ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


DSC9855

„Fuga ve velmi rychlém tempu netvořila vítaný kontrast.“

„Jakubské varhany nabízejí daleko víc rejstříkových kombinací.“

„Part pedálu připomínal místy pohybovou ekvilibristiku nejvyšší úrovně.“

Mladý japonský varhaník Kensuke Ohira, který ve čtvrtek vystoupil na čtvrtém koncertu 24. mezinárodního varhanního festivalu v bazilice sv. Jakuba v Praze, studoval v Tokiu a později v Německu. Stal se titulárním varhaníkem hlavního kostela luterské církve ve Stuttgartu, věnuje se bohaté koncertní činnosti. Je vybaven výbornou technikou manuálovou i pedálovou. Jeho jistá a úhozově lehká hra prozrazuje evropské školení, zvlášť ve stylovém uchopení Bachových děl, kterými zahajoval a končil své vystoupení.

 

4

„Janoska Ensemble dnes večer brněnskému publiku ukázali, jak hraje muzikant, ve kterém se po šest generací střádá hudebnická krev.“

„Už po první skladbě bylo jasné, že závěr festivalu bude naprostou senzací.“

„Přestože se na pódiu odehrávalo velké umění, atmosféra byla uvolněná a domácká.“

Na poslední koncert dvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk přijalo pozvání kvarteto Janoska Ensemble. V doprovodu Filharmonie Brno, kterou řídil Jurek Dybał, bavilo celé hradní nádvoří svým uměleckým mistrovstvím a spontaneitou. Zazněly skladby nejrůznějších žánrů, všechny zaranžované způsobem, pro který se již v zahraničí vžil název „Janoska style“.

 

2

„Orchestr sice hrál, seč mohl, ale kvůli ne příliš šťastnému nazvučení mu to nebylo nic platné.“

„Dirigent Kryštof Marek svou přítomností a počínáním na pódiu rozhodně bavil publikum.“

„Český národní symfonický orchestr je jedním z mála těles, které ve svém repertoáru sdružují díla klasiků i filmovou hudbu.“

Předposlední koncert dvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk v Brně nabídl posluchačům nevšední program. Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Kryštofa Marka uvedl vybrané skladby z filmů Miloše Formana. Během večera zazněla rozmanitá škála skladeb tzv. klasických i populárních, instrumentálních i vokálních, skladeb zkomponovaných přímo pro účely daného filmu i těch přejatých. Večer obohatili svým zpěvem sopranistka Jana Sibera a několik vokalistů, mimo jiné Alžbeta Stanková, Michaela Glagoličová, Tereza Hálová, Gabriela Urbánková, David Holý, Viktor Dyk, Michal Cerman a Dušan Kollár.

 

3

„Vrcholem operní části programu bylo společné vystoupení obou pěvců v duetu závěrečné scény Evžena Oněgina.“

„Nelze opomenout orchestr Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou nového šéfdirigenta Jakuba Kleckera.“

„Pořadatelé v závěru přistoupili k alternativnímu řešení - k doprovodu baletních mistrů nahrávkou místo filharmoniků.“

Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského dospěl do finále 21. ročníku. Postupně nabídl posluchačům náhled do světa hudby prostřednictvím řady různorodých koncertů – od crossoverů přes folk až po francouzský šanson. Závěrečný sobotní galakoncert však proběhl v duchu klasiky. Zahrady zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou ovládlo dílo „velkého romantika“ Petra Iljiče Čajkovského - výběr z jeho nejznámějších operních a baletních kompozic Evžen Oněgin, Piková dáma, Louskáček, Spící krasavice a Labutí jezero.

 

15

„Orchester BERG a Matouš Hejl od publika rozhodne vyžadovali aktivitu.“

„Rozhodnutia poslucháča sa priamo podieľajú na tom, aký bude výsledný, individuálny dojem zo skladby.“

„Kompozíciu Prolínám, stmívám si budem pamätať ako plynule sa odvíjajúce metamorfózy, skladbu, ktorá mala zmysluplne rozvrhnutý svoj vývoj, priebeh, dynamiku celku.“

Pod titulom „Lost in space“, teda „Stratené v priestore“ uvádzal Orchester BERG svoj letný koncert, umiestnený do industriálneho priestoru Pragovky. Na programe 13. augusta bolo pritom jediné číslo, premiéra skladby Prolínám, stmívám mladého skladateľa Matouša Hejla.

 

5

„Je vždy lepší být na počátku slibné kariéry, než prodávat její zbytky těm, kteří ještě věří na dříve vytvořené umělecké renomé.“

„Boris Prýgl výtečně frázuje, je velmi muzikální, dokáže si pohrát s dynamikou, umí hlas vhodně modulovat.“

„Po létech snahy se festival dopracoval k velmi solidní amplifikaci.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov dospěl do finále. Závěrečný sobotní galakoncert v Pivovarské zahradě nabídl výběr známých árií a scén ze světových oper. Účinkovali talentovaní mladí pěvci Adriana Kučerová, Štěpánka Pučálková a Boris Prýgl, doplnil je zkušený americký tenorista Richard Troxell. Doprovod zajistila PKF-Prague Philharmonia za řízení osvědčeného dirigenta se zřetelně vřelým vztahem k opeře - Leoše Svárovského.

 

9

„Není typem dirigenta spoléhajícího na improvizace. Což se jeví někdy jako plus, jindy ale také trochu jako minus.“

„Jak vidět, vozit Smetanu do Česka je nesnadné.“

„Část „Luna: rej rusalek“ byla ve velmi pomalém tempu, pomaleji jsem tuto část skladby dosud neslyšel.“

Mezinárodní festival Český Krumlov představil 9. srpna v Zámecké jízdárně Durynskou filharmonii pod taktovkou japonského dirigenta Yuki Miyagiho. Program symfonického koncertu tvořily evegreeny artificiální hudby - Smetanova Vltava z cyklu Má vlast a Osudová symfonie Ludwiga van Beethovena. Zazněl také Dvojkoncert pro housle a violoncello Johannnesa Brahmse. Jeho poslední dílo v symfonické tvorbě se pro značnou náročnost na sólové nástroje hraje méně, ačkoliv se jedná o vrcholnou kompozici vzácných kvalit. Za sólisty Brahmsova koncertu byli zvoleni houslistka Sanghee Cheong z Jižní Koreje a violoncellista Stefan Kropfitsch z Rakouska.

 

10

„Chápu ještě výběr čtyř písní z oblíbeného cyklu Cigánské melodie, ale již trochu méně tři části z pětivěté Serenády E dur.“

„Virtuosi Pragenses se uvedli pod taktovkou Martina Peschíka v Mozartovi v solidním zvuku a intonaci.“

„Málo ochoty ke spodním stupňům dynamiky pronásledovalo komorní orchestr nejvíce v doprovodech mezzosopranistky Edity Randové.“

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov kráčí nezadržitelně do finále. Ve středu 7. srpna představil v kouzelném prostředí zámeckého Maškarního sálu soubor Virtuosi Pragenses s dirigentem Martinem Peschíkem a mezzosopranistku Editu Randovou. Zazněl výběr z Dvořákových písňových cyklů a tři části z jeho populární Serenády E dur. Z Mozartova odkazu pak jedna z jeho raných symfonií - Symfonie Es dur K 16 - a v závěru koncertu Symfonie A dur K 201.

 

čtvrtek, 08 srpen 2019 14:43

Sirény k siréně

Autorka:
21

„Pocitově sen, přesun do jiné dimenze, strukturálně pěkný, kompaktní oblouk, žádné zbytečné natahování v čase, zvolený materiál úsporný a vytěžený beze zbytku.“

„Hala si svým prostorem i akustikou o tematizaci směrem k bájesloví přímo říká.“

„Pro skladatele je zadání hudby k siréně nevšední výzvou, koncept lze nazkoušet jen jedenkrát.“

Siréna jako hudební nástroj, siréna jako technické zařízení, Siréna jako mytologická bytost vábící kouzelným zpěvem námořníky do záhuby – to jsou vstupní inspirační podněty společného projektu Orchestru BERG a Českého rozhlasu Vltava. Každou první středu v měsíci, v čase pravidelné zkoušky sirén, má některý z českých skladatelů možnost naplnit svou představu konceptuálního díla spojujícího stočtyřicetivteřinový zkušební signál v reálném čase s komponovanou nebo improvizovanou živou hudbou včetně případně i elektronického audia, a to vše s ohledem na zvolený prostor, každý měsíc jiný. Včera to byl Petr Hora.

 

7

„Ensemble 18+ se představil jako vyrovnaný komorní soubor s výbornou, přesnou souhrou, kultivací projevu a sympatickou radostí z přirozeného, nekomplikovaného muzicírování.“

„Matouškovi partneři obstáli výtečně.“

„Aby se čas zastavil na onom magickém čísle 69, kdy interpret může nadále předvádět technicky tak svrchované výkony, z nichž ale navíc jako nadhodnota zřetelně čiší obecné lidské hodnoty.“

V nádherném prostředí Maškarního sálu v zámku Český Krumlov, v rámci Mezinárodního hudebního festivalu, představil vynikající český houslista Bohuslav Matoušek své hosty. Protože oslaví v září letošního roku sedmdesáté narozeniny, stal se koncert de facto gratulačním. Účinkovali Japonka Hiroko Takahashi, Patrik Sedlář a Komorní soubor Ensemble 18+. Účast tří výborných houslistů v koncertním večeru nebývá častou záležitostí a umožnila zařadit do programu doslova hudební lahůdku – Bachův Koncert D dur pro troje housle, smyčce a basso continuo. Jak vidět, k epoše stylu baroka se dramaturgie českokrumlovského festivalu i letos ráda vrací. Před týdnem jsme referovali o Händelově opeře Terpsichora, provedené ve vzácných prostorách Barokního sálu zámku. Českokrumlovský zámek je skvost mezi skvosty a je moc dobré ho využívat ke stylově laděným koncertům.

 

středa, 07 srpen 2019 13:00

Hudba pro tři krále

Autor:
6

„Nešlo o koncert s jednotlivými položkami, ale o hudebně-pohybovou kompozici. Do jedné estetiky propojenou kontrastní řadu rozličně nastavených a stejně rozmanitě vyznívajících hudebních momentek.“

„Skvělé, i díky kostýmům, bylo čistě na pohled Peklo.“

„Vcelku logicky se vděčná, snadno zapamatovatelná barokní ´písnička´ stala vzápětí i závěrečným přídavkem.“

Letní slavnosti staré hudby uzavřel v úterý jedinečně koncipovaný koncert, situovaný do Rudolfina. Dal nahlédnout do repertoáru oblíbeného v 17. a 18. století u francouzského dvora. Collegium Marianum pro tu příležitost ve spolupráci s Centrem barokní hudby ve Versailles a s choreografkou Natalie Van Parys připravilo fascinující pásmo sestavené z operní a baletní hudby několika autorů, nejvíc však od Rameaua.

 

0

„Pucciniho poslední dílo je nejkrásnější, v harmonii a instrumentaci nejdokonalejší.“

„Amplifikovaný zvuk orchestru, v zesílení nikterak přesvědčivý, nemůže stát příliš v popředí. Musel by být alespoň na úrovni mého autorádia.“

„Prakticky permanentní je zároveň pohyb Otáčivého hlediště, až by se z něho mohla citlivějším jedincům točit hlava...“

Pro operní soubor Jihočeského divadla je letní čas prázdnin dobou zvýšené aktivity. Otáčivé hlediště u zámku Český Krumlov je divácky přitažlivé, bývá zárukou výborné návštěvnosti. Po mimořádně úspěšné Rusalce a Trubadúrovi se tam letos soubor představil s operou Turandot. Premiéra 2. srpna zahájila sérii představení vrcholného Pucciniho díla, která potrvá do 10. srpna. Hraje se v hudebním nastudování Maria De Rosé, v režijním pojetí šéfa plzeňské opery Tomáše Ondřeje Pilaře. Scénografii vytvořil ve spolupráci s režisérem Jan Polívka, kostýmy Aleš Valášek a choreografií byl pověřen Sergej Škalikov. Před Otáčivým hledištěm účinkuje 180 účinkujících, s posíleným orchestrem hrajícím v Bellárii, ale rovněž s posíleným operním sborem.

 

3

„Telemannově Koncertu D dur sólisté věnovali mimořádně pečlivou souhru a podrobně sjednocenou artikulaci, hráli perlivě a bez kazů.“

„Cyklu šesti písní sólovou linku vede v líbezných i vzrušujících zákrutech melodií k jedinečnosti, která si pro autora charakteristicky pohrává s tradicí i novátorstvím, s virtuozitou a poezií, s měkkostí a přímočarostí.“

„Vnímavému posluchači je zřejmé, že Benjamin Britten sáhl do říše tónů geniálním způsobem.“

Festival Za poklady Broumovska nabízí v památkově významných kostelích mikroregionu od konce června do konce srpna celkem deset komorních koncertů. První srpnovou sobotu pořadatelé ambiciózně zařadili program s orchestrem L´Armonia Terrena. Očekávatelný repertoár z osmnáctého století v něm zásadně rozšířila a obohatila hudba Benjamina Brittena.

 

5

„Registrace leckdy působila víc kontrastně, než by skladby vyžadovaly.“

„Mad Rush bylo patrně prvním provedením Glassovy hudby u nás na varhanním koncertě.“

„Fuga, opět ve velkém zvuku, postrádala větší zřetelnost nádherné Bachovy polyfonie.“

Prvního srpna začal již 24. ročník velmi úspěšného Mezinárodního varhanního festivalu v pražské bazilice sv. Jakuba. Cyklus osmi čtvrtků pod nápaditým dramaturgickým vedením titulární varhanice minoritského chrámu Ireny Chřibkové přinese pestrou paletu výkonů renomovaných koncertních umělců i talentovaných laureátů mezinárodních varhanních soutěží stojících na prahu dráhy.

 

3

„Vasilij Petrenko, který orchestr vede od roku 2015, je viditelně oblíbeným, ne-li milovaným dirigentem.“

„Sólista interpretaci promyšleně budoval na kontrastech.“

„O interpretaci Mahlera lze mluvit v superlativech. Málokdy se vidí taková symbióza tělesa a dirigenta!“

Je pokaždé svátek slyšet jeden z nejlepších mládežnických orchestrů světa – Orchestr mladých Evropské unie –, jehož historie sahá až do roku 1976, kdy u jeho zrodu stál Claudio Abbado. Jeho následovníky se stali Bernard Haitink, Vladimir Ashkenazy a pak Vasilij Petrenko. A právě s ním, svým současným šéfdirigentem, orchestr zahrál v pražském Rudolfinu ve středu 31. července Dvořákův Koncert h moll a Mahlerovu Pátou. Jako sólista se představil německo-francouzský violoncellista Nicolas Altstaedt.

 

8

„Vittorio Ghielmi predstavil violu da gamba v naozaj najlepšom svetle, ako nástroj schopný nevšedných zvukových odtieňov, chvejivej nízkej dynamiky a ladného frázovania.“

„Pod vznešeným povrchom barokovej tanečnosti dokázali hráči rozkódovať širokú škálu zdržanlivých, no o to presvedčivejších emócií.“

„Skladby, ktoré sme v Břevnovskom kláštore počuli, treba chcieť vnímať, skúsiť sa nastaviť na ich nuansy, pulz, výrazové spektrum.“

Hoci sa na koncertoch starej hudby objavujem rada a v poslednom období vlastne relatívne často, vždy je pre mňa takto zameraný koncert skôr zvedavou návštevou, než pobytom v domácom prostredí. Ako „outsider“ potom s nadšením pozorujem, že k sebe táto hudba pripútava ľudí spravidla nesmierne fascinovaných a z odborného hľadiska maximálne zasvätených. Moje návštevy tak potom nie sú len vítaným osviežením, ale vďaka vysokej interpretačnej úrovni, prepracovanej dramaturgii či fundovaným slovám k programu často aj naozaj poučným exkurzom.

 

7

„Príjemne ma prekvapilo naozaj dobré zvládnutie nástrojov, prejavujúce sa najmä v dielčích sólo líniách.“

„Budem si pamätať citlivo, plasticky zahraté hobojové sólo z prostredného Andante Barberovho Koncertu pre husle.“

„Eleanor Alberga je známa inšpiráciou v exotickej karibskej hudobnej tradícii a tejto povesti nezostáva nič dlžná ani v rozprávkovom diele Snow White.“

London Schools Symphony Orchestra, uznávané mládežnícke teleso, sa v rámci koncertného cyklu Musica Orbis 29. júla predstavilo v kostole svätých Šimona a Júdu. Pod vedením svojho umeleckého šéfa Petra Asha sa ukázali v pestrom programe, zahrnujúcom hudbu od Dvořáka až po súčasnú jamajskú autorku Eleanor Alberga.

 

středa, 31 červenec 2019 11:15

Slovenský varhaník v pražské katedrále

Autor:
001

„Černohorského skladba by zřejmě lépe vyzněla na barokních varhanách, nicméně romantický závěr dokomponovaný Skuherským osvětlil její předvedení na Mölzerových varhanách.“

„Maestoso od Mikuláše Schneidera-Trnavského zahrál Kopec znamenitě, impozantně rozezněl varhany.“

„Závěrečná Sonáta d moll francouzského Alexandra Guilmanta patří k repertoárovým stálicím a bylo slyšet, že je Vladimíru Kopcovi vlastní.“

Poslední červencové úterý zavítal do pražské katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha slovenský varhaník Vladimír Kopec z Nitry. Hrál na posledním koncertu v rámci festivalu Svatovítské varhanní večery. Přednesl známé i méně známé skladby různých autorů, zahrál i jedno dílo slovenského skladatele. Rozezněl třímanuálové romantické varhany postavené kutnohorským varhanářem Josefem Mölzerem v prvním patře Wohlmutovy kruchty.

 

20190729LSSHV-zahradach-muzZdenkaHanakova12

„Skladba sice velice umně navodila atmosféru šlechtického dvora, co ale chybělo, byly stoly obložené ústřicemi na másle.“

„Charismatická Chantal Santon-Jeffery, jejíž hebký hlas působil měkce a příjemně i ve vysokých polohách, působila na pódiu uvolněně a šťastně.“

„Jednalo se o dramaturgicky objevné kusy, které zároveň obsahovaly hudebně hezká a hravá místa.“

Pátý večer letošních Letních slavností staré hudby nás zavedl do Pařížských hudebních salónů 18. století. Přenesli jsme se v čase nejprve do domu finančníka Alexandra Le Riche de la Pouplinièra a následně do sídla prince Louise François de Bourbon Contiho. Nejvýznamnější pařížské orchestry té doby působící v těchto salónech zastoupili v prostorách Trojského zámku sopranistka Chantal Santon-Jeffery, flétnistka, dramaturgyně a dobrá duše celého festivalu Jana Semerádová, houslisté Stéphanie Pfister a Vojtěch Semerád, violoncellista Bruno Cocset a cembalistka Béatrice Martin.

 

08

„Dámy měly úspěch s koloraturami, tenoři vsadili na Donizettiho.“

„Při vystoupení Xabiera Anduagy se mi vracely vzpomínky na jeho slavného předchůdce Josého Carrerase.“

„Hlasoval jsem pro nádherný soprán Guatemalky Adriany Gonzalez a skvělý baryton Gihoona Kima.“

Psát recenze je čím dál tím těžší. Rok od roku se lepší připravenost sólistů i jejich technika, mají za sebou celou řadu Masterclasses, často u stejného Maestra, takže vystoupení jsou skutečně bezchybná. Tím spíše, jde-li o takovou soutěž jakou je Operalia. Tříčlenné poroty vybírají na základě záznamu z tisícovky zájemců 40 vyvolených. Ti poté stráví týden v místě konání soutěže, aby z nich jedenáctičlenná porota vybrala desítku finalistů. Nejen recenzentům, ale ani porotě není co závidět.

 

8

“V opeře Terpischora se projevuje vliv italský, navíc neusiluje o divadelní drama, kterým ani být nechce.”

“Efektní scéna zároveň ukázala možnosti unikátního barokního divadla.”

“Takové pěvecké výkony přesvědčí o správnosti poučené interpretace, protože jasně nesou své klady oproti pěveckému univerzalismu.”

Méně tradiční formát, operu – balet, uvedl ve čtvrtek Mezinárodní hudební festival Český Krumlov. V exkluzivním prostředí vzácného Barokního divadla zazněla Terpsichora Georga Friedricha Händela. Nastudoval ji soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla ve spolupráci s tanečním souborem Hartig Ensemble. Umělecky ho vede Helena Kozárová, která se tentokrát představila i v roli režisérky. V sólových rolích vystoupily sopranistka Irena Troupová a mezzosopranistka Dagmar Šašková.

 

6

„Vysoká míra celkového sladění mezi zpěváky byla neodiskutovatelná... celkově byly jednotlivé hlasy po celou dobu koncertu perfektně vyrovnané.“

„Utopia dokáže být křišťálově čistá v intonaci v jakékoli hlasové sazbě a kombinaci.“

„Program byl výjimečný už jen nápadem sestavit večer z vícehlasých skladeb s mariánskou tematikou, která svým silným ženským prvkem není v dnešní době vůbec na škodu.“

Dvacátý ročník festivalu Letní slavnosti hudby nabídl výjimečný večer v klášteře sv. Anežky České. Ten, kdo přišel, vyslechl nešpory mariánských svátků z per mistrů franko-vlámské renesanční polyfonie v hlasech špičkového belgického vokálního ensemblu Utopia.

 

2

„Byla to poctivá interpretace, které ale chyběla výrazná osobitost.“

„Témata obou klavírních trií jsou pro hudebníky dokonalou příležitostí pro ryzí kreace.“

„Škoda, že v programu chyběl některý ze španělských skladatelů.“

Španělské klavírní Trio Bacarisse se poprvé představilo na českokrumlovském festivalu. V rámci komorní řady uvedlo naprostou klasiku, první klavírní tria Ludwiga van Beethovena a Felixe Mendelssohn-Bartholdyho. Kdo však čekal dramatickou interpretaci vycházející ze španělského temperamentu, musel být zklamán.

 

Saulfotografieupravene-32

„Jevištní podoba přidala k hudbě plameny svící, barokní malbu za pódiem a bílé lilie.“

„Propagace Saula stála jako na tuzemské hudební celebritě hodně na Adamu Plachetkovi, ale neméně důležitý byl Andreas Scholl.“

„Ve Znojmě jasně dali najevo, že scénické uchopení oratoria je možné.“

Händelovo oratorium Saul zaznělo pod taktovkou Romana Válka koncertně už počátkem letošního roku. Stalo se tak v Brně a v Praze. Hudební festival Znojmo teď přidal v české premiéře scénickou podobu díla, opět s Andreasem Schollem, Adamem Plachetkou a Krystianem Adamem v hlavních rolích. Čtvrteční premiéra v Jízdárně Louckého kláštera se stala, rovnocenně díky hudební i vizuální podobě, skutečným triumfem. Šest stovek diváků připravilo interpretům bouřlivou odměnu. Zbylá dvě představení se uskuteční ještě 27. a 28. července, v samém závěru festivalu. O den později se pak inscenace objeví na nádvoří zámku v Holešově.

 

7

„Zianiho barevná, neustále proměnlivá hudba vždy reaguje na scénické dění – místy až na hranici zvukomalby.“

„Vedle svého pohybově náročného partu Novotný také zvládal nanejvýš uspokojivě zpívat.“

„I relativně nízkorozpočtová řešení mohou fungovat překvapivě efektivně.“

Pátý a zároveň předposlední blok představení Olomouckých barokních slavností patřil novodobé premiéře opery L’Elice Pietra Andrea Zianiho z roku 1666 na libreto Domenica Federiciho. V Uměleckém centru Univerzity Palackého v Jezuitském konviktu se komická opera hrála v režii Tomáše Hanzlíka po čtyři večery od 21. do 24. července.

 

0

„Jako by obří klaun svíral v rukou celý příběh, který ho ale postupně ničí a rozkládá.“

„Jakkoliv je letošní inscenace plná barev a lesku, určitě nezachází za hranice a určitou kýčovitostí naopak plně respektuje prostředí, do kterého je zasazena.“

„Pražský filharmonický sbor je stejně jako orchestr přesný, výrazově vynikající, zní měkce a jednolitě.“

Operní večery v Bregenzu mají o několik rozměrů navíc proti divadelním i mnohým venkovním produkcím. Už samotné genius loci zálivu Bodamského jezera (jak zdůrazňují místní: nejmenšího, za to nejkrásnějšího rakouského úseku jinak německého pobřeží) je magické. Odlesky červánků na hladině, západ slunce, možnost práce s vodním prvkem, to vše dává inscenátorům jiné dimenze možností. A přístup. Bregenzer Festspiele dbají na velkorysost, preciznost, nápaditost a kvalitu. Zvou přiměřeně kvalitní sólisty a mají špičková rezidenční tělesa: Wiener Symphoniker a Pražský filharmonický sbor. Letošní Verdiho Rigoletto proto právem zaujme.

 

0

„Quito Gato měl nohu opásanou rolničkami, které se tu a tam rozšafně rozezněly do rytmu.“

„Sólistka se ponořila do svých rolí s vervou a zdařilý projev doplnila jevištním chováním a jemnou dávkou manýrismu.“

„V souhře s kytaristou to bylo trochu náročnější, protože do svých aranží přinášel také osobitou živelnost.“

„Což nekrotí vás strach, což nekrotí vás strach, že půvab opustí vás?“ Mě osobně nekrotí, možná za to může vtíravý pocit, že mou rachitickou shrbenou postavu už mnoho půvabu opustit ani nemůže. Pokud takový strach, jímavě zpracovaný španělským barokním skladatelem José Marínem (1618/19-1699), trápil pařížskou rodačku mezzosopranistku Annu Reinhold, šlo o obavy zbytečné. Právě adjektivem půvabný se vyznačoval večer plný zejména španělské barokní hudby, který se konal 22. července v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby v prostorách nádhernými freskami oplývajícího Trojského zámku.

 

středa, 24 červenec 2019 12:29

Barokní varhanní hudba v podání otce a syna

Autor:
06

„Mladý Kšica dokázal, že je opravdu velmi dobrým hráčem, neboť zahrát takto dobře tento prubířský kámen varhaníků, čímž Bachovy triové sonáty jsou, je toho jasným dokladem.“

„Oba pánové hráli na barokní varhany postavené v roce 1762 kutnohorským varhanářem Františkem Pavlem Horákem.“

„Bachova lyrická předehra zazněla v rychlejším tempu, než jsme zvyklí, což vůbec nebylo špatné. Naopak, dobře se poslouchala a rozladěné píšťaly tak neměly možnost znít moc dlouho.“

Barokní varhany v podání dvou generací – to byl podtitul koncertu, na kterém se představili svatovítský varhaník Josef Kšica se synem Přemyslem. V neděli zahráli v Heřmanově Městci v rámci 15. ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto, a to v tamním barokním kostele sv. Bartoloměje, kde se nacházejí i barokní varhany, bohužel neuchráněné pozdějším zásahům. Zazněla nejen hudba barokní a klasicistní, ale oba pánové také zaimprovizovali.

 

7

„Luisi mimo dirigentský stupínek působí mimořádně nenápadně a plaše, ale s taktovkou v ruce vyzařuje neuvěřitelnou energii a autoritu.“

„Pianissimo orchestru ještě slabší než téměř neznatelné šumění klimatizace.“

„Neexistuje jiná vhodnější skladba, která by v takové plnosti ukázala mistrovství Pražského filharmonického sboru.“

Upynulé desetiletí každoroční spolupráce s Vídeňskými symfoniky a festivalem Bregenzer Festspiele oslavil Pražský filharmonický sbor v Bregenzu na břehu Bodamského jezera impozantním způsobem – Verdiho Requiem pod taktovkou Fabia Luisiho. Pondělní koncert patří k těm, na které se opravdu s vděčností vzpomíná, a mezi nimi k těm výjimečným, na které už nelze zapomenout.

 

1

První žena dirigentka v historii zahájení BBC Proms, světová premiéra kompozice k 50. výročí letu na Měsíc - a pak také Dvořák a Janáček. Londýnský festival se atmosférou nepodobá žádnému jinému, a právě proto je tak přívětivý a přitažlivý zároveň. Letošní úvodní koncert byl především ve znamení české hudby, která má v Británii nezastupitelné místo. Londýnští ji nejen rádi poslouchají, ale umějí ji i zahrát.

 

6

„Bylo fascinující sledovat citlivě vedený dialog nejen mezi nimi, ale i jejich nástroji.“

„Škála barev a výrazů obou hráčů byla tak bohatá, jako by během koncertu zahrál postupně celý orchestr nástrojů a interpretů.“

„Festival vznikl s cílem upozornit na kritický stav broumovské skupiny kostelů.“

Každou sobotu letních prázdnin ve stejném čase se otevírá jeden z broumovské skupiny kostelů veřejnosti a jeho barokní křivky rozeznívá vážná hudba. Hudební festival Za poklady Broumovska sleduji jako broumovská rodačka již od roku 2006, kdy vznikl s cílem upozornit na kritický stav kostelů a přispět dobrovolným vstupným z koncertů na jejich záchranu. Od té doby uplynulo třináct let a festivalu se daří nejen to! Každoročně na Broumovsko na pozvání festivalu přijíždějí špičkoví interpreti klasické hudby a nabízejí tak (nejen) místním jinou alternativu zábavy. Třetím z cílů festivalu je podporovat mladou generaci umělců, ať už spoluprací s Concertinem Praga a Broumovskou klávesou nebo pořádáním Letních hornových kurzů, které jsou doprovodným programem festivalu již pátým rokem.

 

9

„Massenetova hudba opět překvapila. Nejde o ´právem zapomenutou´ operu. Naopak – přesnější by bylo ´bohužel zapomínanou´.“

„Děj je přesazen do moderních kulis, v tomto případě s takovou logikou a hlavně přesvědčivostí, že divák nic nenamítá.“

„Tak působivé a nesmírně silné znázornění smrti, jaké se podařilo v závěru Massenetovy opery, se v divadle nevidí často…“

Jules Massenet je fatálně nedoceňovaný autor. Napsal přes třicet oper a známe tři. Nejnovější příklad z festivalu Bregenzer Festspiele potvrzuje, že sáhnut po některé z většiny těch nehraných může znamenat a přinést mnohem víc, než jen „neudělat chybu“. Don Quichotte je titul, jehož hudební i divadelní síla, podpořená v tomto případě skvělou scénickou podobou, se projevila s až nečekanou intenzitou.

 

13-Praga-nascente-finale

„Eduardo Garcia Salas a Marek Štryncl udělali čistě vivaldiovskou verzi opery Praga nascente. Na celkovém velmi vysokém dojmu z představení má velkou zásluhu orchestr.“

„Velmi mile překvapila Lucia Knoteková v dvojroli Gustava a Přemyslovy služky Děvíry.“

„Jen Vivaldi by se asi divil, co dělá v jeho barokním orchestru cimbál.“

Svého času bylo docela běžné, že si skladatel nebo impresário opery v okamžiku, kdy chyběly nápady nebo bylo potřeba zaplnit repertoár velmi rychle, vzal árie různých skladatelů, kteří o tom většinou neměli ani ponětí. Napsalo se k tomu libreto a mezi nějaké recitativy a bylo hotovo. V současnosti by z toho ochranné svazy autorské dostaly osypky a v USA by se na tom uživila horda právníků, tenkrát se to tak nebralo. Uchylovali se k tomu i skladatelé zvučných jmen, jako byl Vivaldi, Gluck nebo Händel. Název tato skladatelská praktika dostala podle italských zapékaných těstovin, pasticcio, dnes jídla rozšířeného po celém Středomoří. Tak se ve stověžaté Praze zrodila i barokní opera o Kněžně Libuši, 140 let před tím, než po podobném námětu sáhl Bedřich Smetana.

 

neděle, 21 červenec 2019 10:33

Gratulační barokní serenaty v moderním obleku

Autorka:
6

„Barokní instrumentář a dobový způsob interpretace byl vyvážen zcela moderním režijním pojetím.“

„Zpěvu obecně chyběla plasticita, tedy dynamika a výraznější frázování. Italština navíc činila Američanům značné potíže s výslovností.“

„Roccovo současné zakotvení vedle vítaného alternativního pohledu zároveň potvrdilo nadčasovost základních témat lidského života.“

Olomoucké barokní slavnosti započaly svou druhou polovinu sérií koncertů rakouského skladatele Johanna Heinricha Schmelzera (1620/23 – 1680). V novodobých premiérách zazněly dvě narozeninové holdovací serenaty. První z nich byla věnovaná rakouskému císaři Leopoldovi I., ta druhá jeho dceři, rakouské arcivévodkyni Marii Antonii. Obě byly před více než třemi sty lety uvedené na dvorech v Laxenburgu, respektive v Praze.

 

1562008658uhe3dvbyob

„Vedle úpravy textu se Hanzlík postaral také o kompletní hudební doprovod.“

„Markéta Israel Večeřová dodržuje důsledně pravidla dobové interpretace, a to jako jediná z pěveckého ansámblu i v barokní gestikulaci.“

„V Endymionovi jde o sbírku převzatých melodií a dobových postupů, spíše než o kompozici originální po všech stránkách s jasným autorským rukopisem jako v případě Piramo e Tisbe.“

Druhým programem letošních Olomouckých barokních slavností je dvojice neobarokních oper rekonstruovaných a dokomponovaných Tomášem Hanzlíkem. Úterní večer 9. července tak v atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého - poprvé z celkem čtyř uvedení - nabídl jednu světovou premiéru a jeden již dlouho zavedený kus. Zejména na hudebních stránkách obou děl pak byl jasně patrný vývoj, který Tomáš Hanzlík během posledních osmnácti let prodělal, stejně jako míra, do jaké svůj specifický neobarokní hudební jazyk zdokonalil.

 

sobota, 13 červenec 2019 15:06

Glyndebourne: Cendrillon - dost jiná Popelka

Autor:
1

„Massenet dal své Popelce velice zajímavou, místy nádhernou a po celu dobu velmi výstižnou hudební podobu.“

„Něco z tušených psychologických náznaků a dotyků padá na vrub domýšlení díla paní režisérkou, něco je přítomno už v autorském ustrojení opery.“

„Postava Popelky v tušeném psychologickém zázemí řeší v symbolickém příběhu své dospívání v ženu.“

Jules Massenet napsal určitě hodně přes třicet oper. Vybaví se Manon, Werther, Thaïs, možná Le Cid a Don Quijotte… Jeho Cendrillon neboli Popelka patří v českých končinách k těm zcela neznámým. Ne tak úplně v Británii – z Královské opery Covent Garden existuje nahrávka na DVD z roku 2011. Nicméně v Glyndebourne na jihu Anglie figuruje v programu letošního letního festivalu v jeho pětaosmdesátileté historii poprvé. Pozapomenuta byla celosvětově, od osmdesátých let se v některých hudebních metropolích už objevila, na jeviště se vrací pomalu, ale už se o ní ví. Jde o skrytý, ještě plně nedoceněný poklad!

 

1

„Vícesborová technika zapůsobila i prostorově. Vyzdvihla bych také působivou barvu theorby a harfy se žesťovými nástroji.“

„Z celkem jedenácti skladeb měly vokálně-instrumentální kompozice převahu, což krásně vyvážily čtyři instrumentální skladby a jedna vokální.“

„Velmi oceňuji postavení varhan na pódiu, kde tvořily s ostatními nástroji kompaktní celek.“

I když je dvojice měsíců červenec a srpen spojována především s letními prázdninami, pro určitý typ publika jde o období, na které se celý rok těší. Už tradičně se v této době koná festival Letní slavnosti staré hudby, letos už 20. ročník. Až do 6. srpna 2019 na návštěvníky staré hudby čeká osm koncertů s doprovodným programem. Už po vyslechnutí zahajovacího čtvrtečního koncertu v Kostele sv. Šimona a Judy lze konstatovat, že jubileum festivalu má opravdu působivý start. Ráda bych koncert přiblížila skrze tři oblasti, které na mě udělaly dojem nejsilněji.

 

1

„Gesta dirigenta Ticciatiho ve vzduchu průběh hudbu doslova malují.“

„Režisérka se nerozpakuje ve vztahu prince a Rusalky explicitně naznačit jako určující erotiku.“

„Rozverné detaily pohádku ilustrují, ale neodvádějí ji jinam, ani ji neponičily.“

Ne úplně běžná opera, No Ordinary Opera, to je slogan spojený s festivalem v Glyndebourne na jihu Anglie primárně kvůli umístění divadla uprostřed pastvin a zahrad, ale i v souvislosti s nejvyššími uměleckými ambicemi. Tamní inscenace Rusalky to potvrzuje. Vrátila se letos během deseti let od premiéry do programu už potřetí. Je moderní, ale přitom nádherně pohádková – a Robin Ticciati, hudební ředitel Glyndebourne, dělá za dirigentským pultem s London Philharmonic Orchestra s Dvořákovou partiturou pravé divy.

 

pátek, 12 červenec 2019 09:01

Vargas a Máčiková, vyrovnaný operní večer

Autor:
00

„Sopranistka, host večera, se ukázala v nejlepším možném světle.“

„Bude mu v září devětapadesát a jeho hlas je ještě stále hlasem lyrickým.“

„Závěr večera patřil dvojzpěvům.“

Kratší, ale pěkný. Takový byl středeční operní recitál Ramóna Vargase, ozdoba festivalu Prague Proms. Koncert ve Smetanově síni se zájmem a dobře doprovázel Český národní symfonický orchestr, dirigoval Marcello Rota a skvělou partnerkou byla světoznámému mexickému tenoristovi mladá slovenská sopranistka Lenka Máčiková.

 

čtvrtek, 11 červenec 2019 09:02

Co sděluje a co zamlčuje filmový Pavarotti

Autor:

„Zvláštní hloubku dávají filmu rozhovory se ženami Pavarottiho života, povyšují ho na film s mnohem větší výpovědní hodnotou.“

„Režisér se údajně o tenorově ohromném talentu a síle jeho umění přesvědčil až během práce na filmu.“

„To, co mi ve filmu opravdu chybí, je odvaha připomenout tenorova umělecky chybná a problematická rozhodnutí.“

Do kin dnes oficiálně vstupuje dokument Pavarotti. Natočil ho oscarový režisér Ron Howard. Film strukturoval jako operu o třech dějstvích a objevují se v něm i záběry, které zatím nikdo neviděl. Legendárního tenoristu představuje z více úhlů – jako hvězdu, která za svůj život prodala přes 100 milionů nahrávek, jako venkovana, který si hrnce, pánve, sýr a těstoviny vozil i do Číny, aby si mohl uvařit domácí jídlo, jako člověka, který se netajil nervozitou, než šel na jeviště, jako muže, který měl svůj podíl na skandálech, manželských problémech a občas se choval jako primadona. Dokument už měl svoji premiéru pro odbornou veřejnost. Trochu netradiční ReflexiPlus po jeho zhlédnutí připravil Robert Rytina.

 

středa, 10 červenec 2019 12:43

Profesionálka
Renée Fleming Václavu Havlovi

Autor:
06

„Po celý večer sólistka užívala hlas v nepříliš velkém zvukovém objemu; pokud už v zenitu své kariéry přece jen má nějaká omezení, je právě to způsob, jak je zmírnit.“

„Renée Fleming se cítí nejlépe v táhlých kantilénách, někdy ovšem nastavených až na extrémně pomalé tempo, které v polohlasu a s pěkným výrazem dokáže přesvědčivě celé na dechu utáhnout.“

„Bez Rusalky by pražský koncert nebyl úplný.“

Blíží se třicáté výročí sametové revoluce a koncert americké sopranistky Renée Flemingové je jasně symbolicky předznamenal. Zpívala v úterý v Obecním domě árie a muzikálové písně, včetně Rusalky, a v duchu zadání pořádajícího Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK explicitně připomněla odkaz prezidenta Václava Havla.

 

středa, 10 červenec 2019 11:27

Varhanní festival u svatého Víta

Autor:
svatovtske02

„Markéta Schley Reindlová je velmi muzikální interpretkou.“

„Přirozený temperament ji vede k rychlejším tempům, ale nikdy k přehnaným.“

„Poslední část cyklu – variace na píseň Kristus příklad pokory - ještě vystupňovala sugestivní účinek Ebenova díla.“

Mezinárodní varhanní festival v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha probíhá tradičně každý rok v červenci vždy v úterý v 19 hodin. Letošní devátý ročník je posledním, uskutečněným na romantických Mölzerových varhanách v příčné lodi. Příští už by měl využívat napjatě očekávané nové pětimanuálové varhany v západní části chrámu od Gerharda Grenzinga, význačného německého varhanáře se sídlem v Katalánsku, které by měly zvukově ovládnout celý monumentální katedrální prostor.

 

4

„Festival má širší rozměr - večerní koncerty pro místní a pro hosty jsou vrcholem celodenního pedagogického snažení.“

„Bylo jim v tu chvíli jedno, že místní klavír se nedá s těmi z velkých koncertních síní kvalitou srovnávat. Prostě hráli a náramně je to bavilo.“

„Setkání s hudbou v Soběslavi pokračuje až do sobotního večera každodenním večerním programem. A není to jen klasická hudba.“

Nejlepší hudební zážitky jsou ty, které se odehrávají bez nánosu zbytečností, bez přebujelého PR a kritického drobnohledu. Cílem je pouze bezprostřední muzicírování, ze kterého mají radost jak posluchači, tak především sami účinkující. Setkání s hudbou v jihočeské Soběslavi přesně takovým setkáváním je. Z obsáhlého desetidenního programu festivalu zprostředkovává text zážitky z pondělního koncertu Lobkowicz Tria.

 

2

„I přes veškeré možné nástrahy věku dokázala bez zaváhání předat náležitou sílu dynamicky sytých pasáží, stejně jako i hravost a lehkou ladnost hudby.“

„Interpretaci varhaníka Postráneckého by bylo možné shrnout dvěma slovy – profesionalita a virtuozita.“

„Druhá improvizace upustila od emocionálního rozporu a závěr koncertu se nesl v duchu čisté radosti.“

„Varhany zdobí největší katedrály světa stejně jako malý venkovský kostelík a je jejich výsadou otevřít svým monumentálním zvukem svět víry, lásky a dobra.“ To jsou slova varhanice Hany Bartošové, organizátorky Brněnského varhanního festivalu. I letošní 39. ročník umožnil do tohoto idylického světa nahlédnout. V neděli 7. července rozezněly jezuitský kostel Nanebevzetí Panny Marie tóny závěrečného koncertu pořádaného k příležitosti oslavy 96. narozenin zakladatelky akce a renomované varhanice Aleny Veselé.

 

5

„Bylo slyšet příliš mnoho nedotažeností, nahodilostí, nepřesností, přehmatů, ufouknutí.“

„Atmosféra druhé poloviny večera byla pozitivnější. Asi i díky filmovým dotáčkám.“

„Jednoznačně nejlepší položkou večera byla suita z filmové hudby Jiřího Šusta.“

Celkové vyznění závěrečného nedělního koncertu Smetanovy Litomyšle orchestr Pražských symfoniků značně poškodil. Po třítýdenní přehlídce s umělecky opravdovými programy může samozřejmě koncepce posledního večera, sestava kratších vděčných a populárních čísel, přinést pořádnou porci odlehčení a přístupnosti. Neznamená to však - a ani pořadatelé to tak určitě nezamýšlejí - že je jedno, jak se zahrají.

 

010

„Přednesl sólové árie z Händelových oratorií znamenitě, bez sebemenšího technického zaváhání.“

„Zřetelný entuziasmus sboru, vyzařující z tváří účinkujících, se logicky přenášel do pěveckého projevu.“

„Přístup, který se líbí i širšímu typu publika, které si přeje stylovost, leč ne muzeálního charakteru, nýbrž živou, plastickou, spontánní v projevu a výrazu.“

Předposlední den 61. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl v sobotu 6. července v piaristickém chrámu Nalezení svatého kříže koncert z díla Georga Friedricha Händela. Účinkovali Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Hlavním hostem byl rezidenční umělec litomyšlského festivalu - pěvec Adam Plachetka. Na koncertě zazněl výběr z nejslavnějších árií a sborů ze čtyř velkolepých Händelových oratorií.

 

1

“Tudy vede cesta pro pomyslnou renesanci opery jako takřka již uzavřeného žánru.”

“V paměti zůstane především Shaina Silver-Bairdová, na níž inscenace de facto stojí.”

“Význam této komorní opery spatřuji i v nenásilném historickém přínosu pro mladší generace.”

Na 61. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl byl 5. července na programu zajímavý komorní operní muzikál Charlotte - tříbarevná hra se zpěvy. Ve Smetanově domě v odpoledním času před večerním představením Smetanova Dalibora. Nabízí příběh talentované židovské malířky, která zemřela v neblaze známém vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Zanechala ale pozoruhodné dílo, vytvořené v exilu jižní Francie - dramatizovanou autobiografii o takřka osmi stech obrazech. Představení vzniklo jako mezinárodní projekt divadla Theaturtle Toronto a mělo premiéru 21. června v Tel Avivu a pak dvě představení v Praze. Na projektu spolupracovaly osobnosti uměleckého světa z Kanady, Velké Británie a Česka.

 

006

„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“

„Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“

„Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“

Národní festival Smetanova Litomyšl vrcholil 4. a 5. července dvěma představeními tragické opery Dalibor Bedřicha Smetany. Ve zcela novém nastudování Opery Národního divadla v Praze. Dirigentem byl Jaroslav Kyzlink, režisérem Jiří Nekvasil, na scéně Daniela Dvořáka. Kostýmy vytvořila Zuzana Bambušek Krejzová, sbormistrem je Pavel Vaněk. Obdobně jako o týden dřív v Praze, představila se i v Litomyšli obě premiérová pěvecká obsazení, nicméně v jiných kombinacích.

 

017

“Brněnská inscenace Her o Marii by patrně Martinů jako skladatele velmi uspokojila.”

“Idea Martinů nevytvářet na scéně realistický obraz života, nýbrž co nejdokonalejší divadelní iluzi, musí být pro režiséry typu Jiřího Heřmana bájným světem pro rozvinutí smysluplných fantazií.”

“Nevidět sebe v umění, ale umění v sobě. V tom je zásadní úspěch až triumf této nádherné inscenace.”

Smetanova Litomyšl představuje dramaturgicky zajímavé inscenace předních českých operních scén. Národní divadlo Brno uvedlo v Litomyšli 2. července na 61. ročníku prestižního českého Národního festivalu vysoce úspěšnou inscenaci opery Bohuslava Martinů Hry o Marii, která měla v Brně premiéru 27. března 2015. V režii šéfa brněnské opery Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování dirigenta Jakuba Kleckera. Na scéně Pavla Svobody a v choreografii Jana Kodeta. Kostýmy navrhla Alexandra Grusková, světelný design vytvořil Daniel Tesař.

 

012

„Lady Macbeth je mistrovský kus ani ne třicetiletého Šostakoviče.“

„Pucciniho Gianni Schicchi by mohla být filmová groteska.“

„Umístění orchestru v Jízdárně umožnilo v ´Ježíšovi´ nepřehnat hladinu celkové hlasitosti.“

Národní divadlo moravskoslezské na Národním festivalu Smetanova Litomyšl letos opět jednoznačně zabodovalo. Se zaslouženým ohlasem uvedlo v minulých dnech na zámeckém nádvoří dva klasické operní tituly - Pucciniho Triptych a Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu - a rockovou operu Jesus Christ Superstar. Tři mimořádně vydařené inscenace. Andrew Lloyd Webber měl k dispozici dokonce dva vyprodané večery za sebou. Takže vlastně pro Ostravu bravo čtyřikrát.

 
Strana 1 z 8