Salcburský festival letos v duchu revolty a vzpoury. Zazní i Má vlast
Letošní ročník Salcburského festivalu, největší světové přehlídky klasické hudby, se točí kolem tématu Pohyby mezi nebem a peklem. Od 19. července do 31. srpna bude k vidění a slyšení sto dvaasedmdesát představení. Českou stopu v Salcburku zanechají Berlínští filharmonikové, kteří tam uvedou Smetanovu Mou vlast. Vrací se i Collegium 1704.

„Bouřím se, tedy jsem,“ napsal francouzský spisovatel a filozof Albert Camus v roce 1951 v knize Člověk ve vzpouře. A právě revoltující protagonisté jsou podle uměleckého ředitele Markuse Hinterhäusera společným jmenovatelem programu letošního Salcburského festivalu. Pohyby mezi nebem a peklem vyprávějí podle pořadatelů o živelné kráse bezbřehého prostoru i o démonických propastech, které se v něm skrývají, o bezbřehé osamělosti a závratné, bezbožné svobodě.
Festival zahájí netradičně koncertní provedení opery „namísto“ scénické operní premiéry. Do Salcburku se vrací Christian Thielemann, jenž tam v roce 2011 dirigoval Straussovu Ženu bez stínu a od té doby vystupoval pro své závazky v Bayreuthu jen koncertně s Vídeňskými filharmoniky. S nimi nyní nastuduje Straussovu rezolutní operu o opeře Capriccio, lyrickou úvahu o umělecké formě a boji slova a zvuku o nadvládu. Již tímto úvodem tak pořadatelé narážejí na leitmotiv revoltujících protagonistů.

Na program salcburské přehlídky se vrací opera oper Don Giovanni, coby revoltující svobodný duch, a to jako nové nastudování diskutované inscenace uvedené k výročí festivalu v roce 2021, s níž tvůrci Romeo Castellucci a Teodor Currentzis hluboce rozdělili názory publika. Pojali ji jako světskou mysteriózní hru plnou hádanek a asociací, soustředěnou kolem ničivé, ale věčné přírodní síly, obdoby Hofmannstahlovy hry Jedermann, která vévodí dramatické řadě přehlídky. Polovina pěveckého obsazení kolem titulního hrdiny Davideho Luciana bude nyní v Salcburku nová. Kyle Ketelsen a Julian Prégardien se představí jako Leporello a Ottavio, Currentzis bude dirigovat sbor a orchestr Utopia.
Dalším mozartovským titulem bude La clemenza di Tito, opět převzatá inscenace z programu Svatodušního salcburského festivalu, kterou portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE. Pod režijním vedením Roberta Carsena v roli Sesta opět vystoupí Cecilia Bartoli, Daniel Behle ztvární odpouštějícího Tita a Alexandra Marcellier Vitellia. Gianluca Capuano bude dirigovat Les Musiciens du Prince – Monaco a Il Canto di Orfeo. Carsen oživí také zníměného Jedermanna s Philippem Hochmairem v titulní roli a Deleilou Piasko jako Buhlschaft.

Dalším revoltujícím protagonistou bude v Salcburku kníže Myškin, titulní postava Dostojevského tlustospisu Idiot, jenž se v carské společnosti také v dobrém úmyslu bouří. Zhudebnění tématu se ujal Mieczysław Weinberg, syn z polsko-židovské muzikantské rodiny, který musel dvakrát prchat před nacisty, nejprve z Varšavy pěšky do Běloruska, a poté z Minsku vlakem do tři tisíce kilometrů vzdáleného Taškentu. Uniknout stalinskému režimu se Weinbergovi podařilo jen náhodou, v roce 1953 byl Weinberg, v té době blízký přítel Dmitrije Šostakoviče v Moskvě, zatčen a mučen. Weinbergovo dílo nyní oslaví salcburskou premiéru, Krzysztof Warlikowski nastuduje dílo na festivalu již počtvrté, zatímco litevská dirigentka a propagátorka Weinbergovy hudby Mirga Gražinytė-Tyla bude debutovat s Vídeňskými filharmoniky. Role Myškina se ujme Bogdan Volkov, zatímco Aušrinė Stundytė, salcburská Elektra, zazpívá Nastasju a Vladislav Sulimskij Rogožina.
Ruský repertoár a revolta opanuje Salcburk i v titulu Hráč Sergeje Prokofjeva, který zinscenuje Peter Sellars. Opera napsaná plynulým konverzačním tónem, kde orchestr promlouvá leitmotivy, vypráví o prostém vychovateli Alexeji, který chce získat svou milovanou Polinu, dceru domu, a pak ji navzdory bohatství získaném v ruletě ztratí. Polina je poměrně neokázalou rolí pro Asmik Grigorian, kterou doplňují Sean Panikkar jako Alexej a Violeta Urmana jako Babulenka. Timur Zangiev bude Hráčem v Salcburku jako dirigent debutovat.

Dvě ruské opery budou letos v Salcburku konfrontovány se dvěma francouzskými operami. Na jevišti Großes Festspielhausu se objeví Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha v režii debutující Francouzsky Mariame Clément a pod taktovkou Marca Minkowského, který se vrací jako dirigent Vídeňských filharmoniků. Ve stopách Plácida Dominga a Neila Shicoffa půjde jako Hoffmann nově Benjamin Bernheim, Kathryn Lewek zahraje a zazpívá všechny čtyři hlavní ženské postavy.
Letošní výroční koncertantní belcantovou lahůdkou bude Hamlet Ambroise Thomase se Stéphanem Degoutem v titulní roli a Lisette Oropesou v úloze Ofélie. Orchestr Mozartea bude řídit Bertrand de Billy.

Bohatý koncertní program festivalu nabídne v řadě Ouverture spirituelle – et exspecto díla od renesance až po současnost ve vynikajícím obsazení. Bachovy Matoušovy pašije zazní v podání Utopie pod taktovkou Currentzise, Händelův Izrael v Egyptě uvede Peter Whelan s Monteverdi Choir a English Baroque Soloist. Z hudebně-dramatických děl bude v Salcburku uvedena opera Luigiho Dallapiccoly Il prigioniero, klíčové dílo odboje proti fašismu, s Georgem Niglem v titulní roli vězně odsouzeného ke klamné naději. Titul bude uveden společně s Nonovým Il canto sospeso, obojí v nastudování sboru Bavorského rozhlasu a orchestru ORF. V rámci Ouverture spirituelle vystoupí sbor Bavorského rozhlasu také společně s Cameratou Salzburg a houslistkou Patricií Kopatchinskou pod vedením Petera Dijkstry, do Salcburku přijede i soubor Klangforum Wien se Sylvainem Cambrelingem, Le Concert des Nations s Jordim Savallem nebo Vídeňští filharmonikové s Herbertem Blomstedem. Tento orchestr se v Salcburku představí rovněž pod taktovkou dirigentů zvučných jmen, jakými jsou Nelsons, Muti, Dudamel nebo Nézet-Séguin.
Orchestrální řadu salcburského festivalu zpestří výkony West-Eastern Divan Orchestra s Anne-Sophie Mutter za řízení Daniela Barenboima, Filharmonie Oslo s Lisou Batiashvili a Klausem Mäkelä nebo Pittsburští symfonikové s Manfredem Honeckem a Yefimem Bronfmanem. V Salcburku nebude chybět ani Berlínská filharmonie s Kirillem Petrenkem, která tam provede Brucknerovy skladby, ale také Smetanovu Mou vlast, či Orchestr Bavorského rozhlasu se Simonem Rattlem a mahlerovským programem.

Pro příznivce recitálů salcburští pořadatelé připravili bohaté menu kořeněné jmény Christian Gerhaher, Matthias Goerne, Julian Prégardien, Elīna Garanča nebo Anna Prohaska. Ke klavíru usednou Igor Levit, Grigory Sokolov, Evgeny Kissin, Arcadi Volodos, András Schiff a Daniil Trifonov. Chybět nebude ani nabitá řada mozartovských matiné, kdy se s orchestrem Mozartea představí Ádám Fischer, Ivor Bolton nebo třeba Maxim Emelyanychev.
Se Zelenkou a Mozartem se začátkem srpna do Salcburku vypraví i Václav Luks s Collegiem 1704 a kvartetem sólistů ve složení Katharina Konradi, Ana Maria Labin, Krystian Adam a Krešimir Stražanac.
Technologickou novinkou letošního Salcburského festivalu bude představení digitálního dvojčete k simulaci akustiky ve Velkém festivalovém domě. Tato technologie vyvinutá společností Siemens umožňuje realistické napodobení a velmi přesnou simulaci akustiky a struktury objektu. Organizátorům kulturních akcí umožní virtuálně zkoumat měnící se akustiku v různých prostorových konfiguracích – například to, jak přidání akustických panelů ovlivní zážitek z poslechu, a následně zvolit optimální akustický scénář. Zároveň bude možné si předem vyzkoušet a zaranžovat i nejrůznější sestavy orchestru ještě dříve, než v reálném světě zazní jediný tón. Prvním a dosud jediným velkým prostorem, v němž je Sound of Science k dispozici, je Velký festivalový dům Salcburského festivalu. Během Salcburského festivalu budou mít diváci zatím ojedinělou možnost si pomocí VR brýlí aplikaci vyzkoušet u příležitosti zahájení festivalu 20. července.
Nabitý program Salcburského festivalu potrvá až do konce srpna a potěší i mladé publikum. Řada programů se objeví ve vysílání rakouského rozhlasu a televize, ale také na mezinárodních kanálech včetně Mezza, Arte či streamovacích platformách.

Foto: Salzburger Festspiele / Marco Borrelli, Olivia Kahler, SF/Monika Rittershaus, Steven Harris, Stephan Rabold
Příspěvky redakce
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou