ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


002

„Sólista si vytvoril priestor pre pestrý a efektný výkon, ktorý sa pre online koncert podľa môjho názoru hodil výborne.“

„Zvukovo na mňa prevedenie pôsobilo dostatočne bohato a zvučne; v tomto smere je však živý posluch naozaj nenahraditeľný.“

„Skica Macbeth a čarodejnice mala v Sekerovom podaní skutočne až orchestrálne vyznenie.“

Hoci sa program Dní Bohuslava Martinů naplnil ešte v decembri, výsledky činnosti tohto festivalu uzreli svetlo sveta len v nedávnych dňoch. Jedným z virtuálnych podujatí bol pritom aj recitál klaviristu Miroslava Sekeru, nahraný 18. decembra v Sále Bohuslava Martinů.

 

veb-DSC8978

„Adam Plachetka plně dostál renomé mezinárodně vyhledávaného pěvce.“

„Plachetkovy mladší kolegyně ukázaly vývoj a slibné výhledy, schopnost být na pódiu jisté.“

„Koncert se musel vzhledem k aktuálním vládním nařízením odehrát bez přítomnosti a reakcí publika, což je pro interprety obecně obtížnější.“

Adam Plachetka jako vítěz kategorie Junior v roce 2004 zpíval v prosinci 2020 pro Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Její 55. ročník se nemohl z důvodů koronavirové krize a opatření proti ní uskutečnit, a tak se pořadatelé nápaditě a bezprecedentně rozhodli dlouholetou tradici připomenout alespoň slavnostním koncertem. Jeho záznam je nadále k vidění na webu a facebooku portálu KlasikaPlus.cz.

 

107

„Zukalova hra je technicky i výrazově velice pestrá, je v ní slyšet mužnost a zároveň křehkost, koncentrovanost, ukázněnost i uvolněnost.“

„Slukovu skladbu zahrál se silnou naléhavostí a citem pro gradaci (a pauzy), přehledně ji vystavěl a jednotlivým pasážím dodal patřičné barvy.“

„Posluchač uvěří Kristině Vocetkové a Matouši Pěruškovi každý tón.“

Nadace Bohuslava Martinů zpřístupnila na svých internetových stránkách martinu.cz koncert vítězů soutěže, kterou pořádá. Koncert se uskutečnil loňského 9. prosince v pražském Sále Martinů a vystoupili na něm klavírista Matouš Zukal a Duo Bohémo – houslista Matouš Pěruška a violoncellistka Kristina Vocetková. Koncert proběhl bez diváků, píšeme o něm po zhlédnutí streamu.

 

neděle, 10 leden 2021 13:09

Výhra rozhlasových symfoniků

Autorka:
8

„Dirigentský styl Petra Popelky je neegoistický, nesebevzhlíživý, je to styl, jehož výsledkem je atmosféra, prožitek a uvolněnost muzikantů.“

„Ve strhujícím závěru nedali interpreti posluchači polevit v soustředění, vtáhli ho do každého taktu, dramatická hra sólisty se zcela prolnula s nasazením orchestru.“

„Dechové nástroje si pozorně předávaly vzájemně svá témata a byly ozdobou nejen první části suity.“

Mimořádný koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu bez publika zazněl v pátek 8. ledna v přímém přenosu na stanici Vltava a ke zhlédnutí a poslechu je stále na facebookových stránkách orchestru. Reprízu zařadil rovněž Český rozhlas D-dur, a to ve středu 13. ledna. Mimořádný však byl koncert i z jiných důvodů. Odehrály se na něm dvě premiéry. Poprvé SOČR řídil dirigent Petr Popelka a bylo to také poprvé, kdy si houslista Josef Špaček zahrál První houslový koncert Bohuslava Martinů. KlasikaPlus koncert vyslechla v prázdné Dvořákově síni pražského Rudolfina.

 

105

„Dramaturgie večera vznikala z přání důstojně, ale zároveň zábavně přispět k připomenutí sto pětadvaceti let od historicky prvního koncertu České filharmonie.“

„Večer otevřel Vjezd gladiátorů Julia Fučíka; následně posluchač jen žasl, kolik invence a profesionality čeští skladatelé ‚lehčí hudební múzy‛ prokazovali.“

„Na Novoročním koncertu České filharmonie 2021 zaznělo ve světové premiéře Concerto Grosso Jana Kučery, v jehož střední, meditativní část se odrazil ztichlý svět prvního lockdownu na jaře 2020.“

Ani současná, pro kulturu stále nepříznivá situace neodradila Českou filharmonii od uspořádání Novoročního koncertu. Zazněla na něm výhradně díla českých skladatelů, kterými dramaturgie předznamenala významný milník v životě tělesa. Koncert byl přenášen Českou televizí a je až do 8. ledna přístupný ke zhlédnutí na facebookovém profilu orchestru.

 

středa, 23 prosinec 2020 14:26

V Ostravě se plnila tři přání

Autor:
043

„Letošní netradiční předvánoční koncert z prázdného sálu Domu kultury města Ostravy se nesl ve znamení povědomých melodií.“

„Chuhei Iwasaki vedl orchestr v jemných tazích, s rozvahou a v umírněné dynamice.“

„Není úplně fér detailně hodnotit sólovou hru bez živého zážitku; nicméně Kowalski hrál velmi dobře, zaujalo hlavně procítěné largo.“

Janáčkova filharmonie Ostrava odvysílala na internetu koncert, jehož program vybrali sami posluchači. Plnila se tři předvánoční přání v podobě Schuberta, Vivaldiho a Prokofjeva a řízení orchestru se ujal Chuhei Iwasaki.

 

111

„Ve třetí větě Josef Špaček oslnil sebejistou technikou a tempy, soustředěný výkon dal posluchači možnost vychutnat si detaily a finesy jeho hry.“

„Zvučná jména světových interpretů jsou nutným kořením, ale poslouchat zvukovou i výrazovou symbiózu filharmonika s filharmoniky je blaho.“

„Tomáš Netopil nikde nesklouzl k efektnímu vyznění, jeho pojetí Dvořáka bylo energické, přesné, ale současně vřelé, ctící tradice české interpretační školy.“

Závěrečný nedělní adventní koncert, který rovněž – jako předešlé tři – přenášela Česká televize, řídil hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil. Trumpetových partů ve skladbě Pavla Josefa Vejvanovského Sonata Vespertina se ujali Stanislav Masaryk a Walter Hofbauer, sólový part Mendelssohnova Houslového koncertu e moll přednesl Josef Špaček. Večer uzavřela Dvořákova Šestá symfonie. KlasikaPlus koncert opět vyslechla přímo v Dvořákově síni pražského Rudolfina.

 

úterý, 22 prosinec 2020 08:52

Neobvyklý filharmonický advent z Mnichova

Autor:
171

„Tradiční předvánoční koncerty ‚Kubelíkova orchestru‘ nabízejí každoročně speciální zážitek.“

„Od počáteční, prosebné Griegovy hudby přes lahodného Mozarta po hudebně a technicky náročného Schuberta na závěr koncertu prosvítalo skrze tóny světlo, které se pomalu, ale jistě dere na povrchu po končícím složitém roce.“

„Pro ruskou sopranistku Julii Lezhnevu byl koncert zároveň debutem u Rozhlasového orchestru.“

Svět se přizpůsobuje nové situaci a v klasické hudbě tomu není jinak. Předvánoční koncert Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu byl letos online, a přesto nabídl mimořádnou hudební kvalitu. Orchestr řídil Herbert Blomstedt, účinkovali sopranistka Julia Lezhneva a Sbor Bavorského rozhlasu.

 

001

„Bylo obdivuhodné, kolika různých výrazových, dynamických i barevných fazet sólisté i orchestr v proslulé druhé větě Brahmsova dvojkoncertu dokázali docílit.“

„Orchestr byl pro sólisty oporou, ne protivníkem. Nepřeháněl v kontrastech, na niternost, zahloubanost sól odpovídal jemným, měkkým nasazením, ve vzrušených, dravých souhrách sólistů byl adekvátním partnerem.“

„Přímočará tanečnost, jásavost, zářivost a zvonivost Suity A dur doprovázené něžnou lehkostí a podbarvené vřelostí jako by zaplnily prázdnotu Dvořákovy síně.“

Třetí koncert České filharmonie v adventu, v přímém přenosu přenášený Českou televizí, přivedl v neděli 13. prosince k dirigentskému pultu Petra Altrichtera a k sólovým výkonům vyzval dva členy orchestru – koncertního mistra Jana Mráčka (housle) a zástupce koncertního mistra violoncell Ivana Vokáče. K Brahmsovu Dvojkoncertu pro housle, violoncello a orchestr a moll připojil Petr Altrichter Dvořákovu Suitu A dur.

 

200

„Valčuha je typom dirigenta, ktorý má hudobný proces pod dokonalou kontrolou.“

„Eva Hornyáková predniesla svoje dva vokálne vstupy precítene, s príslušnou dávkou štýlovej čistoty.“

„Juraj Valčuha v Poulencovej Glorii viedol Slovenskú filharmóniu i Slovenský filharmonický zbor s prehľadom i hlbokou znalosťou uvádzaného diela“.

Aj ďalší koncert Slovenskej filharmónie v piatok 11. decembra 2020 poznamenali tristné okolnosti, súvisiace s pretrvávajúcim obmedzením kultúrnych podujatí, ktoré pomaly, no neúprosne presúvajú umelecké aktivity nášho orchestra do virtuálneho priestoru. S tým súvisí aj meniace sa správanie filharmonických návštevníkov. Pandémia naberá na sile, denné počty infikovaných, v rozpore s nedávnymi optimistickými prognózami, hrozivo, takmer nekontrolovane rastú a poslucháčska obec, na rozdiel od demonštrujúcich primitívov spred Prezidentského paláca, nechce riskovať nákazu a kontaktom s väčším počtom ľudí sa cielene vyhýba. Hoci aj tento posledný koncert sa dal v priamom prenose sledovať online, tí, ktorí naň fyzicky prišli, neoľutovali. Za dirigentským pultom totiž stál opäť Juraj Valčuha, náš charizmatický majster taktovky, ktorého kreácie sú zakaždým zárukou najvyššej interpretačnej kvality. Nebolo tomu inak ani v symfonicko-vokálnom programe, zloženom z diel Ludwiga van Beethovena a Francisa Poulenca.

 

2

„V Griegovi dovedl Manfred Honeck smyčce k rozmáchlým, rozklenutým melodickým frázím zahraným lahodným plným tónem.“

„Buchbinderova interpretace Mozartova koncertu byla z rodu těch, kdy se těšíte na to, co přijde v následujícím taktu, kam až umělec posluchače dovede.“

„První Beethovenova symfonie byla čistá radost z nekomplikované hudby, navíc podpořená viditelným souzněním a oboustrannými sympatiemi dirigenta a orchestru.“

Jestliže první z adventních koncertů České filharmonie přitahoval pozornost jménem dirigenta, který dlouho Prahu nenavštívil – byl to Sir John Eliot Gardiner, druhý z nich byl očekáván jako návrat domů. Rakouský dirigent Manfred Honeck byl léta hlavním hostujícím dirigentem našeho prvního orchestru, velmi dobře ho zná a mezi ním a hráči panuje obapolné souznění. Jak vyzněl večer, kde vedle hudby Edvarda Hagerupa Griega zazněl nejtklivější Mozartův Klavírní koncert d moll a První symfonie Ludwiga van Beethovena?

 

pondělí, 07 prosinec 2020 17:31

Kde je láska, tam je i Bůh

Autor:
4

„Na začátku padesátých let, v kontextu poválečné avantgardy, je opera Čím lidé žijí z dnešního pohledu skoro zjevením.“

„Režisér Jiří Nekvasil použil nahrávku Jiřího Bělohlávka a obdařil ji spolu s výtvarníkem Jakubem Kopeckým poetickou, čistou a hravou vizualizací.“

„Nedlouhému dílku, i v jednoduchosti myšlenkově hlubokému a opravdovému, ztvárnění mimořádně šikovně a opravdu na míru padne.“

Podobenství, pohádka, lidová koleda, pastorální moralita…? Televizní opera Bohuslava Martinů Čím lidé žijí je krásným překvapením. Dráždí i hladí prvoplánovým křesťanským poselstvím i svou krystalickou jednoduchostí. Nejde o nic méně, ale ani o nic více než o ševce, který rozjímá nad Písmem a který díky tomu během jednoho všedního dne správně pozná ve svých bližních Krista… Sobotní vysílání ČT art operu předložilo jako klenot: přístupný nabádavý příběh, obrázek ze starých časů, adventní či předvánoční vzkaz.

 

91

„I na malé ploše vyvstanou přednosti souboru – vynikající frázování, dynamické proměny, souhra, onen pověstný komorní ‚jeden dech‘.“

„Právě v Beethovenovi je slyšet schopnost klasicistní ukázněnosti, zpěvnost jednotlivých nástrojů, tónová souhra, promyšlenost každé fráze, nepřehnané kontrasty, cit pro strukturu skladby.“

„Překvapení se dostavilo s Karlem Dohnalem a klarinetovým kvintetem argentinského skladatele Osvalda Golijova Sny a modlitby Slepého Izáka.“

Poslední z koncertů letošní řady 4plus Zemlinského kvarteta se uskutečnil ve středu 2. prosince ve Velkém sále Městské knihovny v Praze a kvůli protiepidemickým opatřením opět online. Hostem byl klarinetista Karel Dohnal, který s kvartetem zahrál skladbu současného argentinského skladatele Osvalda Golijova. Kromě ní kvarteto předneslo skladby Josefa Suka a Ludwiga van Beethovena. KlasikaPlus měla příležitost koncert vyslechnout přímo v sále.

 

středa, 02 prosinec 2020 09:50

Plachetka mezi Mozartem a Salierim

Autor:
002

„Tito dva velikáni by se asi divili, jakou roli nesmiřitelných soků jim budoucnost přisoudila,“ říká dirigent Roma Válek, „v našem projektu chceme poukázat na to, co je spojuje.“

„V přímém střetu s Amadeovými perlami to nemá Salieri snadné, přestože Plachetka dělí své interpretační mistrovství mezi oba rovnoměrným dílem.“

„Záznam tohoto představení zazní 26. prosince na Vltavě jako sváteční Polední koncert.“

Letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka se po covidových peripetiích dočkal exkluzivního finále v podobě koncertu Adama Plachetky a Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka. Večer, který snoubil díla dvou takzvaných rivalů, jejichž vzájemný vztah je opředen mnoha zkazkami, se odehrál na první adventní neděli v ostravském kostele svatého Václava.

 

8

„Pověstný Gardinerův smysl pro výstavbu díla a lpění na detailu doplněný vstřícností a kvalitami orchestru zaujal a vyvolal očekávání, co bude následovat.“

„První věta z Voříškovy symfonie je v Gardinerově pojetí zvukově bohatá, až monumentální, dirigent vede orchestr k vyjádření dynamických kontrastů, dechberoucí jsou propracované fráze dohrané do zlomku sekundy.“

„Ivo Kahánek na sebe nestrhával pozornost, ale tu se stával součástí orchestru, onde zas dával vyniknout klavírnímu partu s energickými akordy a rychlými pasážemi.“

Česká filharmonie zahájila v době covidové novou tradici – televizní přenosy adventních koncertů. O první adventní neděli 29. listopadu přivítala jednoho z nejlepších současných dirigentů – Angličana Sira Johna Eliota Gardinera. Pod jeho vedením hrála skladby Jana Václava Huga Voříška a Bohuslava Martinů. Třetí opus – Janáčkovo Capriccio – řídil Ondřej Vrabec. Koncert přenášely ČTart a do zahraničí německá digitální platforma Takt1. KlasikaPlus koncert vyslechla přímo v Dvořákově síni Rudolfina, tentokrát s absencí publika.

 

pondělí, 30 listopad 2020 10:00

Návrat Emmanuela Villauma do Bratislavy

Autor:
56-SF-Emmanuel-Villaume-27-11-2020-janflukas

„V Siegfriedovej idyle Villaume odkryl všetky farby sugestívnej Wagnerovej orchestrácie.“

„V polohe neskororomantickej hudobnej poetiky nemá Villaume seberovného.“

„Dirigent neostal svojej povesti inšpiratívneho umelca a znamenitého orchestrálneho znalca nič dlžný.“

V piatok, 27. novembra 2020 to bol pre Slovenskú filharmóniu i prítomné, hoci markantne preriedené obecenstvo, doslova sviatočný deň – po viac ako troch rokoch do Bratislavy zavítal a za pult orchestra sa znova postavil jeho bývalý šéfdirigent Emmanuel Villaume.

 

0

„Wihanovo kvarteto nahradilo původní program zahajovacího koncertu sezóny orchestru PKO, a to opravdu vznešeně.“

„V první větě se znamenitě ukázala zkušenost hráčů Wihanova kvarteta ve výborné vzájemné souhře s rytmickou přesností.“

„Wihanovo kvarteto se dokázalo skvostně popasovat s častými chromatickými postupy a zdůraznilo je tak, aby vyzněly vkusně.“

Pražský komorní orchestr nabídl v uplynulém týdnu svým posluchačům několik koncertů, které zpřístupnil online. Nahradil tímto způsobem dokonce i svůj zahajovací koncert. Úkolu zpětně odstartovat sezónu 2020/2021 v „online době“ se chopilo Wihanovo kvarteto.

 

201

„Provedení samotné skladby bylo naprosto fantastické. Vynikly zde nejen dynamické i technické pasáže, ale i nádherný sytý tón violoncella doplněný měkkým zabarvením klavíru.“

„Když dozní poslední tóny skladby, které uzavírají celý koncert, z řad obecenstva se obvykle ozývají bouřlivý potlesk či slova obdivu. Obojí by si violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová zasloužili.“

„Přestože přímé přenosy nemohou nahradit atmosféru v sále, která vytváří jakýsi náboj mezi interprety a posluchači, podporujme takovéto projekty dál!!!“

Violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová, společně se svým týmem, ve středu 25. listopadu zprostředkovali koncert věnovaný 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena. Pro svůj projekt si duo zvolilo prostředí koncertního sálu Pražské konzervatoře. Živě jej mohli posluchači sledovat na Facebooku a YouTube Pražského komorního orchestru. V rámci hodinového pořadu zazněly dvě Beethovenovy sonáty.

 

9

„V Bartókovej Sonáte pre klavír nájdeme mnoho z prvkov, ktoré sa v rámci skladateľovej hudobnej reči považujú za signifikantné.“

„Kristýna Kůstková pristúpila k piesňam s vrúcnym, bezprostredným prejavom.“

„Mráček, Bárta, Venyš a Kasík prezentovali Messiaenovo dielo ako znepokojivé, strhujúce a dojemné zároveň.“

Deň boja za slobodu a demokraciu oslávila pražská HAMU tradičným Koncertom proti totalite. Podujatie sa konalo už siedmykrát a, ako býva zvykom, zazneli predovšetkým diela autorov, ktorých život a tvorbu totalitné režimy ovplyvňovali. Tentokrát to boli skladby Bélu Bartóka, Bohuslava Martinů a Oliviera Messiaena.

 

4

„Veta, že takouto skladbou už hudba žiadnej inej krajiny nedisponuje, môže znieť ako klišé: je však úplne pravdivá.“

„U Českej filharmónie sa kvalitné a štýlové pojatie už pokladá za samozrejmosť; napokon, kto iní, než hráči tohto telesa, by mal mať túto hudbu‚ v krvi‛.“

„Byčkov viedol báseň s eleganciou a so zreteľom na detail, čo sa odrazilo aj vo výstavbe melodických línií.“

Česká filharmónia a Smetanova Má Vlast: v kontexte českej hudby si príznačnejšie spojenie predstavíme len ťažko. Jedinečný cyklus symfonických básní zaznel aj 17. novembra, v rámci pripomienky Nežnej revolúcie. Na svojom Koncerte pro svobodu a demokracii zahral Vlast prvý český orchester na čele so šéfdirigentom Semjonom Byčkovom: tentokrát len pre online publikum a divákov ČT art.

 

1000

„Zpíval v prázdném sále s krásně přiznaným dozvukem.“

„Ani ne hodinový program, patrně zkrácená podoba původního koncertního záměru, měl podmanivou atmosféru, bezchybný průběh, náboj mimořádnosti a vokální dokonalost.“

„Takovéhle online streamy samozřejmě mají smysl… Především v dnešní nenormální době.“

Festival Struny podzimu měl v pátek večer pražskému publiku zprostředkovat v Rudolfinu koncert německého kontratenoristy Andrease Scholla. Ze známých důvodů, doprovázejících boj s pandemií, nebylo sice možné projekt zrealizovat, ale neztratil se zcela. Pěvec, za doprovodu své partnerky, pianistky Tamar Halperin, natočil recitál ve Wiesbadenu a pořadatelé ho zveřejnili v původním termínu na webu a sociálních sítích. Hodinový program soustředil více než tucet písní. Jejich potemnělému naladění dala společný název balada Twilight People, Lidé soumraku.