ReflexePlus

Prostor pro hodnocení a postřehy našich spolupracovníků z řad renomovaných i mladých autorů. Naším cílem není kritizovat, ale informovat, inspirovat, srovnávat a všímat si detailů tak, aby výsledkem byl objektivní, erudovaný a komplexní pohled na aktuální hudební dění.


pátek, 28 únor 2020 11:05

B&B. Beethoven a Bruckner

Autor:
18

„Čtvrtý z koncertů pro klavír a orchestr je nekonvenčním dílem co do formy i hudebního obsahu.“

„Zařazení Brucknerovy Šesté symfonie bylo událostí a její provedení sváteční hodinou.“

„Brucknera máme tendenci až příliš ztotožňovat s Wagnerem.“

Bruckner a Beethoven určitě mají něco společného. Na středečním koncertě Pražských symfoniků se přiblížili ještě o něco víc. Klavírní koncert vídeňského klasika zazněl obohacen o určitou dávku romantických emocí a symfonie vídeňského romantika naopak měla emocionálně nepřepínaný řád. V obou dílech hrál orchestr vyrovnaně, spolehlivě, vyváženě a kultivovaně, v dobré konstelaci.

 

12

„Buchbinder hrál v Praze opravdu nesmírně brilantně a lehce, ostatně jako vždycky.“

„Na někoho může Buchbinderova hra působit rutinně, pro mne osobně je to vysoce sofistikovaná záležitost.“

„Hráčky a hráči sice podali dobrý výkon, ale v jubilejním beethovenovském roce to k uvedení Beethovenova díla nestačí.“

Česká filharmonie pokračuje v oslavě Beethovenova výročí. Tentokrát si k tomu přizvala toho nejpovolanějšího: Rudolf Buchbinder uvedl První klavírní koncert C dur. Program doplnila Beethovenova Čtvrtá symfonie B dur a orchestrální suita z opery Hippolytos a Aricia Jean-Philippa Rameaua.

 

čtvrtek, 27 únor 2020 10:40

Jordi Savall po cestách evropských

Autorka:
1

„Mohli jsme vychutnat barvy jednotlivých nástrojů a obdivovat mistrovské umění interpretů, kteří hráli jakoby naprosto ztotožněni se svými nástroji i přednášenou hudbou.“

„Provedení interpretů nadzvedávalo ze židle a nemohlo nikoho nechat jen nezaujatě poslouchat.“

„Obdivovali jsme, s jak fascinující svobodou si interpreti pohrávají a tvoří jednotlivé variace.“

Legendární Jordi Savall, průkopník a obroditel interpretace hudby starších stylových období a gambového interpretačního umění, vystoupil v úterý 25. února v kostele sv. Šimona s Judy v Praze na cyklu koncertů pořádaných FOK. Po boku mu stáli jeho dlouholetí spolupracovníci a kolegové theorbista Xavier Díaz-Latorre a dirigent a hráč na klávesové nástroje Luca Guglielmi. Společně nás provedli fascinujícím světem pozdně renesanční a raně barokní evropské hudby, která nacházela zvláštní oblibu ve virtuózních variačních a improvizačních formách. Posluchače pozvali na cestu napříč Španělskem, Portugalskem, Itálií, Francií, Anglií a Německem, plnou fantazie, vzrušení, uměleckého rozletu a svobody.

 

středa, 26 únor 2020 18:58

Svátky hudby přes několik generací

Autor:
11

„Ravelovu Cikánku Hudeček vygradoval do strhujícího tempa.“

„Květinový duet z opery Lakmé zahrály houslistky neodolatelně.“

„Miroslav Sekera, který byl skromně v pozadí, nesešel z pódia.“

Únorový koncert festivalu Svátky hudby byl v sále Pražské konzervatoře celý věnován houslím a sešli se na něm umělci různých generací. Václav Hudeček jako hostitel a interpret první skladby večera, Miroslav Sekera u klavíru a pak s houslemi Marek Pavelec a Duo Agape. Případné srovnávání starších a mladších dopadlo příznivě pro všechny zúčastněné.

 

1

„Koncert měl silné popularizační přesahy, které však nezastínily hlavní téma.“

„Děti, které již mohly představení i sledovat, nespouštěly z interpretů oči.“

„Vřele doporučuji všem maminkám, aby řadu vyzkoušely.“

Vnímají děti hudbu již v prenatálním věku? Může poslech hudby pozitivně ovlivnit člověka v nejranější formě vývoje? Cyklus Dítě & hudba odpovídá na tyto otázky jednoznačným ano. V úterý 25. února se v intimně připraveném Mozartově sálu Moravské filharmonie Olomouc konal již druhý koncert z nové řady Hudební podvečery pro nastávající rodiče. Podvečer byl zasvěcen vodnímu živlu, prasvětlu a dětskému pohledu na život.

 

středa, 26 únor 2020 08:45

„Miluji Tě“ 100x jinak

Autorka:
15

„Projekt tohoto typu stojí a padá s interpretem.“

„S žánrovým škatulkováním si zde nevystačíme.“

„Závěr byl tak silný, že na to slova nestačí.“

Monoopera Any Sokolović Love Songs od své kanadské premiéry v roce 2008 sklízí úspěchy. Dílo původně pro ženský sólový hlas přepracovala skladatelka pro hlas (mezzosoprán) a saxofon a v této podobě dorazilo po Brně (2018) a Olomouci (2018) do Prahy. Po jeho zhlédnutí nezbývá, než říci festivalu Opera 2020: Díky.

 

55

„Vedle nezpochybnitelné technické jistoty a virtuozity patří k umění Josefa Špačka hluboká vnitřní přesvědčivost a citovost, doprovázená neokázalostí, až jakousi plachostí.“

„Komorní filharmonikové dali Suitě pro smyčce vše, co Janáčkova hudba žádá: zahloubanost i veselost, melancholii i tanečnost.“

„Mendelssohnův Oktet byl příležitostí uvědomit si, jak bohaté je těleso, které má ve svém středu vynikající sólisty se zkušeností a pokorou orchestrálních hráčů.“

Kdo se rozhodl strávit nedělní odpoledne s hudbou, neprohloupil, když ho 23. února kroky zavedly do pražského Rudolfina, kde v rámci abonentní komorní řady vystoupili sólisté Sebastian Bru a Josef Špaček a Komorní orchestr České filharmonie. I program složený z děl Leoše Janáčka, Josefa Rejchy a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho odpovídal sváteční siestě – ideální pro tento den. A zahraný v té nejvyšší kvalitě.

 

sobota, 22 únor 2020 11:20

ANSemble Duettino v Praze. Konečně

Autorka:
3

„Dva lahodné hlasy – kovovější s uhrančivými jistými výškami Nicoly Proksch a temněji zabarvený, sametovější soprán Simony Mrázové – se k radosti posluchačů krásně pojí.“

„K lyricky procítěné interpretaci Die Meere zazněla v opačné poloze veselá a energická Die Schwestern, v níž zpěvačky prokázaly svůj smysl pro humor a nadsázku.“

„V La Nuit Ernesta Chaussona zaujal svým doprovodem Alexandr Starý, který vytvořil snovou až impresionistickou atmosféru, do níž vplynuly vysoké rejstříky Nicol Proksch a ohebný a tvárný hlas Simony Mrázové.“

Dvě zpěvačky a klavírista. Sopranistky Nicola Proksch a Simona Mrázová a s nimi Alexandr Starý vystupují společně jako ANSemble Duettino od roku 2015. Vedle svých sólových kariér si pěvkyně cílevědomě budují nepřehlédnutelné postavení v oboru vokálních duetů. Že dospěly na své cestě daleko, o tom spolu s klavíristou přesvědčily ve čtvrtek 20. února v Rakouském kulturním fóru v Praze.

 

pátek, 21 únor 2020 19:59

Posvátné symfonie od Gabrieliho i Ebena

Autor:
1

„Technicky brilantní a přitom jemné uchopení sólového partu umocňovaly barevně pestré a promyšlené rejstříkové kombinace hradeckých varhan.“

„Fresky Piera della Francesca pro velký orchestr patří mezi vrcholná díla Bohuslava Martinů.“

„Varhany byly již tehdy Ebenovým životním hudebním nástrojem, ke kterému se celý život vracel, zejména v improvizaci a kompozici.“

Filharmonie Hradec Králové připravila zajímavý koncert z děl autorů od sebe takřka čtyři staletí vzdálených. Program vedl od canzon Giovanniho Gabrieliho přes Fresky Bohuslava Martinů až k varhannímu koncertu Symphonia Gregoriana Petra Ebena, který představoval vrchol večera. Dirigoval takřka rezidenční umělec tamního orchestru Chuhei Iwasaki a na varhany hrála vynikající česká varhanice Eva Bublová.

 

pátek, 21 únor 2020 12:45

Kolosální Mahler

Autor:
1

„Stanislav Kochanovsky dílu porozuměl a partituru ovládl do nejmenších detailů.“

„Kvality smyčcové sekce Janáčkovy filharmonie ustojí srovnání i v evropském kontextu.“

„Provedení ukázalo, že tento orchestr je připraven na nejobtížnější mety.“

Ostrava zažila provedení 6. symfonie Gustava Mahlera. Janáčkova filharmonie pro tuto jedinečnou příležitost spojila síly s mladým ruským dirigentem Stanislavem Kochanovským, v současnosti čím dál oceňovanějším hostem prestižních těles a operních domů v západní a střední Evropě i v jeho rodném Petrohradě. Koncert se uskutečnil ve čtvrtek 20. února v Domě kultury města Ostravy.

 

2

„Interpretace se ujal Karel Dohnal, proslulý klarinetista, který se výborně zhostil i úkolu moderátora.“

„Lukáš Matoušek předal Zdeňku Šestákovi čestné členství, které mu udělil výbor Umělecké besedy za celoživotní umělecký přínos.“

„Dramaturgie nebyla dostatečně domyšlena z hlediska časového rozvržení a vzájemné propojenosti skladeb.“

Čtyři skladby v podání klarinetisty Karla Dohnala, Epoque Quartet s Matouškovými Proměnami ticha a nakonec Karel Košárek v nové verzi klavírního koncertu Falling Leaves od Aleše Březiny – takový byl 18. února další Úterek Umělecké besedy, spolku, který už má za sebou sto padesát let a ještě stále, stejně jako v devatenáctém století, kombinuje při svých večerech pozornost věnovanou současné hudbě s podněty z výtvarného umění a literatury.

 

34

„Výrazovo je Gemrotova skladba, ako napovie už názov, často ťaživá, elegická, bolestná.“

„Foersterova Balada v interpretácii dua Ženatý a Kasík bola prekvapivo sugestívnym zážitkom.“

„Ak by som na koncerte mohla zmeniť jednu vec, dopriala by som si na spracovanie dojmov z Martinů oveľa veľkorysejší priestor.“

Výlučne české skladby boli na programe koncertu Českého spolku pro komorní hudbu, na ktorom vystúpilo skvelé duo Ivan Ženatý a Martin Kasík. Umelci, ktorí patria vo svojich oboroch k absolútnej špičke, predviedli 19. 2. v Rudolfine diela Jiřího Gemrota, Antonína Dvořáka, Josefa Bohuslava Foerstera a Bohuslava Martinů.

 

čtvrtek, 20 únor 2020 12:20

Ďáblův trylek v kostele

Autor:
50

„V Kreutzerově sonátě nejlépe vyšla druhá věta s variacemi, kde oba nástroje spolu souzněly v nádherném duu.“

„Druhá půle by se dala nazvat jako Pocta Fritzi Kreislerovi.“

„Na objednávku Pavla Šporcla napsal Lukáš Sommer fantazii pro housle a klavír Mistr a Markétka.“

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK si v rámci svého komorního cyklu do kostela svatých Šimona a Judy pozval Pavla Šporcla, který s tímto tělesem spolupracuje už drahně let. Připravil nový program, který se stane v následujících měsících jádrem jeho repertoáru. Součástí byla i skladba Lukáše Sommera, která zazněla ve světové premiéře. Co si mohli návštěvníci koncertu 18. února přát víc?

 

7

„V La Gioconde môže mať konanie postáv naozaj rôznorodé motívy.“

„Celkovo, veľmi sympaticky, nebola scéna nijak preplnená a riešenia väčšinou neboli okázalé.“

„Trojica hlavných hrdinov sa k sebe vzájomne hodí a záverečný tercet je plný presvedčivých emócií a chémie.“

Na festivale Opera 2020 sa už po niekoľkýkrát predstavila aj banskobystrická Štátna opera. 17. februára sa na doskách Štátnej opery Praha previedla s inscenáciou, ktorá má už od premiéry na jar 2018 čestné miesto vo výstavnej skrini tohto stredoslovenského divadla: s La Giocondou Amilcare Ponchielliho.

 

úterý, 18 únor 2020 17:15

Z knihkupectví night club? Ne!

Autorka:
3

„Nápady týmu umělecké iniciativy Hausopera nechybí.“

„Nosnou myšlenkou je příběh o idealistickém podnikateli, jeho pragmatické manželce a „zachránci“ jejich krachující živnosti.“

„Pěvecké party jsou psány pro zdatné profesionály, akordeon propojuje prostor před sklem a za sklem a „vysoké“ (komponovanou hudbu) a „nízké“ (kuplety).“

I operu lze pojednat jako site-specific projekt. Touto cestou se rozhodlo jít umělecké sdružení Hausopera, jehož miniopeře Hra o malinu se festival Opera 2020 rozhodl poskytnout premiérový prostor.

 

úterý, 18 únor 2020 16:15

5+1. Belfiato Quintet v Ostravě

Autor:
13

„Belfiato Quintet v Ostravě přesvědčil, že oprávněně patří mezi instrumentální špičku, a to nejen v tuzemském kontextu.“

„Mezi členy kvinteta panuje tak absolutní soulad rytmu, frázování a tónu, že by bylo pošetilé rozebírat jednotlivé špičkové výkony.“

„Zcela mimořádná kultura tónu, bohatá barevnost, hluboké zaujetí, nadhled i smysl pro hudební nadsázku a vtip – to vše je pro ně zcela příznačné.“

Komorní soubor Belfiato Quintet v pondělí 17. února zahrál v Domě kultury města Ostravy. Přední české těleso patří k nejuznávanějším souborům, které úspěšně reprezentuje Českou republiku na prestižních festivalech doma i v zahraničí. Před několika týdny, konkrétně 17. ledna, Belfiato Quintet převzal cenu Classic Prague Awards 2019 v kategorii komorní výkon roku. Ocenění bylo uděleno za nahrávku dechových kvintetů Antonína Rejchy a tímto skladatelem jejich povýtce úspěšná ostravská mise také začala.

 

11

„Klavírní koncert mladičké autorky má kompozičně dobře zvládnutý průběh a září z něj evidentní opojení orchestrálním zvukem.“

„Marek Kozák se na provedení připravil dokonale jak z hlediska technického zvládnutí, tak z hlediska názoru na výraz a vyznění.“

„Robert Jindra dal Franckově symfonii hlučnou vášnivost i mírněnou podmanivost, melodickou naléhavost i zřetelnou barevnost.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu udělal dobře, že k abonentnímu večeru v rámci řady Klasika v Rudolfinu pozval na 17. února Roberta Jindru a Marka Kozáka. Prvního z nich pomohl vymanit ze škatulky výhradně operního dirigenta a druhému dal potvrzení, že je mezi nejmladšími tuzemskými pianisty někým, s kým je zcela možné a naprosto nutné vážně počítat. A poděkování patří rozhlasovým symfonikům i za zařazení Klavírního koncertu Vítězslavy Kaprálové.

 

úterý, 18 únor 2020 09:10

Rarita ve Slovenské filharmonii

Autor:
6

„Skladba zaznela v Slovenskej filharmónii po štyridsiatich rokoch.“

„Taliansky dirigent Fabrizio Ventura si od prvej frázy diela počínal znamenite.“

„Ensemblu sólistov dominovala mezzosopranistka Jana Kurucová.“

Na programe minulotýždňovej dvojice koncertov abonentného cyklu Slovenskej filharmónie bolo raritné symfonicko-vokálne dielo vrcholného obdobia hudobného romantizmu – Schumannovo svetské oratórium Raj a Peri, op. 50, ktoré v sedemdesiatročnej histórii nášho prvého orchestra zaznelo z pódia Reduty iba jediný raz.

 

pondělí, 17 únor 2020 19:01

Šestadvacetiletá Aida

Autor:
1

„Pro několik únorových představení i pro litomyšlské hostování je nyní v Česku jako představitelka titulní role americká sopranistka Adina Aaron.“

„Amneris je role z těch, které Eliška Weissová umí beze zbytku zahrát i zazpívat.“

„Inscenace nabízí egyptský kolorit scény a dekorativních kostýmů, ale režijně nepřináší nic originálního.“

Pražské Národní divadlo přesunulo inscenaci Verdiho Aidy zpět do rekonstruované Státní opery. Je tam na repertoáru od premiéry v roce 1994, tedy neuvěřitelné čtvrtstoletí. Titul je stále životaschopný, dokáže přilákat četné publikum. Bylo tomu tak i v pátek 14. února. Nejbližší představení jsou tento týden v úterý, v pátek a v neděli, pak následují další. První červencový večer má pak s Aidou soubor Státní opery hostovat na festivalu Smetanova Litomyšl.

 

neděle, 16 únor 2020 09:15

Budějovická opera v Praze zazářila

Autor:
5

„Režisérka Veronika Poldauf Riedlbauchová miluje metafyzično, pracuje s vizuální a pohybovou metaforou, znaky a symboly či stylizací.“

„Scénografka Lucia Škandíková vytvořila minimalistickou scénu, kde je jedinou rekvizitou vana.“

„Několikaletá práce Maria De Rose s orchestrem nese ovoce.“

Oblastní divadla to nemají lehké. Kromě handrkování o finance zvláště šéfové a dramaturgové opery a baletu musejí dbát daleko více na vkus a reakce diváků. Opavští by mohli vykládat. Stejně jako Ústečtí. Přesto jsou soubory, které dokážou vyprodukovat moderní představení mimořádné úrovně. Jedním z nich je i operní soubor Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Na 14. festival hudebního divadla Opera 2020 přivezl svou inscenaci Verdiho opery La traviata a nadchl pražské publikum.

 

8

„Klavírní kvartet č. 1 Bohuslava Martinů patří k jeho nejlepším komorním dílům.“

„Kvartet pro housle, violu, violoncello a klavír Jiřího Gemrota je plný zajímavých variací.“

„Lento z Klavírního kvarteta č. 2 Es dur patří k těm nejpůsobivějším pomalým větám Dvořákových skladeb.“

Český spolek pro komorní hudbu je jednou z nejstarších a nejrenomovanějších hudebních institucí nejen u nás, ale v celé Evropě. Tato koncertní sezóna je již jeho 125. a ve dvou hlavních cyklech představuje to nejlepší, co v oblasti komorní hudby máme. Však se také středeční cyklus jmenuje Mistrovská díla české komorní hudby. Uvádí výhradně české skladatele a jejich významná díla, která jsou součástí našeho hudebního dědictví. Residenčním souborem této jubilejní sezóny je Klavírní kvarteto Josefa Suka, které se představilo 12. 2. v Rudolfinu třemi skladbami ze tří různých období.