ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


511838149683e8e2eeacbk

„Program koncertu bol po dramaturgickej stránke naozaj skvostný.“

„Prevedenie bolo až extatické, rozhodne však nie lacno, prvoplánovo efektné.“

„Pracoval ‚len‘ s tým, čo predpísal autor a dokázal jeho zámeru veľmi spoľahlivo dostáť.“

Nedeľný večer 16. mája patril v rámci Pražského jara recitálu Garricka Ohlssona, skvelého klaviristu, ktorý pred pár dňami predsedal klavírnej súťaže festivalu. Vo skvele zvolenom programe, zloženom z diel prvej polovice 20. storočia, predviedol Ohlsson fascinujúcim spôsobom možnosti klavíru a ponúkol svojim poslucháčom zážitok na tých najvyšších úrovniach interpretačného umenia.

 

99

„Komorní obsazení orchestru umožnilo vyniknout instrumentálním liniím, v kterých krásně vyzněly především hoboje a lesní rohy.“

„Martina Bačová vytěžila z Rybova koncertu maximum. Její podání bylo velmi muzikální a temperamentní.“

„Haydnovu první symfonii zahrál ansámbl L'Armonia Terrena pod vedením Zdeňka Klaudy s šarmantní výstavbou a důvtipnou dynamikou.“

Zahajovací koncert čtvrtého ročníku Festivalu Jakuba Jana Ryby se odehrál 16. května v galerii podbrdského muzea v Rožmitále pod Třemšínem. Na programu byly skladby Josefa Myslivečka, Jakuba Jana Ryby a Josepha Haydna v podání L'Armonia Terrena Ensemble. Orchestr od cembala řídil jeho umělecký vedoucí Zdeněk Klauda a sólový part ztvárnila houslistka Martina Bačová.

 

101

„Kompozice Josquina Desprez jsou hudebně propracované a k jejich tvorbě musel autor přistupovat bezesporu s vysokou mírou abstraktní představivosti.“

„Znalost dobových souvislostí i tehdejšího jazyka umožňuje Paulu Van Nevelovi přistupovat k nastudování renesanční hudby s patřičným nadhledem a svým svěřencům v podobě pěveckých kolegů předat jen to nejlepší.“

„Zvládnutá dynamika a společné frázování činily i kontrapunktickou polyfonní renesanční hudbu poměrně dobře srozumitelnou.“

První koncert po zahájení festivalu Pražské jaro představil výhradně polyfonní tvorbu renesančního autora Josquina Desprez. Pozvání do kostela svaté Anny v Pražské křižovatce přijal v sobotu 15. května belgický vokální soubor Huelgas Ensemble s uměleckým vedoucím Paulem Van Nevelem. Zazněla řada motet i části ze mší, a to vše v prvotřídním provedení. V kombinaci s prostorem gotického kostela i zdařilým internetovým přenosem posluchači dostali příležitost vytvořit si doma prostřednictvím uměleckého vystoupení téměř až mystickou atmosféru.

 

511790543066b0c39d5afk

„Zukal ponímal dielo, aj v brilantných pasážach, neokázalo a veľmi prirodzene.“

„Leeho interpretácia bola nesmierne energická a klavirista si svoje vystúpenie evidentne vychutnával.“

„Vystúpenie Dongha Leeho bolo pre mňa po všetkých stránkach zrelým, komplexným interpretačným počinom.“

Finále súťaže Pražského jara v odbore klavír prebehlo večer 14. mája v Dvořákovej sále Rudolfina. Porote sa predstavili traja klaviristi: Dongha Lee a Jaeyoung Lee z Kórejskej republiky, české farby hájil Matouš Zukal. Dvakrát sme si vypočuli Koncert pre klavír č. 4 G dur Ludwiga van Beethovena, jedenkrát zaznel slávny Čajkovského Koncert pre klavír č. 1 b mol. Súťažiacich sprevádzal Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, pod taktovkou Mareka Šedivého.

 

99

„Od první věty jsem byl téměř elektrizován elasticky pružnou a poddajnou tektonikou, jejímž nejmarkantnějším rysem bylo tvárné, zdánlivě svobodné tempo.“

„Musica Florea však byla na takové provedení skutečně výborně připravena.“

„Souhra instrumentálních skupin i jednotlivé znamenité sólové výkony hráčů se nesly napříč celou Dvořákovou suitou.“

Zahajovací koncert festivalu Dvořákova Olomouc otevřel orchestr Musica Florea s dirigentem Markem Štrynclem. Novodobé uvedení skladeb Antonína Dvořáka na historické nástroje a v poučené intepretaci lákalo na zcela nevšední pojetí děl slavného skladatele. Koncert provázeli slovem Marek Štryncl a Jiří Vejvoda.

 

104

„Vstoupil na pomyslné kolbiště s handicapem i kouzlem technicky méně dokonalých starších hudebních nástrojů a s přednostmi i omezeními tělesa sestaveného pro projekt.“

„S pečlivě vybranými hudebníky připravil interpretační čin, vytvořil znějící dílo, a to s entusiasmem a ponorem sobě vlastním.“

„Aniž by chtěl provokovat, předestřel podobu symfonických básní v jakoby surovějším, věcnějším a zvukově limitovaném stavu.“

Václav Luks přišel k dirigování letošního zahajovacího koncertu Pražského jara řízením osudu. Koronakrize eskaluje nejrůznější jevy, tendence a situace. Uspíšila i svěření Smetanovy Mé vlasti zase někomu jinému než obvyklým filharmoniím. Po čtvrtstoletí od přelomového hostování orchestru London Classical Players přišla řada na první tuzemský soubor dobových nástrojů. Jednou se to stát muselo. Collegium 1704, rozšířené na mezinárodní těleso, vyplnilo poměrně narychlo prázdný prostor po hostech z Německa, kteří nemohli přijet. Šlo 12. května o událost. A to i v omezujících souřadnicích audiovizuálního přenosu a počátků opětovného vpouštení posluchačů do sálů.

 

pondělí, 03 květen 2021 13:10

Jazzový Schumann pianisty Kirilla Gersteina

Autor:
104

„Kirilla Gersteina není pražskému publiku nutné představovat.“

„Hledání balancu mezi klasikou a jazzem je nicméně poznávacím znamením tohoto mimořádného umělce.“

„Obdivuhodné kolektivní vzepjetí hudebnic a hudebníků v této neprávem přehlížené symfonii inspirované ukrajinskou lidovou hudbou si zaslouží uznání a obdiv.“

Sérii jarních online koncertů České filharmonie uzavřel pianista Kirill Gerstein. Pravidelný host u našeho prvního orchestru uvedl slavný Schumannův Klavírní koncert a moll. Záznam je nadále dostupný na Facebooku.

 

pondělí, 03 květen 2021 09:37

Mladé talenty Josefu Sukovi s FOKem

Autor:
307

„Reminiscence slavných árií z Favoritky hrála, jakoby si operu sama poslechla. Už v úvodní tenorové ‚Spirto gentil‘ klenula fráze podobné zpěvu.“

„Jakub velmi krásně rozehrál začátek, na který navázal David a společně rozpoutali, na tak mladé umělce, vyzrálý hudební dialog.“

„Jeho ‚stínování‘ v pianissimech, údernost, smysl podtrhnout tklivost, rozehrávat opakující se tóny a umění načasovat ‚počkáta‘ jsou atributy, které dokázaly, že se na pódiu odehrálo něco neobyčejného.“

Nejlepší studenti Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy 8. dubna natočili ve Smetanově síni Obecního domu koncert k poctě houslisty Josefa Suka. Doprovodil je Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, který dirigoval Radek Baborák. V sobotu 1. května zpřístupnili pořadatelé záznam, v němž jako sólisté vystoupili žáci, kteří zvítězili v celoškolském konkurzu ve školním roce 2019/2020. Byli to klavíristé Pavol Praženica a Matěj Pinkas, hobojistka Jana Slavíková, klarinetistka Julie Rimarčíková, houslisté Johana Kubánková a David Hernych a violoncellista Jakub William Gráf. V průběhu večera zazněly skladby Antonia Vivaldiho, Antonia Pasculliho, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmse, Ondřeje Kukala a Edvarda Griega.

 

102

„Zcela odlišnou náladu, než mělo Janáčkovo Adagio, s sebou přinesly Ludi symphoniaci, tedy Symfonické hry – pětivěté dílo Jana Nováka.“

„Vzhledem ke Korngoldově orientaci na filmovou tvorbu není divu, že Symfonie in Fis v sobě skrývá ducha, který posluchače přímo vybízí zapojit fantazii a hledat příběh.“

„Všichni hudebníci ukrytí za mikrofony a rádiovými přijímači předvedli v průběhu večera pěkné výkony, zvláštní pozornost si pak zaslouží určitě lesní rohy, jejichž dovednosti prověřují autoři tohoto typu hudby často a poměrně důkladně.“

V sobotu 1. května proběhl na stanici Český rozhlas Vltava živý přenos symfonického koncertu z Besedního domu. Filharmonie Brno pořádala koncert pro rozhlasové posluchače, kterým přiblížila veřejnosti méně známé, avšak atraktivní autory Jana Nováka a Ericha Wolfganga Korngolda. Na programu bylo také rané dílo Leoše Janáčka. Pojítkem všech tří osobností byl jejich větší či menší vztah k Brnu. Večer byl tedy nejen hudebně, ale i dramaturgicky zajímavý a v kombinaci s mluveným slovem poučný.

 

čtvrtek, 29 duben 2021 14:49

Tango Nuevo, pocta Ástoru Piazzollovi

Autor:
100

„Vyzdvihl bych velmi přesvědčivé podání interpretů v lyrických a pocitových částech skladby Adiós Nonino a také čistotu houslí v nejvyšších polohách.“

„Velké hudební mistrovství předvedli členové kvinteta v kompozici Concierto para Quinteto.“

„Všichni muzikanti tělesa Tango Nuevo výborně vystihli náladu optimistického, téměř ‚vivaldiovského‘ konce.“

Ve své době velmi kontroverzní, v jižní Americe až nenáviděný skladatel a improvizátor, provokující svojí touhou po změně ustálených hudebních konvencí v podobě klasického tanga. V dnešní době světově uznávaný a milovaný autor napříč všemi hudebními obory, který dokázal přijít s něčím novým a jedinečným. Ástora Piazzollu a jeho Nuevo Tango si mohli vychutnat posluchači 27. 4. 2021 v rámci závěrečného koncertu 29. ročníku festivalu „Svátky hudby v Praze – Václav Hudeček a jeho hosté“, kde se kromě Mistra představilo klasické piazzollovské uskupení s názvem Tango Nuevo ve složení: Ladislav Horák – akordeon a bandoneon, Ivo Kahánek – klavír, Jiří Vodička – housle, Petr Ries – kontrabas, Jaroslav Novák – kytara. Kvůli nepříznivé epidemiologické situaci musel tento večer v rytmu tanga probíhat online.

 

216

„Na každém taktu byla znát hráčská erudice a Popelkovo správné pochopení logiky hudebního průběhu.“

„Provedení Janáčkovy filharmonie pod taktovkou dirigenta Popelky bylo mimořádně intenzivní, barevně sevřené, pochopené do nejmenšího detailu.“

„Pánové z Lobkowiczů si trojkoncert od počátku do konce vychutnali s energií a elánem tří mušketýrů.“

Janáčkova filharmonie ve středu 28. 4. pořádala další ze streamovaných koncertů. Tentokrát se vedle ostravského orchestru postavilo Lobkowicz Trio, aby společně provedli Beethovenův Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír. Jako první ovšem zazněla pod bystrým a živelným vedením dirigenta Petra Popelky 2. symfonie pro smyčce a trubku Arthura Honeggera.

 

PrahaKonzervato-wiki

„Vyučující příslušného nástroje vždy pronesl několik slov o konkrétním nástroji a přiblížil, v čem spočívá jeho jedinečnost. Následovalo studentské vystoupení se sólovou skladbou interpretovanou na představený nástroj.“

„Čerstvou novinkou dostupnou studentům školy je hammerklavier s barvou zvuku spadající někam mezi cembalo a současný klavír.“

„I přesto, že diváci se v tomto případě schovávají za obrazovkami svých počítačů, bylo patrné, že někteří muzikanti si svá vystoupení užívají a jiní mají třeba trochu trému.“

Hned několik kulatých výročí připomněl internetový koncert studentů Pražské konzervatoře. Hlavním důvodem oslavy bylo připomenutí 210 let od zahájení výuky na škole a deseti let od otevření nového koncertního sálu. Sestřih studentských nahrávek a mluveného slova představil zajímavé a jedinečné nástroje ze sbírek školy, a to nevyjímaje ani nový hammerklavier či vzácnou bohatě zdobenou harfu. Přímo na tyto jedinečné nástroje zaznělo několik sólových skladeb širokého stylového spektra.

 

Foto-Milo-Kolesr-9

„Jako první zaznělo radostné a rozverné Capriccio F dur Georga Friedricha Händela. Skladba je určená původně pro cembalo, nicméně se dá velmi dobře zahrát i na varhany.“

„Následující jímavé Offertorium z málo známé Mše c moll Roberta Schumanna přednesla Alvarezová kontemplativně, přičemž vynikla i tmavší barva jejího hlasu.“

„Hodinový koncert přinesl vynikající výkony všech účinkujících. Především můžeme říci, že varhaník Jaroslav Tůma vytěžil z nástroje skoro vše, co bylo možné.“

Dramaturgie Pardubického hudebního jara zařadila po Dialogu varhan a smyčců už druhý koncert se sólovou varhanní tematikou. Koncert se stejným názvem, tedy Krása varhan a zpěvu, avšak s jinými účinkujícími, se měl uskutečnit už minulý rok. Kvůli koronavirové pandemii musel však být o rok odložen a převeden do streamované podoby. Představili se na něm naši špičkoví interpreti, rozezněly se velmi vzácné varhany Abrahama Starcka z Lokte z roku 1692. Na programu byla barokní hudba německá i česká, taktéž skladby autorů romantismu i 20. století.

 

4

„Režisér Alexander Mørk-Eidem vnesl do projektu své téměř výhradní činoherní zázemí jednoznačně jako výhodu.“

„Pavol Kubáň byl v titulní roli suverénní. Zdá se být ideálním představitelem, přestože s Giovannim neměl dosud pódiovou zkušenost.“

„Když nedlouho poté, co se propadne do pekla, přeběhne s maskou přes oči, jako na začátku opery, vzadu po jevišti, je jasné, že příběh by mohl začít znova…“

Nová inscenace Mozartova Dona Giovanniho, připravená souborem pražského Národního divadla ve Stavovském divadle, si na diváky v hledišti ještě nějaký ten měsíc bohužel asi počká, ale televizní premiéru už má za sebou. Sobotní přenos na ČT art představil operu ve vidění zahraničního tvůrčího týmu a v podání vesměs domácích sil jako hru na skutečnost i hru na divadlo, ve významu vědomě nejednoznačnou a neuchopitelnou, hudebně i scénicky poutavou. Don Juan je v ní nezdolným – a podle toho, jak se překvapivě mihne v samém závěru na jevišti – i věčně živým typem.

 

500

„V koncertnej prevádzke zriedkavejšie frekventované opusy Jána Cikkera a Alexandra Glazunova doplnila na úvod predohra Môj domov, op. 62 Antonína Dvořáka.“

„Cikkerovo Concertino našlo v Jordane Palovičovej zasväteného a výsostne povolaného interpreta.“

„Po 140 rokoch od vzniku zaznela Glazunovova 1. symfónia po prvýkrát aj v Bratislave.“

Šéf Slovenskej filharmónie sa po týždni znova objavil za dirigentským pultom svojho orchestra. Streamovému návštevníkovi v cykle Hudba troch storočí znova ponúkol atraktívny hudobný program, tentoraz zostavený z diel rýdzo slovanskej proveniencie.

 

488

„Soubor zaujal od prvních tónů bezstarostnou hrou, intonační čistotou a stylem interpretace svěžího Myslivečkova díla.“

„Jean Guihen Queyras svým zvukovým projevem zapadl do souhry tělesa.“

„Veškeré zvukové nuance byly zřetelně slyšet díky mistru zvuku Jakubu Hadrabovi.“

Druhým koncertem pokračoval nekomerční první ročník Festivalu komorní hudby 2021. Pořádající Doležalovo kvarteto si tentokrát přizvalo jako hosta špičkového světového violoncellistu. Jean-Guihen Queyras se zapojil v interpretaci Kvintetu C dur Franze Schuberta se dvěma violoncelly.

 

204

„Medově sladká, téměř violová barva se linula v nádherné Bartókově snové melodii.“

„Švýcarské hodinky asi nejsou jedinou devízou malého bohatého státu, přestože je v orchestru mnoho cizinců…“

„Dvořák měl místy skoro prázdnou partituru. Málo not, ale tak silná hudba!“

V sobotu večer nabídl švýcarský Sinfonieorchester St. Gallen živý stream koncertu, který dirigoval náš mladý a už zcestovalý dirigent Jiří Rožeň. V Bartókově Prvním houslovém koncertu se představila nizozemská houslistka Rosanne Philippens a druhá polovina večera patřila Osmé symfonii Antonína Dvořáka.

 

102

„Czech Brass si pro příležitost velikonočního slavnostního vytrubování přichystali repertoár z období baroka a klasicismu, volili skladby spíše populárnějšího rázu.“

„Tubista Karel Malimánek předvedl brilantní sólo v předehře k opeře Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta.“

„Filozofickou otázkou zůstává, do jaké míry mohou interpreti i posluchači zvyklí na osobní kontakt mít radost z koncertu probíhajícího pouze prostřednictvím techniky.“

Festival Pardubické hudební jaro už tradičně zavítal do kostela svatého Vavřince ve Vysokém Mýtě. Přivedl s sebou český žesťový soubor Czech Brass umělecky vedený trumpetistou Markem Zvolánkem. Koncert pořádaný ve spolupráci s farností Vysoké Mýto byl laděný do slavnostnější nálady v souvislosti s velikonočními oslavami. Zazněly skladby barokní a klasicistní, duchovní i světské, všechny však provedené zdařile a s patřičnou péčí.

 

661

„Na koncerte zazneli aj diela autorov, ktorých domáce publikum vôbec nepozná.“

„Daniel Raiskin odviedol s orchestrom kvalitnú a pozoruhodne precíznu prácu.“

„Potlesk publika je už v koncertných sieňach na dohľad.“

Máloktorý dramaturg symfonického orchestra by sa odvážil na program verejného koncertu zaradiť trojicu diel autorov 20. a 21. storočia, z ktorých mená dvoch naše domáce publikum prakticky vôbec nepozná. Dramaturg SF Juraj Bubnáš a šéfdirigent telesa Daniel Raiskin si na takýto krok v Slovenskej filharmónii trúfli a na minulotýždňovom koncerte sa rozhodli uviesť skladby severských skladateľov Pēterisa Vasksa a Carla Nielsena, medzi ktoré včlenili dielo zakladateľskej osobnosti slovenskej hudobnej moderny, nášho Eugena Suchoňa. Pravda, v danom prípade to bolo bez väčšieho rizika; šlo znova o streamovaný online prenos bez prítomnosti obecenstva, takže v hľadisku – s výnimkou recenzenta a stáleho fotografa inštitúcie – nesedel nikto.

 

Brno-6

 „… až k dychtivě pozitivnímu finále, nekonečně gradovanému a pak překvapivě uťatému.“

„Brahms měl jednotnou náladu, měkkost a neuspěchanou přívětivost.“

„Představit si lepší a početnější technické vybavení a nápaditější obrazovou režii by bylo docela snadné.“

Druhá symfonie od Brahmse a Druhá symfonie od Glasse. Nic víc. Koncert streamovaný ve čtvrtek Filharmonií Brno z Besedního domu měl nenápadně provokativní, nekonvenční dramaturgii. Přesto, že obě skladby dělí celé století, přesto, že každá patří do jiného hudebního světa, byl to monotematický večer. Šéfdirigent Dennis Russell Davies našel v obou dílech výrazové polohy přemýšlivosti a lyriky, u Glasse nicméně se stejnou jistotou postupně rozpoutal až orgiastické vyústění.

 

Foto-Milo-Kolesr-5

„Dvořákova Serenáda d moll je celkově laděná do pohodové atmosféry, kterou dokázalo smyčcové noneto navodit dokonale.“

„Bylo vidět i slyšet, že hudebníci si svůj výstup užívají. Stejně tak musel být potěšený snad každý, kdo internetový koncert sledoval.“

„Smyčce Moravským dvojzpěvům slušely, i když znalým posluchačům se při jejich poslechu jistě vkrádaly na mysl také jejich texty.“

Dvě jedinečná provedení skladeb Antonína Dvořáka si pro své posluchače připravil pardubický smyčcový soubor Barocco sempre giovane v rámci mezinárodního hudebního festivalu Pardubické hudební jaro. K posluchačům se vystoupení dostalo formou vysílání záznamu z hudebního sálu tamní radnice. Pohodová nálada skladeb, které byly na programu, i kvalitní úpravy a jejich výborná interpretace zajisté zlepšily den nejednomu posluchači – ať už stálému, nebo náhodnému internetovému kolemjdoucímu.

 
Strana 1 z 37