ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


99

„Orchestr podal od prvních tónů soustředěný výkon.“

„Kaňka svým pojetím přesvědčil publikum, že je stále na vrcholu své umělecké formy.“

„Hudební vtip Weinberga vyzněl v provedení Plzeňské filharmonie výborně.“

Dramaturgicky zajímavý a interpretačně svrchovaně provedený byl další z abonentních koncertů řady Platina v Plzni. Plzeňská filharmonie uvedla díla Leoše Janáčka, Petra Iljiče Čajkovského a zřídka uváděného autora 20. století Mieczysława Weinberga. Magnetem večera bylo přizvání violoncellisty Michala Kaňky jako sólisty.

 

pátek, 21 leden 2022 09:16

Bludný Holanďan na točně i pod ní

Autor:
232

„Temná legenda o tajemném přízraku putujícím světovými moři a vysvobozeném teprve u norských břehů ženou, která se pro něj obětuje, nabízí hudební hody a vizuálně spektakulární řešení.“

„Premiérový večer byl vrchovatě naplněn symfonickým zvukem, mohutnými sbory a dvěma skvělými sólovými hlasy.“

„Stylizace, která určitě může něco znamenat, ale dodává inscenaci prazvláštní, bizarní a uživatelsky nijak přátelskou poetiku.“

Wagnerův Bludný Holanďan je magicky vemlouvavé, přízračné, krásné, romanticky vznícené, posluchačsky a divácky vděčné dílo. Národní divadlo k němu sáhlo jako k oblíbenému titulu, který ztělesňuje to nejlepší, co opera může nabídnout: skvělou hudbu i podívanou, melodický zpěv i příběh, emoce i vznešené myšlenky. Hraje ho od čtvrtka v budově Státní opery, kde se za půlstoleté existence pražského Nového německého divadla wagnerovský kult pěstoval docela intenzivně. Na působivé inscenaci, hrané bez pauzy, se nyní podíleli němečtí, norští a čeští umělci.

 

DSC00548-2

„Václav Hudeček pobaveně popsal, jak se původní nápad vizuálně vymkl z rukou, protože ‚za rok, o který jsme museli jejich vystoupení odložit, vyrostli minimálně o půl hlavy, spíš ale o celou...“

„Třináctiletý Alexandr Klement; o rok starší houslista Jan Novák; a šestnáctiletý Lukáš Mareček. Že každý z nich uspěl na nejrůznějších soutěžích, lze považovat skoro za samozřejmost.“

„Uznání zaslouží také nasazení a zvuk doprovázejícího Barocco sempre giovane. Přestože vystoupili jen v pěti, měl jsem při provedení Kol Nidrei pocit mnohem hutnějšího tělesa.“

Těm z nás, kteří leccos pamatují, zní skandování učňů z ČKD, jímž v listopadu 1989 odeslali komunistu Štěpána do bezvýznamnosti, dodnes v uších. Jejich skandování „My nejsme děti“ se pro mě stalo nadčasovým sloganem. Výzvou, jež říká, že myšlení, konání a mnohdy i um školáků nejednou přesahuje hranice, které jim dospělý svět přisuzuje. A poté zírá, když je vše jinak. Vzpomněl jsem si na tuto skutečnost opakovaně během večera, kterým v úterý 18. ledna vstoupil festival Svátky hudby, rozprostřený napříč celou kulturní sezónou, do roku 2022. Koncert, uskutečněný v příjemném prostředí Pražské konzervatoře, totiž představil tři opravdu velice mladé hudebníky, nad jejichž výkony se ovšem chvílemi tajil dech.

 

středa, 19 leden 2022 15:40

Finleyho písňové hody v Rudolfinu

Autor:
220116GeraldFinley1-1cPetrChodura

„Některé písně byly interpretovány spíše „aristokraticky“, noblesně, někdo by třeba řekl i chladně.“

„Z interpretačního hlediska je nutno vyzdvihnout skvělou energii, soustředěnost, ale i výdrž obou protagonistů, jak Geralda Finleyho, tak klavíristy Juliuse Drakea.“

„Autor může být zcela jistě šťastný, když jeho dílo interpretují umělci takového formátu a takto oddaně a přesvědčivě.“

Na nedělní podvečerní koncert 16. ledna připravil Český spolek pro komorní hudbu písňový recitál basbarytonisty Geralda Finleyho a klavíristy Juliuse Drakea. Kdo očekával tradiční a ustálený písňový repertoár, mohl být zklamán. Chytrá, i když nevšední dramaturgie byla podtržena obdivuhodnými výkony obou protagonistů.

 

100

„Sopranistka zazářila v Praze zajímavým a zvládnutým hlasem, mladým a jistým, emocionálně probarveným.“

„Mezzosopranistka dala nahlédnout i do skvěle pěvecky i výrazově zvládnuté, virtuózní, ale ani v jednom aspektu nepřehrávané a nepřeháněné role Rosiny z Lazebníka sevillského.“

„Tenorista všechny postavy obdařil mladistvou lyrikou a jejich situace po herecké stránce v dostatečných náznacích přesnou charakteristikou.“

Pod hlavičkou Spolku přátel hudebních talentů, založeného agenturou Nachtigall Artists, se v Rudolfinu v úterý uskutečnil milý a výborný koncert tří mladých pěvců. Jihokorejská sopranistka Hera Hyesang Park, kanadsko-italská mezzosopranistka Emily D'Angelo a tenorista Petr Nekoranec prošli nejen soutěží Operalia, ale také Lindemannovým programem Metropolitní opery. Obě sólistky už v ní také zpívají. Jejich pražský večer příjemně vybočil z hvězdných pěveckých recitálů dramaturgií, hereckými náznaky a hlavně neokázalostí. K jeho zdaru přispěli PKF–Prague Philharmonia a na poslední chvíli zaskakující dirigent Rastislav Štúr.

 

400

„Keprtovej riešenia smerujú viac k ľudskému pojatiu Lišky Bystroušky a považujem ich za absolútne legitímne, režisérka sa nimi nespreneveruje Janáčkovej opere, ani jej predlohe.“

„Čo sa týka ansámblu sólistov, jednoznačne mu podľa mňa dominovali Lívia Obručník Vénosová ako Bystrouška a Pavel Vančura ako Revírník.“

„Očarujúce bolo pôsobenie detských účinkujúcich.“

V nedeľu 16. januára započal 15. ročník jedinečného Festivalu hudebního divadla Opera. Ako prvú z dvadsiatky inscenácií tohtoročného programu sme pritom videli Janáčkovy Příhody Lišky Bystroušky v naštudovaní Divadla F. X. Šaldy Liberec. Podarená réžia Lindy Keprtovej sa stala podkladom pre niekoľko pozoruhodných hudobných kreácií a aktívne pripomínala, že okrem rozprávkového rozmeru má opera ešte jeden, dôležitejší, ktorý zahrnuje rôznorodé otázky týkajúce sa ľudského bytia.

 

pondělí, 17 leden 2022 09:24

Filharmonie Brno doma v Besedním domě

Autorka:
112

„Zvědavost však budil především dirigent, jehož pověst a kariéra je úctyhodná – Švýcar Michel Tabachnik.“

„Houslový koncert D dur op. 61 spolu s orchestrem přednesl Josef Špaček, který byl devět let nejmladším koncertním mistrem České filharmonie.“

„Majestátnost dlouhých frází, které vytvářejí monumentální plochu hudby s postupně narůstajícím crescendem, je umocněna mohutným zvukem žesťů a dravostí tympánů.“

Besední dům je budova reprezentativní a noblesní, stvořená právě pro pěstování krásné hudby a pro společenský život v Brně. Za jeho vznikem stojí spolek Beseda brněnská a Leoš Janáček a architektem byl vídeňský mistr Theophil von Hansen, autor vídeňského Musikvereinu, který postavil o tři roky dříve a v Brně mu vytvořil krásnou novorenesanční miniaturu. Brněnské veřejnosti slouží od roku 1873 a filharmonie je tu doma od svého založení v roce 1956. Kde by se tedy umělci měli cítit lépe? Mají tu zázemí a zkouší zde, a provozování koncertů je tedy více než přirozené. Až do chvíle, kdy se má plně obsazený orchestr vejít na pódium, a pak přijde ještě ta chvíle, kdy se sál naplní posluchači. Třetí abonentní koncert, který se konal 13. a 14. ledna byl v obou termínech beznadějně vyprodaný a v sále se sotva dalo nadechnout. Tak tedy nasadit roušky a nesundávat a dýchat jen úsporně. A očekávat výjimečné zážitky.

 

116

„Kateřina Kněžíková dokáže písním dát nejen svěžest a plnost, ale i exkluzivní sladkost, která hlas ozvláštňuje a která posluchače dojímá.“

„Dirigent Robert Kružík ho podal vylehčený, plný napětí, které se postupně v dlouhých frázích uvolňovalo a přecházelo do rozevlátého valčíku.“

„Sólového sopránu se ujala sopranistka Jana Sibera, jejíž hlas má dramatický témbr i objem a vládne velkým hlasovým rozsahem.“

Lednový abonentní koncert Filharmonie Bohuslava Martinů se konal ve čtvrtek 13. ledna v Kongresovém centru Zlín a byl tedy prvním koncertem v novém roce 2022. Měl proto také patřičnou slavnostní náladu a sál byl zcela vyprodaný. Klasický repertoár má stále velkou oblibu u publika a tentokrát dramaturgie navíc pozvala k realizaci postromantického repertoáru dvě krásné a renomované pěvkyně.

 

neděle, 16 leden 2022 14:58

Gluckova Alceste poprvé v Plzni

Autor:
06AlcesteDJKT2022-root-1281-2

„Kostýmy navrhla Eva Jiřikovská dle zadání režiséra Tomáše Ondřeje Pilaře v duchu moderního pojetí.“

„Chlapec Daniel Straka dosahoval nejvyšších poloh s naprostou lehkostí.“

„Barbora de Nunes-Cambraia zpívala dlouhé pasáže velmi průzračným, čistým a i do výšek naprosto suverénně se pohybujícím hlasem.“

Přestože se Christoph Willibald Gluck zasloužil o reformu opery a je autorem mnoha oper, jeho dílo se uvádí ve světových operních domech méně, než by bylo zdrávo. Alceste byla v tuzemsku nastudována po válce pouze operou Státního divadla v Brně v roce 1972 a v Plzni byl uveden dosud jen Gluckův balet Don Juan, a to roku 1954. Nynější plzeňská inscenace Alcesty byla tedy očekávána s napětím. Zvláště, když hudební nastudování i dirigentská taktovka jsou v rukou odborníka na autorovo dílo, intendanta Mezinárodních gluckovských slavnostních her v Norimberku Michaela Hofstettera. Premiéra se konala v sobotu 15. ledna na jevišti Velkého divadla.

 

99

„Plné forte Presta také ihned ukázalo záludnost nově upravené akustiky renovovaného koncertního sálu.“

„Bylo znát, že pan dirigent Vaupotić si potrpí na pevný rytmus a přesné rytmické zákryty v ritardandech a accelerandech ve skladbách.“

„Spontánnost a rytmická pregnance podání orchestru pod pevným vedením dirigenta s přesnými avízy v gestu byly pro mne přirozeným vrcholem večera.“

S trochou opoždění uskutečnila Jihočeská filharmonie v Českých Budějovicích 12. ledna svůj novoroční koncert, nastudovaný a řízený novým šéfdirigentem Miranem Vaupotićem. Má to svoji nespornou výhodu, neb v první den roku je pozornost hudebních příznivců upřena k tradičnímu koncertu Vídeňských filharmoniků v přenosech televizí. Následuje ihned Česká filharmonie, takže konkurence je v posleších koncertů – mediálním prostřednictvím – přímo na Nový rok značná. Miran Vaupotić zvolil program širšího stylového záběru, zdaleka ne soustředěný jen na obvyklý vyšší populár skladeb vídeňského střihu, byť se ho zcela nezříkal. Ryze za sebe podobný dramaturgický přístup vítám. Jen je mi trochu líto, že česká hudba i tentokrát zůstala poněkud stranou, připomenuta jen jednou Antonínem Dvořákem, ač takzvaný vyšší populár je právě v české hudební tvorbě neobyčejně bohatý. Ale byla zařazena populární čísla z klasické hudby italské, rakouské, ruské, francouzské, tím byla dramaturgie koncertu pestrá, nehrozila jednotvárností a již vůbec ne nudou. Navíc renovovaný prostor kostela svaté Anny, dříve Jeremiášovy síně, voní stále novotou, byť moje pocity ze zmenšení počtu míst v auditoriu a vnímání poněkud náhalové akustiky pro mne není jednoznačně pozitivní. O tom bude ale v reflexi zmínka.

 

pátek, 14 leden 2022 14:28

Hudební pocta Zuzaně Růžičkové

Autorka:
117

„Anna Paulová díky své všestrannosti zahraje na vysoké úrovni klasicistní skladby právě jako modernu.“

„Do melodií i rytmu vetknul Martinů optimismus, tanečnost, hravost, lehkost a Anna Paulová s Danielem Wiesnerem je ztvárnili s nadhledem zkušených muzikantů.“

„Aleksandr Rublev potvrdil, že je velkým talentem, který bychom si měli zapamatovat.“

Na koncertě k nedožitým pětadevadesátým narozeninám cembalistky Zuzany Růžičkové vystoupili v pondělí 10. ledna v Sále Martinů pražské AMU česká klarinetistka Anna Paulová a ruský trumpetista Aleksandr Rublev. Oba jsou laureáty Ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který večer uspořádal. O významu Zuzany Růžičkové svědčí i fakt, že záštitu nad koncertem převzal primátor Plzně a současný ministr kultury Martin Baxa. Umělkyně se narodila v Plzni 14. ledna 1927.

 

pátek, 14 leden 2022 10:00

Koncert, který uvízne v paměti

Autor:
113

„Larghetto pro orchestr je jedno z nejsilnějších duchovních děl poslední doby.“

„Anne-Sophie Mutter patří již několik desetiletí ke stálicím mezi houslovými virtuózy.“

„Honeck je autorem koncepce a struktury, Ille provede instrumentaci a rozpracuje kompozici do detailů.“

Manfred Honeck oddirigoval novoroční gala koncert a domů se snad ani nevrátil. Hned dvanáct dní nato, 12. – 14. ledna, připravil s Českou filharmonií další koncert, na který se těšili především milovníci houslové hry. Koncert je nezklamal, Brahmsův Dvojkoncert pro housle a violoncello byl skvělý, mimořádné byly ale i obě další skladby. Spolupráce České filharmonie s Manfredem Honeckem přinesla zase jednou koncert, který uvízne v paměti.

 

8787

„Daniel Matejča zahrál Sonátu pro sólové housle č. 1 g moll, op. 27 Eugèna Ysaÿe s naprostou pokorou, zaníceností a schopností vtáhnout posluchače do hry.“

„Hra Tria Incendio je přes věk interpretů vyzrálá a současně ozdobená mladistvým nadšením.“

„Prokofjevova Sonáta a moll č. 3, op. 28 byla stvrzením Zukalova klavírního umu – výborné techniky, smyslu pro přehlednou výstavbu, rytmickou přesnost.“

Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu se v úterý 11. ledna představili mladí hudebníci, kteří si již na prahu kariéry vydobyli skvělé jméno. Vesměs jsou laureáty významných soutěží a jejich jména jsou zárukou kvalitních výkonů. V Sukově síni Rudolfina vystoupili houslista Daniel Matejča, Trio Incendio a klavírista Matouš Zukal.

 

100

“Z reakcí obecenstva bylo zřejmé, že Nebieridze v Ostravě jednoznačně zabodoval.”

“Ani na okamžik neslevil ze své rytmicky precizní hry a špičkové techniky.”

“Mám pocit, že se jménem Sandro Nebieridze se brzy budeme setkávat častěji.”

V rámci klavírní řady Janáčkovy filharmonie Ostrava se 10. ledna představil mladý gruzínský pianista Sandro Nebieridze. Je řazen k nejzajímavějším klavíristům nejmladší generace a profiluje se též jako pozoruhodný skladatel. Jeho sólový recitál nabídl sonáty Fryderyka Chopina a Sergeje Prokofjeva. Nechyběla ani vlastní skladba mladého Gruzínce, který ostravské publikum hned napoprvé zaujal.

 

úterý, 11 leden 2022 09:43

Tak se hraje Mozart!

Autor:
100

„Julian Rachlin patří k těm umělcům, o nichž se říká, že když se rozdával talent, byli nejméně dvakrát.“

„A po dlouhé době, kdy jsem měl připomínky k některým Mozartovským interpretacím našich orchestrů, musím konstatovat, že to byl přesně takový Mozart, jak se má hrát.“

„Julian Rachlin také zvolil ostré dynamické přechody, které se mi do romantismu moc nehodily.“

Covid mění dramaticky dramaturgické plány. Ruší se koncerty. Některé bez náhrady, vystupující umělci mají tak nabité diáře, že se nenajde žádný možný náhradní termín. Jiné se podaří přesunout. Mezi nimi, k velké radosti pražského publika, byl i „mozartovský“ koncert PKF — Prague Philharmonia v pražském Rudolfinu 9. ledna 2022. Sice na něj publikum čekalo od května 2020 jeden a půl roku, ale stálo to za to. Skvělý program, špičkoví sólisté. Však také Rudolfinum praskalo ve švech.

 

99

„Od předehry až po poslední tóny je z orchestřiště slyšet přesná hra, plná detailních akcentů a vzruchů, bravurní, vtipná, živá, lyrická i dramatická.“

„V roli Fiordiligi dominovala premiérovému představení Kateřina Kněžíková, nejzkušenější ze sólistů.“

„Takové že jsou všechny? Proboha, proč to zjišťovat!“

Opera pražského Národního divadla má od soboty na repertoáru druhé ze tří děl, která zkomponoval Wolfgang Amadeus Mozart na libreta Lorenza Da Ponte: mistrovské hudební divadlo s názvem Così fan tutte – Takové jsou všechny. Dirigent Karsten Januschke inscenaci podpírá mimořádně zřetelným a detailně dokonalým hudebním nastudováním. Ani trochu nejde jen o lehkovážnou buffu. Možná v první polovině. Později aktérům nebezpečné hry s city trochu tuhne úsměv a režisérka Tatjana Gürbaca traktuje hru tak, že znejistí i posluchače.

 

u141406012022korc

„Kvůli problémům, které se v objektu projevují, přistoupilo Statutární město Ostrava k projektu výstavby nového koncertního sálu.“

„Následoval ohňostroj střídajících se tempových ploch a hudebních nápadů, které klavírista podával s brutalitou i lehkostí.“

„Lehounká piána valčíku s rafinovanými agogickými finesami byla následována mohutnými fortissimy celého orchestru, který zahlcoval uši ohromeného publika.“

Janáčkova filharmonie Ostrava má k dispozici pro své koncerty v Domě kultury velký koncertní sál, který má díky dřevěnému obložení velmi dobrou akustiku, ale požadavky na parametry pro konání koncertů jsou v dnešní době už daleko přísnější. A to nejen kvůli koronavirové pandemii, ale i díky aktuálním technickým a bezpečnostním předpisům. A že se na pódium velký orchestr nevejde, to první koncert v roce 2022, který se odehrával ve čtvrtek 6. ledna, názorně prokázal.

 

20003

„Již v první skladbě večera si posluchači uvědomili, s jakou vrcholnou rytmickou přesností se klavírista pouští do každého taktu, každého tématu.“

„Závěr Skrjabinovy sonáty byl strhující – zahraný mohutným opulentním zvukem, se znatelným nadhledem a kontrolou, a navíc ne bezobsažně.“

„Ve Čmejlově interpretaci Schumannova Karnevalu se projevil jeho smysl pro detail i tektoniku, vnímání kontrastů i celku, široký rejstřík úhozů a přesný rytmus.“

V dramaturgicky zajímavém recitálu se ve středu 5. ledna představil na Pražské konzervatoři osmnáctiletý klavírista Jan Čmejla. Oč méně šetřil výběrem skladeb sebe, o to větší zážitek připravil posluchačům. Takřka rodinná atmosféra v sále konzervatoře povzbudila interpreta k velmi hodnotnému výkonu.

 

70002

„Sila inscenácie pritom, aspoň pre mňa, spočíva najmä v dôraze na myšlienku aktu transplantácie.“

„Najočakávanejšia bola pre mňa v rámci Srdca práve scéna so samotnou transplantáciou.“

„Je celkom zrejmé, že takáto látka potrebuje citlivé, emotívne spracovanie.“

Tanečná dráma inšpirovaná skutočným príbehom. Tak charakterizovalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni svoju novú inscenáciu Srdce, uvádzanú v koprodukcii s Agenturou Srdce. Inscenácia mala premiéru 4. januára v Prahe, na Novej scéne Národního divadla. Do tanečných vôd sa vydávam skôr výnimočne, tentokrát ma ale upútal, a vlastne i zaskočil, samotný námet inscenácie: tým bola transplantácia srdca.

 

5887

„Ceysson veškeré technické nástrahy zvládal s takovou lehkostí, až by mohli posluchači zkonstatovat, že je to vlastně ‚brnkačka‘.“

„Jeho technické možnosti jsou prakticky neomezené, avšak nestaví techniku na odiv, ale využívá ji jako prostředníka pro tvoření hudby.“

„SOČR a Karabits představili posluchačům autora i dílo, které by jinak neměli možnost vyslechnout. Dramaturgicky poněkud riskantní tah se tak ukázal velmi hodnotným.“

Na první pondělí roku 2022 připravil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Kirilla Karabitse s harfistou Emmanuelem Ceyssonem koncert v Rudolfinu nazvaný „Harfa Emmanuela Ceyssona“. Mimo harfový koncert Reinholda Glièra zazněly také méně známé skladby Rodiona Ščedrina a Borise Ljatošinského. Ceysson i SOČR se předvedli ve vrcholné formě, ke které zcela jistě přispěl i charismatický dirigent Kirill Karabits.

 

98

„Smetana by se asi divil, v jakém tempu je možné předehru zahrát!“

„Poslední část programu patřila operetám, a to těm nejlepším.“

„Tím se v sále vytvořila nálada, ke které už chybělo jen to šampaňské, o kterém se ve valčíku z Netopýra zpívá.“

Že se novoroční koncert nemusí odehrávat právě a jen na Nový rok, je přece přirozené! Je k tomu čas po celý leden, kdy se pořadatelé a soubory chtějí setkat se svými stálými posluchači a popřát jim vše dobré. Druhý lednový den se v Besedním domě v Brně konal pátý abonentní koncert cyklu Českého filharmonického sboru Brno, který si pozval ke spolupráci orchestr Moravské filharmonie spolu s jeho šéfdirigentem Jakubem Kleckerem. Společně připravili abonentům koncert, který přivedl do varu nejen publikum, ale i samotné účinkující.

 
Strana 1 z 49