KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Renesanční duchovní hudba zazní na Pražském hradě english

Duchovní odkaz renesančních skladatelů spjatých převážně s franko-vlámskou školou připomenou ve čtvrtek 6. června od šesti hodin večer v kostele Všech svatých na Pražském hradě sopranistka Tereza Glosová za doprovodu Tomáše Hály na varhanní pozitiv a clavicimbalum. 

Tomáš Hála

Evropská pozdně středověká a renesanční hudební tvorba bude středobodem programu komorního koncertu pořádaného v prostorách gotického, posléze renesančně upraveného svatostánku nacházejícího se v areálu Pražského hradu. První červnový čtvrtek tam dvojice umělců provede duchovní skladby dvou ústředních postav franko-vlámské školy Josquina DesprezeGuillauma Dufaye, doplněné o kompozice ve Španělsku působících skladatelů Juana de UrredyFrancisca de Peñalosy

Z dílny Josquina Despreze, franko-vlámského renesančního skladatele a ústřední postavy tamní školy považované za průkopníka vrcholného renesančního polyfonního stylu vokální hudby, umělci uvedou lamentaci Déploration a moteto Ave Maria. Burgundského skladatele Guillauma Dufaye působícího značnou část života také v Itálii a Savojsku, který je považován za zakladatele franko-vlámské školy a jednoho z nejvýznamnějších hudebních skladatelů rané renesance, koncert připomene mariánskou antifonou Ave regina caelorum, jež se stala inspirací pro jeho parodickou stejnojmenné mši, z níž zazní KyrieGloria

Španělské renesanční hudební prostředí koncert představí ukázkami z díla Juana de Urredy, původem vlámského zpěváka a skladatele, který posléze ve Španělsku působil ve službách vévody z Alby a krále Ferdinanda a královny Isabely a proslul duchovními a dvorskými písněmi. Z jeho písňové tvorby zazní Nunca fue pena mayor. Čtvrtým komponistou večera bude v Seville, Burgosu a Římě působící Francisco de Peñalosa, jehož tvorba položila základy pozdější španělské klávesové a mešní hudební literatuře. Peñalosa psal mše, moteta a hymny, dochovalo se však i jedenáct světských skladeb. Z jeho tvorby, stylově podobné Desprezovi, na koncertu zazní ukázky z mše Nunca fue pena mayor inspirované uvedenou stejnojmennou písní. 

Sólistkou večera bude mladá sopranistka Tereza Glosová, studentka Konzervatoře v Teplicích ve třídě Anny Hlavenkové, jež své první pěvecké vzdělání získala v Jablonci nad Nisou. První mezinárodní úspěchy zaznamenala se sborem Iuventus gaude!, prosadila se i sólově na soutěži Pražský pěvec, Duškově pěvecké soutěži či Lípě Cantantes při festivalu Lípa Musica. Interpretaci staré hudby se věnuje společně se souborem Cum decore pod vedením Čeňka Svobody. Své pěvecké schopnosti rozvíjela i v rámci Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích, spolupracovala s Beatriz Lafont, Francescou Aspromonte, Vojtěchem Spurným, Vladimírem Chmelem, Michiyo Keiko, Stanislavou Mihalcovou či Annou Aurigi.

Tereza Glosová

O instrumentální doprovod na varhanní pozitiv a unikátní středověký klávesový nástroj clavicimbalum se postará Tomáš Hála, absolvent HAMU v oborech klavír, skladba a dirigování. Dříve působil jako dirigent Opery Národního divadla v Praze a šéfdirigent opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Jako klavírista spolupracoval s řadou českých operních pěvců, s nimiž vystoupil i v zahraničí. Hála se intenzivně věnuje interpretaci středověké, renesanční a barokní hudby jako interpret na dobové klávesové nástroje, varhanní pozitiv, cembala nebo clavicimbalum, a spolupracuje převážně s mladými vokálními interprety. Z jeho skladeb vzbudila pozornost komorní opera Vejstupný syn nebo Klavírní koncert. V současné době působí také pedagogicky na Pražské konzervatoři, kde s absolventy a studenty nastudoval řadu operních titulů.

Foto: iluszrační - Facebook / Kostel sv. Jakuba Většího, archiv Terezy Glosové

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky