudba zněla často ve fortissimu, ale ke stylu takového souboru to asi patří.“

„Polní mši s Hudbou Hradní stráže provedl Pražský filharmonický sbor procítěně, zažitě.“

„Jeho předkové přišli do Ameriky v roce 1891 a student kompozice a klavírista Jacob Beranek si své kořeny náležitě užívá.“

Koncert Hudby Hradní stráže a Policie ČR ve Španělském sále, deklarovaný pořádající Správou Pražského hradu jako akce k výročí republiky a současně jako prolog ke Dnům Bohuslava Martinů, byl v neděli nefalšovaným náročným programem ze současné tvorby. Pochod V nový život Josefa Suka a Polní mše Bohuslava Martinů do programu svou dobovou moderností ovšem zapadly také, víc než dobře.

 

pondělí, 19 listopad 2018 08:12

STO ŁAT

Autor:
DSC3358

„Karol Kurpiński napsal 30 oper. Přežila jediná – Hrad Czorsztyn.“

„Bomsori Kim zvládala virtuózní prvky s neuvěřitelnou lehkostí, Julianna Avdějeva svým výkonem strhla i orchestr.“

„Penderecki psal Tři kusy ve starém slohu zcela jistě sobě tak trochu pro radost.“

Polská republika byla vyhlášena 11. listopadu 2018, jen pár týdnů po vzniku Československa. Jestliže u kolébky naší republiky stáli profesor/filosof a generál/astronom, pak o vznik novodobého polského státu se zasloužil fenomenální klavírista/skladatel Ignacy Jan Paderewski, který využíval svá turné k boji za obnovu polské nezávislosti. Byl mluvčím Polského národního výboru a stal se předsedou první svobodné polské vlády. Jak tedy oslavit lépe 100 let znovunabyté nezávislosti Polska než hudbou? Slavnostní koncert k tomuto výročí zazněl v podání POZNAŇSKÉ FILHARMONIE, která představila 16. listopadu pražskému publiku čtyři polské skladatele ze čtyř různých období.

 

neděle, 18 listopad 2018 12:10

Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách

Autor:
320LB9921

„Inscenace propojuje na scéně reálný svět s podobenstvím o něm, všední den s pohádkou, interiér s přírodou.“

„Vyznění dominuje Svatopluk Sem. Civilně, bez patosu, bez hrané bodrosti.“

„S tím rozdílem, že Heřman svá řešení nepodává divákovi autoritativně, ale s pokorou.“

Janáčkovo divadlo je po šestnáctiměsíční rekonstrukci od soboty opět otevřeno. První premiérou a zároveň úvodním večerem Festivalu Janáček Brno 2018 byly Příhody lišky Bystroušky. V režii Jiřího Heřmana civilní a přitom nesmírně poetické, bez lesa, ale plné lesní havěti. Přitom byly víc o lidech než o zvířatech. Hudebně jemné, klidné, vizuálně nové, jiné, netradiční uchopení operní klasiky, promyšlené do posledního detailu.

 

protitotalite202-kpt-dsc07545-webjpg800x300q85cropsubjectlocation-952295subsampling-2upscale

„Na Pavlovú sa rozhodne nebolo treba pozerať ako na študentku, ale ako na zrelú interpretku.“

„Kvartet-Unisono č. 2 Pavla Zemka Nováka je venovaný pamiatke Jana Zajíce.“

„Organizátori nestavajú na prázdnych frázach či veľkolepých vyjadreniach, poskytujú verný obraz osudov a tvorby autorov, do života ktorých totalitný režim zasiahol.“

Už po piatykrát si pražská HAMU pripomenula udalosti 17. novembra: či už tie tragické z roku 1939, alebo revolučné z roku 1989. Ako po minulé roky, aj tentokrát sa program skladal z diel autorov, ktorí počas niektorého z totalitných režimov 20. storočia tvorili, boli nimi obmedzovaní, perzekvovaní, prípadne na diktatúry reagujú vo svojej tvorbe. Na koncerte v Sále Martinů sa 17. novembra predstavili prevažne študenti, absolventi a pedagógovia HAMU, súčasťou podujatia bola tradične aj vernisáž výstavy – tú tohtoročnú pod názvom „Studenti za svobodu“ pripravil Michal Macháček. 

 

2-vtz-DSC3145

„Soutěž má nezaměnitelnou atmosféru na průsečíku mezinárodní účasti, regionálních požitků, generačního dialogu a českého a světového repertoáru.“ 

„První cenu má pěvkyně Li Keng evidentně právem.“   

„Beom Seok Choi má jako Figaro co nabídnout.

Devět účinkujících, sedm národností, deset árií. To byl program koncertu vítězů, kterým se v pátek v Karlových Varech uzavřel 53. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Nositelé a nositelky hlavních cen měli jako vždy prostor pro jedno číslo, jedině absolutní vítězka zpívala během večera dvakrát.

 

pátek, 16 listopad 2018 10:29

Anna Netrebko – komorně a úchvatně

Autorka:
DSC2640

 „Anna Netrebko vytvořila tímto večerem obrovskou službu komorní hudbě.“

„Hned s prvními tóny bylo jasné, že půjde o výjimečný večer.“

„Z koncertního pódia v podstatě vytvořila komorní jeviště a z písňového programu scénické představení.“

Skutečnou hudební událostí se stal čtvrteční recitál Anny Netrebko v Obecním domě v Praze. Noblesa, důstojnost, vznešenost, úsměv i nadhled a hlavně famózní zpěv, to byl komorní večer, který bohatě předčil mnohé koncerty pěvců s velkým orchestrem. Fenomenální Netrebko citlivě a s nadhledem doplnil proslulý klavírní partner mnoha pěveckých špiček, rodák z Edinburghu Malcolm Martineau.

 

čtvrtek, 15 listopad 2018 20:40

Karlovarská soutěž a česká želízka v ní

Autor:
Drs-DSC2844

„Ve finále kategorie Opera byla jedinou účastnicí z tuzemska Petra Vondrová.“

„Ve finále kategorie Junior byl pět z osmi soutěžících z České republiky.“

„Přihlášených 107 pěvců z 26 zemí bylo v 53. ročníku rekordním počtem.“

Stovka přihlášených, z nichž se ve čtvrtečním finále utkalo v hlavní kategorii Opera dvanáct účastníků a v kategorii Junior dalších osm, to je bilance předposledního dne Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. V Karlových Varech se 53. ročník uzavře v pátek večer koncertem vítězů. Letošní počet přihlášek mladých zpěváků z 26 zemí byl v historii soutěže rekordní.

 

středa, 14 listopad 2018 12:40

Bach versus Zelenka

Autor:
02-181113Zelenka11cPetraHajska

„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“

„O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“

„Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“

Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru Collegium 1704 neokázalou, ale jednoznačnou událost. V Rudolfinu zazněla v úterý v sousedství Bachovy Missy in A. Skladatel Zelenka tentokrát skladatele Bacha jednoznačně předčil.

 

gytIeyAA

„Tomáš Kačo září a otvírá okolí svou otevřeností.“

„Těží z  originálního mixu, který je mu zjevně obří studnicí inspirace a osobního projevu.“

„Srdečnost jeho projevu upoutala od první noty.“

Klavírista Tomáš Kačo vzbudil nadšení svým koncertem v Anežském klášteře. Večer byl součástí série klavírních recitálů s názvem Hybatelé rezonance. Mladý hudebník původem z Nového Jičína, který kombinuje směs klasické hudby, jazzu a romské muziky, představil svůj sólový recitál s podtitulem Cikánská duše letos v únoru v newyorské Carnegie Hall, přednesl na něm vlastní skladby a úpravy děl Johanna Sebastiana Bacha a Fryderyka Chopina. Absolvoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, pražskou HAMU a prestižní hudební školu Berklee v Bostonu. Pochází z 12 dětí a k hudbě ho v pěti letech přivedl jeho otec.

 

úterý, 13 listopad 2018 10:37

Efektní Dvořák Lukáše Vondráčka

Autor:
4V0A2981

„Krátká potemnělá kompozice, pomalu gradující do vrcholu a končící v tichu, byla neobvyklým prologem koncertu.“

„I přes rychlost to byla spíše rozevlátá hra, někdy až zbytečně měnící směr.“

„Už od počátku klavírní partu bylo jasné, že to nebude konformní hra.“

Kdo čekal konzervativního Dvořáka, měl v tomto případě smůlu. Rezidenční umělec Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lukáš Vondráček představil všechny svoje hráčské přednosti a vytvořil tak efektního Dvořáka, hraničícího s technickými možnostmi hry.

 

úterý, 13 listopad 2018 08:26

Ovace pro pražského Lohengrina

Autorka:
DSC09758

„Vynikala Eliška Weissová, předvedla wagnerovskou postavu par excellence“

„Thomas Johannes Mayer přinesl jiskru i nově natažený pel čerstvosti.“

„Nezbývá, než se těšit na 22. únor 2019, kdy se k Mayerovi přidá Andreas Schager.“

Četné výkřiky „Bravi tutti“, nekončící potlesk, x-té otevření opony, které zaskočilo i samotné protagonisty na jevišti. Ptáte se, jakou slavnou premiéru jste pominuli? Můžete zůstat klidní. Řeč je o repríze po roce a půl od prvního uvedení inscenace. Wagnerův Lohengrin na scéně Národního divadla v Praze si ale tak nadšené reakce zasloužil, a nejen díky tomu, že v roli Telramunda vystoupil jako mimořádný host německý barytonista Thomas Johannes Mayer. Podíl má i skvělý výkon orchestru.

 

pondělí, 12 listopad 2018 13:09

Filasovo poselství o naději

Autor:
IMG0877---foto-Martina-ehoov---lovk-a-Vra

„Klasickou mši za zemřelé obohatil skladatel o explicitní zaslíbení související se vzkříšením.“

„Vypjaté sólové party stoupající do vysokých poloh často obsahují chytlavé melodie.“

„Akustika tohoto ojedinělého prostoru, smývající mnohé dohromady, neumožňuje cizelovat detaily.“

Juraj Filas věnoval své Rekviem „Modlitba naděje“ obětem teroristických útoků. Pořadatelé tentokrát pražské provedení díla připsali při příležitosti stého výročí ukončení první světové války obětem válečných konfliktů – a protože bylo 11. listopadu, tak i válečným veteránům. V akustice katedrály sv. Víta, kde je velký dozvuk, vyzněla skladba především hodně monumentálně. Její melodičnost a posluchačská přístupnost, ani její poselství se však neztratily.

 

neděle, 11 listopad 2018 17:25

Houslový chameleón

Autor:
Kaunzner-IMG20181110170325

„Zahráli - s mnoha krásnými vrcholy, lyricky i robustně - Brahmsovu Sonátu č. 3.“

„Zdrojem je zvuková stopa s různými ruchy i zvuky, do níž živě vetkává hlas houslí, plný virtuózních figurací a různých tónových útržků.“

„Viktoria Kaunzner se představila jako mnohostranná, ve všech skladbách jistá a v emocích silná houslistka.“

Německá houslistka Viktoria Kaunzner je mnohostrannou interpretkou. Hrající a komponující. Ukázala to na komorním koncertě v pražské síni Atrium, na kterém ji doprovázel pianista Petr Novák. Zazněly skladby v širokém spektru od Tartiniho po Kaunznerovou, od Kaunznerové po Medtnera.

 

IMG7838

„Taková ´přístupnost´ a komunikace s přítomnými posluchači je jednou z důležitých myšlenek konceptu domácích koncertů.“

„Kvality ansámblu vytryskly ve vší své expresivitě a i přes náročnost provedení díla jeho hra vyznívala ´jakoby nic´.“

„Vážný zájem expanduje do světa aplikací. A přátelé, máme se na co těšit.“

Říká vám něco Alma Quartet? Přiznám se, mně do včerejška ne. Ale s Royal Concertgebouw Amsterdam je to jiná. Tři hráči z kvarteta jsou členy tohoto renomovaného orchestru. V Praze nikdy předtím nehráli, i když o to měli zájem. A protože rostl a byl čím dál vážnější, octli se v Kobzově salonu plném natěšených lidí, nejlepšího červeného Primitiva za *** korun a ovzduší, které je charakteristické jen pro toto místo a formu produkce hudby.  A když akce skončí, s lehkou nostalgií a úsměvem se vám vracejí obrazy a rozhovory z předešlého večera...

 


„Orchestr už v prvním čísle hrál nad své běžné poměry.“

„Vilém Veverka ozdobil večer svým uměním v naprosté a evidentní shodě s dirigentem.“

„Být nově příchozí, a podat přitom v Janáčkově vlasti jeho hudbu tak, že vzbudíte úctu, uznání a úžas, to je mistrovský kousek.“

Inaugurační koncert Alexandra Liebreicha, šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu, se stal událostí, na kterou se bude mimořádně dlouho vzpomínat. V pondělí v Rudolfinu společně dosáhli takového stupně přesvědčivosti, sdělnosti, muzikality a souznění, který rázem zahýbal s ustáleným pomyslným pořadím pražských hudebních těles.

 

úterý, 06 listopad 2018 07:30

LA BOHÈME z East Village

Autor:
Albeta-Trembeck-a-Kristian-Pekar

„Rocková opera Rent získala Pulitzerovu cenu.“

„Jonathan Larson si námět vzal z Pucciniho opery La Bohème.“

„Ten, koho milujeme, neumírá.“

Muzikálový soubor Městského divadla Brno uvedl 3. a 4. listopadu v novém překladu rockovou operu RENT Jonathana Larsona. Je to jeden z nejvíce oceněných titulů. Získal čtyři ceny Tony, šest Drama Desk Award a dvě Theatre World Award a autorovi přinesl i Pulitzerovu cenu. Na Broadwayi se hrál nepřetržitě dvanáct let a dočkal se i filmového zpracování. Do ČR dorazil v roce 2013, hrál se ovšem v anglické verzi a měl pouze 11 repríz v Divadle Na prádle. V tom samém divadle byla o rok později i premiéra české verze.

 

pondělí, 05 listopad 2018 18:47

Musica florea a její tvůrčí dílna

Autor:
IMG-3087

„Fridrichova hudba je poučena dobovou profesionální produkcí, je to však hudba téměř anonymní.“

„Klášter Želiv na Pelhřimovsku patříval k významným venkovským duchovním centrům.“

„Barokní orchestr Musica florea a sbor Collegium Floreum se vyrovnaly s partiturou poctivě.“

Hrstka posluchačů, ale zajímavý program. Pražská premiéra pašijové skladby Jana Anselma Fridricha se uskutečnila v neděli v Sále Martinů čtyři roky poté, co Musica florea nově objevené barokní dílo uvedla v želivském klášteře, a víc jak půl roku poté, co byl koncert v metropoli ohlášen, ale pro nemoc odložen. 

 

pondělí, 05 listopad 2018 09:11

Plzeňsko rozezpíval nový festival

Autorka:
ceska-pisen

„Roman Janál si ani nemohl přát lepšího partnera pro umělecké ztvárnění písní než Karla Košárka.“

„Dílo se krásně rozeznělo prostorem s příkladně klenutými dynamickými oblouky a přesně zakončenými hudebními frázemi.“

„Plzeňský podzim se asi bude tříbit a vyvíjet směrem k „mezinárodnímu festivalu zpěvu“.“

PLZEŇSKÝ PODZIM 2018 - nový festival pořádaný spolkem Česká píseň výrazně obohatil hudební život města. Šesti koncerty konanými v různých plzeňských prostorách (zahrada, koncertní sály, kostely) získal řady příznivců. Letošní první ročník příhodně zvoleným tématem „Československé století“ předložil svůj hlavní záměr, propagaci písní a zpěvu. Navázal ale také na velkou tradici pěveckých sborů a vůbec kulturní spolkové činnosti Plzně.

 

Bamberk-Vde-4538784118668834666829647165801983008309248n

„Dramaturgický model, v ktorom sú k sebe voľne postavené súčasná a staršia hudba, by mal byť čím ďalej frekventovanejší.“

„Skladbu sprevádza určitá mysterióznosť a na druhej strane krehkosť – výrazné prvky, prítomné v hudbe mnohých severských skladateľov.“

„Pred orchestrom pôsobil, akoby sa s ním hral – a ansámbel táto hra očividne bavila.“

Dirigent Jakub Hrůša a „jeho“ Bamberskí symfonici sa v posledných týždňoch na pódiu stretávali s vyhľadávanou interpretkou diel súčasnej hudby, sopranistkou Barbarou Hannigan. Jedným z miest, v ktorých malo publikum možnosť počuť toto jedinečné spojenie, bola Viedeň. Umelci sa tu predstavili 3. novembra s dielami Hansa Abrahamsena a Johannesa Brahmsa.

 

neděle, 04 listopad 2018 18:18

Sestry Labèqueovy v Praze oslnily

Autorka:
452804217338196869648258940366930800279552o

„Teprve ze hry sester Labèqueových jsem pochopila, co znamená být interpretačně svobodný.“

„Všechny Glassovy skladby se v jejich podání vylouply jako hudební skvosty v pravých rukou.“

„Bernsteina zahráli takovým způsobem, že publikum aplaudovalo po jednotlivých částech a na konci vyskočilo ze sedadel.“

Pozdě, ale přece, chtělo by se napsat v souvislosti se dvěma pražskými koncerty sester Katii a Marielle Labèqueových 3. a 4. listopadu. Klavírní duo, v současnosti považované kritiky za nejlepší na světě, vystoupilo na svém sólovém pražském debutu v Rudolfinu s výhradně americkým programem složeným z děl Philipa Glasse a Leonarda Bernsteina.

 

neděle, 04 listopad 2018 09:27

Židovský Kadiš na křesťanské Dušičky

Autor:
4519777520375373896185498322841167251111936o

„Brittenova Sinfonia da requiem je jeho nejdramatičtější dílo vůbec.“

„Žalmová symfonie Igora Stravinského má velmi neobvyklou instrumentaci.“

„Bernsteinův Kaddish není chvalozpěv, ale dialog člověka s Bohem.“

FILHARMONIE BRNO připomněla koncertem stručně nazvaným Bernstein 100 letošní jubileum narození amerického skladatele a dirigenta. Byl věnován hudbě dvacátého století, třem výjimečným duchovním dílům. V sále Stadionu zazněla po první dva listopadové večery Sinfonia da requiem Benjamina Brittena, Žalmová symfonie Igora Stravinského a Symfonie Kaddish Leonarda Bernsteina.

 
Strana 1 z 3