KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Schubert hraný s pochopením. Pavel Haas Quartet a Kian Soltani v Litomyšli english

„Zámecká jízdárna se pro komorní koncerty výtečně hodí.“

„Patrná byla snaha věnovat náležitou péči každé části díla i maximální koncentrace všech hudebníků.“

„Kian Soltani je bezpochyby jedním z nejvýraznějších violoncellistů současnosti a také umělcem mimořádně činným a talentovaným.“

Předposlední den Smetanovy Litomyšle se v odpoledním čase konal v jízdárně litomyšlského zámku koncert, který festivalovým posluchačům přinesl hudební zážitky na mimořádné úrovni. Dvě zásadní díla komorního repertoáru Franze Schuberta předvedli posluchačům členové proslulého Pavel Haas Quartet a jako host se v druhé polovině koncertu představil i vynikající rakouský violoncellista Kian Soltani.

Zámecké jízdárně v Litomyšli se podle zlato-žluté barvy laminátových prvků interiéru někdy přezdívá také „jantarová komnata“. Velikost i akustika tohoto sálu jsou projektovány jako variabilní a pro komorní koncerty se výtečně hodí. Právě zde se konal koncert zaměřený na komorní díla Franze Schuberta, konkrétně byl na programu Smyčcový kvartet č. 14 d moll „Smrt a dívka“, D 810 a ve druhé půli koncertu potom Smyčcový kvintet C dur, D 956. Obě díla patří k pilířům skladatelovy tvorby a v žánru komorní hudby také k základním kamenům světové hudební literatury. Pozvání k provedení koncertu přijal Pavel Haas Quartet, jedno z předních světových uskupení věnující se komorní hudbě. Přehled dosavadních úspěchů a ocenění, kterých toto těleso dosáhlo, významných spoluprací a míst, kde těleso vystoupilo od svého založení v roce 2002, by vydalo na poměrně dlouhé pojednání. Odkažme na nedávný rozhovor s Peterem Jarůškem, violoncellistou kvarteta zde na portálu. Ve svém názvu soubor nese jméno českého skladatele židovského původu Pavla Haase, staršího bratra prvorepublikového herce a filmového režiséra Huga Haase, který byl nejnadějnějším žákem Leoše Janáčka a v jehož odkazu najdeme také vynikající smyčcové kvartety. Pavel Haas Quartet tvoří hudebníci Veronika Jarůšková (první housle), též zakládající členka souboru, Marek Zwiebel (druhé housle), Šimon Truszka (viola) a Peter Jarůšek (violoncello).

Smyčcový kvartet č. 14 d moll s přízviskem „Smrt a dívka“, který byl na programu první části koncertu, patří mezi největší díla nejen Schubertova, ale romantické kvartetní hudby vůbec. Je natolik prostoupen jímavostí, niternou bolestností a filozofickým přemítáním nad otázkami života a smrti, že se nabízí předpokládat přímou souvislost mezi Schubertovým životem a touto skladbou.

Jako hluboce procítěný by se dal charakterizovat také způsob, jakým se hudebníci zhostili provedení. Patrná byla snaha věnovat náležitou péči každé části díla i maximální koncentrace všech hudebníků. Souhra tělesa byla přesná jak v tempu a rytmicky exponovanějších místech, tak také pokud jde o dynamické gradace nebo naopak jemná vyjádření intimnějších pasáží. Houslový projev Veroniky Jarůškové byl čistý a precizní, nemenším zážitkem bylo sledovat ostatní členy souboru.

Po přestávce, v druhé části koncertu, byl na programu Smyčcový kvintet C dur, D 956. Ten je Schubertovým posledním komorním dílem a jeho vydání ani provedení se autor nedožil. Stejně jako v případě předchozího kvartetu se ale i toto dílo stalo pilířem repertoáru komorní hudby. Jeho kompoziční propracovanost a emocionální vrstvení představují nejen vyzrálost osobnosti skladatele, ale také jeho osobní rozpoložení, vztah k životu i ke smrti. Namísto obvyklejšího složení kvinteta se dvěma violami se Schubert rozhodl pro zdvojení violoncella a využití tónových a výrazových možností takového uspořádání.

Pro provedení kvintetové skladby se k uskupení Pavel Haas Quartet připojil rakouský violoncellista s perskými kořeny Kian Soltani, který je bezpochyby jedním z nejvýraznějších cellistů současnosti a také umělcem mimořádně činným a talentovaným. I přes svůj relativně nízký věk (narozen v roce 1992) se stal uznávanou osobností a výčet jeho hudebních zkušeností na mezinárodní hudební scéně je úctyhodný. Jeho diskografie čítá zatím devět alb, z toho sedm vydaných renomovaným hudebním vydavatelstvím Deutsche Grammophon na základě exkluzivní smlouvy. Za své album Cello Unlimited (říjen 2021), které je poctou violoncellu a filmové hudbě získal prestižní německé ocenění Opus Klassik. Od října 2023 působí jako profesor hry na violoncello na Hudební univerzitě ve Vídni a hraje na nástroj „The London, ex Boccherini“ od Antonia Stradivariho.

Pro sólového hráče nemusí být někdy úplně snadné zastat roli člena komorního souboru, jsou zde přece jen určité nuance a specifika, které je třeba mít na zřeteli, ale Kian Soltani prokázal, že mu ani tato poloha nečiní žádné potíže a s hudebníky Pavel Haas Quartet fungoval naprosto přirozeně. Ostatně hudebníci v této sestavě nevystupovali poprvé, ačkoli na Smetanově Litomyšli se jednalo o první společný koncert v tuzemsku. 

Mimořádný výkon hudebníků odměnilo publikum zaslouženým intenzivním aplausem. Následoval ještě přídavek, pro který zvolili hudebníci zopakování závěrečného úryvku třetí věty Kvintetu C dur. Uvedení stěžejních skladeb komorního díla Franze Schuberta na festivalu bylo záslužným počinem a díky uměleckým výkonům členů Pavel Haas Quartet s Kianem Soltanim také nevšedním hudebním zážitkem.

Foto: Ivan Krejza / Smetanova Litomyšl

Alois Neruda

Hudebník, publicista, PR a komunikace

V hudebce se učil hrát na několik nástrojů, ale vlastní cestičku k hudbě si vyšlapal až sám s kytarou. Ač se jako hudebník věnuje aktivně hudbě populární, nemohl by dýchat bez "klasiky". Je toho názoru, že v životě, stejně jako v hudbě nemusíme být s ostatními unisono, ale měli bychom být v harmonii. Nyní vede rytmickou scholu v Hradci Králové a zpívá ve sboru.



Příspěvky od Alois Neruda



Více z této rubriky