ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


pátek, 26 duben 2019 10:59

PKO od Stamitze k Janáčkovi

Autor:
20190424PKOFotoFrantisekGela027

„Orchestry bez dirigenta vyžadují perfektní hráče s vysokou mírou koncentrace a skvělou technikou.“

„Mozartova Malá noční hudba v podání PKO bylo trochu jiné nokturno, než jsme zvyklí, zaujalo.“

„Ottorino Respighi rád prezentoval starou hudbu v nové formě.“

„Suita pro smyčce ukazuje Janáčka, který si ještě zdaleka nevytvořil svůj typický hudební jazyk.“

Pražský komorní orchestr patří ke čtyřem nejstarším komorním orchestrům světa. Příští rok oslaví 70 let  trvání, a i když se obsazení za tu dobu několikrát vyměnilo, vždy patřil mezi nejlepší soubory v Evropě. Že to platí také v současnosti pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického, se snažil přesvědčit i ve středu 24. dubna publikum v koncertní síni Šimona a Judy v Praze.

 

19PF9645

„Jakmile zazněla první slova prvního moteta, byl posluchač okouzlen čistotou hlasového projevu členů souboru, jejich viditelným vnitřním souzněním a klidem a důstojností, s níž zpěvy přednášeli.“

„Ať už člověk přišel na koncert s jakýmkoliv očekáváním, mohl se jak v textech, tak v důstojně procítěném a umělecky dokonalém přednesu La Grande Chapelle, dotknout nejen výšin uměleckých, ale i hloubek duchovních, metafyzických.“

„Zdálo se, jako by se spolu s proudem hudby klenbou kostela na lidi snášel i proud světla a naděje, pokoje a vnitřního míru.“

Pro někoho možná skončilo slavení uplynulých svátků již na Velikonoční, takzvané „červené“ pondělí, někteří naopak jejich slavnostní charakter prožívají po celých následných padesát dní. V Brně jsou  zvláštním hudebním způsobem oslavovány také Velikonočním festivalem duchovní hudby, který se pne od Květné neděle až po druhou neděli velikonoční, kterou je dovršen velikonoční oktáv, tedy ústřední a nejužší okruh svátků. V úterý 23. dubna zavítal do Brna špičkový vokálně-instrumentální soubor staré hudby La Grande Chapelle, aby posluchačům 21. století přiblížil charakter slavnostního procesí na neděli Vzkříšení, tradičního pro Piazza Navona v Římě v době pozdní renesance.

 

DSC01231

„Marie Hasoňová velmi dobře rozumí lidovým nápěvům, hraje je, jako by jí tryskaly z duše.“

„Byla rovnocenným partnerem starších kolegů, rozhodně ne tou třetí vzadu.“

„Mariina hra byla až k neunesení upřímná a pravdivá.“ 

Už řadu let si libujeme, kolik výjimečných hráčů se u nás „urodilo“. Skloňují se jména jako Josef Špaček, Jiří Vodička, Roman Patočka, Jan a Jakub Fišerové, Tomáš Jamník, Ivo Kahánek, Karel Košárek, Jan Bartoš, Miroslav Sekera, Vilém Veverka, Pavel Černoch… Ti všichni – a muzikantům, které jsem opomenula, se omlouvám – však nenápadně dospěli do středního věku, a ejhle, je tu další, neméně skvělá mladší generace: Olga Šroubková, Jan Mráček, Milan Al Ashhab, Lukáš Klánský, Ivan Vokáč, Jan Martiník, Petr Nekoranec, Zuzana Marková… 

 

středa, 24 duben 2019 18:02

S triem z Bonnu čtyřmi staletími

Autor:
Beethoven-trio-127682948264282475027746116694923578693757o

„Považujem za podstatné, aby sa hráči ´nestiahli´ ani vo chvíľach, keď dynamika a výrazovosť diela už celkom nezodpovedajú tomu, čo môžeme z klasického repertoáru mať zafixované ako ´pekné´.“

„Zoskupenie publikum skladbou spoľahlivo viedlo tak, aby si túto trošku drzú kompozíciu vychutnali.“

„Nič však neprehnali, a tak dostal Šostakovičov opus okrem náboja a vášne aj logický ťah a funkčnú výstavbu. Pre mňa vrcholné číslo koncertu.“

Až cez štyri storočia previedlo 23. apríla Beethoven Trio Bonn publikum v kostole sv. Šimona a Júdu. Na koncerte zaradenem do komornej rady Symfonického orchestru hl. mesta Prahy FOK totiž toto klavírne trio zahralo diela Pavla Vranického, Felixa Mendelssohna-Bartholdyho, Dmitriho Šostakoviča a v českej premiére aj skladbu súčasného francúzskeho autora Régisa Campa.

 

pondělí, 22 duben 2019 16:40

Velikonoční koncert u Jakuba

Autor:
Jakub-Chibkov-leat

„Irena Chřibková pravidelně vystupuje ve varhanních půlhodinkách a na dalších koncertech a k tomu organizuje Mezinárodní varhanní festival za účasti špičkových interpretů.“

„Jana Sibera zaujala především Mozartovým Laudate Dominum a Alleluja z moteta Exsultate, jubilate, i když zřetelnost koloratur trochu znejasňoval chrámový dozvuk.“

„Ve Viernově Chorálu z II. symfonie se mohl konečně uplatnit mohutný zvuk svatojakubských varhan.“

Pražská bazilika svatého Jakuba je už od doby barokní střediskem duchovní a varhanní hudby. Působil zde Bohuslav Matěj Černohorský a v novější době po přestavbě varhan v roce 1941 při pravidelných varhanních hodinkách Bedřich Antonín Wiedermann a jeho žák, dlouholetý svatojakubský varhaník Jiří Ropek. Na tuto tradici pravidelných varhanních koncertů navazuje víc jak 20 let současná titulární varhanice baziliky Irena Chřibková. Hrála i vpodvečer na Velikonoční neděli.

 

Foto-Lada-Kolesrov-8

„V porovnání s Bachem Heinrich Schütz o století dříve naplňoval, celkem pochopitelně, asketičtější model.“

„Cappella Mariana šťastně zvolila jako vsuvky do německých pašijí Schützovy polyfonní kompozice s latinskými texty ze sbírek Cantiones sacrae.“

„Soubor nenápadně vedený zpívajícím Vojtěchem Semerádem se představil v celé kráse svého detailně propracovaného vokálního umění.“

Festival Pardubické hudební jaro přispěl do atmosféry dnů velikonočního týdne koncertním programem vysoké interpretační kvality a neméně vysoké posluchačské náročnosti. Cappella Mariana přivezla své nastudování pašijového příběhu podle evangelisty Jana zhudebněného Heinrichem Schützem. Minimalisticky zpracovaný biblický text vyžaduje od publika vysokou míru ochoty a vcítění. Ne u všech zarezonoval ideálně.

 

DSC5886

„Když začal zpívat, z jistoty jeho hlasu i celkového projevu bylo zřejmé, že je na podiu jako doma.“

„Patří přesně k těm zpěvákům, kteří by se dali poslouchat celý večer už jen kvůli hlasu samotnému.“

„V písních publikum přesvědčil, že dokáže skladby přednést s vlastním zaujetím, vnitřním porozuměním a nad to zajímavým a pro posluchače poutavým způsobem, který si udrží jejich pozornost, zájem i radost z poslechu až do konce.“

Pro umělecké a interpretační kvality a zároveň obohacující hudební zážitek není třeba vždy chodit daleko nebo pokaždé vyhledávat ty největší sály. Není třeba vzhlížet jen ke zkušeným a již řadu let slavným hvězdám. Vysoké kvality lze také očekávat a nalézt i v řadách mladých začínajících umělců například na akademické půdě. Tadeáš Hoza, mladý brněnský barytonista, jehož jméno už má rozhodně zvuk, nás 16. dubna v rámci absolventského koncertu svého magisterského koncertu na Janáčkově akademii múzických umění pozval na pestrou hudební cestu písněmi a áriemi napříč několika stylovými obdobími. Vydařeným recitálem zakončil svou studijní pěveckou pouť, ale také dokázal, že akademie vychovává skutečné osobnosti velkých pěveckých kvalit i se smyslem pro humor…

 

Graindelavoix-4449703719047463328959001092895814772064256n

„Byť každý z nich má velice unikátní hlas, tvoří dohromady zvukově dechberoucí proud hudby.“

„Po pár minutách se díky suverénnímu, ale zároveň obrovsky křehkému projevu souboru dostávám do jakéhosi magického bezčasí.“

„Můžeme se ponořit pouze do hudební struktury, ale zároveň neztratit kontakt s rituálním, či lépe řečeno liturgickým původem díla.“ 

Vprostřed potemnělé lodi kostela svatých Šimona a Judy stojí v kruhu devět soustředěných lidí. Pod vedením Belgičana Björna Schmelzera tu stojí umělci z amerického Oregonu, syrského Aleppa, španělské Barcelony, ze Skotska, Estonska, Rumunska. Uskupení individualit, jejichž hudební i profesní zázemí jsou různorodá; v souboru Graindelavoix se věnují provádění děl pozdně středověké a renesanční hudby.

 

Met-5661173520917293008641414886766802446581760n

„Komická stránka byla v celé inscenaci více zdůrazněná, než je zvykem v Evropě.“

„Postava Dona Giovanniho v Metropolitní opeře ztělesňuje nenapravitelného sukničkáře, až sexuálního predátora.“

„Dramatický závěr  - oheň doslova šlehal z jeviště - působil monumentálně, i když zdaleka ne tak děsivě a fatálně, jak tomu bývá u nás.“

Adam Plachetka zpíval letos v dubnu v New Yorku pětkrát Leporella. A je to zážitek nejen pro uši. Plachetkův herecký talent a smysl pro humor celé inscenaci svědčí. Ve spojení s dalšími výtečnými pěvci – pozoruhodný výkon podal Peter Mattei jako Don Giovanni – Metropolitní opera představila Mozartovo mistrovské dílo v té nejlepší podobě, dosvědčuje Markéta Milerová.

 

DSC8411

„Celý kvartet byl zahrán s nadhledem moudrého šamana a zároveň neupřel nic z náladových extrémů, které v něm můžeme slyšet.“

„Haasovci dokázali hrát s velikou vnitřní vášní, avšak s měkkostí a hlubokým porozuměním obsahu.“

„Hra jednotlivých hráčů povídala a kdo pozorně vnímal, mohl zaznamenat slova a věty, které se na prknech Rudolfina klubaly s až šokující konkrétností.“

Hvězdné smyčcové kvarteto s nepopiratelnou aurou pokory vystoupilo v Rudolfinu v rámci cyklů komorní hudby České filharmonie jako rezidenční soubor sezony Českého spolku pro komorní hudbu. Dvořákovu síň rozezněly tóny tří smyčcových kvartetů Dmitrije Šostakoviče, a to 2., 7. a 8., které také bude ensemble v květnu nahrávat. A jak už to u Haasovců chodí, je opravdu na co se těšit.

 

MG8367

„Základní otázka – po zhlédnutí premiéry – zní: kolik prostoru ponechává Tramvestie jako dominantně slovesný projekt hudbě?“

„Komorně-orchestrální část partitury je koncipována s představou ansámblu na úrovni moderních komorních souborů, v nichž obstojí pouze hudebníci sólistických kvalit.“

„Tramvestie je i operou o osamělosti mezi lidmi – postavy vystupují každá sama za sebe a jakoby pro sebe, vztahy mezi sebou nenavazují.“

Pražské Národní divadlo uvádí na Nové scéně výrazně výtvarnou operu skladatele Petra Wajsara s názvem Tramvestie. Inspirací pro její slovesný základ byly promluvy cestujících v tramvaji jezdící mezi Libercem a Jabloncem. Wanda Dobrovská přemýšlí v reflexi středečního premiérového představení mimo jiné i nad tím, jestli v díle jde víc o psychologii lidí jezdících hromadnou dopravou, nebo o magii kultovní tramvajové linky.

 

Paa-19PF9251

„Emmert neskutečně technicky náročné sedmdesátiminutové dílo dokončil 31. května 2005 a již 9. června stejného roku Paľa kompozici provedl.“

„Klíčová je práce s kontrasty: expresivní lidská výpověď a introvertní pokorná emoce. Podobný postup zvolil Messiaen v Kvartetu na konec času.“

„Na závěr svítila v lodi kostela jen jedna svíčka na oltáři a Paľův tablet.“

Letošní 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno v dramaturgii Vladimíra Maňase, nabídl posluchačům v úterý 16. dubna mimořádný hudební zážitek. Bylo jím provedení skladby Ecce homo brněnského hudebního skladatele Františka Emmerta v podání slovenského houslisty Milana Paľy. Více než hodinová kompozice pro sólové housle zazněla v pomalu se stmívajícím chrámovém prostoru jako extrémně koncipované, bezprecedentní hudební poselství. Osobní svědectví o koncertě zachytil pro KlasikuPlus brněnský violoncellista Štěpán Filípek.

 

středa, 17 duben 2019 08:22

Tři průniky Haasova kvarteta

Autor:
Foto-Milo-Kolesr-2

„Pavel Haas Quartet, soubor planetární úrovně, vystupuje v městečku v podhůří Železných hor… Je fascinující, že se něco takového podařilo organizátorům festivalu realizovat.“

„Pověstné běsnění smyčců vystřídá romantizující poloha, kterou Šostakovič nikdy nehodlal opustit.“

„Každičký sebemenší zvuk z auditoria působil tentokrát jako silně rušivý element.“

Komorní řadu mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro rozšířil externí koncert, na němž se v synagoze v Heřmanově Městci na Chrudimsku představil soubor Pavel Haas Quartet. Program večera byl sestaven výhradně z děl Dmitrije Šostakoviče - zazněly tři jeho smyčcové kvartety, které se interpreti chystají v nejbližší době nahrát pro své nové CD u vydavatelství Supraphon. Na základě posluchačského zážitku ze živého vystoupení „Haasovců“ lze předpokládat, že půjde o jeden z vrcholných edičních počinů letošního roku.

 

14739

„Pěvci, tanečníci, sboristé a herec Daniel Bambas se mísí a v promyšleném pohybu a v souladu se scénografií, včetně svícení, vytvářejí nádherné obrazy naplněné poselstvím.“

„Je vzrušující sledovat i tematické a stylové a hudební souvislosti s jinými díly Bohuslava Martinů.“

„Prostoru na Výstavišti by Hry o Marii vyhovovaly ve spojení s Heřmanovou poetiku lépe než co jiného.“

Dvě předvelikonoční představení Her o Marii připomněla, že má Národní divadlo Brno na repertoáru nádherné dílo - a navíc v úžasné inscenaci. Bohuslav Martinů posunul v polovině třicátých let touto operou svou dosavadní laťku o hodně výš a Jiří Heřman z titulu vytvořil velkolepé jevištní mysterium. Za necelé tři měsíce s tímto představením hostuje brněnský operní soubor na festivalu Smetanova Litomyšl.

 

pondělí, 15 duben 2019 13:33

Opera Iris Pietra Mascagniho poprvé

Autor:
Iris-WEB-2000pix-root-1716

„Spolupráce orchestru, sboru a sólistů je bezproblémová, Štruncovo pevné vedení vykřeše z orchestru více dynamických změn, než jsme v Plzni zvyklí.“

 „Každý hráč má autorem napsaný svůj originální part. Zapojeny jsou vedle tradičních nástrojů originální nástroje japonské, celesta, různé gongy, malý tam–tam a tympány, tamburína, malý hoboj a třístrunná japonská loutna zvaná šamisen…“

 „Při premiéře excelovala v titulní roli Iris Ivana Veberová.“

Operní soubor Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni se rozhodl jako svou pátou premiéru sezóny zařadit v našem prostředí vůbec neuváděnou a ve světě jen zřídkakdy inscenovanou operu Iris italského představitele verismu - Pietra Mascagniho. Dramaturgicky velmi zajímavý počin se podle slov šéfa opery Tomáše Pilaře připravoval od myšlenky k realizaci čtyři roky. Dílo poznáváme v českých zemích a na Slovensku úplně poprvé. Výsledek, soudě podle sobotního prvního představení, stojí za to.

 

190413WinterreiseMarecekMartinik04cPetraHajska

„Martiníkovo sdělení je prosté, čisté, vychází z hloubi srdce a duše. Právě jako jeho technika zpěvu.“

„Je obdivuhodné, jak David Mareček (generální ředitel České filharmonie) neztratil nic ze svého interpretačního umu. Vůči pěvci je vnímavý, ohleduplný, pozorný.“

„Za dva roky od prvního provedení se Zimní cesta v interpretaci obou stala intimní a vytříbenou, přirozenou a usazenou. Nebylo těžké publikum uhranout.“

Dvořákovy Biblické písně i Schubertovu Zimní cestu v podání Jana Martiníka jsme už před časem slyšeli. Biblické písně s Ivem Kahánkem na Dvořákově Praze v roce 2015, dva roky nato Jan Martiník zazpíval Schubertův písňový cyklus za doprovodu Davida Marečka ve Dvořákově síni Rudolfina a v dalších městech. O rok později vyšel pod originálním názvem Winterreise u Supraphonu. V sobotu 13. dubna se oba interpreti znovu sešli, tentokrát v Sukově síni, a přednesli Biblické písně a výběr třinácti písní ze Zimní cesty. Důvod? Samozřejmě zopakovat si s posluchači onen silný zážitek, jaký oba cykly skýtají. Navíc se křtilo i zmíněné supraphonské CD, které oficiálně vyslala do světa Anna Fejérová, manželka Jiřího Bělohlávka, jenž stál u počátků nastudování Schubertova cyklu.

 

Kalliope-Trio-438290012109745905951981135720219229290496o

„S vrozeným sklonem k dramatu se zde Šostakovič navíc rozhodl zamilovat, a tak jeho první trio v sobě mísí tragično s lyričnem.“

„Dílo z šedivých normalizačních let má v sobě mnoho barev. Expresivní, vzdorná i radostná nálada krajních vět se výtečně projevila, stejně tak i úzkostlivá a makabrálně vznešená nálada vět vnitřních.“

„Všichni tři hráči působí na pódiu sympaticky, skromně a vřele.“ 

Středeční podvečer v Sukově síni patřil klavírnímu triu Kalliopé. Během devadesátiminutového koncertu s krátkou přestávkou předvedl soubor, založený v roce 2011 na AMU, svůj um na Klavírním triu B dur op. 11 od Ludwiga van Beethovena, raném Klavírním triu č. 1 c moll, op. 8 od Dmitrije Šostakoviče a konečně na Klavírním triu Petra Ebena.

 

190411NetopilLuganskyweb-res006cPetr-Kadlec

„Pod Netopilovým vedením predviedlo teleso výkon, ktorý charakter klasicistickej hudby skvele podčiarkol.“

„Luganského interpretácia upútala všadeprítomnou eleganciou a noblesou, ktorá však klaviristovi nezabránila tvoriť zvukovo pestré, niekedy až symfonicky vyznievajúce plochy.“

„Ako celok dielo pôsobilo nesmierne pozitívne, živo, a splnilo tak to najdôležitejšie, čo od tejto symfónie možno očakávať.“

Posledný koncertný program novej abonentnej rady „C“ Českej filharmónie, do ktorej bola zaraďovaná najmä hudba klasicizmu, k sebe stavia všetkých troch velikánov tohto štýlového obdobia: Haydna, Mozarta a Beethovena. V spojení so stále žiadanejším dirigentom Tomášom Netopilom a klavírnym virtuózom Nikolajom Luganským pritom ide o udalosť, ktorú si milovníci prvej veľkej viedenskej trojice určite nemôžu nechať ujsť. Posledný z koncertov je pripravený na dnešné popoludnie.

 

20190410191443

„Do Schönbergem dané podoby Brahmsovy skladby vstoupil dirigent Yoon Kuk Lee svým dílem úprav v instrumentaci, realizovaných přímo pro Jihočeskou filharmonii.“

“Výrazu Petra Nouzovského po chvíli poslechu plně věřím, protože je vnitřně upřímný a technicky svrchovaný.”

„Půvabná Rybova kompozice vedle dvou světových velikánů uspěla.“

Jihočeská filharmonie představila v Koncertní síni Otakara Jeremiáše v Českých Budějovicích méně hraná díla Johannesa Brahmse a Jakuba Jana Ryby. Zajímavým otazníčkem byla původně ohlášená premiéra zbrusu nového díla mladého českého skladatele. Z plánovaného uvedení  novinky zatím sešlo, byla nahrazena vstupní ouverturou W. A. Mozarta k opeře La Clemenza di Tito, kterou lze mimochodem celou slyšet a vidět v nedalekém Linci. Náhrada přinesla ovšem zřetelně výhodu v udržení přísného stylového rámce první části pěkného koncertu.

 

julietta-20190409-i-gen-4569-jpg-1554887575

„Tandem SKUTR přinesl neotřelé nápady, jak znázornit situace bez smyslu.“

„Kněžíková je mladou ženou, chvíli kontaktní, chvíli unikající, chovající se stejně nevyzpytatelně jako ostatní obyvatelé podivného města bez paměti.“

„Ostravská inscenace, mimochodem historicky první uvedení Julietty v tomto městě, je vzácným příkladem krásného souladu mezi děním na jevišti a textem libreta.“

Juliettu Bohuslava Martinů je možné inscenovat jako lyrické drama, přízračné blouznění, absurdní divadlo, marné bloudění, nereálnou feérii nebo třeba jako kafkovské dusno či jako obraz horečnatého šílenství. Všechny takové už tu byly. Režisérské duo SKUTR v Ostravě předložilo publiku operu ještě jinou - jako hravou fantazii, zbytečně nezatíženou. Jako úsměvně poetické podobenství o snění.

 

čtvrtek, 11 duben 2019 16:57

Kde se potkávají Rusalka a Asrael

Autor:
DSC6632

„Tam, kde je jako hlavní hit vtělena árie o měsíčku, dospěli autoři suity nejdál od Dvořáka a až k hranicím.“

„Oproti pozdním romantikům je Suk v Asraelovi chvílemi romantičtější než oni, ale v některých momentech hledí také jinudy a dál.“

„V místě, kde Suk nechá problesknout láskyplnou vzpomínku na milovanou bytost, se náhle otvírá další hudební dimenze.“

Pražští symfonikové ohlásili Tomáše Braunera jako příštího šéfdirigenta. Ujme se funkce na podzim roku 2020. Koncertní program, který s orchestrem připravil do Smetanovy síně na čtvrtek a na dnešek, ukazuje, že by jeho příští období vůbec nemuselo být špatné. Sukova Symfonie Asrael vyzněla jednoznačně pozitivně – v obou smyslech slova. Jak v závěrečné katarzi, završující ve skladbě předchozí vyjádřené zápasy, tak v tom zásadnějším pohledu, to znamená interpretačně.   

 

středa, 10 duben 2019 17:14

Pašije podle Matouše, Bacha a Lukse

Autor:
190409Matousovypasije125cPetraHajska

„Slyšeli jsme dílo vedené k dojmu vážné, soustředěné a oduševnělé opravdovosti a účinné sdělnosti, bez hluchých míst.“

„Tenorista Stoklossa dává partu Evangelisty svou mateřštinu a krásně hladký propojený hlas, ale i neomylnou znalost slov a jejich kontextu.“

„Václav Luks má bezedný arzenál drobných důrazů, dynamických akcentů, artikulačních detailů a dalších nesčetných podnětů směřujících k tvarování hudebního toku.“

Tříhodinový koncert, který v úterý v Rudolfinu dal zaznít Matoušovým pašijím Johanna Sebastiana Bacha, dílu hodnému v evropském hudebním odkazu - bez přehánění a právem - zcela mimořádného obdivu, byl v tisícovce detailů i ve své přirozené autoritativnosti a výsledné kráse ojedinělou událostí. Václav Luks s Collegiem 1704, Collegiem Vocale 1704 a řadou sólistů se k několika největším dílům barokní éry pravidelně vrací. Umělecké důvody, pro které je vnímáme jako nadčasová, dokáže zpřítomňovat naprosto zřetelně. Luksovy návraty k Mesiáši, k dvojím pašijím a Velké mši h moll jsou relevantní, samozřejmé, zdařilé.

 

DSC03626

„Hned od prvních taktů se podařilo navodit velmi klidnou a koncentrovanou atmosféru. Filharmonie v rukou Stanislava Vavřínka působila po celou dobu soustředěně a jistě.“

„Jakmile sólistka položila ruce na klaviaturu, bylo zřetelné, že s tvorbou Petra Ebena má velmi dobrou a dlouholetou osobní známost.“

„Andělské sbory byly po technické i interpretační stránce skutečným blahem pro uši a zároveň působivým dramatickým prvkem na srdce posluchačů.“

Pátá neděle postní se podle starobylé tradice vynášení smrtky, symbolizující přivítání jara, nazývá „smrtná“. V samém vrcholu postní doby si pro svůj 7. abonentní koncert vybral v jistém smyslu tematiku smrti i Český filharmonický sbor Brno, který v Besedním domě uvedl vedle sebe „Píseň osudu“ Johannesa Brahmse a oratorium Kristus na hoře Olivetské Ludwiga van Beethovena. Tento spíše duchovně či do hloubky zaměřený obsah večera doplnil do trojice ještě Klavírní koncert Petra Ebena.

 

pondělí, 08 duben 2019 20:35

Musica Bohemica před Velikonocemi

Autor:
Foto-Milo-Kolesr-9

„Krčkova Mše obsahovala kontrastní hudbu s převažujícími prvky mysticismu a kontemplativnosti.“

„Jednalo se o hudbu k pašijovým hrám, které se konají již po několik staletí v Hořicích na Šumavě.“

„Celý koncert se nesl v příjemné atmosféře klasické a především lidové hudby, která dnes už není tolik slyšet.“

V rámci Pardubického hudebního jara se v neděli festivalový koncert uskutečnil mimo krajské město, a to v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích nedaleko Pardubic. Program nesl název Musica Bohemica a jubilující Jaroslav Krček, vedoucí souboru se totiž letos v dubnu dožívá osmdesáti. Hudebníci si pro tento večer připravili reprezentativní výběr ze svého bohatého vokálně-instrumentálního repertoáru. 

 

powell-741373-topfoto1-pgbm3

“Sólista ví, kam míří, své tóny sází jistě a tvrdě, z tohoto dojmu ale rychle vyvede barvami, linoucími se z klastrů, které otevírají dveře do zcela nových světů.”

“Sportovní výkon neskutečných technických dovedností večera pokračoval v pasážích, ze kterých by se nejednomu klavíristovi zamotala hlava...”

“Před strhujícím výkonem po energetické a výrazové stránce Jonathana Powella nelze než smeknout.”

Je zvláštně příjemné, když se citlivě protnou protiklady a vytvoří dojem harmonie, chvíli nulového bodu, kolem kterého každý ve svém životě oscilujeme. Kostel sv. Vavřince pod Petřínem, ústřední bod Nebovid, kdysi jedné z nejstarších vesnic na levém břehu Vltavy, byl v sobotu svědkem dvou recitálů britského pianisty Jonathana Powella. Zazněla na nich díla hudby 20. a 21. století. To vše pod hlavičkou Mezinárodního institutu a festivalu Prague Music Performance. Bohatá nadílka soudobé hudby v prostoru původně románského kostela a výrazná umělcova osobnost byla lákadla, která i při jednom z prvních svěžích jarních večerů přitáhla posluchače do magických útrob koncertní síně Pražského jara.

 

MG5731

„Pouhý prolog. Větší jevištní sílu Nymanův opus, původně film, neprokázal.“

„Druhá polovina večera - Stuckyho operní groteska Klasika – je naštěstí hodně jiná.“

„A začíná šňůra humorných, absurdních, ironických, skrytě vzdělávacích i nezakrytě satirických situací, dialogů a scének, týkajících se hudby.“

Inscenace pražského Národního divadla s názvem „Mozart… a ti druzí“ má ve Stavovském divadle dvě části. Kratičkou, původně televizní operu Michaela Nymana a po časné pauze mnohem delší, mnohovrstevnatější a zábavnější divadelní hříčku Stevena Stuckyho. Wolfgang Amadeus je přítomen v obou. V první umírá. Po přestávce, v ráji a pak znovu na návštěvě na zemi, jsou s ním i „ti druzí“. Režisérka Alice Nellis zejména druhou část večera rozehrála skvěle.

 

564351993741444299835259210104058243710976n-2

„Rybova Stabat mater i díky sólistům zazněla jako mimořádně zajímavé, neoposlouchané a velmi působivé dílo.“

„Skladatel se rozmáchl s invencí a svobodně. Provedení tuto ´modernost´ podtrhlo.“

„Dobové zprávy domyslel Marek Štryncl hodně daleko, hodně odvážně… Až narazil na hranice stylové normy.“

Musica florea zdaleka nekrouží jen kolem barokní hudby. Natáčí například i Dvořákovy symfonie, a tak je zcela logické, že v předvelikonoční době připomněla také klasicistní odkaz Jakuba Jana Ryby. V prostoru dvorany Českého muzea hudby, která má chrámovou akustiku, protože kdysi před přestavbou šlo o vysokou loď barokního kostela sv. Máří Magdaleny, zazněla ve středu večer Rybova Stabat mater. V osobitém pojetí dirigenta Marka Štryncla jako dílo s více než výraznými romantickými přísliby.

 

Foto-Milo-Kolesr-9

„Festival má výhodou – má totiž ´k ruce´ orchestr Barocco sempre giovane.“

„Duchovní dílo zaznělo s patřičnou mohutností i vroucností, předepsanou především pro sólové party.“

„Během Vondráčkova recitálu čtyřsethlavé poučené publikum ve zcela zaplněném sále snad ani nedýchalo.“

Pardubické hudební jaro již několik let není tuctovým regionálním festivalem. Neúnavná dramaturgická snaha jeho uměleckého ředitele Josefa Krečmera staví vedle sebe koncerty nejrůznějších žánrů s provedením děl velkolepých i komorních, posluchačům důvěrně blízkých i méně známých, oslovuje široké spektrum špičkových interpretů a sází i na nejrůznější prostředí. Dva další festivalové koncerty, které se uskutečnily v tomto týdnu v Pardubicích, přinesly opět jejich návštěvníkům zcela neopakovatelné zážitky. Byť se jednalo o večery zcela odlišné.

 

190403ByckovMahler9hires15cPetraHajska

„Je nesporné, že tématem Deváté je Rozloučení Pro tolik citů, nálad a barev ale nelze prohlásit, že v této symfonii Mahler umírá.“

„Zřetelně oddělená kóda v naprostém závěru byla tečkou nad mimořádným snažením hráčů a Semjona Byčkova.“

„Příště by snad nebylo potřeba dělat z Dvořákovy síně světelnou arénu… Když Mahler premiéroval Osmou, tak i tramvaje musely přestat zvonit!“

Uvedení Deváté symfonie D dur Gustava Mahlera je vždy mimořádnou příležitostí. Pro svoji strukturu, emoční hloubku i programovou neurčitost je to hudba, která v posluchači vyvolává ty nejniternější momenty a myšlenky. Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem ve středu postupně vystavěla celou symfonii do finále, kde svým emocionálním vypětím odkrývala její nesporný kontemplativní účinek. Pokud má existovat mahlerovská interpretační tradice u České filharmonie, její povaha se nám v tomto případě pravděpodobně odkrývala.

 

4V0A8520

„Ondrej Lenárd stavěl jednu krásnou část za druhou, v plynulém toku.“

„Pražský filharmonický sbor je v tomto úkolu tím nejpovolanějším.“

„Obsazení sólových partů bylo česko-slovenské, takové, které sází na jistotu.“

Blíží se velikonoční svátky a zařazení Dvořákovy kantáty Stabat mater do abonentního programu rozhlasových symfoniků má logiku. Pondělní koncert měl sváteční náboj. Možná ani nemusíme podrobně sledovat text. Tahle vokálně-instrumentální hudba působí sama o sobě, svou absolutní krásou, vlastně téměř nezávislou na tématu.

 

Foto-Lada-Kolesrov-7---2

„Vytvořilo to velmi soustředěnou kontaktní atmosféru, možnost sledovat každý odstín slova a až fyzicky vnímat nárazy a dramata v hudbě.“   

„Marek Eben těmi nejjemnějšími odstíny hlasu, od pobavení po rozhořčení a odpor, dokáže postihnout všechnu hrůznost, absurdnost, zbytečnost a trapnost lidského konání.“

„Dramaturgii celku i provedení detailů promyslela, připravila a zvládla Michaela Káčerková se zralým přehledem.“

Labyrint světa a rád srdce v podobě hudby Petra Ebena a textu Jana Ámose Komenského vnesl do programu Pardubického hudebního jara závažnost jejich poselství, ale také váhu odpovídající interpretace. Těžko kdo jiný dokáže dát květnatému textu tak komplexní výraz jako Marek Eben. A varhanice Michaela Káčerková přidala nesmlouvavě vyprofilované zvukové obrazy. Nedělní koncert v zaplněném evangelickém kostele měl soustředění a správný poměr mezi slovem a hudbou, mezi patosem a intimitou.

 

yumi-895x597

„Sólistka hrála nejen velmi přesvědčivě a procítěně, technicky vyrovnaně a virtuózně, ale dokázala přednést skladbu s pochopením, takže dokonale připoutala pozornost.“

„Interpreti dokázali publikum přesvědčit, že porozuměli hudebnímu obsahu díla a s veškerým jeho bohatstvím ho dokázali uchopit, pojmout a předat svým posluchačům.“

„Z následného dlouhotrvajícího potlesku byl patrný nejen úspěch dalšího zdařilého projektu filharmonie, plného krásné a intenzivní hudby, ale především příslibem a pozváním na jejich další koncerty.“

Filharmonie Brno ve 4. abonentním koncertu  63. koncertní sezóny představila posluchačům další ze zdařilých projektů, ve kterých se spojením děl z časově a stylově vzdálených hudebních období snaží překlenout pomyslnou propast mezi slohy. Připravuje netradiční hudební zážitky, ve kterých předkládá krásnou hudbu „klasického“ symfonického repertoáru vedle hudby často myšlenkově závažnějších obsahů v moderním kompozičním stylu. V Besedním domě se tak Brnu představila vedle sebe Brahmsova Třetí symfonie, Houslový koncert Thomase Adèse a „Komorní“ symfonie Miloslava Kabeláče v jediném hudebně velmi intenzivním večeru…

 

20190328084517

“Glassova hudba je místy až vemlouvavá, prvky minimalismu užívá v míře i pro posluchače-laika zdrženlivé, až laskavé.”

“Skladba byla přijata publikem velmi pozitivně, navíc zde nehrozí porovnávání s vyznavači autentického provedení.”

“Jan Talich vládne svěžím, technicky suverénním projevem, Musím se upřímně podivit, jak se mu daří udržet si hráčskou kondici při tak vysilující činnosti, jakou je obor dirigování.”

Jihočeská filharmonie uvedla 27. a 28. března v Koncertní síni Otakara Jeremiáše v Českých Budějovicích dramaturgicky zajímavý koncert. Roční doby v proměnách staletí - za tímto vzletným názvem se skrývala kontrastní dramaturgie uvádějící jednu z vrcholných skladeb italského baroka - Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho - a v druhé polovině programu současnou tvorbu - Koncert pro housle a orchestr číslo 2 "American Four Seasons" (Americká čtyři roční období) skladatele Philipa Glasse. Obdobný námět ve smyslu mimohudební tematiky, ale komponovaný v soudobém hudebním duchu a soudobými technikami.

 

190327CFBernonMorkBockovawebres14cPetraHajska

„Cellista, velký obdivovatel Rostropoviče, se vyznačuje velice intenzivním vibratem a širokým zvukem. Jeho idol by byl pravděpodobně spokojen.“

„Salonenův epický opus byl technickým oříškem pro sólistu, zvukového technika, dirigenta a všechny členy České filharmonie.“

„Čas na zkouškách pravděpodobně patřil zejména Salonenovi a není se čemu divit. Práce dirigenta, sólisty i orchestru na tomto díle přinesla své ovoce.“

Mozart a Prokofjev a mezi nimi pouhé tři roky stará kompozice. To je abonentní program, který Česká filharmonie s mladým britským dirigentem Benem Gernonem prezentuje po středeční premiéře ještě dnes a v pátek. Esa-Pekka Salonen a jeho Violoncellový koncert hraný Trulsem Mørkem je před přestávkou velkým zážitkem: zvukově nesmírně bohatou skladbou využívající orchestr jako jeden velký ansámbl sólistů - skladbou mnoha impulsů, skladbou fascinující.

 

MG0655

„Hymel patrí k tým spevákom, ktorý vyzerajú veľmi nenútene; v jeho prípade sa naviac táto ´vizuálna´ ľahkosť spája aj s obdivuhodnou kultivovanosťou v hlase.“

„Či už šlo o interpretáciu Princovej Vidino divná, přesladká, alebo o Měsíčku na nebi hlubokém, boli sme svedkami veľmi cituplného, skvele vystavaného výstupu, navyše so slušne zvládnutou češtinou.“

„Aj tu bolo cítiť, že si interpreti spev, zvlášť ten spoločný, vychutnávajú: ich práca s „časom“, keď dokážu udržať čaro momentu, je toho dôkazom.“

Kráľ vysokých c a vyhlásený nástupca Pavarottiho Bryan Hymel sa v rámci koncertných rád agentúry Nachtigall Artist predstavil pražskému publiku už tretíkrát. Spolu so svojou manželkou, sopranistkou Irini Kyriakidou, sa 27. marca prezentoval v áriách a duetách romantizmu a talianskeho verizmu. Hrala Janáčkova filharmonie Ostrava na čele s Rastislavom Štúrom.

 

čtvrtek, 28 březen 2019 15:40

Epické narozeniny Epoque Quartet

Autorka:
MIR0919

“Večer byl pompézním přátelským setkáním s komorní rodinnou atmosférou.”

“Pokud někdo ten večer zažíval posluchačskou premiéru Epoků, zakusil hned při entrée jejich pověstné ´chytíme Tě a nepustíme´.”

“Kvarteto opět podtrhlo intenzitu svého srdcařství, úžasné hudebnosti a čiré radosti ze hry, kterou nabili a inspirovali všechny přítomné v sále.”

Dvacet let působení na scéně oslavilo jedno z našich předních komorních těles. Multižánrové smyčcové kvarteto Epoque Quartet ve složení David Pokorný, Vladimír Klánský, Vladimír Kroupa a Vít Petrášek si připravilo průřez tvorbou ve velkém stylu - pražská Lucerna ožila tóny povedených aranží i kousky, psanými „Epokům“ přímo na tělo. To vše za přítomnosti čestných hostů hereckých a hudebních, kteří se v průběhu let zapsali do jejich života. Celý koncert byl navíc zanesen prachem, pravým kalafunovým... Aneb - kdo nebyl, prohloupil!

 

středa, 27 březen 2019 13:44

FOK konečně i v opeře. S José Curou

Autor:
FOK263201972dpi-29

„Od prvních tónů dával najevo, že má dostatek energie k vyzařování a víc než dost hlasu k opanování prostoru zvukem a intenzivním výrazem.“

„Cura nejen zpívá, ale také trefně hraje.“

„Posledním číslem – Peterem Grimesem - Cura příjemně překvapil, protože vybočil z obvyklých rámců.“

Čtyři velké typické a klíčové operní role. Otello, Canio, Samson, Peter Grimes… Tak shrnul v Obecním domě v Praze svou dosavadní dráhu šestapadesátiletý argentinský tenorista José Cura. Náplní velkolepě vyznívajícího dvouhodinového koncertu se v úterý staly výjevy ze čtyř oper, od Giuseppe Verdiho, Ruggera Leoncavalla, Camilla Saint-Saënse a Benjamina Brittena. Sólista oslnil velkým hlasem a velkými emocemi. Za objemné spolupráce Pražských symfoniků a Pražského filharmonického sboru. Dirigoval Jacques Lacombe.

 

Lska-na-dlku-19122

„Hudba Kaiji Saariaho se vznáší ve vzduchu - a přitom velmi konkrétně obkružuje, podpírá a vyjadřuje děj.“

„Marko Ivanović udržel pozornost po celý večer. Tok pomalu plynoucí hudby se pozastavuje, intenzita sdělování ale prohlubuje.“

„Těžko si představit, že by tato opera mohla být scénicky ztvárněna jinak, než jak to s obrovskou imaginací učinili Jiří Heřman s Tomášem Rusínem.“

Operou Láska na dálku od Kaiji Saariaho na sebe Národní divadlo Brno před dvěma lety na jaře upozornilo mimořádným způsobem. Neomylně vybralo podařené, jedinečné, opravdu skvělé dílo, které v dějinách světového hudebního divadla zcela určitě nezapadne. A nadčasový příběh trubadúra a vysněné ženy daleko za mořem, neoddělitelně propojený s magickou hudbou, inscenovalo způsobem nikoli jen odpovídajícím, ale skutečně kongeniálním. Návrat inscenace na jeviště Janáčkovy opery po rekonstrukci divadla potvrzuje tehdejší jednoznačný dojem a diváckou vzpomínku – vstřícně naladěný člověk si odnáší zážitek pro celý zbytek života.

 

Seattle-Milerov-Benaroya5fnl-1024x576

„Benaroya Hall s počtem sedadlem dvojnásobně převyšujícím Smetanovu síň je dimenzována spíš na provádění moderní hudby.“

„Hladký a celistvý zvuk sboru, dynamická rozrůzněnost i výborná intonace by si nezadala s mnohými profesionálními soubory.“

„Celkové vyznění bylo o něco jiné než v evropských sálech, orchestr ani zpěváci se nesnažili o přesnou autenticitu, hráli hudbu tak, jak jim připadalo přirozené.“

Orchestr sídlící v Seattlu na severozápadě Spojených států rozhodně nezapadá do tradiční evropské představy o klasickém symfonickém orchestru. V jeho dramaturgii je na první pohled patrná převaha moderní hudby, přesto se nebojí ani těch nejklasičtějších skladeb hudební historie. A posluchač určitě neudělá chybu, když dá barokní hudbě v jejich podání šanci.

 

pátek, 22 březen 2019 14:02

Daviesovy linecké paralely v Brně

Autor:
FilharmonieBrno2032019fotoVojtchKba-30

„Quodlibet Lebensstürme s hudbou Franze Schuberta a na její motivy je zábavná kompozice, jednolitá, plná nečekaných momentů.“

„Velké Brucknerovy celky mají v prostoru, jako je Besední dům, problém. Zkrátka se tam nemusí vejít. Davies proto částečně ubíral.“

„Davies obecně se v Brucknerovi patosu vyhýbá, nedělá z něj romantického, výrazově přeumělkovaného autora.“

Dennis Russell Davies nepřináší do Brna jen svěží vítr. Přináší i rafinované hudební paralely, nezvyklé kompozice i hudbu spjatou s jeho dřívější profilací. A to je přesně to Brno, o kterém by mělo být slyšet.

 

čtvrtek, 21 březen 2019 12:43

Temperament jižní Evropy v Pardubicích

Autor:
REN2630

„Touto řadou operních abonentních koncertů vynahrazuje zdejší dramaturgie pardubickému obecenstvu absenci trvalé operní scény.“

„Gladys Rossi potvrdila, že patří ke špičce svého oboru a publikum jí za to odměnilo ovacemi ve stoje.“

„Dirigent David Gimenéz, který je synovcem José Carrerase, v Pardubicích už dirigoval.“

Temperament jižní Evropy, to byl podtitul uplynulé trojice abonentních koncertů Komorní filharmonie Pardubice, které se konaly na její domovské scéně, v Sukově síni Domu hudby. Název souvisel především s účinkováním italské sopranistky Gladys Rossi a španělského dirigenta Davida Gimenéze, kteří přijeli interpretovat operní a symfonickou hudbu italských a francouzských skladatelů éry romantismu, doslova operních velikánů.

 

CNSO-IV-koncert-0026

„Nový šéfdirigent přináší do budoucích společných aktivit dlouholeté zkušenosti napříč žánry.“

„Usměvavá komunikace hornistky Zuzany Rzounkové s publikem, prezentace nástroje a jeho pozvedání u vysokých tónů jsou nezaměnitelné.“

„Za setkání s Turnerovou skladbou, která si v orchestru pohrává s příbuzností k filmové hudbě i k americkým klasikům, patří pořadatelům dík.“

Program březnového abonentního koncertu postavil Český národní symfonický orchestr kompletně z hudby dvacátého století – z té, která přináší potěšení, která dokáže strhnout a nabít energií. Martinů a Šostakovič jsou vyzkoušení klasikové. K jejich časem už prověřenému poselství přidalo těleso jen několik let starou novinku z pera amerického skladatele a hornisty Kerryho Turnera – Koncert pro lesní roh a orchestr. Je to partitura virtuózní a komunikativní. Tím spíš, když sólový part hraje takový entuziasta, jako je Zuzana Rzounková.

 

čtvrtek, 21 březen 2019 09:18

Koncert genderově velmi nevyrovnaný

Autor:
IMG7578

„Heinrich Philip Johnsen psal nádhernou barokní hudbu, za kterou by se nemuseli stydět ani na dvoře krále Slunce. Stylem tak trošku Telemann, ale přesto svůj.“

„Johann Sebastian Bach zní skvěle i v úpravě pro marimbu.“

„Dva fagoty Dua Esperanza objevují nové témbry známých árií. Je zvláštní, jak krásně a naprosto nově mohou ukázat melodie, které každý zná.“

Když Eva Hudečková ve spolupráci se svým manželem připravovala letošní ročník Svátků hudby, invencí přímo hýřila. Vymyslet koncert, v němž na „pánské„ nástroje budou hrát výhradně ženy, to pražské koncertní publikum ještě nezažilo. Byla to tak trošku provokace a trošku satisfakce, vždyť není tak daleko doba, kdy ty nejslavnější filharmonie, Berlínskou počínaje a Vídeňskou nebo Českou konče, byly složeny výhradně z mužů. A dnes snad není hudební nástroj, který by ženy neovládaly stejně dobře jako jejich mužští kolegové.

 

 


190318QuatuorDiotimaMiroslavSrnka04cPetraHajska

„Neverím, že niekto z prítomných sa na Bartóka po tomto zážitku bude pozerať rovnako.“

„K uhrančivému temperamentu totiž pridali ešte jeden veľmi dôležitý faktor: ani nachvíľu nad ním nestratili kontrolu.“

„Ich výstup som vďaka ohromujúcej autenticite prestala vnímať ako jednu z možných ciest interpretácie, ale ako dokonalé naplnenie podstaty hudobného diela.“

Všetkých šesť sláčikových kvartet Bélu Bartóka zaznelo v rámci festivalu Hommage à Alfred Brendel v podaní skvelého Quatuor Diotima. V zložení Yun-Peng Zhao (husle), Constance Ronzatti (husle), Franck Chevalier (viola) a Pierre Morlet (violončelo) predviedlo toto teleso v komornej atmosfére Sukovej siene dva koncerty na tej najvyššej interpretačnej úrovni. 

 

190319PKOIvan-Klansky34cPetraHajska

„Koncertní mistr Leoš Čepický svým zápalem pro hru a čitelnými gesty vedl k souhře a zvukové vyváženosti smyčcovou i dechovou složku orchestru.“

„Nejen klavíristé se mohli učit na tom, jak stavět fráze, jak odlišit náladou jednotlivé její podčásti, které dohromady dávaly smysl, a posluchači nezbylo než si říct: „Ano, takto!““

„Křišťálovou jasnost a výstižnost hudebních myšlenek sólisty podporoval citlivě doprovázející orchestr, který si nedovolil udusat pianistovu technicky i barevně bravurní hru.“

Na koncert skladatelů první vídeňské školy si Pražský komorní orchestr pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického do Rudolfina přizval jednoho z našich nejvýznačnějších muzikantů, pianistu Ivana Klánského. A protože celý program byl tak trochu jedna velká klasika, volba padla na Mozartův Koncert pro klavír a orchestr č. 20 d moll, K. 466. Ten se stal středem pozornosti, avšak ani na okamžik nebylo cítit, že by si ji uměle vynucoval přehnanými gesty. Mozart je křišťál nebo, chcete-li, diamant. A tak také v podání interpretů zněl. Obklopen byl dalšími drahokamy od Ludwiga van Beethovena a Josepha Haydna.

 

380573792108997795514408758641757790404608o

„V každé frázi spolu dýchali, zaujali doposloucháváním jednotlivých motivků.“

„Krejčího Divertimento zaznělo s úžasnou lehkostí a dobře vystiženým vtipem.“

„Illeho hudební řeč je sice moderní, ale je lidská a zároveň nikoli podbízivá.“

Festival Smetanovské dny, který je v Plzni v plném proudu, hostil v neděli renomovaný soubor Prague Radio Trio. Koncert se konal v nedávno zrevitalizovaném sále Církve bratrské, kde jsme již v dřívějších ročnících byli svědky výjimečných hudebních událostí. Tak tomu bylo i letos. Na koncertě zazněla světová premiéra melodramu Tomáše Illeho - díla, které vzniklo na objednávku festivalu.

 

wx4v2vXY

„Jednotlivé nástroje nemajú party, ale ´role´, s ktorými prichádza väčšia sloboda a samostatnosť, ale aj povinnosť citlivejšieho vzájomného vnímania.“

„Z hľadiska kompozičných techník zaujímavý prístup, občas som sa však neubránila myšlienke, že sú tieto zvukové reprezentácie javov možno už príliš popisné.“

„Srnka používa celý arzenál rozšírených zvukových možností nástrojov a priberá aj jeden ďalší ´nástroj´: strunkovú časť krájača na vajíčka.“

Interpretaci Mozarta jako téma přednášky, mistrovský kurz interpretace Schubertovy hudby a komorní koncerty, to vše obsáhla Přehlídka Hommage à Alfred Brendel, kterou od 17. do 19. března v Sukově síni pražského Rudolfina uspořádala společnost Prague Music Performance s Českou filharmonií. Na pozvání osmaosmdesátiletého rakouského klavíristy, narozeného v Loučné nad Desnou, protagonisty minifestivalu, přijelo špičkové francouzské smyčcové kvarteto Quatuor Diotima.

 

úterý, 19 březen 2019 10:18

Jarní koncert s hobojem a anglickým rohem

Autorka:
Mozart279edcvrtcrccrsbwcv

„Přirozená muzikalita interpretů se uplatnila v plné kráse a hned na úvod připoutala k pozornému poslechu.“

„Hra Vojtěcha Jouzy zaujala zejména měkkostí a líbezností tónu, který celé interpretaci dodal intimní atmosféru.“

„Anglický roh díky Françaixovi vystupuje ze své typicky melancholicky-zasněné role, což už samo o sobě nese jistý komický prvek.“

Soubor Camerata 2018 Vojtěcha Jouzy, novější „hráč“ na tuzemské hudební scéně, připomněl v programu svého dalšího koncertu letošní jubilea Gideona Kleina a Bohuslava Martinů, kontrastně zařadil Mozarta a skončil Kvartetem s anglickým rohem od Jeana Françaixe. Pondělní program klasik moderní francouzské hudby celkově odlehčil a podpořil jeho „jarní“ vyznění.

 

Foto-Milo-Kolesr-7

„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“

„V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“

„Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým důkazem.“

Je to právě rok a několik dní, kdy měla v libereckém Divadle F. X. Šaldy (9. března 2018) premiéru nová inscenace Bohémy Giacoma Pucciniho. Vrátila se tam po třinácti letech a byla přijata s úspěchem. Josef Krečmer, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, zve tamní soubor opakovaně a s dobrou zkušeností, a tak se Seveřané na programu letos objevují hned dvakrát – festival uzavře Massenetova Thaïs a teď v neděli zazněla právě Bohéma. A publikum, které jinak v regionu příliš operních příležitostí nemá, ji právem ocenilo s nadšením.

 

190314CFBraunerVodickahires18cPetraHajska

„Po Stravinském přišlo to, kvůli čemu řada posluchačů ten večer vážila cestu do Rudolfina – Prokofjevův 2. houslový koncert.“

„Vodička je rozený sólista. Prokázal virtuozitu, muzikálnost… a také charisma.“

„Tomáš Brauner i vše vynahradil v Sinfoniettě La Jolla od Bohuslava Martinů.“

Na koncertech abonentní řady C se třikrát po sobě představili Česká filharmonie s Tomášem Braunerem a jako sólista v Prokofjevově Druhém houslovém koncertu Jiří Vodička. Přitažlivá byla navíc i dramaturgie, i když Haydn mezi Stravinským, Prokofjevem a Martinů působil jako pěst na oko, pro někoho možná úder na solar plexus. Následující hodnocení je psáno z pátečního koncertu 15. března.

 
Strana 1 z 5