ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


5

„Nadhľad, inteligencia, skvelé zvládnutie nástroja: takto nejak si budem pamätať výkon Jany Jarkovskej.“

„Večer bol rozdelený do troch rozmanitých častí.“

„Pomalšie, nižšie posadené plochy prezentovala Anna Ptáková veľmi farebne a muzikálne.“

Ešte na apríl bol naplánovaný 640. utorok Umělecké besedy, s programom sústredeným predovšetkým na skladby pre flautu a pre klarinet. Koncert sa nakoniec uskutočnil 23. júna, ako v poradí 639. utorok, s hlavnými protagonistami Janou Jarkovskou (flauta), Annou Ptákovou (klarinet) a Janom Ptákom (klavír, klarinet). Ďalšie obory Umeleckej besedy zastupovali maliar Václav Sokol a recitátor Rudolf Kvíz.

 

středa, 24 červen 2020 14:32

Dvě hymny.
Pietari Inkinen se loučil

Autor:
8

„Naštěstí rozvolnění restrikcí umožnilo zaimprovizovat a udělat pěkný koncert, který by se za běžné situace v této podobě neuskutečnil.“

„Příklad, že lze tuhle stokrát slyšenou skladbu zažít úplně nově, slyšitelně obmytou živou vodou.“

„Technologie zmůžou mnoho, ale živý zážitek z hudby a z osobních setkávání nic nenahradí.“

Pražští symfonikové v úterý uzavřeli kapitolu, kterou s nimi jako šéfdirigent po pět sezón psal Fin Pietari Inkinen. Na programu mimořádného koncertu ve Smetanově síni Obecního domu byla symbolicky dvě díla, ikony finské a české hudby, nejprve Sibeliova Finlandia a pak Dvořákova Novosvětská symfonie. Právě její provedení nemohlo snad být ani lepší.

 

5

„Provedení ´osudového´ motivu je vždy originální. Dirigent Vavřínek zvolil spíše zatěžkaný charakter, a to pravděpodobně i s ohledem na akustiku kostela.“

„Krásně vyzněla hobojová sóla. Muzikantům se dařilo také prolínání smyčcové a dechové sekce, a to především v imitacích či vzájemných otázkách a odpovědích.“

„Protože se koncert konal v kostele uprostřed města, měl svoji specifickou atmosféru. Samotný prostor má ale potenciál ve využití pro podobné akce, jen by si možná zasloužil rekonstrukci.“

Letošní rok pokračuje v připomínání Beethovenových narozenin. Festival Hudební léto Kuks a Komorní filharmonie se svým šéfdirigentem Stanislavem Vavřínkem si ale vzpomněli i na Antonína Rejchu. Oběma autorům tak věnovali zahajovací koncert tradičního hudebního festivalu, který se ale konal netradičně v Husově sboru ve Dvoře Králové nad Labem. Začátek to byl vydařený a festival slibuje i další kvalitní koncerty.

 

DSC5157-3

„Romantický nástroj v novogotickém kostele s bohatě barevně zdobeným interiérem je kombinace, která funguje dobře.“

„Franckova skladba měla od introdukce až k hustému zauzlení tah a výdrž, byla poutavá.“

„Monumentální, ve vyznění rozvolněná, ale přesto zřetelně tvarovaná improvizovaná kompozice byla jako finále programu vhodná."

Varhany v bazilice svatých Petra a Pavla na Vyšehradě nepatří v Praze k těm nejznámějším. Na Vyšehrad se chodí, ale ne až tak často na podobné koncerty. Spíš na procházku a dívat se shora na město. Minifestival Varhanní Vyšehrad, cyklus pěti červnových a červencových koncertů, je v prvním ročníku pěkným pokusem prolomit zaběhnuté, oživit a obohatit dění. A Vladimír Roubal tuto přehlídku otevřel v neděli večer důstojně a majestátně.

 

2

„Jemná intimita krátké hudební modlitby Jana Vrkoče naplnila sál spirituální atmosférou.“

„V cyklu Po zarostlém chodníčku předvedlo kvarteto pěkné ansámblové cítění, naznačující výrazný barevný potenciál aktuální sestavy.“

„Sympatická kombinace zralých uměleckých názorů a živelné virtuozity Olgy Šroubkové naznačila souboru optimistickou budoucnost.“

Festival současného duchovního umění Forfest, který se letos navzdory „Corona-krizi“ koná ve svém 31. ročníku prakticky v nezměněné programové šíři, přivítal na koncertě 20. 6. 2020 vynikající České filharmonické kvarteto. Světem protřelý kvartetní soubor, složený, jak již název napovídá, ze členů České filharmonie, vznikl před takřka dvaceti lety. V letošním roce kvarteto změnilo post primária, a v Kroměříži se tak vedle pánů Viktora Mazáčka, Jiřího Posledního a Jakuba Dvořáka představila energická houslistka Olga Šroubková.

 

veb-Svcen-DSC5086

„Měli jsme neskutečný absťák.“

„Program tvořený drobnostmi, pěkně zahranými a mile prezentovanými, program chytlavý, díky osobnímu zabarvení celého vystoupení vtahující.“

„Hudba v jeho podání není vysokým, trochu odtažitým uměním, ale kontaktní klasikou.“

Obecní dům pořádá komorní koncerty. Vracejí do Smetanovy síně po vynucené pauze živou hudbu. Po harfistce Kateřině Englichové, která před týdnem otevřela cyklus 99+1 sama i společně s Vilémem Veverkou, se na pódiu objevil ve středu večer Jaroslav Svěcený. V auditoriu už smělo usednout víc než 99 lidí a ani ohlášený protagonista nebyl jen „+1“, ten jediný zbývající do dříve povolené stovky. Účinkovala s ním pianistka Lucie Tóth.

 

0

„Ticho sa stalo určitým leitmotívom koncertu a skladby prezentovali jeho špecifiká rôznymi spôsobmi.“

„Absolútne fascinujúci výkon v skladbe Postludium podala Tereza Horáková.“

„Veľkým prekvapením bola pre mňa skladba Paula Rhena Simulacrum.“

Spolok Konvergence sa do koncertného života vrátil 16. 6., tradične u svatého Vavřince. Večer, ktorý patril Triu Helix, dvornému telesu Konvergence, bol koncipovaný tak, aby reflektoval fenomén, ktorý sa stal príznačným aj pre minulé mesiace: ticho.

 

1

„Hrála nejznámější položku klarinetového repertoáru v osobní premiéře na basetový klarinet.“

„Mozartova hudba měla v každém okamžiku nejen stylovou dobovou lehkost, ale i přesně odváženou nadčasovou a závažnou hloubku.“

„Ranou Smyčcovou serenádu Edwarda Elgara ve všech třech větách sjednotil Jan Fišer volnějšími tempy do jemného a elegického vyznění…“

Mladá klarinetistka Anna Paulová, orchestr PKF-Prague Philharmonia, William a Alexandra Lobkowiczovi a mecenáši a přátelé tělesa, ti všichni se sešli v úterý na Pražském hradě. Zněla Elgarova, Mozartova a Haydnova hudba. Orchestr tam otevřel další ročník své exkluzivní donátorské koncertní řady Lobkowicz abonmá. Vystoupil na pódiu po vynucené tříměsíční pauze a přinesl publiku nejen hudební, ale vyzařováním zprostředkovaně i mimohudební potěšení, zřetelné a silné.

 

2

„Souhra a dialog dvou sólistů, kteří na sebe slyší, byly jedním z atributů mimořádného odpoledne, naplněného oboustrannou vděčností za sdílení živé hudby.“

„Líbezně naléhavý zvuk houslí plný překypujícího citu a oproštěný od sentimentu, tak zněl Suk v podání Jiřího Vodičky.“

„V druhé větě Franckovy sonáty upoutal Miroslav Sekera jakoby mimochodem kladenými akordy, které však měly velikou vnitřní sílu a účinek na posluchače.“

Natěšení a usměvaví hráči na jedné straně, vstřícní a silných hudebních zážitků dychtiví posluchači na straně druhé. Taková byla atmosféra prvního vystoupení koncertního mistra České filharmonie houslisty Jiřího Vodičky a klavíristy Miroslava Sekery před publikem po čase zrušených koncertů. V rámci Letních koncertů České filharmonie, tentokrát ve spolupráci s Českým spolkem pro komorní hudbu, vystoupili ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v neděli 14. června.

 

Simon-4

„Dalo se čekat, že půjde o výjimečné okamžiky – a to se také stalo.“

„Je stále svá, dokonalá, imponující, emotivně zpívající, umělkyně s hlasem, který míří do srdce a který se dá rozpoznat po několika tónech.“

„Kompletně mladičké těleso, které dirigenta hltalo a které hrálo, jak nejlépe umělo.“

Koncert v rámci letošního mimořádného čtyřdílného cyklu Pomáháme s Českou filharmonií chtěl upozornit na význam pravidelného dárcovství krve. Měl však ještě další rozměry. Díky vkladu, který dali programu Sir Simon Rattle a Magdalena Kožená, se stal silným uměleckým završením celé sezóny, v nečekanosti jejich příjezdu do Prahy tak zvláštním, jak zvláštní bylo celé „koronavirové“ jaro. Příležitost tento večer dostala i Česká studentská filharmonie. A poprvé se při něm sešlo v Rudolfinu opravdové publikum. Ve zcela zaplněném přízemí, naštěstí už bez takzvaných rozestupů, sice ještě s textiliemi přes obličej, ale přece už na opravdovém koncertě, který dal naději, že na podzim se snad začne doopravdy zase úplně normálně.

 

0

„Dramaturgia koncertu bola koncipovaná odľahčene, často aj s číslami kratšieho rozsahu.“

„Osobitou kapitolou programu sa stali dve skladby v úprave Miroslava Koptu pre plechové dychové nástroje.“

„Kateřina Kněžíková sa postarala o jeden z highlightov koncertu.“

Koncertom Opera před oponou uzatvorili 12. júna Národní divadlo a Státní opera svoju tohtoročnú, skrátenú sezónu. V komorných úpravách známych operných „hitov“ sa predstavili prední sólisti oboch scén, sprevádzaní hráčmi z oboch orchestrov.

 

neděle, 07 červen 2020 14:00

Princezna českého klarinetu

Autorka:
0

„Zvolenou dramaturgií dala Anna Paulová najevo, že nechce zdůraznit své ego, ale svým uměním hodlá zprostředkovat sdělení skladatele.“

„Vzájemná inspirace, souznění, souhra na setiny taktu dělají ze společné hry Anny Paulové a Daniela Wiesnera zvukově i umělecky silný zážitek.“

„Bez rušivé přítomnosti kamer vykreslila klarinetistka spolu s violoncellistou Michalem Kaňkou přednosti Hindemithovy hříčky.“

Jedním z prvních „regulérních“ koncertů, které se uskutečnily po době koronavirové, byl absolventský koncert Anny Paulové. Čtrnáct dnů od svého pražskojarního streamovaného debutu se šestadvacetiletá klarinetistka v pátek 5. června znovu postavila na pódium Sálu Martinů, aby publiku předvedla, co se naučila pod vedením svých profesorů na Akademii múzických umění v Praze.

 

4

„Alžběta Falcníková s přirozenou noblesou prokázala, že je houslistkou velkého formátu, hřejivého lyrického tónu a jímavého výrazu.“

„Interpretaci violoncellového ansámblu provázela precizní souhra a transparentní výraz.“

„Čtyři violoncella zaujala po zvukové stránce hutností souzvuků a širokou témbrovou škálou.“

Komorní koncert členů Janáčkovy filharmonie se stal za časů korony pravidlem a zvyklostí, která přitahuje tisíce diváků. Alespoň u statistických údajů pod jejich live streamy se číslo sledovanosti takto pravidelně přehoupne přes první tisícovku, o nadšených a uznalých komentářích veřejnosti ani nemluvě. Navštívit koncert fyzicky je také možné, ačkoli je počet jeho účastníků omezen. Vydali jsme se tedy do Ostravy osobně, abychom zjistili, jak se naše tříměsíční posluchačské stereotypy budou cítit vedle přímého koncertního vjemu.

 

PJ-Hra-3

„Tu prazvláštní hudbu modeloval Hrůša laboratorně přesně a čistě, zároveň s dostatkem citu.“

„Když se hudba pozastavila, pokukovala až skoro po Mahlerovi…“

„Festival skončil ve čtvrtek 4. června. V den, kdy měla v jeho závěru hlaholit Beethovenova Devátá s Ódou na radost.“

Pražské jaro skončilo, jak začalo. Nezvykle, alternativně, náhradním způsobem. Stejně zvláštně, jak zvláštní byla a je tato „koronavirová“ doba. Dva Beethovenovy pozdní smyčcové kvartety, hrané smyčci České filharmonie, nejsou typickým repertoárem ani pro závěrečný koncert třítýdenní přehlídky, ale ani pro žádný jiný běžný koncert. Zazněly zcela výjimečně. Přinesly jako ta nejhustší tresť vážné hudby skutečnou svátečnost. Zněly skoro jako tryzna za všechny pokažené plány a nenaplněné představy, ale snad i jako pokus o katarzi mající překrýt celosvětový zmar provázející letošní jarní týdny. 

 

02

„Dirigent Jiří Rožeň ke své práci zjevně přistupuje se záměrem hudbě sloužit, nikoliv si ji přivlastnit.“

„V obou cembalových koncertech je posluchač od první chvíle vtažen rovnou do centra všeho dění, a to velmi přesvědčivě v podání Mahana Esfahaniho.“

„V sále nebylo přítomno mnoho diváků, o to výrazněji však dávali najevo své nadšení z povedených hudebních vystoupení.“

O tom, že všechno zlé je přeci jen k něčemu dobré, svědčí i páteční pražskojarní on-line koncert PKF – Prague Philharmonia v čele s uznávaným mladým dirigentem Jiřím Rožněm a po boku renomovaného cembalisty Mahana Esfahaniho. Pražské jaro je jedním z festivalů, který se dokázal podřídit situaci a připravit náhradní program formou vysílání živých přenosů i starších záznamů. Posluchači se tak dostanou ke spoustě krásné hudby z pohodlí domova, a to zcela zdarma. Páteční koncert živě přenášený z pražského Rudolfina byl pro mnoho z nich nepochybně příjemným zážitkem – spojoval totiž nevšední program, hudbu starou i novou v nevšedním obsazení, a především velmi kvalitní umělce.

 

4

„Haas, žiak Leoša Janáčka, v Studii strieda zemitejšie, často folklórom inšpirované myšlienky s melodickými, jemnejšími úsekmi.“

„Výraznejšie gestá si dirigent akoby „šetril“ na záverečného Janáčka.“

„V nežne ladenom Dvořákovom opuse pôsobil ansámbel azda najuvoľnenejšie z celého programu.“

Všimla som si, že je celkom populárne počítať, na koľko dní sme sa počas karantény museli vzdať niečoho, čo je inak úplne bežné. Tak som si to spočítala aj ja. Živú hudobnú produkciu som nepočula 85 dní. Do včera, 27. mája. Mojím prvým koncertom „po“ sa stal večer Pražského jara v Studiu 1 Českého rozhlasu, kde hrala sláčiková sekcia SOČR-u pod vedením Roberta Kružíka.

 

13

„Koncert se odehrál na střeše funkcionalistické tržnice na Zelném trhu.“

„Zhruba padesátiminutový program nabídl Vivaldiho, Grafa, Mahlera a Rossiniho.“

„Kultura žije a Filharmonie Brno hraje zase na živo!"

Doba koronavirová je snad za námi a i kultura se začíná pomalu nadechovat. V Brně tomu není jinak, proto Filharmonie Brno ohlásila konec streamů a připravila na tento týden koncerty "face to face" bez potřeby usedat k počítači a přihlašovat se na streamovací službu. Nejprve ale poděkovala Brňankám a Brňanům malým koncertem na Zelném trhu. Sice se nadále také streamovalo, ale přece jenom to bylo o trochu veselejší.

 

úterý, 26 květen 2020 17:55

Zimní cesta k jarnímu festivalu

Autorka:
10

„Také Ohlédnutí hrne takřka nekonečný proud slov, který Adam Plachetka přednáší, jako by to byla ta nejpřirozenější věc na světě.“

„Bludička na ponurosti neubírá. Má však i své světlé momenty, které Adam Plachetka opět dokonale podtrhuje svou interpretací.“

„Celý cyklus je sám o sobě, geniální myslí Schuberta, dokonale dramaticky vystavěný.“

Druhý týden letošního alternativního Pražského jara završil pondělní recitál Adama Plachetky s raritním programem. Teprve podruhé v historii festivalu zazněl kompletní písňový cyklus Zimní cesta romantického skladatele Franze Schuberta. Za klavír ve Dvořákově síni Rudolfina usedl David Švec.

 

neděle, 24 květen 2020 12:10

Mladí hudebníci patří k Pražskému jaru

Autorka:
0

„Ladislav Bilan, jr. elegantně a zaujatě rozprostíral barvy a melodie v širokém spektru, jeho hra zněla až impresionisticky.“

„Jan Čmejla hrál velmi soustředěně, neokázale, ponořený do sebe dokázal předat posluchači veškeré emoce.“

„Být klarinetistkou ve městě Hammeln, jistě by za Annou Paulovou kráčel početný průvod.“

Původně to měly být čtyři samostatné pražskojarní debuty. Vlivem známých okolností se však organizátoři rozhodli představit na prestižní festivalové scéně pozoruhodné mladé interprety alespoň v jednom večeru. Klavírista Jan Čmejla, bicista Ladislav Bilan, jr., klarinetistka Anna Paulová a houslista Eduard Kollert vystoupili v pátek 22. května na pražské HAMU. Vzhledem k vládním opatřením byl koncert streamován – jeho záznam je ke zhlédnutí na stránkách Pražského jara.

 

pátek, 22 květen 2020 14:31

Romantický večer s harfou

Autor:
2

„Daniel Svoboda ztvárnil sólový part s velkou brilancí.“

„Saint-Saënsova Fantasie byla posluchačsky nejzajímavější skladbou večera.“

„V osobě Kateřiny Bendové má česká harfová škola opravdu vynikající mladou interpretku.“

Další koncert Janáčkovy filharmonie, který už bylo možné navštívit, ovládla harfa. Hlavní roli tentokrát ztvárnila harfistka Kateřina Bendová, která je absolventkou Ostravské konzervatoře z třídy legendární Ady Balové, po níž převzala uměleckou štafetu také jako členka Janáčkovy filharmonie. V programu dále účinkovali Daniel Svoboda, Petra Olajcová a Petr Benda.

 

čtvrtek, 21 květen 2020 11:37

Brno Contemporary Spring

Autorka:
8

„Sólový part je velmi virtuózní a Milan Paľa jej zcela ovládl.“

„V průběhu večera jsme byli svědky maximálního nasazení a soustředění.“

„Výjimečný koncert, vzhledem ke koronaviru opět ve výjimečných, ale přínosných podmínkách.“

Jubilejní 75. ročník Pražského jara zavítal poprvé ve své historii také do Brna. Koncert soudobé hudby se odehrával ve foyer Janáčkova divadla, nicméně přenos, který jsme mohli sledovat živě online, začal u žirafy – totiž u jezdecké sochy Jošta, která se stala novým populárním symbolem Brna. Odsud se kamera s rychlostí blesku přesunula kolem Místodržitelského paláce, kde sídlí Moravská galerie, a univerzitního kina Scala průchodem do parčíku naproti Janáčkovu divadlu, kde byla před třemi lety během tehdejšího Moravského podzimu vysazena lípa k poctě prezidenta Masaryka. Náhoda tomu chtěla, že tehdy shromážděné sbory při jejich společném zpěvu státní hymny neřídil nikdo jiný než dirigent nyní přenášeného koncertu: Pavel Šnajdr, zakladatel Brno Contemporary Orchestra.