Salcburk, Vídeň, Hamburk… Štěpánka Pučálková v elitní společnosti
Mezinárodně etablovaná česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která je od sezóny 2018/19 spjata s drážďanskou Semperovou operou v úloze hostující sólistky, navštíví v příštích dnech jiná německy mluvící města, tentokrát v čistě koncertní úloze. Ve Vídni a St. Pölten se podílí na monumentální Mahlerově Osmé symfonii, v Salcburku je součástí koncertního provedení Verdiho Traviaty a v Hamburku se při komorním koncertu chopí Faurého cyklu Evina píseň.

Osmá symfonie, zkomponovaná Mahlerem v závěru života, je originální hudební formou využívající křesťanský hymnus Veni creator spiritus, tedy Duchu Tvůrce, přijď, z 9. století. Pro druhou část skladatel použil německý text ze závěru druhého dílu Goethova Fausta, který popisuje, jak Markétka vynáší Faustovu duši do nebe. Předlohy propojuje poselství o vykoupení láskou, což v závěru díla Mahler vyjádřil prolínáním hudebních motivů obou částí. Skladba, kterou autor sám premiéroval, mu zajistila okamžitý úspěch a uznání, jak se stalo vůbec poprvé. Symfonie tisíců, přízvisko, které Mahler nepřijal, evokuje velké obsazení co do zřídka využívaných nástrojů i vokální složky. I proto překvapí dokonce čtverné uvedení ve čtyřech dnech v podání ve čtyřech dnech v podání Tonkünstler Orchestra pod taktovkou Yutaky Sada. V neděli 1. června a pak 3. a 4. června se dílo realizuje ve vídeňském Musikvereinu, 2. června ve Festspielhausu v dolnorakouské metropoli St. Pölten. Štěpánka Pučálková ztvární part sólistky prvního altu. Na provedení se podílí také Slovenský filharmonický sbor.
Mahlerova Osmá je mimochodem rovněž na programu letošního Pražského jara, kde ji organizátoři zařadili na samý závěr festivalu na 2. a 3. června. Provedení řídí Semjon Byčkov, hraje Česká filharmonie.

Na den Letnic 8. června se poté Pučálková vyskytuje v Salcburku, kde se pod hlavičkou Salcburského festivalu uskuteční koncertní provedení opery o třech dějstvích La traviata Giuseppa Verdiho. Česká umělkyně se přiřadí k hvězdám světového formátu v čele s Nadine Sierrou (Violetta) a Piotrem Beczałou (Alfredo Germont) a sama se chopí partie Flory Bervoix. Hraje Orchestr salcburského Mozartea, v budově Grosses Festspielhaus diriguje Massimo Zanetti.
Náročné období tuzemské pěvkyně poté pokračuje v Hamburku na tamním festivalu komorní hudby Hamburger Kammermusikfest International, kde Pučálková za doprovodu Drážďanských komorních sólistů v Malém sále Elbphilharmonie interpretuje La Chanson d’Ève (Evinu píseň), písňový cyklus Gabriela Faurého. Na programu tohoto koncertu jsou i další díla, bez bez účasti zpěvačky (Mozart, Satie, Francaix, Povolotskij).
foto: archiv umělce
Příspěvky redakce
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou